TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

Sörman på rekreationstur?

IMG_8833.webp

Moritz har hittat rätt väg nu. Skippar Vidin och den vidriga bron och smyger söder om Donau. Slipper färja över Donau senare. Skulle tro att han går genom Pleven och Shumen. Vägen mot kusten i Bulgarien är troligen fortfarande en TT-sträcka. Med rätt vind kan det bli bra.
Vi får väl se om det spelar någon roll. Där Bosonis och Moritzs rutter skiljdes åt var det ca 7 timmars skillnad mellan dem. Och Bosoni verkar ju konstant ha lite högre fart.

Bilagor

• Screenshot_20250805_214356_Ride with GPS.webp
    Screenshot_20250805_214356_Ride with GPS.webp
    142.1 KB · Besök: 51
  • Screenshot_20250805_214418_Ride with GPS.webp
    Screenshot_20250805_214418_Ride with GPS.webp
    142.5 KB · Besök: 44
Lite udda att C1, kontrollbilen, har stalkat Bosoni hela dagen.
Han har verkar ha blivit anklagad via sociala medier att han inte är självsupportad utan har hjälp med raceplanering. Men han har tydligen bevisat för C1 att han inte har hjälp och det ska vara utagerat. Kan vara därför dom stalkat honom.
Screenshot_20250805_225951_Instagram.webp

Senast ändrad:
Han har verkar ha blivit anklagad via sociala medier att han inte är självsupportad utan har hjälp med raceplanering. Men han har tydligen bevisat för C1 att han inte har hjälp och det ska vara utagerat. Kan vara därför dom stalkat honom.
hur ska de kunna veta vad som sägs i hörsnäckan till mobilen?

Nu hoppas/tror jag att det inte förekommer i någon större omfattning men det skulle vara otroligt om ingen använde väder- eller navigerings-hjälp utifrån under loppet.

Hjälpen kan förutom ren navigering ala "radiostyrning" bestå av att hitta närmaste verkstad med "rätt" reservdelar på hyllan och förbokade onormala öppettider. Det kan också gälla hotellreservationer "on the fly" mm. Man skulle kunna tjäna en hel del tid på att ha en multilinguell stab på hemmaplan.

Så inför randosäsongen 2026 söker jag personer som talar udda svenska dialekter, kan tolka väderprognoser samt innehar stor kunskap i googlandets ädla konst.

Skämt åsido, jag tror att en utomstående navigeringshjälp är för svår att bemästra med dagens teknologi. Trackers är inte helt exakta, vägnummerskyltar står inte som spön i backen. Det går iofs att bygga spår till en gps och skicka online om man har mobiltäckning men risken att det blir fel är stor.

Det kom 2 cyklister på första färjan, 5 på nästa, ikväll verkar 14-15 hinna med. Vilket dygn blir peak "TCR-cyklister på färja" ?
Facit blev 15 för igår. (Jag antar att de tre (175, 304, 325) som verkar strandsatta i Bari sen igår kväll ändå kom med på färjan och det är bara trackerstrul.)

Bosoni var i höjd med Acquasparta ett dygn innan hans båt avseglade. Jag postulerar att ingen kommer fram snabbare än så. I så fall kommer som mest 44 cyklister med färjorna idag. Om jag nu räknar rätt.

Men att ringa sin kompis, berätta hur det går hur man mår, och by the way, jag funderar på om jag ska åka söder eller norr om XYZ, vad tror du? Är inte ok? Lär ju vara lätt hänt.
Jag har inte studerat reglerna, men kravet på self supported tolkar jag som att rådfrågande kring ruttval under loppet inte är ok. Med den minsta disciplin känns det också väldigt lätt att undvika att ställa den typen av frågor.

Undrar vad som gör att vissa "lökar" på färjeterminalen i Durrës? Tullproblem? trackerstrul? De i täten (från tredje färjan) har hunnit cykla drygt två mil.
1754464327262.webp

Jag har inte studerat reglerna, men kravet på self supported tolkar jag som att rådfrågande kring ruttval under loppet inte är ok. Med den minsta disciplin känns det också väldigt lätt att undvika att ställa den typen av frågor.
det låter lite som ring så spelar vi. på tellemars tid var han noga med att ingen annan person hjälpte till, nu närmast efterfågas det.

gissar att deltagarna gjort noggranna efterforskningar av tillgängliga och rimliga ruttalternativ långt i förväg, och även funnit ett nöje i det. men man kunde ju också om man inte har vinnarambitioner bara skita i det och följa med strömmen.

