[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Om jag får sticka emellan tältsnacket med en fråga: är sugen på en Volvo v90 D3 manuell från 2017-2018 som gått ~15000 mil. Något speciellt att kolla efter? Typiska fel osv?

Om jag får sticka emellan tältsnacket med en fråga: är sugen på en Volvo v90 D3 manuell från 2017-2018 som gått ~15000 mil. Något speciellt att kolla efter? Typiska fel osv?
Kolla status på baklampor. Sjukt vanligt att dessa tagit in fukt och till slut ger upp. Det bästa är om alla 4 (2 i bakluckan och en på vardera sida i karossen) är bytta. De i bakluckan är lätta att byta själv, lite klurigare med de i karossen.
Högtalaren i höger framdörr har börjat skårra på många bilar. Lyssna på ngt poppigt och lyssna efter nåt som inte låter bra.
Mina motorer till elbakluckan gav upp i öppet läge en stormig och regnig höstkväll. Lyssna efter knarkande ljud vid öppning/stängning.
I övrigt en bekväm och trevlig bil. Har dock ej kört D3.
Har en V90CC D4. Den skall byta kamremmen vid 15'mil. Vet ej vad som gäller med D3 men det vore trevligt att den är bytt.
Lycka till

Annat ”roligt” med v90 är väl dörrar som inte öppnas i minusgrader, läckande panoramatak, samt vibrationer i sisådär 90 knyck.

Edit: som vanligt med Volvo ska man passa sig för första årsmodellen. Även om de flesta barnsjukdomarna bör vara fixade vid det här laget är det bara massa problem med de bilarna.

Fin bil att köra men startar inte ibland för att den inte känner att man trampar på bromsen. Kul halvvägs till fjällen. Har alltid startat till sist så inget problem om man har starka nerver. Händer ett par ggr per år.

Ja, felkonstruerade baklampor som inte tas på goodwill. 8900 st tror jag det var.
Dörrarna tål inte minusgrader nej. Folietunn plåt.
Min har rasat i framvagnen pga dålig knut. Nu läcker stötdämpare.

Väldigt genomtänkt jämfört med passaten vi hade innan men kass kvalitet.
Gillade inte VW heller så har gett upp och ska försöka ha volvon några år till. Den är väldigt fin att köra och taket läcker inte än.

2018 inte D3.

Edit: som vanligt med Volvo ska man passa sig för första årsmodellen. Även om de flesta barnsjukdomarna bör vara fixade vid det här laget är det bara massa problem med de bilarna.
Min erfarenhet av Volvo är att man skall passa sig för den första och sista årsmodellen, och definitivt inte köpa något däremellan. Åtminstone om vi pratar SPA. Men jag lärde känna min personliga servicetekniker ganska bra under mina tre år. Tur att verkstaden ligger på vägen till jobbet och att de bjuder på frukost.

Min erfarenhet av Volvo är att man skall passa sig för den första och sista årsmodellen, och definitivt inte köpa något däremellan. Åtminstone om vi pratar SPA. Men jag lärde känna min personliga servicetekniker ganska bra under mina tre år. Tur att verkstaden ligger på vägen till jobbet och att de bjuder på frukost.
Sista årsmodellen brukar ju annars vara den bästa, vad har du för erfarenheter?

Det här låter ju inte väldigt förtroendeingivande. Vad skall man ha istället om man vill ha inte en för gammal kombi med bra plats för långa tonåringar bak, har dragkrok, som inte har gått mer än ca 15000 mil och max kostar 200.000?

Kikade på Skoda Superb, men de har väl haft problem med tsi motorerna?
Renault talisman?

Jag hade kanske gått på skoda om jag fått för min fru men jag vet inget om problem med motorn.

Det kan vara så illa att man får gå på japanskt eller koreanskt.

Det här låter ju inte väldigt förtroendeingivande. Vad skall man ha istället om man vill ha inte en för gammal kombi med bra plats för långa tonåringar bak, har dragkrok, som inte har gått mer än ca 15000 mil och max kostar 200.000?

Renault talisman?
V90 är väl ingen särskilt bra bil? Halva bilen är motorhuv, den är låg och har sluttande tak bak. Nu kör jag ju runt i en styggelse, en framhjulsdriven BMW men vår 218 Gran Tourer är rymligare än de Volvo V70 2012 den ersatte.

Måste ju finnas lite vettigare bilar, just prisvärdhet har ju aldrig varit Volvos starka sida.

Jag minns inte några siffror men v90 lastar väl ändå en hel del? Minns inte att det var ett problem. Däremot saknar den fällbart 40/20/40 och skidluckan är trång.

Jag hade kanske gått på skoda om jag fått för min fru men jag vet inget om problem med motorn.

