[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Var just och sov ett par nätter i tält i Västsverige. Två av nätterna på camping. Vid ena stället var vi de enda som tältade. Öht. På den andra var det nån till. Möjligen två.
Sen var vi på en camping vi ratade också. Inte heller där fanns några andra tält. Men det var iofs en liten en.
Campingtältande verkar vara en utdöende sport oavsett.
Tälta i Sverige är nog ganska omodernt just nu, det är min observation också.
Men utanför Venedig där vi tältade för ett par veckor sedan blev vi förvånade över hur många tält vi såg.

Det beror nog på vilken camping. Nog finns det tält men volymen är så klart husvagn.
Ett tält nyttjas nog oftast ett par nätter per år medan husvagn ofta står hela sommaren

Om vi lämnar tältmyset en stund och återgår till bilindustrin. För några månader/sidor sedan var det inte konsensus att Tesla skulle tappa pga turbulensen kring Elon. De första försäljningstappen berodde kanske lika gärna på introduktion av den nya Y och att bilar fastnat i hamnar menade en del.

Jag tror nog ändå att man kan slå fast att något har hänt. Bilarna är lika bra/dåliga (nya Y bättre), och inte har de väl blivit dyrare? Men raset fortsätter. https://omni.se/a/dRVEeX

Jag tror att den största förklaringen till raset är att tillräckligt många människor (inte alla) avstår Tesla pga Elon.

Om vi lämnar tältmyset en stund och återgår till bilindustrin. För några månader/sidor sedan var det inte konsensus att Tesla skulle tappa pga turbulensen kring Elon. De första försäljningstappen berodde kanske lika gärna på introduktion av den nya Y och att bilar fastnat i hamnar menade en del.

Jag tror nog ändå att man kan slå fast att något har hänt. Bilarna är lika bra/dåliga (nya Y bättre), och inte har de väl blivit dyrare? Men raset fortsätter. https://omni.se/a/dRVEeX

Jag tror att den största förklaringen till raset är att tillräckligt många människor (inte alla) avstår Tesla pga Elon.
Jag tror som du, förut var varumärket och Elon Musk något som lockade många, nu är Elon något som avskräcker ganska många i Europa plus att det finns många andra alternativ på marknaden som på många sätt är lika bra eller bättre. Dessutom osäkerheten kring tullar och USA vilket lär påverka i någon mån på marginalen.

De flesta rasar väl?

Audi är inne i en ny kris och förstår ingenting.
Dyra fula bilar med kvalitetsproblem som drivs av ett drivmedel de flesta faktiskt inte vill ha är det tydligen märkligt att det inte säljs så mycket av.

Samt att Tesla inte hänger med längre. De var det modernaste som fanns, men inga stora uppdateringar på någon modell på många år hjälper inte. Visst, nya Model Y är bättre än gamla, och mjukvaran uppdateras ständigt, men flera andra är i kapp. Och Tesla har aldrig varit bäst som bil betraktat IMHO, det var bara elbilsegenskaper de låg före med. Om man dessutom måste försvara sitt bilval för alla man möter väljer nog många andra alternativ.

Audi är inne i en ny kris och förstår ingenting.
Det förstår jag, och har försökt förklara det för dem :-). Som Audi-förare (nåja, VW med Audi-logga är väl närmare sanningen) har jag förklarat att man kanske skall leverera det man säljer, och inte slänga på luren i örat på kunden när han påtalar att de tydligen inte ens har för avsikt att leverera den funktionalitet man betalat för. I November meddelade de mig att de hade hittat en lösning på en av de 15-talet mjukvarubuggar jag rapporterat, och verkstaden skulle kontakta mig omgående för en lösning. Jag väntar fortfarande på detta "omgående".

Det är ju en jättetrend nu med tält på taket på bilen. Jag tycker det ser väldigt bökigt ut, men vad jag förstår är det något man hämtat från USA och Australien där man på grund av faunan inte vill ligga på marken.

Släkting som bilade och taktältade i Australien, hon tyckte det kändes tryggare. (men både spindlar och ormar drar sig ju inte för att klättra)

Liten liten fransk bil i Milano. Gillar också Fiats Topolino. Perfekt med taktält 😀⛺️!
IMG_7450.webp

Jag tror också det är en stor anledning, jag hade t.ex. inte köpt en ny Tesla just nu även om jag inte kommer sälja den vi har.