är det otillåten hjälp..?

sen kan ju strömmen gå mindre optimalt, men gör det egentligen så mycket?, som den t ex gjorde när tåget missade po-slätten i medvind och istället sökte sig till den bergiga kusten. om man varit på plats rätt svårt förstå faktiskt.

så det är väl mer hotellbokningar och liknande där hjälp hemifrån skulle vara av nytta. men återigen, om du inte har vinnarambitioner ger väl inte tiden som åtgår till det annat än en välbehövlig paus i cyklandet.

Att följa någon annans trackerspår kanske verkar som en möjlighet när man sitter hemma pigg framför en dator men när man står och försöker göra det med hundratals mil i benen och på tok för lite sömn så är det plötsligt inte en lika enkel uppgift. Jag testade på Tcrno9 efter att min planerade rutt blivit en motorväg helt plötsligt i alperna. Det var allt annat än enkelt :) Det ledde i slutändan till 5-600 extra höjdmeter och en tur till Schweiz.

sen kan ju strömmen gå mindre optimalt, men gör det egentligen så mycket?, som den t ex gjorde när tåget missade po-slätten i medvind och istället sökte sig till den bergiga kusten. om man varit på plats rätt svårt förstå faktiskt.
Var det verkligen någon tydlig medvind över Poslätten när täten passerade? Nedanstående data tycker jag snarare indikerar en rätt fladdrig vindriktning.

Piacenza den 1/8 - täten hade passerat där på seneftermiddagen:
1754467768707.webp

Bologna den 2/8 - om täten tagit vägen som leder ner till Prato hade den nog passerat i närheten på morgon/fm
1754467877510.webp

Intressant ruttval: Först ner till CP3 och sen upp för att cykla Assietta-parcoursen.

Visa bilaga 784910
Läste någonstans att de(?) behövde nå CP3 innan cut-off och inte skulle göra det om de tog parcouren på väg dit. Valde istället att ta CP3 först och sedan ta parcouren från andra hållet, vilket enligt info innan start ska vara tillåtet på denna sträcka.

Var det verkligen någon tydlig medvind över Poslätten när täten passerade? Nedanstående data tycker jag snarare indikerar en rätt fladdrig vindriktning.

Piacenza den 1/8 - täten hade passerat där på seneftermiddagen:
Visa bilaga 784998

Bologna den 2/8 - om täten tagit vägen som leder ner till Prato hade den nog passerat i närheten på morgon/fm
Visa bilaga 784999
inte mycket vind alls om data stämmer. men vädret är exempel på en faktor som kan påverka vägvalet och om man har tid att optimera rutten undervägs, och kan ge en del vinster. eller snarare handlar det väl om att minska förluster. efterforskningar som kan ta en del tid att genomföra, tid som den som sitter på cykeln knapppast har.

men tips i luren från hemmaplan kan nog i vissa fall ha förekommit:)

Senast ändrad:
Läste någonstans att de(?) behövde nå CP3 innan cut-off och inte skulle göra det om de tog parcouren på väg dit. Valde istället att ta CP3 först och sedan ta parcouren från andra hållet, vilket enligt info innan start ska vara tillåtet på denna sträcka.
Jo, cut-offen var ju med all sannolikhet anledningen då de var bland de sista att nå CP3 innan den och det är mkt raskare att nå den via asfaltsvägen än Assietta-parcoursen. Funderar lite på om det indikerar att de åter gjort cut-offerna "hårdare"; läst med detta inlägg från @lenniandrichie i tankarna.

Sen gissar jag att det är rätt stor risk att det kan bli problem med cut-offen vid CP4 genom att detta ruttval kommer att kosta en del tid och med det redan vid denna CP var rätt tajt.

Tillbaka
Topp