[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det är ju tyvärr politiskt självmord. Men jag tycker det hela fordonsskatten borde tas bort och allt borde ligga på bränslet, då vore det billigare att ha flera bilar och primärt använda den minsta/snålaste. Idag är det tvärtom så att månag kör massor med onödigt stora bilar (undertecknad också).
Är det inte det här som ETS2 (googla "ets2 bränslepriser" ) ska motverka? Det är ju en upprampad skatt/avgift på bensin/diesel via utsläppsrätter som kommer börja påverka priser från 2027?

Jag som spanade efter en diesel-kombi (pga för fattig för el-bil) får nog sätta mig o tänka två varv till...

Är det inte det här som ETS2 (googla "ets2 bränslepriser" ) ska motverka? Det är ju en upprampad skatt/avgift på bensin/diesel via utsläppsrätter som kommer börja påverka priser från 2027?

Jag som spanade efter en diesel-kombi (pga för fattig för el-bil) får nog sätta mig o tänka två varv till...
Sannolikheten att ETS2 defakto införs som tidsplanen är tänkt idag ser jag som låg. Det kommer vara en majoritet av politiker (baserat på behov av väljarstöd) som kräver att det saktas/senareläggs/pausas/stoppas för att ett bensinpris på 35 kr/liter inte kommer accepteras.

Sannolikheten att ETS2 defakto införs som tidsplanen är tänkt idag ser jag som låg. Det kommer vara en majoritet av politiker (baserat på behov av väljarstöd) som kräver att det saktas/senareläggs/pausas/stoppas för att ett bensinpris på 35 kr/liter inte kommer accepteras.
Framförallt för att det skulle driva inflation nåt infernaliskt. Nuvarande regering har ju aviserat att de kommer kompensera för att motverka det.

Men i ärlighetens namn är det knappast utsläppen som är huvudanledningen till hur trafiken beskattas…. För hade det varit det så hade det givetvis varit så att man hade tagit bort fordonsskatter och helt beskattat utsläpp. Det är ju det enda logiska om man ska få ner utsläpp från förbränning. Skulle 1 liter diesel eller bensin kosta 100kr skulle garanterat fossilkörandet minska och elbilsförsäljningen öka. Kanske skulle även alternativa sätt att driva fordon på utvecklas? Men så sker ej.
(Obs: ovanstående är inget politiskt förslag, och det är egentligen dumt att skriva något som så lätt kan övergå i politik…)
Men vad är huvudanledningen då? Inte att styra konsumtionen, utan bara att dra in pengar till statskassan?

Framförallt för att det skulle driva inflation nåt infernaliskt. Nuvarande regering har ju aviserat att de kommer kompensera för att motverka det.
Bra poäng ang kompensation. Systemet kanske införs (fast jag är skeptisk till att det inte urvattnas pga motstånd från många EU-länder när det väl närmar sig) men i praktiken blir det nog en tummetott då skatten på bensin/diesel sänks istället.

"Det är viktigt att understryka att regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att konsumenter och verksamheter fullt ut ska kompenseras för effekterna på drivmedelspriserna som införandet av EU ETS 2 medför." (från https://www.regeringen.se/pressmedd...omfor-nu-eus-nya-utslappshandelssystem-ets-2/ )

Varför införa ett nytt styrmedel och sedan kompensera så att status quo uppstår, övergår min politiska kompetens. (Ett av partierna kan iofs uppfylla ett vallöfte (sänkning av bensinskatten) och sen även få glädjen att peka på "dumma EU" som gör att det inte blev billigare ändå.)

Apropå bränslen... Är det nån som kan förklara hur i helskotta diesel "B7" kan bestå av 34% förnybart innehåll??? Hela grejen med "B7" är väl max 7% inblandning av ickefossila ämnen? Inte ens om man räknar bort de animaliska fetterna (vilket jag antar innebär HVO) så blir det <7% FAME/RME.

532046195_1823858814864847_5330888121679236614_n.webp

Edit: För övrigt är det rätt tragikomiskt att när man som jag kör på HVO100 så blir man mer sugen på att gå över till fuldiesel när fossilpriserna går upp, eftersom även HVO-priset följer med och då plötsligt börjar bli mindre rimligt. Suck.

