RockShox SID Ultimate 100mm problem

Ekkah

Medlem
Har precis köpt en Beg Cykel från 2022, där jag blivit ”lurad” ang gaffeln. (Behöver inte gå in djupare på det)

Nu till problemet,

Den har i låst läge en sag/dämpning på ca 45mm, har pratat med en verkstad som brukar skruva åt mig som konstaterade (över telefon) att chargern är trasig och behöver bytas ut samt storservice på dämparen = 6150:-

En ny gaffel från Tyskland får man för 7000:-

Finns här någon kunnig som kan svara på om det eventuellt kan vara något annat fel?
Gaffeln är lika mjuk i låst och olåst läge.

Det låter som en fel diagnos. Om gaffeln fortfarande rör sig har dämpningen ingen effekt alls på statiska sag. Har du rätt lyfttryck i gaffeln?

Han menar att låsningen inte låser.

Vilken stor service blir kvar om de byter dämparen?

Möjligt att de har rätt. På billigare dämpare räcker det nog med en service men med charger vet jag inte.

Han menar att låsningen inte låser.

Ah, missade den "detaljen". Men fortfarande är det inte bara ett fel med dämparen när sag är 45%. Förhoppningsvis bara för låg tryck i luftfjädern. Jag skulle först sätta rätt tryck och sen titta på dämpningen.

En ny dämpare kostar mellan 1500 och 2500 kr hos tysken. Montering borde inte kosta mer än 1000 kr.

Jag köpte en recon som inte låste. Funkade bra efter nya packningar men motioncontrol är lite lättare att förstå sig på och service kit kostade dryga hundringen.

Ah, missade den "detaljen". Men fortfarande är det inte bara ett fel med dämparen när sag är 45%. Förhoppningsvis bara för låg tryck i luftfjädern. Jag skulle först sätta rätt tryck och sen titta på dämpningen.

En ny dämpare kostar mellan 1500 och 2500 kr hos tysken. Montering borde inte kosta mer än 1000 kr.
Jag ska ca 90-95psi, vilket jag haft. Har 105 nu men fortfarande samma problem.

Jag försöker förstår om du (bara) har problem med dämparen eller (också) med fjädern. Hur mycket sag har du i icke-låst läge?

Och en till fundering. Om gaffeln beter sig bra i icke-låst läge är det kanske ingen problem. Jag har aldrig känt behöv av låsning på moderna gaffeln, förutom på pumptrack.

Nä, men compressions dämpningen funkar väl dåligt. Igen med reservation för att jag har dålig koll på hur charger funkar

Jag har nog uttryckt mig fel, sagen är ju bra. Det är att gaffeln har 45mm slaglängd i låst läge!

Ah, ok, då håller jag med att det är något fel med dämparen.

6150 kr är ju helt orimligt för att fixa det. Som sagt skulle jag inte sakna en lockout, så om det funkar som den ska i icke-låst läge kan du använda den. Annars har bike24 en SID SL Select för 388 euro.

Detta är ett väldigt vanligt problem på SID ultimate som har första generationen av Raceday Charger att den inte låser ordentligt. Problemet är att det kommer in luft i chargen. Luftar men den så funkar det ett tag men problemet återkommer.

Detta är ett väldigt vanligt problem på SID ultimate som har första generationen av Raceday Charger att den inte låser ordentligt. Problemet är att det kommer in luft i chargen. Luftar men den så funkar det ett tag men problemet återkommer.
Är det något man löser själv om man inte är helst oteknisk?

Lufta chargen är inga större problem att lösa själv. Det går att lösa utan att plocka ur chargen också men man brukar få till det bättre om man plockar ur den. Lättast är att söka på youtube efter filmer om man vill se hur det fungerar att lufta den.

Har precis köpt en Beg Cykel från 2022, där jag blivit ”lurad” ang gaffeln. (Behöver inte gå in djupare på det)

Nu till problemet,

Den har i låst läge en sag/dämpning på ca 45mm, har pratat med en verkstad som brukar skruva åt mig som konstaterade (över telefon) att chargern är trasig och behöver bytas ut samt storservice på dämparen = 6150:-

En ny gaffel från Tyskland får man för 7000:-

Finns här någon kunnig som kan svara på om det eventuellt kan vara något annat fel?
Gaffeln är lika mjuk i låst och olåst läge.
Tyvärr klassiskt fel på -22orna. Det är en vulkad tätning inne i chargern som blåser när man kör med låst läge i för stora gupp. Jag har byggt om flera och det är ganska enkelt att byta till en eftermarknads hylsa med förbättrad tätning från Andreani. Finns både till 2 och 3.
pos låsning. Men enklast att köpa en ny charger från -24 som barnsjukdomarna är borta på. Resten av servicen är enkel. Finns bra instruktioner på nätet.
Mvh

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp