--varning, långt inlägg, nån typ av recension--
Blev lite akut jakt efter en vettig cykelhållare nu inför semestern.
Har hållit koll i denna tråd och även på blocket och köp och sälj. Tyvärr dyker det ju inte upp så många cykelhållare för 3-4 cyklar.
Men men...satt och drömde på Thules hemsida (har redan Thule box, takräcke och cykelhållare för taket) när jag såg att dom släppt en ny modell som heter Outpace
Thule OutPace - Thule OutPace är en lätt och kompakt cykelplattform med kapacitet att transportera upp till tre cyklar
www.thule.com
Hittade inga recensioner alls så var lite tveksam till köp men priset och semestern bara en vecka bort gjorde att jag slog till.
Saker som stod med på önskelistan var:
- Hyffsat attraktivt pris. Absolut under 10k
- Ihopfällbar
- 3-4 cyklar
- Tiltbar för att kunna nå bagaget med cyklar på
- "Lätt"
- Thule. Mest pga One key system och känd kvalitet
Outpace passade väl in på det mesta. Dock finns den bara för 2 eller 3 cyklar.
Hade svårt att rättfärdiga prishoppet till easyfold när jag redan har tillgång till en hållare för taket så ska hela familjen cykla får det bli att en åker ovanpå bilen helt enkelt
Så nu är semestern påbörjad och cykelhållaren invigd.
Provlastade hållaren dagen innan avfärd vilket var väldigt bra eftersom det krävdes lite tankeverksamhet.
Hållaren tar cyklar upp till 1250mm hjulbas och 3" breda däck
Jag har 1st full sus som är 1230mm hjulbas och en cykel med 2.8" däck.
1250mm är absolut gränsen för vad jag skulle känna är rimligt på denna hållare.
Hjulen står långt ut i rännorna, som är förhållandevis korta och ej justerbara.
2.8" breda däck märker man också börjar närma sig gränsen för vad som är rimligt.
Alla 3 cyklar vi hade på har 2.5-2.8" och rännorna känns aningen smala men med remmarna sträckta så sitter cyklarna väldigt bra
En liten skillnad mot många andra hållare jag sett är att denna har 3 st pinnar för att hålla i ramarna och dom fälls upp mellan cyklarna.
Det här gör att man får tänka sig lite för när man lastar och se till att pedalerna hamnar vettigt. Annars är det lätt att man får börja om för att pinnen till nästa cykel inte går att fälla upp för att en pedal hamnat ivägen.
Fästena för hjul är typiska thule-remmar med sträckare som inte går att dra för hårt. Man pumpar på tills man känner att handtaget "hoppar" istället för att spänna åt längre
Fästena till ramen är dock inte som på övriga hållare.
Det är snarare en adaption av hjul-remmarna som dom satt på ett roterbart fäste.
Det här fästet är justerbart i höjd kanske 10cm i änden på pinnen och går att rotera ca 270 grader MEN om man inte har fästet i sitt yttersta läge så går det inte att rotera fritt pga att fästet för remmen tar i själva pinnen.
För mig blev det inget problem då pinnen går att luta i olika vinklar, så det funkade bra på alla våra 3, rätt olika, ramar.
Men man blir lite mer låst i hur cykeln passar.
När cyklarna väl sitter där så känns det stabilt och bra.
2st 29" MTB och en 24" MTB fick plats utan problem och utan att delar skavde mot varandra
(Fick dock vrida styret på 24" för det tog i sadeln på cykeln innanför)
En sak som känns lite snålt är att det inte sitter gummiskydd på remmarna som håller hjulen, nåt som jag har på hållaren för takräcket.
Och som även sitter på remmarna för ramen.
Hållaren går att fälla ihop så den blir ganska liten.
Bakljusen och rännorna för hjulen fälls innåt, pinnarna fälls ner och sen fäller man upp hela hållaren så den står på kroken innan man till sist fäller in skylthållaren och kan lyfta av hela paketet som om det vore en resväska.
Vikt 18.5kg känns ändå helt ok
2 saker som skiljer sig mycket från övriga thulehållare är att det istället för en pedal för att tilta och fälla upp hållaren är en rem.
Och för att fästa hela stället på kroken så används en stor vingmutter (typ)
Remmen är lite knepig att använda när alla cyklar är på men gör sitt jobb. Finns en röd markering på remmen som indikerar ifall det blivit ordentligt låst i användbart läge.
Lösningen med "vingmuttern" är kanske inte den snabbaste men känns stabil och hållbar.
Hållaren har lås för samtliga remmar som går runt cykelram och lås för "vingmuttern" som fäster hållaren på dragkroken.
Jag passade på att byta ut samtliga lås (box, takräcke, 2st cykelhållare) så att det är en och samma nyckel till alla olika tillbehören. Gick mycket smidigt.
Till sist så kan man fälla upp denna hållare mot bagageluckan så man kan fickparkera bilen med stället på utan att behöva ha speciellt mycket extra plats (utan cyklar på då, såklart)
Det får dock inte köras runt i uppfällt läge enligt Thule
Jag är mestadels nöjd. Visst hade det varit fint att få på 4st cyklar, och jag kommer antagligen störa mig på vingmuttern och remmen...men det vägs upp av priset och att det gick snabbt och smidigt att lasta och lossa (behövdes ett övningstillfällen först bara)
Thule är dyrt men det känns att det är genomtänkt och bra kvalitet.
Uppfällt "parkeringsläge"
Visa bilaga 780847
"Vingmuttern"
Visa bilaga 780848
Rem för tilt/fälla upp (dras bara rakt upp på valfritt ställe på remmen)
Visa bilaga 780849
Hållare för ram
Visa bilaga 780850
Samma hållare men nerskjuten en bit på pinnen och går då inte att rotera lika fritt
Visa bilaga 780851
Med 2st 29" MTB 1230mm hjulbas på den inre, 1173mm på den yttre
Visa bilaga 780852
Hoppas nån kan dra nytta av denna lilla recension :)