Men vad är huvudanledningen då? Inte att styra konsumtionen, utan bara att dra in pengar till statskassan?
Ja så tänker jag på det stora hela. Möjligen är det inte uttalat eller ens uttänkt så, men om man gör stora förändringar som gör att skatteintäkter minskar eller ändras på sikt så blir det ju rörigt och krångligt att få ihop budgeten. På sikt vill förstås olika partier ha något olika skattetryck på marginalen, men inget parti vill göra förändringar i tex beskattningen av fordonstrafiken så den totalt drar in väldigt mycket mindre. Det blir för många andra följdeffekter som måste leda till andra prioriteringar på andra områden som man inte kan eller vill ha.

Logiskt vore - om man vill minska koldioxidutsläppen - att göra om beskattningen så det blir samma totala intäkter som idag, men omlagt så att beskattningen framöver tas ut på de reella utsläppen och inte på ägandet av tex en törstig bil. Det skulle nog ganska snabbt leda till sammanlagt minskade skatteintäkter när folk och åkerier går över till snålare bilar och det blir krångligt totalt sett när budgeten ska sys ihop…

Apropå bränslen... Är det nån som kan förklara hur i helskotta diesel "B7" kan bestå av 34% förnybart innehåll??? Hela grejen med "B7" är väl max 7% inblandning av ickefossila ämnen? Inte ens om man räknar bort de animaliska fetterna (vilket jag antar innebär HVO) så blir det <7% FAME/RME.
HVO, det är väl Hydrated Vegetable Oils? Eller har jag fattat fel igen?
Edit: Jo, det betyder det ovan, men tillverkas även av animaliska fetter...

I övrigt: Samma tänk här fast jag kör på biogas, den följer också fossilpriserna...

HVO, det är väl Hydrated Vegetable Oils? Eller har jag fattat fel igen?
Edit: Jo, det betyder det ovan, men tillverkas även av animaliska fetter...

I övrigt: Samma tänk här fast jag kör på biogas, den följer också fossilpriserna...
Japp, men HVO har för låg densitet för att uppfylla dieselnormen. Det är därför inte alla tillverkare vågar godkänna att man kör det i sin dieselbil, även om det av allt att döma är bättre än fossildiesel för motorn.

Då undrar man hur OK/Q8 kan komma undan med att kalla detta för "B7". På mitt tanklock står till exempel "No biodiesel, max B7!". Att jag sen personligen skiter i det och kör 100% biodiesel är en annan femma. Men det luktar ju falsk marknadsföring att kalla nåt som inte är B7 för just B7. Eller?

Edit: Det är också lite märkligt om de blandar i massa HVO utan att berätta det, eftersom det är dyrare än fossildiesel.

499705798_10161111042920108_2498631552048488721_n.webp

Japp, men HVO har för låg densitet för att uppfylla dieselnormen. Det är därför inte alla tillverkare vågar godkänna att man kör det i sin dieselbil, även om det av allt att döma är bättre än fossildiesel för motorn.

Då undrar man hur OK/Q8 kan komma undan med att kalla detta för "B7". På mitt tanklock står till exempel "No biodiesel, max B7!". Att jag sen personligen skiter i det och kör 100% biodiesel är en annan femma. Men det luktar ju falsk marknadsföring att kalla nåt som inte är B7 för just B7. Eller?

Edit: Det är också lite märkligt om de blandar i massa HVO utan att berätta det, eftersom det är dyrare än fossildiesel.

Visa bilaga 791319
Fast biodiesel är inte XTL som du tankar på bilden. Hundra procent biodiesel heter B100.

Man får ju skilja på HVO och RME eftersom HVO är raffinerat och därmed lika lagringstabil som blankdiesel. RME (som väl är det som avses med 7:an i B7) är ju inblandad efteråt, och gör att B7 rekommenderas lagras max 1 år.

Visa bilaga 791319
Nej.

B7 MK1 får innehålla max 7% RME. Men HVO får blandas i en sådan mängd att den slutliga blandingen uppfyller standarden för diesel.

Även B0 är ju numera utblandad med HVO.

Nej.

B7 MK1 får innehålla max 7% RME. Men HVO får blandas i en sådan mängd att den slutliga blandingen uppfyller standarden för diesel.

Även B0 är ju numera utblandad med HVO.
Ah, tackar. Där har vi svaret. Då återstår frågan varför de blandar i HVO när det är dyrare, utan att skryta om det i produktbeskrivningen. :unsure:

Man får ju skilja på HVO och RME eftersom HVO är raffinerat och därmed lika lagringstabil som blankdiesel. RME (som väl är det som avses med 7:an i B7) är ju inblandad efteråt, och gör att B7 rekommenderas lagras max 1 år.
RME/FAME är helt andra molekyler som inte riktigt kan jämföras. Det är hygroskopiskt också har jag för mig, så det kan bli mög/alger/elände i tank och filter.

Edit: Om jag inte redan nämnt det så har jag kört minst 1000 mil på endast HVO100 och motorn går hur fint som helst på det. Och bilen gör helt uppenbart "DPF reset" mindre ofta (alltså eldar ur partikelfiltret, vilket bullrar en del). Med andra ord sotar det mindre. Min motor är från 2015/16 och inte godkänt för detta, men verkar bara må bra av det.

Absolut, det har jag full koll på. Jag bara menar att XTL också är "biodiesel".
Den benämningen blir dock lite fel när man talar om XTL då biodiesel är en annan sak. Kanske bättre att prata om icke fossilt ursprung?
I USA går HVO100 som vanlig diesel, dvs ingen separat märkning från vanlig diesel. Då borde det väl vara lugnt att i USA tanka HVO100 i vilken dieselmotor som helst (även de som inte är godkända i Europa för HVO100)?
Som jag förstått det så används inte densitet i bedömningen när man i USA klassificerar diesel-sorter.

Ah, tackar. Där har vi svaret. Då återstår frågan varför de blandar i HVO när det är dyrare, utan att skryta om det i produktbeskrivningen. :unsure:.
Anledningen är att dom ska få ner sina utsläpp.

Men varför dom inte skryter med det vet jag inte, kanske är oroliga att dom ska skrämma bort kunder som minsann inte vill ha något annat än så mycket dinosaurier som möjligt i tanken.

Den benämningen blir dock lite fel när man talar om XTL då biodiesel är en annan sak. Kanske bättre att prata om icke fossilt ursprung?
I USA går HVO100 som vanlig diesel, dvs ingen separat märkning från vanlig diesel. Då borde det väl vara lugnt att i USA tanka HVO100 i vilken dieselmotor som helst (även de som inte är godkända i Europa för HVO100)?
Som jag förstått det så används inte densitet i bedömningen när man i USA klassificerar diesel-sorter.
Om nån har hittat på att biodiesel måste vara nåt särskilt så måste jag ifrågasätta dennas kompetens. Bio betyder ju bara biologiskt, och diesel betyder att det är bränsle för förbränningsmotorer med diesel-cykel. Det bör rimligen kunna vara exakt vad som helst som du kan driva en dieselmotor med, som har biologiskt ursprung. Eller hur? Oavsett finns ju begreppen HVO, FAME och RME (samt troligen en bunt till) om man vill specifiera närmare.

Edit: Jag har bara ögnat dieselnormen, men det är som sagt bara densiteten hos HVO som faller utanför (inte jättelite dock). Gissningsvis gör man om definitionen rätt snart så det blir sluttjafsat. Har inte hittat några som helst bevis nånstans på att HVO skulle vara annat än bättre för vilken dieselmotor som helst. (y)

Om nån har hittat på att biodiesel måste vara nåt särskilt så måste jag ifrågasätta dennas kompetens. Bio betyder ju bara biologiskt, och diesel betyder att det är bränsle för förbränningsmotorer med diesel-cykel. Det bör rimligen kunna vara exakt vad som helst som du kan driva en dieselmotor med, som har biologiskt ursprung. Eller hur? Oavsett finns ju begreppen HVO, FAME och RME (samt troligen en bunt till) om man vill specifiera närmare.

Edit: Jag har bara ögnat dieselnormen, men det är som sagt bara densiteten hos HVO som faller utanför (inte jättelite dock). Gissningsvis gör man om definitionen rätt snart så det blir sluttjafsat. Har inte hittat några som helst bevis nånstans på att HVO skulle vara annat än bättre för vilken dieselmotor som helst. (y)
Bästa är att kolla på bokstavs- och sifferkombinationerna. Mk1, XTL, B7 och B100. Så man inte tankar B100 när man tänkt att tanka XTL och tänkt ”bio” som ”bio”.

Håller med om att XTL fungerar fint.
Är väl helt enkelt biltillverkarna som gjort det lätt för sig.

Bästa är att kolla på bokstavs- och sifferkombinationerna. Mk1, XTL, B7 och B100. Så man inte tankar B100 när man tänkt att tanka XTL och tänkt ”bio” som ”bio”.

Håller med om att XTL fungerar fint.
Är väl helt enkelt biltillverkarna som gjort det lätt för sig.
Jag har nog aldrig sett B100 på nån pump faktiskt, men det beror väl på ort och mack antar jag. Det är väl mest lastbilar och bussar som kör på det? Avsedda för det då dessutom.

En soppa att akta sig för är Preem Evolution. Tror inte den klassas som B7 och om man inte läser det finstilta så har man ingen aning om att den innehåller 45% förnybart (varav alldeles för mycket antagligen är RME/FAME). Min bil gick inte bra alls på det. Misstände och hade sig. Huvva.

Edit: De verkar ha ändrat receptet till B0, och det ska ha varit B7 tidigare. Fan tro't.

Senast ändrad:
För en 20-25 år sen var det inte helt ovanligt med RME-pumpar, det var väl när alla mackar skulle ha förnybart alternativ. Vissa bilar gick att köra på det och det var riktigt billigt.

OK. Nu börjar det bli skarpt läge för nya bilar och behöver mest feedback på att vi inte har missat något centralt. Vi har bestämt oss för att köpa en bil och leasa en bil. (Idag har vi båda bilarna på leasing)

I princip har vi två alternativ som vi väljer mellan:
1. Leasa en Skoda Enyaq 85x och köpa en Polestar 2 eller XC40 recharge
2. Köpa en V90/V60 och leasa en EX30 (eller EV3/liknande)

Leasingkostnaden är ju ganska lättkalkylerad. Men när vi ska räkna på kostnaden för en köpt bil så blir det ju betydligt större osäkerhet. Främst gällande värdeminskning. Nu har vi räknat med att i båda fallen köper vi en begagnad bil som är ca 3 år gammal och behåller den i 3-5 år. Vi har räknat med 15% värdeminskning per år. Servicekostnad ~6000 kr/år (för båda alternativen) Försäkring ~14 000 kr/år (kollat några exempelbilar hos länsförsäkringar). Däck 4000 kr/år. Skatten är nästan försumbar för alla bilarna vi tittar på (360 kr per bil).

Det som förvånade mig var att skillnaden i månadskostnad mellan en köpt bil för ~300k kontra en för ~450k bara blir ca 1000 kr. (räknat på 5 års värdeminskning).

Kontentan blir att alternativ 1 ovan landar på en total månadskostnad på ca 13500 medan alternativ 2 ramlar in på ca 11500. I mitt huvud var jag ganska inställd på att bilparken skulle se ut som alternativ 1 men kalkylen säger ju att alternativ 2 är klart bättre.

Det jag inte tagit hänsyn till är bensinkostnaden kontra elkostnaden. All vardagsanvändning går på el oavsett, men med alternativ 1 ovan så går även långresor på el. Det handlar om ca 500 mil om året i långresor. Säg ca 700 kr/mån i bensin för alternativ 2 och 300 kr/mån i snabbladdningskostnad för alternativ 1. Så en mellanskillnad på ~500 kr till alternativ 1 fördel.

