Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Ni som älskar fulmek, kreativa lösningar och hantverk, jag behöver lite råd om sadelrestaureringen.
Jag har ett fåtal enkla sadlar med vanliga skav- och skrapmärken, lite hål och sprickor här och där. Små skador som inte påverkar funktionen men förfular utseende. Jag tänker mig att ta fräscha upp dem genom att ta av skadade skinn och dra på nya.

Frågan är vilket tyg ska jag skaffa mig? Ska det vara vinyl, eller specifik syntet eller något sådant. Äkta koskinn blir väl för praktfullt, mina sadlar är nämligen inte några Brooks.

Dagens fulmek-tråden
Ni som älskar fulmek, kreativa lösningar och hantverk, jag behöver lite råd om sadelrestaureringen.
Jag har ett fåtal enkla sadlar med vanliga skav- och skrapmärken, lite hål och sprickor här och där. Små skador som inte påverkar funktionen men förfular utseende. Jag tänker mig att ta fräscha upp dem genom att ta av skadade skinn och dra på nya.

Frågan är vilket tyg ska jag skaffa mig? Ska det vara vinyl, eller specifik syntet eller något sådant. Äkta koskinn blir väl för praktfullt, mina sadlar är nämligen inte några Brooks.
Jag var in på en lokal syhörna och köpte ett typ att klä skosulor med (innersulor). Det jag till slut kom fram till var något sorts sammetsliknande syntetmaterial, ganska tjockt. Svart. Det har faktiskt hållit rätt bra trots daglig användning. Köpte en meter och det räcker till många sulor :)

Dagens fulmek-tråden
Jag var in på en lokal syhörna och köpte ett typ att klä skosulor med (innersulor). Det jag till slut kom fram till var något sorts sammetsliknande syntetmaterial, ganska tjockt. Svart. Det har faktiskt hållit rätt bra trots daglig användning. Köpte en meter och det räcker till många sulor :)
Hmm, syntetsammet, intressant. Tack för tipset!

Dagens fulmek-tråden
Biltema 2.8k hoj. Nu med Shimano 105 1x11. 12-32 kassett och Continental Terra Trail däck. MTB styre och Barends. Blev en användbar och relativt billig men mycket FUL hoj..
B2_20250702_35_copyr_OlofA.webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Klacka om cykelskor med 3d print.
cykelsko_17copyr_OlofA.webp

Klack skruvas med 3st m4. Skor borras med klack som mall.
cykelsko_18copyr_OlofA.webp

Continental Contact 47-622 limmas som sula/ grepp.
cykelsko_19copyr_OlofA.webp

Nuså, lite bättre förutsättningar att gå i cykelskorna. Främre skydd hindrar jord o annat skit att fastna i klossarna om du mot förmodan inte kan cykla överallt. Dessutom mindre risk att halka och slå omkull.
.
Nedan = klack före.
cykelsko_13copyr_OlofA (2) (1).webp

Fotvinkel före
cykelsko_14copyr_OlofA (1).webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Skrotad bakfälg = dyrt och krångligt. Jag vill cykla nu! Svängde förbi Biltema och köpte nån kolfiber-epoxi och kolfiberduk för nödlagning. Det blev jättefult! Men hjulet är knappt skevt och det håller tätt. Ska ut och cykla nu, får se om det håller eller exploderar!

Bilagor

• IMG_6156.webp
    IMG_6156.webp
    340.9 KB · Besök: 144
  • IMG_6163.webp
    IMG_6163.webp
    179.4 KB · Besök: 154
Dagens fulmek-tråden
Jag är optimist och tänker mig att det värsta som kan hända är att fälgen kollapsar helt vid skadan, men då borde det ju inte bli värre än att bakhjulet låser sig, troligen mindre dramatiskt än så. Och sker det lär det ju vara i den stökigaste terrängen där jag är beredd.
Har jag fel och den totalexploderar helt oväntat i hög fart så rapporterar jag från sjukbädden i misärtråden.

Dagens fulmek-tråden
Skrotad bakfälg = dyrt och krångligt. Jag vill cykla nu! Svängde förbi Biltema och köpte nån kolfiber-epoxi och kolfiberduk för nödlagning. Det blev jättefult! Men hjulet är knappt skevt och det håller tätt. Ska ut och cykla nu, får se om det håller eller exploderar!

Sån lagning kan man inte göra med alufälgar! Kolfiber: 1 — Alu: 0.

1752415092020.webp

Dagens fulmek-tråden
Jag är optimist och tänker mig att det värsta som kan hända är att fälgen kollapsar helt vid skadan, men då borde det ju inte bli värre än att bakhjulet låser sig, troligen mindre dramatiskt än så. Och sker det lär det ju vara i den stökigaste terrängen där jag är beredd.
Har jag fel och den totalexploderar helt oväntat i hög fart så rapporterar jag från sjukbädden i misärtråden.
e ju bak som tur e men jag skulle nog nog inte hoppa eller droppa ner på bakhjulet speciellt mycke om jag var dej

Dagens fulmek-tråden
Det håller nog .