Dee verkar fortfarande inte ha bilar på hög, det är 1-2 månaders leveranstid på LR-modellen och varken SR eller P har börjat levereras alls. Tror det påverkar med - men givetvis inte hela skillnaden.

Besök på Kaiser bil i morse. Kan verkligen rekommenderas för en bilnerd…

Bilagor

• IMG_1626.webp
    IMG_1626.webp
    247 KB · Besök: 54
  • IMG_1627.webp
    IMG_1627.webp
    253.4 KB · Besök: 53
  • IMG_1628.webp
    IMG_1628.webp
    352.8 KB · Besök: 81
Nån som kör Enyaq? Nöjda? Stor skillnad på gamla och nya modellen?

Hur bedömer ni skillnaden mellan Enyaq och ID7?

Nån som kör Enyaq? Nöjda? Stor skillnad på gamla och nya modellen?

Hur bedömer ni skillnaden mellan Enyaq och ID7?
Bara haft min Enyaq i 1,5månad, provkörde även ID7 en snabbis. Den va fin, GTX hade bra stolar. Lite bättre räckvidd, kanske även bagageutrymme, mina baksätespasagerare föredrar Enyaq framför ID7.
Efter 500 mil kan jag ändå inte säga att jag valt fel. Enyaq är skön och smidig att köra, liksom inga konstigheter (frun som för övrigt är urusel på att köra(!), är också nöjd). Föredrar klart Skodans inredning och knappar/rullar på ratten istället för touchpanelerna på ID-bilarna. Har kört några 50mils turer med ett stopp, stannade när vi var hungriga,(egentligen för tidigt för att få bra fart på laddningen, men bilen var klar innan oss ändå, då fanns det typ 20mil kvar vid ankomst nu i sommarklimat.
Skillnaden mot gamla Enyaq tror jag bara är fronten, nya Matrix-lysen samt att dom tagit bort strålkastarspolningen.

Cabriolet är galet överskattat imho.

Lite som att cykla Sverigetempot, i teorin är det sjukt mysigt men i verkligheten vill man bara hem.

Antingen är det för kallt för att cabba ner eller så är det för varmt för att cabba ner. Skulle man pricka exakt 26 grader när det är mysigt så kör man i 90 och får cabba upp ändå.
Mes. Jag körde min Miyata nercabbad på vintern.

Såg två på isaberg som användes. Kunde inte på avstånd se nån fördel jämfört med marktält....Förutom att båda stod på ställplats för husbil

Senast ändrad:
Och tar ingen plats i bagaget, bekvämare madrasser, kommer ifrån värsta markfukten på morgonen. Inte för jag vill låta som taltältsförespråkare, men visst finns det fördelar
Och inga sniglar som kryper upp mellan inner- och yttertält. Enklare att torka när man kommer hem eller stannar. Borde vara bättre myggmässigt också när man kommer upp lite från marken? Inte för att jag heller starkt förespråkar taktält, men visst finns det fördelar.

Och inga sniglar som kryper upp mellan inner- och yttertält. Enklare att torka när man kommer hem eller stannar. Borde vara bättre myggmässigt också när man kommer upp lite från marken? Inte för att jag heller starkt förespråkar taktält, men visst finns det fördelar.
Man kanske skulle testa det där med taktält?
För jättejättemånga år sedan åkte familjen på semester med tältvagn. Alltså ett taktält på släp. Vill minnas att det var riktigt bekvämt, och i vissa aspekter närmare husvagn än tält. Detta veks dock upp till fyrdubbla transportstorleken, och var alltså rymligare än de stackars familjerna som trängdes i normalstora husvagnar.

Jo, och nära till liften.
Visst kan jag se fördelar men det är inte solklart för mig att de är fler än nackdelarna.

Kanske om man åker runt hela säsongen men inte har ekonomi för en van?

Å andra sidan, ett tält i den storleken tar ju 2 minuter att slå upp/ned om man varit tältbranschen sen barnsben.

Tillbaka
Topp