Sannolikheten för extremt dyra och komplicerade servicear är ju betydligt högre på att äga en laddhybrid kontra en elbil. Hur ska man se det där? Bör jag räkna med olika servicekostnader på alternativ 1 och 2?

Och slutligen, har ni några synpunkter på Skoda Enyaq (årsmodell 24 eller nyare), Volvo Ex30 eller Polestar 2?

15% värdeminskning första året och 10% av återstående värde följande år brukar stämma skrämmande bra.

Om man köper begagnad bil så kan däcken vara helt slut och dags att byta i värsta fall, samma sak med bromsar. Kan vara precis tvärtom också, värt att kolla.

Har du provkört och kollat på bilarna? Enyaq av aktuell modell har jag bara hört gott om. PS2 också egentligen men många verkar tycka den är trång. EX30 har jag egentligen aldrig pratat med nån som äger eller suttit i själv, var ju gnäll på mjukvaran i början men det är förhoppningsvis löst nu.

Jag hade kollat på Cupra Born som alternativ för leasing också de verkar gå billigt just nu!

OK. Nu börjar det bli skarpt läge för nya bilar och behöver mest feedback på att vi inte har missat något centralt. Vi har bestämt oss för att köpa en bil och leasa en bil. (Idag har vi båda bilarna på leasing)

I princip har vi två alternativ som vi väljer mellan:
1. Leasa en Skoda Enyaq 85x och köpa en Polestar 2 eller XC40 recharge
2. Köpa en V90/V60 och leasa en EX30 (eller EV3/liknande)
Mina 2 cent på alternativ 1:
Köpa en ren elbil idag, då kanske man bör fundera på hur snabb utvecklingen av batterier och laddteknik blir under ägandetiden. Den kommer troligt påverka andrahandsvärdet om den köpta elbilen ska säljas igen senare?
Jag som scannar annonser på blocket har sett att f.d. leasing-elbilar (MG5 speciellt) verkar komma ut på marknaden väldigt billigt just nu?

Fler cent:
Polestar 2, kollegan kör en, det är en happening varje gång bilen ska startas. Alltid nån uppdatering, inte alltid alla saker faktiskt funkar... Inte en sån till, var hans ord.

Mvh

15% värdeminskning första året och 10% av återstående värde följande år brukar stämma skrämmande bra.

Om man köper begagnad bil så kan däcken vara helt slut och dags att byta i värsta fall, samma sak med bromsar. Kan vara precis tvärtom också, värt att kolla.

Har du provkört och kollat på bilarna? Enyaq av aktuell modell har jag bara hört gott om. PS2 också egentligen men många verkar tycka den är trång. EX30 har jag egentligen aldrig pratat med nån som äger eller suttit i själv, var ju gnäll på mjukvaran i början men det är förhoppningsvis löst nu.

Jag hade kollat på Cupra Born som alternativ för leasing också de verkar gå billigt just nu!
Vi har provkört Ex30. Gillar allt utom avsaknaden av knappar/instrumentering. En risk med den är avsaknaden av mittkonsol/mugghållare i baksätet. Bilen går som skjuts till träningar ca 4-5 dagar i veckan och då är matsäck i baksätet för barnen ett väldigt vanligt inslag.

P2 är ju i princip en XC40 med nedtryckt tak. Jag upplever den inte som trång även om den har en stenålders kardantunnel. Har dock inte provkört den än, men drivlinan och många av komponenterna/arkitekturen är vi ju väl bekanta med från XC40n vi har idag. Dock osäker på om P2an är för obekväm. Kommer absolut inte välja en performance-modell (vill inte ha någon "sportfjädring").

Enyaq har vi provsuttit men inte provkört. Det står på planen om vi tycker den är aktuell. ID7 har vi provsuttit och provkört men ratat pga pris och skitful invändigt (man måste välja GTX med "sportiga" röda sömmar och märkliga detaljer på inredningen för att få den fyrhjulsdriven).

Mina 2 cent på alternativ 1:
Köpa en ren elbil idag, då kanske man bör fundera på hur snabb utvecklingen av batterier och laddteknik blir under ägandetiden. Den kommer troligt påverka andrahandsvärdet om den köpta elbilen ska säljas igen senare?
Jag som scannar annonser på blocket har sett att f.d. leasing-elbilar (MG5 speciellt) verkar komma ut på marknaden väldigt billigt just nu?
Jo, begagnatmarknaden är en enorm risk, men den är nog lika riskabel för hybrider och helfossilare. Vad händer tex med nya skattesatser och bränslepriserna? Man har ingen aning. Det var så vi resonerade för 3.5 år sedan när vi signade upp på nuvarande leasingar men så här i backspegeln borde vi ju utan tvekan köpt en av bilarna då. De kostar ju lika mycket begagnade nu som de kostade nya då...

Fler cent:
Polestar 2, kollegan kör en, det är en happening varje gång bilen ska startas. Alltid nån uppdatering, inte alltid alla saker faktiskt funkar... Inte en sån till, var hans ord.
Intressant. Är det skillnad där mot Volvo? För med XC40 som är byggd på samma plattform är det inget jag upplevt som problem. Tvärtom har den varit väldigt stabil och driftsäker. Men P2 har ju annat användargränssnitt som de kanske laborerar mer med?

Intressant. Är det skillnad där mot Volvo? För med XC40 som är byggd på samma plattform är det inget jag upplevt som problem. Tvärtom har den varit väldigt stabil och driftsäker. Men P2 har ju annat användargränssnitt som de kanske laborerar mer med?
Your milage may vary, som de säger. Från kollegan hälsas det att kompisgänget kör PS2 och XC40, XC40in byter numera spår på ljudanläggningen med vänster blinkers...
Skämt åsido, det kanske beror på vad som är installerat och aktiverat i bilarna, jag bara förmedlar kollegans åsikt om PS2. Rekommenderades icke.

Mvh

Your milage may vary, som de säger. Från kollegan hälsas det att kompisgänget kör PS2 och XC40, XC40in byter numera spår på ljudanläggningen med vänster blinkers...
Skämt åsido, det kanske beror på vad som är installerat och aktiverat i bilarna, jag bara förmedlar kollegans åsikt om PS2. Rekommenderades icke.

Mvh
Har haft en P2 i snart 3 år nu och de senaste 2 åren har varit förvånansvärt problemfria, känner inte ens något drag efter att byta till något annat, vilket är konstigt 😂 Pendlar mest i den, ungefär 18 mil om dagen.

Drömmen! Har fantiserat om att göra en till Model Y, även om det skulle slå rätt bra mot räckvidden så skulle det vara himla fint att ha klimatanläggning och stort batteri alltid tillgängligt. Och det kan ju tänkas gå att göra en lite mera strömlinjeformad kanske.. :D

Hela konceptet är obegripligt smart faktiskt, med dagens overlanding-taktält-vanlife-trend tror jag de kunnat sälja massa såna.

Visa bilaga 791272

Visa bilaga 791273
Bättre skaffa 7 sitsiga som är längre och kasta ut 2 stolar. Vanliga yn funkar fö utmärkt till camping för 2. Perfekt mobil stuga om man är på fiske&jakt utflykter i obygden. Man sover ju raklång så ser inget behov av mer höjd och grilla/gasa gör man ute under tarp

Ok, bilmodeller undantagna. Var det nåt i själva kalkylen som ser galet ut? Nån markant kostnad jag missat eller felbedömt?

Jag har tex inte betalat för en bilservice på 3 år och då var det Toyota, dvs det var sällan problem. Är 6k/år en rimlig budgetsiffra för en laddhybrid från Volvo?

Att sitta och vänta på ett stort utvecklingssteg är dödfött. Det har inte skett något sådant de senaste 10+ åren, utvecklingen sker fortfarande i små steg och en Model S från 2012, bortsett från åldersslitage, fortfarande en konkurrenskraftig bil på många sätt. Kanske laddar lite långsamt med 120-130kWh max men det är ändå bättre än en del bilar som är mer eller mindre nya. Typ i klass med första årens ID4.

Bilarna som säljs idag är gott och väl good enough, så tänker man behålla den över tid och inte planerar att sälja om 3 år (alltid en dålig ide) så kommer man få vänta väldigt länge. Provkör och läs på bara och säkerställ att det inte är någon detalj som just du inte kommer överens med i bilen du köper så kommer det bli bra.

Har haft en P2 i snart 3 år nu och de senaste 2 åren har varit förvånansvärt problemfria, känner inte ens något drag efter att byta till något annat, vilket är konstigt 😂 Pendlar mest i den, ungefär 18 mil om dagen.
3000 mil i en P2 2024 års modell. Noll problem och går som en dröm.

Och 10000 mil med elbil och den enda vi önskar är att även byta ut ”förstabilen, aka garageuppfartsvärmaren” till en elbil. Så överlägset.

Senast ändrad:
Två andra observationer förresten.

Det är otroligt mycket elbilar i stockholmstrafiken nu. Har av olika skäl kört en del till och från jobbet innanför tullarna senaste veckorna och det är verkligen massor av Tesla, VW/Skoda, BMW och andra.

Sen har jag varit ute i landet en del, framför allt i Umeå men även runtom Höga Kusten och Gästrikland (hej SSSM) och det där med att elbilar inte skulle funka i Norrland verkar ha gått över. Står elbilar utanför vart och vartannat hus. Och de jag känner som kör elbil i Norrland är generellt jättenöjda, allt utom att dra skotersläp långt är bättre. Startar lätt även i -40, blir varm fort, lätt att köra i halt väglag osv..

Körde själv med släp till Höga Kusten i somras och det funkar men man behöver tänka till lite istället för inte alls, förstår de som tycker det är jobbigt.

Visa bilaga 791296

Edit: För övrigt är det rätt tragikomiskt att när man som jag kör på HVO100 så blir man mer sugen på att gå över till fuldiesel när fossilpriserna går upp, eftersom även HVO-priset följer med och då plötsligt börjar bli mindre rimligt. Suck.
finns olika typer utav diesel bränslen . en hel hög faktiskt å när åkerierna får in kunder som vill kämpa för miljön så blir oftast HVO ett bättre alternativ , visst det känns varje gång det tankas men men .

Mja personbil äh vad som helst som rullar frammåt från hemmet till åkeriet .

MEN det jag sitter å sparar pengar till är en Scania 164 dvs Manuellt växlad lastbil med V8a en såååån vill då jag ha å köra turer med å vara duktigt med .
den på bild är ganska stylad men en sådan modell å just 164:an den är Speciell efter att ha seta å "Tvingats" å köra automater på 99% av alla åkerier (för det är tydligen för "svårt" för majoriteten att använda en koppling å 2 växelspakar...) det s*ger att bli tvingad då måste jag allltså stå ut med dedär som int ens Kan köra Fordon utan ser de som kör "gokart" å försöker se balla ut .
utan å trampa någon på tårna .

en Peterbild lastbil hade vart fränt men Scanian är Scandinavisk å duger Gott åt mig .
Tjillevipp
Paul

Bilagor

• 1291465-164-scania.webp
    1291465-164-scania.webp
    267.6 KB · Besök: 28
finns olika typer utav diesel bränslen . en hel hög faktiskt å när åkerierna får in kunder som vill kämpa för miljön så blir oftast HVO ett bättre alternativ , visst det känns varje gång det tankas men men .
Jodå, jag vet. Det är dock lite oklart exakt vad "B7" får innehålla. Jag trodde det var max 7% ickefossilt, men tydligen inte.

Förresten tankade jag Preems HVO-soppa senast och jag tror fasen motorn går ännu lite mjukare på det än OK/Q8's HVO (inte samma leverantör och inte exakt samma komposition). Synd att det är så dyrt att man funderar på att gå tillbaka till fossilt bara. Märklig miljöpolitik måste man säga.

Till alla som tycker det är en vettig idé att byta elbil var tredje år bara för att det är "billigt".

Ja inga bilar är ju miljövänliga, bara mer eller mindre skadliga och på olika sätt.
Jag tror dock ingen förordat att man skall skrota elbilar efter tre år, eller har jag missat något?

Tillbaka
Topp