[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja inga bilar är ju miljövänliga, bara mer eller mindre skadliga och på olika sätt.
Jag tror dock ingen förordat att man skall skrota elbilar efter tre år, eller har jag missat något?
Vi har ju haft den där diskussionen ett antal vändor i tråden. Och det finns ingen statistik som tyder på att Sveriges bilpark markant föryngrats de senare åren utan nya bilar säljs i ungefär samma takt som tidigare och gamla bilar skrotas i ungefär samma takt som tidigare.

Det som händer när man köper en ny elbil är alltså att en gammal fossilbil skrotas. Det som händer när man köper en ny fossilbil är också att en gammal fossilbil skrotas. Men då har man också tillfört en ny fossilbil som kommer leva i genomsnitt ~18 år i Sverige innan den kan ersättas med en elbil.

Det som händer när man köper en ny elbil är alltså att en gammal fossilbil skrotas.
Precis, en i många fall fungerande fossilbil som hade kunnat fortsätta köras. Jag tycker personligen att det är helt vrickat att stora delar av befolkningen lånar pengar för att lyxkonsumera nya bilar stup i kvarten trots att de på intet sätt behöver det. Blir extra märkligt om man dessutom tror att man är miljövänlig när man gör det.

Edit: Förresten behöver man inte köra förbränningsmotorbilar på fossilt bränsle. Jag gör inte det.

Edit 2: Noterar medelst tidsstämplar att ingen av er kan ha kollat på videon.

Senast ändrad:
Precis, en i många fall fungerande fossilbil som hade kunnat fortsätta köras. Jag tycker personligen att det är helt vrickat att stora delar av befolkningen lånar pengar för att lyxkonsumera nya bilar stup i kvarten trots att de på intet sätt behöver det. Blir extra märkligt om man dessutom tror att man är miljövänlig när man gör det.
Jag tror inte det är ett stort problem att fungerande fossilbilar skrotas i onödan, och om de gör det blir det reservdelar som gör att andra kan rulla vidare. Hade det varit det hade livslängden på bilar minskat märkbart, och sådan statistik har jag åtminstone inte sett.
Vad folk lånar pengar till lägger jag mig inte i. Folk får prioritera sin egen ekonomi. Tyvärr är det väl en och annan som spenderar för mycket lånade pengar av dumhet. Men hade de inte köpt bilar hade de antagligen köpt handväskor eller klockor eller annat. Tycker ekonomin är en helt annan fråga.
Edit: Förresten behöver man inte köra förbränningsmotorbilar på fossilt bränsle. Jag gör inte det.
Och det är nog bra. Men även sådant bränsle har sina problem.
Edit 2: Noterar medelst tidsstämplar att ingen av er kan ha kollat på videon.
Vet inte vad du ser för tidsstämplar, men du vet att du inte var ensam om att kunna se videos från BI innan du postade här?

Jag tror inte det är ett stort problem att fungerande fossilbilar skrotas i onödan, och om de gör det blir det reservdelar som gör att andra kan rulla vidare. Hade det varit det hade livslängden på bilar minskat märkbart, och sådan statistik har jag åtminstone inte sett.
Vad folk lånar pengar till lägger jag mig inte i. Folk får prioritera sin egen ekonomi. Tyvärr är det väl en och annan som spenderar för mycket lånade pengar av dumhet. Men hade de inte köpt bilar hade de antagligen köpt handväskor eller klockor eller annat. Tycker ekonomin är en helt annan fråga.

Och det är nog bra. Men även sådant bränsle har sina problem.

Vet inte vad du ser för tidsstämplar, men du vet att du inte var ensam om att kunna se videos från BI innan du postade här?
Allt har sina problem, javisst. Det är bara lite (?) märkligt hur hysteriskt man försöker ersätta ett problem med ett annat, påhejandes gemene mans oerhört frekvent förekommande nybilsköp. För att inte tala om hur märkligt det är att det inte finns nån "elbilsskam" eller motsvarande. Lätt att blunda för det negativa när det gynnar en själv antar jag.

Guldstjärna om du sett filmen tidigare. (y)

Allt har sina problem, javisst. Det är bara lite (?) märkligt hur hysteriskt man försöker ersätta ett problem med ett annat, påhejandes gemene mans oerhört frekvent förekommande nybilsköp. För att inte tala om hur märkligt det är att det inte finns nån "elbilsskam" eller motsvarande. Lätt att blunda för det negativa när det gynnar en själv antar jag.

Guldstjärna om du sett filmen tidigare. (y)
Ja där kan vi vara överens tror jag. Har många gånger irriterat mig på hur politiken (oavsett färg) först tycker koldioxid är det värsta som finns. Koldioxidskatt och miljöbilsregler införs, och folk styrs/tvingas köpa diesel. Sen kom nån på att diesel släpper ut partiklar som kan vara ännu värre - då styrs alla mot etanol/gas. Sen är etanolen dåligt för regnskogen, och gasbilar kan explodera, vilken tur att elbilen kommit som löser allt. Sen var det mineraler från Kina....
Snart kommer kanske tom någon på att förlorade skatteintäkterna från bensin måste ersättas, undrar var de tas från?
Alltför många inkompetenta kortsiktiga politiker är obra. (Eftersom jag är tydlig med att detta gäller alla oavsett partifärg hoppas jag jag balanserar på rätt sida om förbudet dessutom).

Ja där kan vi vara överens tror jag. Har många gånger irriterat mig på hur politiken (oavsett färg) först tycker koldioxid är det värsta som finns. Koldioxidskatt och miljöbilsregler införs, och folk styrs/tvingas köpa diesel. Sen kom nån på att diesel släpper ut partiklar som kan vara ännu värre - då styrs alla mot etanol/gas. Sen är etanolen dåligt för regnskogen, och gasbilar kan explodera, vilken tur att elbilen kommit som löser allt. Sen var det mineraler från Kina....
Snart kommer kanske tom någon på att förlorade skatteintäkterna från bensin måste ersättas, undrar var de tas från?
Alltför många inkompetenta kortsiktiga politiker är obra. (Eftersom jag är tydlig med att detta gäller alla oavsett partifärg hoppas jag jag balanserar på rätt sida om förbudet dessutom).
Just därför är det förmodligen vettigt att blanda så gott det går istället för att bestämma att alla förbränningsmotorbilar ska vara utfasade ett visst år (och att kärnkraft ska ersättas av vindkraft, till exempel), utan att ha en susning om ifall det ens är tekniskt eller praktiskt möjligt.

Edit: Jag tror absolut att elbilar är vägen framåt, men just nu är batteritekniken såpass problematiskt att det är vansinne att vilja att alla ska gå över till el hux flux.

Var går gränsen för lyxkonsumtion vad beträffar bilar, och vem bestämmer det?
Ja, du kan kolla själv på bilen ifråga och definitionen av lyxkonsumtion och se vad du själv tycker.

Sen kan man som övningen försöka plita ner några ord om varför just den bilen är en nödvändighet och inte lyx

Var går gränsen för lyxkonsumtion vad beträffar bilar, och vem bestämmer det?
Jag tror att gränsen går vid guldwrap.

20220609_121508.webp

Vi har ju haft den där diskussionen ett antal vändor i tråden. Och det finns ingen statistik som tyder på att Sveriges bilpark markant föryngrats de senare åren utan nya bilar säljs i ungefär samma takt som tidigare och gamla bilar skrotas i ungefär samma takt som tidigare.

Tjena!

Medelåldern på bilarna har ökat det senaste åren. Dels pga pandemin men även att färre bilar per capita säljs.

Tjena!

Medelåldern på bilarna har ökat det senaste åren. Dels pga pandemin men även att färre bilar per capita säljs.
Många nyare beg bilar har väl exporterats också. Dvs det är inte alls säkert att leasingbilen när den lämnas tillbaka knuffar ut en gammal fr marknaden, utan det kan lika gärna vara leasingbilen själv som försvinner bort fr svenska marknaden.

Många nyare beg bilar har väl exporterats också. Dvs det är inte alls säkert att leasingbilen när den lämnas tillbaka knuffar ut en gammal fr marknaden, utan det kan lika gärna vara leasingbilen själv som försvinner bort fr svenska marknaden.
Då kanske den ersätter en gammal fossilbil i annat land. Som ersätter en gammal orenad 70-tals-bil i u-land.

Det centrala är att om man ändå accepterar vårt sätt att leva där bilar är en del av vardagen, så är elbilar lite mindre dåligt för miljön än brännbilar. En ny elbil som sätts på marknaden kommer inte hamna på tippen efter 3 år på grund av att leasingavtalet går ut och man skaffar ett nytt leasingavtal på 3 år.

En ny elbil som sätts på marknaden kommer inte hamna på tippen efter 3 år på grund av att leasingavtalet går ut och man skaffar ett nytt leasingavtal på 3 år.
Nu har jag inte följt tråden så det här kanske är uttömt men man kan undra hur gamla dagens digitalteknikfyllda bilar kommer att bli. Och när gick det överstyr? Runt 2015?

Nu har jag inte följt tråden så det här kanske är uttömt men man kan undra hur gamla dagens digitalteknikfyllda bilar kommer att bli. Och när gick det överstyr? Runt 2015?
Kanske, vår passat var väl 15/16 och den hade en enklare touch osv. Ingen aning om hur 13-14 såg ut dock.
tror vi hade en A3 från från kanske 2012 och då var det fortfarande ordning och reda
Hm, den måste varit lite äldre....

Det där är ett problem långt tidigare, stöldskydd i kombination med elektroniska styrboxar har funnits i säkert 25 år. Om styrboxen pajar går den inte att ersätta med en från en annan bil, eller en ny. Bara skrota bilen även om den är frisk i övrigt men för gammal för att märkesverkstäderna ska fixa med sånt. Alternativet är ju tredjeparts styrsystem och det är förstås en variant på entusiastbilar.

Å andra sidan är jag inte övertygad om att vi vill ha tillbaka förgasarna :-)

Ja, det där kan ju absolut bli problematiskt. Men knappast unikt för en viss typ av drivlina.

Kanske, vår passat var väl 15/16 och den hade en enklare touch osv. Ingen aning om hur 13-14 såg ut dock.
tror vi hade en A3 från från kanske 2012 och då var det fortfarande ordning och reda
Hm, den måste varit lite äldre....
Vi har en avensis sista generationen (2009), den känns som att man kan hålla liv i för evigt om man vill... Men visst, nån styrbox finns nån stans.

Det beror nog mer på vilken generation det är. Vår 2016 V40 var nog rätt gammal redan 2016 och den känns mer traditionell OCH bättre kvalitet än det andra möget.

EDIT, men det är vårt eget fel. vår v40 känns mycket bättre än vår v90 på alla sätt men jag pallar inte köra den för den har inte pilot assist, sidovarnare när man backar ut och den vill inte heller berätta vad hastighetsgränsen är

Det centrala är att om man ändå accepterar vårt sätt att leva där bilar är en del av vardagen, så är elbilar lite mindre dåligt för miljön än brännbilar.
Om du sätter likhetstecken mellan "miljön" och koldioxid, samt förutsätter att förbränningsmotorbilen går på fossila drivmedel, ja. Annars är det sannolikt tvärtom.

Frågan är varför det är så många som inte är nödja med sin 3 år gamla elbil utan "måste" byta till en nyare.

Det beror nog mer på vilken generation det är. Vår 2016 V40 var nog rätt gammal redan 2016 och den känns mer traditionell OCH bättre kvalitet än det andra möget.

EDIT, men det är vårt eget fel. vår v40 känns mycket bättre än vår v90 på alla sätt men jag pallar inte köra den för den har inte pilot assist, sidovarnare när man backar ut och den vill inte heller berätta vad hastighetsgränsen är
Du kan få hastighetsgränsfunktionen från min Audi. Den innehåller en slumpgenerator som anger en hastighetsgräns. Eller vill du tvunget att den skall visa hur fort man får köra just där du är?

I övrigt tycker jag många av dagens stödsystem är ganska bra. Men visst kan man undra vad som händer när bilen blir äldre. Särskilt om man tex inte manuellt kan välja vanlig farthållare utan radar tex.

Frågan är varför det är så många som inte är nödja med sin 3 år gamla elbil utan "måste" byta till en nyare.

Vad har du för belägg för att det är så många? Det är ju ekonomisk katastrof.

Sen är tjänstebil/förmånsbil nästan alltid på 3 år av någon oförklarlig anledning, lika mycket ekonomisk katastrof där. Blir ju löjligt dyrt jämfört med att ha bilen 5-6-många år.

Om du sätter likhetstecken mellan "miljön" och koldioxid, samt förutsätter att förbränningsmotorbilen går på fossila drivmedel, ja. Annars är det sannolikt tvärtom.

Nu vet du egentligen precis som jag att det beror på att många nya elbilar är leasade antingen privat eller via arbetsgivare, och det är därför. Samma gäller nya dyrare bensinbilar.

Men om vi släpper det: tekniken är fortfarande relativt ny och utvecklas snabbt. En tre år nyare elbil kan innebära stor skillnad i användbarhet, tex lasdhastighet och räckvidd.

Du kan få hastighetsgränsfunktionen från min Audi. Den innehåller en slumpgenerator som anger en hastighetsgräns. Eller vill du tvunget att den skall visa hur fort man får köra just där du är?

I övrigt tycker jag många av dagens stödsystem är ganska bra. Men visst kan man undra vad som händer när bilen blir äldre. Särskilt om man tex inte manuellt kan välja vanlig farthållare utan radar tex.

Jo, jag kan inte välja utan radar men om jag kunde hade jag väl kört på bilen framför.
Den har redan problem de första milen vintermornar, då vägrar den slå på utan förklaring.

I övrigt funkar det väldigt bra på v90.

Men om vi släpper det: tekniken är fortfarande relativt ny och utvecklas snabbt. En tre år nyare elbil kan innebära stor skillnad i användbarhet, tex lasdhastighet och räckvidd.

Så dramatiska skillnader är det inte om man inte köpt något mög från start. Känner inget som helst behov av att byta ut vår 4 år gamla bil nu trots att vi kör en hel del längre resor varje år.

Det är troligen rosten som tar den. Det har i alla fall blivit bättre på de flesta bilar med åren.
Ja, man ska ha lite tur där. Vissa tyskar från samma tid verkar rosta en del, toyota hade inte så imponerande rostskydd men bra plåtkvalitet så sällan man ser en rostig faktiskt. Jag köper en burk linolja på spray för 65 kr på biltema varje höst och tömmer under bilen och håller tummarna :)

Nu vet du egentligen precis som jag att det beror på att många nya elbilar är leasade antingen privat eller via arbetsgivare, och det är därför. Samma gäller nya dyrare bensinbilar.
Man "måste" inte välja en leasingbil och byta var tredje år. Det är ett val man gör.

Ändå valde man den bilen och det dög för bara några år sen. Är inte det ganska märkligt?

Vad har du för belägg för att det är så många? Det är ju ekonomisk katastrof.
Nja. Jag räknade precis på en begagnad elbil för 300 k (P2 eller XC40) kontra leasa ny elbil (Ex30) och båda landar på ca 5k i månaden, om man räknar med ett ägande på 4-5 år på begagnad och 15% årlig värdeminskning.

Så jag skulle säga att det kan vara ett ekonomiskt rationellt val att gå på leasing. Särskilt om man lägger till riskminimering för teknik- och marknadsskiften, vilket kan gå fort för elbilar, särskilt när man lägger in den politiska slumpgeneratorn i kalkylen.