Dagens fulmek-tråden
Du kan ju alltid självmedicinera i värsta fall😜

Dagens fulmek-tråden
Kolfiber är bra på det sättet.
Det hade antagligen hållit utan lagning också. Men en del här är ju onödigt ängsliga.
Ja, jag tror nog inte heller min ”lagning” egentligen gör så mycket för hållfastheten. Men det var nödvändigt för att få bort vassa fibrer och få en jämn kant mot däcket så det inte läcker. Jag tror den större delen fälgens styrka är intakt trots allt.

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Hört att Biltema haft kolfiberlagningskit men inte har det längre. Länk? Har en gaffel där tidigare ägare borrat två fula hål... borde vara ok, men har lite lust att täppa till

Dagens fulmek-tråden
Hört att Biltema haft kolfiberlagningskit men inte har det längre. Länk? Har en gaffel där tidigare ägare borrat två fula hål... borde vara ok, men har lite lust att täppa till
Och
Köpte jag. Om det är bra/rätt grejer vet jag egentligen inte, men det var lättillgängligt och billigt i alla fall.

Dagens fulmek-tråden
Väldigt likt min spruckna fälg. Jag körde flera månader innan jag orkade riva och bygga om hjulet. Just bakhjulet känns ju relativt lugnt, så länge man inte pushar det för hårt.

Dagens fulmek-tråden
Tycker det är alldeles för hög nivå i den här tråden, så bidrar med ett klassiskt silvertejpsmek. Fruns boasnöre hade gått av, fixades med silvertejp och kompletterades med snöre ute på rundan.Visa bilaga 780376
Jag vill inte förstöra ett riktigt fulmek, men Boa har fantastisk support. Ta några bilder och skicka in en anmälan så kommer nya spännen på posten. Har utnyttjat det två gånger på mina (mycket) gamla men sköna cykelskor. Den här länken borde fungera: https://store.boafit.com/en-us/warranty - det kommer att ge dig bonuspoäng hos frun!

Dagens fulmek-tråden
Jag vill inte förstöra ett riktigt fulmek, men Boa har fantastisk support. Ta några bilder och skicka in en anmälan så kommer nya spännen på posten. Har utnyttjat det två gånger på mina (mycket) gamla men sköna cykelskor. Den här länken borde fungera: https://store.boafit.com/en-us/warranty - det kommer att ge dig bonuspoäng hos frun!
Jodå, det får bli till att fixa på riktigt vad det lider. Hon cyklar knappt nuförtiden så brukar bli skokaos när vi är nere på sommarstället (i princip enda gången hon kör lvg). Häromåret fick hon köpa nya skor för att hon hade glömt att ta med…

Dagens fulmek-tråden
Om någon mot förmodan är intresserad: jag trotsade alla goda råd och körde på rätt hårt med hjulet idag, körde en massa endurosträckor På Löttingekullen (Stockholmsenduro för all del) och det höll bra. Jag kör vidare!

Dagens fulmek-tråden
Inga bilder på vansinnet men ruttnade ur på punkorna bakhjulet till pedlarhojen, en trasig eker ersattes och efter ett försök att spänna ekrarna resulterade i en taco när jag skulle massera dessa så släppte jag på alla ekrar och började om.

För långa ekrar gjorde att de stack ut från nipplarna på insidan av fälgen så jag slipade ner alla utstick med vinkelslipen! 😁

Nästa gång det strular köper jag nytt hjul!

Dagens fulmek-tråden
Fin eller fulmek?

Liten j*vla o-ring gav upp på högtryckstvätten från Jula, alla mått på Biltema för oringar är i tum (idioti!) orkade inte åka dit i värmen så jag letade bland allt junk man har liggandes, hittade en "muff" till bromsviren till en v-bromsad cykel
IMG_20250726_160043300.webp
, skivade av ändsnutten med rakblad, voila!

Den passade som handsken och höll tätt! *Jubel!*

😁

Edit: glömde ta en före bild...

Dagens fulmek-tråden
Fin eller fulmek?

Liten j*vla o-ring gav upp på högtryckstvätten från Jula, alla mått på Biltema för oringar är i tum (idioti!) orkade inte åka dit i värmen så jag letade bland allt junk man har liggandes, hittade en "muff" till bromsviren till en v-bromsad cykelVisa bilaga 782675, skivade av ändsnutten med rakblad, voila!

Den passade som handsken och höll tätt! *Jubel!*

😁

Edit: glömde ta en före bild...
Sådant som ger vågen på stadion!

Dagens fulmek-tråden
Btw, nån som vet vad en o-ring med ~1,4mm "tjocklek", 8mm ytterdiameter och ~5mm innerdiameter har för beteckning i "freedom units"?

Tillbaka
Topp