Det kan vara så illa att man får gå på japanskt eller koreanskt.
Hade en Octavia 1.2 tsi som gick knackigt, bytte tändstift och tändspolar sen funkade det några månader till det började rycka och ha sig vid acceleration igen. Kanske otur men läst om andra med liknande problem, så lite bränd.

Kör just nu runt i en V70 från 2002 som gått 28000 mil, inte varit några problem med så väldigt billig. Men den är rätt skramlig över 80, känns som inredningen skall skaka loss. Så inför framtida längre bilsemester är jag på jakt efter något nyare som gärna får ha mer plats i baksätet.

Sista årsmodellen brukar ju annars vara den bästa, vad har du för erfarenheter?
En V60 2022, alltså visserligen inte sista men bra nära. Ett tiotal oplanerade verkstadsbesök på mina 3 år. Femte eller sjätte (om jag minns rätt) gången den behövde in för läckande tak var bilen 26 månader gammal ungefär. Då påpekar man att nu är det ju ingen garanti längre... Man tog betalt för hyrbil under garantitiden trots alla besök, många för samma problem. Navigationen (Sensus) förde in nya buggar efterhand gamla åtgärdas. Går inte att använda till att välja vilken av de två huvudalternativen jag har för hemresa som är minst trafikerad. Den hittar konstiga omvägar.
Till en början. Jag kan fortsätta...

Renault talisman?
Om du prioriterar baksäte så skulle jag även titta på Subaru Outback. Vill minnas att baksätet i den är nästan lika långt som Superb men bredare. Men det verkar som om du vill ha diesel(?) och då vet jag inte om Subaru är ett bra val.
Tillägg, v70 av sista årsmodellerna kanske. Då borde man hamna en bit under 200.000. Baksätet är rätt kort men i övrigt sitter man bra även bak.

Om du prioriterar baksäte så skulle jag även titta på Subaru Outback. Vill minnas att baksätet i den är nästan lika långt som Superb men bredare. Men det verkar som om du vill ha diesel(?) och då vet jag inte om Subaru är ett bra val.
Tillägg, v70 av sista årsmodellerna kanske. Då borde man hamna en bit under 200.000. Baksätet är rätt kort men i övrigt sitter man bra även bak.
Diesel inget krav. Tack för tips om outback, skall kolla på den. Det kanske är så att det enklaste är att uppgradera till en nyare V70...

Renault talisman?
En bensin Octavia? Vår är från 2016, har rullat ca 12000 problemfria mil. Har för mig att den tom lastar mer än V70? Drar ca 0,6 blandad körning. Låg skatt (460kr). Ge mig ett bud 😀

V90 är väl ingen särskilt bra bil? Halva bilen är motorhuv, den är låg och har sluttande tak bak. Nu kör jag ju runt i en styggelse, en framhjulsdriven BMW men vår 218 Gran Tourer är rymligare än de Volvo V70 2012 den ersatte.

Måste ju finnas lite vettigare bilar, just prisvärdhet har ju aldrig varit Volvos starka sida.
Att halva bilen är en motorhuv håller jag med om. Men jag tycker man åker extremt bra i v90. Man sitter bekvämt, bilen går tyst och fint och lastar bra. De nyare har Android-baserat system med google maps och googles röststyrning som funkar extremt bra.

Vår v90 T6 - 23 hade ett par inledande fel som berodde på slarv i produktion men sen har den funkat väldigt bra.

Vet iofs inte hur det är med äldre bilar.

Det vore mer på tiden att lägga skatten på fossilbränsle istället och mindre på själva fordonet. I alla fall om syftet med skatten är att få ner fossilkörande.
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Skatt på nya bilar styr köpmönster mer direkt, skatt på användande skapar incitament på längre sikt. Båda behövs.

Det vore mer på tiden att lägga skatten på fossilbränsle istället och mindre på själva fordonet. I alla fall om syftet med skatten är att få ner fossilkörande.
Det mest effektiva är att öka tiden det tar att ta bilen och minska tiden det tar att cykla och åka kollektivt. Utifrån den forskning jag sett. Folk tar generellt bilen oavsett pris. Liten tillfällig minskning vid prishöjning bara. Men man tar snarare hellre det snabbaste trafikslaget i vissa situationer. Jag har en enkel lösning.

Låt de på Trafikverket/kommunen som planerar och finansierar cykelbanor och tåg bygga bilvägar och låt de som planerar bilvägar planera små bilvägar åt cyklister. Problemet löst.

Om väljarkåren skulle uppskatta det? Njae.

Ovan handlar om stora städer främst.