Senast ändrad:
Man "måste" inte välja en leasingbil och byta var tredje år. Det är ett val man gör.
1. Javisst. Jag kan betala själv för bilen i stället för att låta arbetsgivaren göra det. Då får jag en mindre sämre bil för samma pengar. Jag skall fundera på det...
2. Vår förra privatleasade bil (andrabilen) såldes sedan via KVD för ca 60% av vad de skulle behövt ha för att få ihop leasingen sett till listpris. Ja jag valde att leasa, och det var enormt ekonomiskt fördelaktigt. Tyvärr kunde/ville inte leasingbolaget hjälpa till med utköp, annars hade vi inte bytt ut den.
Ändå valde man den bilen och det dög för bara några år sen. Är inte det ganska märkligt?
Den kanske dög för det var det bästa då?
Jag tror mig veta att du inte är ny på Happy... Ungefär 70% av trådarna här går ut på att cyklar med fjolårets sadelvinkel/styrvinkel/reach/hjulstandard går knappt att hålla balansen på. Varför skulle det vara annorlunda med bilar, där utvecklingen går fortare? Kan jag köpa nyare så vill jag det. Sen är bara frågan hur mycket jag vill betala.

Nja. Jag räknade precis på en begagnad elbil för 300 k (P2 eller XC40) kontra leasa ny elbil (Ex30) och båda landar på ca 5k i månaden, om man räknar med ett ägande på 4-5 år på begagnad och 15% värdeminskning.

Så jag skulle säga att det kan vara ett ekonomiskt rationellt val att gå på leasing. Särskilt om man lägger till riskminimering för teknik- och marknadsskiften, vilket kan gå fort för elbilar, särskilt när man lägger in den politiska slumpgeneratorn i kalkylen.

Ja, när det gäller privatleasing gäller andra regler eftersom det puttas in pengar från olika håll, så är det. Och slumpgeneraturn du nämner gör det än mer komplext.

Om man dock redan äger en bil som tappat sina 40-50% så är det bättre att sitta still i båten :-)

1. Javisst. Jag kan betala själv för bilen i stället för att låta arbetsgivaren göra det. Då får jag en mindre sämre bil för samma pengar. Jag skall fundera på det...
2. Vår förra privatleasade bil (andrabilen) såldes sedan via KVD för ca 60% av vad de skulle behövt ha för att få ihop leasingen sett till listpris. Ja jag valde att leasa, och det var enormt ekonomiskt fördelaktigt. Tyvärr kunde/ville inte leasingbolaget hjälpa till med utköp, annars hade vi inte bytt ut den.
Hur stor procent av bilflottan är betald av brukarens arbetsgivare tro?

Den kanske dög för det var det bästa då?
Jag tror mig veta att du inte är ny på Happy... Ungefär 70% av trådarna här går ut på att cyklar med fjolårets sadelvinkel/styrvinkel/reach/hjulstandard går knappt att hålla balansen på. Varför skulle det vara annorlunda med bilar, där utvecklingen går fortare? Kan jag köpa nyare så vill jag det. Sen är bara frågan hur mycket jag vill betala.
Samma vansinne det. Jag har inte bytt cykel på massor av år och ser ingen anledning att göra det heller.
Varför vill man köpa nyare bara för att man "kan"? Helt obegripligt för mig.

66% av nya elbilarna 2024 är reggade på företag. Sen hur finansieringen ser ut är olika. Men av dessa gissar jag att minst 98% går på leasing på 3 år eller mindre.
Edit: övriga 34% är väl till stor del privatleasing... Blir inte många bilar kvar som typiskt behålls mer än tre år.
Samma vansinne det. Jag har inte bytt cykel på massor av år och ser ingen anledning att göra det heller.
Finns många anledningar, både rimliga och orimliga.

Nåja, var det inte det du gjorde? Köpte en "nyare" för att du kan. Finns gott om äldre bilar att köpa 😉

Nåja, var det inte det du gjorde? Köpte en "nyare" för att du kan. Finns gott om äldre bilar att köpa 😉
Va? Jag har en äldre bil, från 2016. Jag skulle kunna tänka mig att byta till en större begagnad bil (för att jag inte längre är begränsad av bökiga parkeringsomständigheter), men nån ny skulle jag inte ens fundera på.

Edit: Eller menar du cykel? Jag bytte några gånger innan jag begrep vad jag ville ha. Efter det har jag inte känt nåt behov.

Va? Jag har en äldre bil, från 2016. Jag skulle kunna tänka mig att byta till en större begagnad bil (för att jag inte längre är begränsad av bökiga parkeringsomständigheter), men nån ny skulle jag inte ens fundera på.

Edit: Eller menar du cykel? Jag bytte några gånger innan jag begrep vad jag ville ha. Efter det har jag inte känt nåt behov.
Hur ny bil får man köpa då? 9 år är ok men inte noll tydligen. Är 6 år ok? 6 månader? Jag har en bil som är 16 år så jag tycker alla bilar under 15 års ålder är för nya. Men 16-åringen är ren lyxkonsumtion, min nya elbil ser jag inte som lyx.
Och om man inte får köpa nya bilar, vad skall du köpa om nio år?

Senast ändrad:

Nej det var en liten gliring om vad som definieras som nyare. @Fattiglapp utvecklar det lite tydligare.

Hur ny bil får man köpa då? 9 år är ok men inte noll tydligen. Är 6 år ok? 6 månader? Jag har en bil som är 16 år så jag tycker alla bilar under 15 års ålder är för nya. Men 16-åringen är ren lyxkonsumtion, min nya elbil ser jag inte som lyx.
Och om man inte får köpa nya bilar, vad skall du köpa om nio år?
Man får köpa exakt vad man vill. Är bara fascinerad över mångas brist på moral och principer så fort nåt gynnar en själv. Som om man inte har nåt val om man blir erbjuden en ny förmånsbil vart tredje år.

Ingen tvingar mig att tanka HVO (eller ger mig "förmånligt" pris) istället för fossildiesel. Jag gör det ändå trots att det är skapligt mycket dyrare.

Edit: Jag har även "rätt" till ny dator och ny lur på jobbet sen flera år tillbaka. Ser ingen som helst vits med att byta; oavsett vems pengarna är så är det helt onödigt.

Senast ändrad:
funderar på att byta bil. Kör bensinkombi från 2018 idag. ca 8500 mil på den.
Går ca 2x25km till frugans jobb 3-4 dagar/vecka, lite skjutsande av barn i närområdet. samt längre resor ca 50mil enkel väg på semestrar. Vi har lådcykel som går så mycket som möjligt. Jag cyklar till jobbet.

Det finns ett önskemål om att köra vardagsresorna på el. Mildhybrid går bort.
Jag ser tre vägar:
- inte byta bil pga dyrt
- beg plugin-hybrid (typ Kuga, Ceed, Niro)
- beg liten elbil (typ leaf, e-2008, e-Golf)

Egentligen ogillar jag tanken på att köra omkring med dubbla drivlinor, men kanske är det rationellt?

Vilken bil ska jag köpa?

funderar på att byta bil. Kör bensinkombi från 2018 idag. ca 8500 mil på den.
Går ca 2x25km till frugans jobb 3-4 dagar/vecka, lite skjutsande av barn i närområdet. samt längre resor ca 50mil enkel väg på semestrar. Vi har lådcykel som går så mycket som möjligt. Jag cyklar till jobbet.

Det finns ett önskemål om att köra vardagsresorna på el. Mildhybrid går bort.
Jag ser tre vägar:
- inte byta bil pga dyrt
- beg plugin-hybrid (typ Kuga, Ceed, Niro)
- beg liten elbil (typ leaf, e-2008, e-Golf)

Egentligen ogillar jag tanken på att köra omkring med dubbla drivlinor, men kanske är det rationellt?

Vilken bil ska jag köpa?
Alt 1 är antagligen billigast. Med marginal.
Skall bilen gå 2*25 km på el finns bara nya eller nästan nya laddhybrider, tex Volvo efter 2022, Mercedes och några till ligger runt 10 mil wltp. Kan hon ladda på jobbet blir urvalet större.
Vad gäller små elbilar är de ofta begränsade vid långresor. E-Golf vill jag minnas laddar långsamt tex. Vill ni komma fram smidigt på 50-mila-resorna kan det behövas något modernare.
Vi har en Cupra Born som andrabil, vettigt pris, ganska snygg och håller bättre än vår lika gamla Audi. Den kan vara ett alternativ?

Tillbaka
Topp