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Skatt på nya bilar styr köpmönster mer direkt, skatt på användande skapar incitament på längre sikt. Båda behövs.
Lägger man skatten på ägandet av hybridbilen, så drabbar det även ägare som i princip bara kör på el. Känns bakvänt. Lägger man skatten helt på bränslet, så styr det brukandet/utsläppen, vilket jag antar att det är det man vill komma åt. Då funkar skatten lika oavsett om det är en hybrid eller ren ICE. Enkelt och bra.
Sedan vet jag inte varför man skulle köpa en hybridbil överhuvudtaget, men det finns säkert några med väldigt specifika behov.

Lägger man skatten på ägandet av hybridbilen, så drabbar det även ägare som i princip bara kör på el. Känns bakvänt. Lägger man skatten helt på bränslet, så styr det brukandet/utsläppen, vilket jag antar att det är det man vill komma åt. Då funkar skatten lika oavsett om det är en hybrid eller ren ICE. Enkelt och bra.
Sedan vet jag inte varför man skulle köpa en hybridbil överhuvudtaget, men det finns säkert några med väldigt specifika behov.
Men i ärlighetens namn är det knappast utsläppen som är huvudanledningen till hur trafiken beskattas…. För hade det varit det så hade det givetvis varit så att man hade tagit bort fordonsskatter och helt beskattat utsläpp. Det är ju det enda logiska om man ska få ner utsläpp från förbränning. Skulle 1 liter diesel eller bensin kosta 100kr skulle garanterat fossilkörandet minska och elbilsförsäljningen öka. Kanske skulle även alternativa sätt att driva fordon på utvecklas? Men så sker ej.
(Obs: ovanstående är inget politiskt förslag, och det är egentligen dumt att skriva något som så lätt kan övergå i politik…)

Problemet med (för hög) skatt på bränslet är att det gör maten dyrare, transporter dyrare, dvs driver inflation. Det var väl den stora lärdomen fr reduktionsplikten som gav oss Europas högsta inflation.

Så köpa 2 menar du?

69 000, det är inte småpotäter
Visa bilaga 787502

28 000. Den pryder sin ställplats vid liften?
Visa bilaga 787505
1756816547168.webp

Toppola till SAAB 900 måste väl ändå vara bästa grejen.

Finns inte så många Subarudieslar kvar, de var väldigt trevliga att köra men hade stora problem med vevlager. Värst på de tidiga. De verkar ha slutat helt med dem 2020.

Det är ju tyvärr politiskt självmord. Men jag tycker det hela fordonsskatten borde tas bort och allt borde ligga på bränslet, då vore det billigare att ha flera bilar och primärt använda den minsta/snålaste. Idag är det tvärtom så att månag kör massor med onödigt stora bilar (undertecknad också).

Visa bilaga 791270

Toppola till SAAB 900 måste väl ändå vara bästa grejen.

Drömmen! Har fantiserat om att göra en till Model Y, även om det skulle slå rätt bra mot räckvidden så skulle det vara himla fint att ha klimatanläggning och stort batteri alltid tillgängligt. Och det kan ju tänkas gå att göra en lite mera strömlinjeformad kanske.. :D

Hela konceptet är obegripligt smart faktiskt, med dagens overlanding-taktält-vanlife-trend tror jag de kunnat sälja massa såna.

1756817738147.webp

1756818151385.webp

Senast ändrad:
Drömmen! Har fantiserat om att göra en till Model Y, även om det skulle slå rätt bra mot räckvidden så skulle det vara himla fint att ha klimatanläggning och stort batteri alltid tillgängligt. Och det kan ju tänkas gå att göra en lite mera strömlinjeformad kanske.. :D

Hela konceptet är obegripligt smart faktiskt, med dagens overlanding-taktält-vanlife-trend tror jag de kunnat sälja massa såna.

Visa bilaga 791272

Visa bilaga 791273
Visste inte att man kunde göra model Y ännu fulare, men det gick uppenbarligen ;)

Det mest effektiva är att öka tiden det tar att ta bilen och minska tiden det tar att cykla och åka kollektivt. Utifrån den forskning jag sett. Folk tar generellt bilen oavsett pris. Liten tillfällig minskning vid prishöjning bara. Men man tar snarare hellre det snabbaste trafikslaget i vissa situationer. Jag har en enkel lösning.

Låt de på Trafikverket/kommunen som planerar och finansierar cykelbanor och tåg bygga bilvägar och låt de som planerar bilvägar planera små bilvägar åt cyklister. Problemet löst.

Om väljarkåren skulle uppskatta det? Njae.

Ovan handlar om stora städer främst.
Kännetäcknande för ett rikt, välutvecklat land är inte att svennebanan (har råd att) åker bil till jobbet, det är att dom välbeställda åker kollektivtrafik.

Tillbaka
Topp