Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man ska heller inte ”lekcykla” på den enda cykeln och slita på den i onödan. Bara nyttotransportcykla.Således finns det ingen anledning att äga mer än en cykel heller, eftersom tillverkning av varje ny cykel innebär miljöpåverkan. Om man nu ska vara extremist, vilket en del verkar vara.
Och byt för 17 inte ut kassetten, eller häll olja på kedjan. Miljöförstöring. Nyttotransportcykla är onödig cykling, du kan ju alltid gå. Har du mycket last är en skottkärra miljövänligare än en cykel.Man ska heller inte ”lekcykla” på den enda cykeln och slita på den i onödan. Bara nyttotransportcykla.
Det finns ju i princip en MG. Och den hade jag mer än gärna haft. Prislappen är dock nååågot högre än en 15 år gammal Z4. Om ingen vill chippa in skillnaden åt mig, för miljöns skull?Tjena!
Även om jag håller med dig i sak, eftersom det finns en viss sanning i det, så stämmer det inte helt. En "leksaksbil" brukar inte gå så många mil så den behöver användas i väldigt många år innan den når break even jämfört med en elbil. Sen är ju utbudet på eldrivna cabbar extremt lågt, typ obefintligt.
Men även om jag är bilentiuast som älskar motorljud så ligger en eldriven cab högt upp på önskelistan. Fast det kommer inte vara miljövänligare på lång tid med dom få milen den skulle rulla per år.
Förutsätter med det argumentet att du inte rest på någon semester på många år? Eller åkt och badat i onödan? Dragit till stan för skojs skull? Åkt på någon konsert? Eller tom, hemska tanke, lastat cykeln på bilen för att cykla någon annan stans än hemma?Handlar det verkligen om break-even? Leksaksbilen släpper ju ut avgaser på sträckor där den redan ägda elbilen inte skulle ha släppt ut något alls. Finns ingen anledning att släppa ut miljögifter helt i onödan, även om det är lite.
Välkommen till Happy!Mycket "whatsboutism" och halmgubbar här nu.
Välkommen till Happy!
Och ändå säger du att det är mycket whataboutism och halmgubbar NU?
Det är ovanlig mycket i den här tråden nu.Och ändå säger du att det är mycket whataboutism och halmgubbar NU?
Mycket "whatsboutism" och halmgubbar här nu.
Ingen kan göra allt, alla kan göra något.Förutsätter med det argumentet att du inte rest på någon semester på många år? Eller åkt och badat i onödan? Dragit till stan för skojs skull? Åkt på någon konsert? Eller tom, hemska tanke, lastat cykeln på bilen för att cykla någon annan stans än hemma?
Liknande svar får man ofta från självpåkallade miljöräddare. Precis som i ditt fall innebär det i princip alltid att "mina aktiviteter är roliga, då är det ok att slita lite på miljön, men jag tycker inte dina är roliga därför är det inte ok". Hade varit ärligare om du skrev det från början bara.Ingen kan göra allt, alla kan göra något.
Du vet inte vem jag är eller vilka val jag gjort eller gör. Dina halmgubbar ser jag som att kritiken svider. Om jag ville skulle jag kunna skicka tillbaka en halmgubbe med "Alla andra skiter ner, så då kan jag också göra det.", eller "Dom skitar ner mycket mer i Kina, så det vi gör i Sverige spelar nästan ingen roll.", eller något om Greta, men det gör jag inte.Liknande svar får man ofta från självpåkallade miljöräddare. Precis som i ditt fall innebär det i princip alltid att "mina aktiviteter är roliga, då är det ok att slita lite på miljön, men jag tycker inte dina är roliga därför är det inte ok". Hade varit ärligare om du skrev det från början bara.
Du valde att inte svara på mina frågor om semestrar, cyklande mm. Ditt ickesvar kan inte tolkas som annat än att du bekräftar att du inte heller är perfekt.Du vet inte vem jag är eller vilka val jag gjort eller gör. Dina halmgubbar ser jag som att kritiken svider. Om jag ville skulle jag kunna skicka tillbaka en halmgubbe med "Alla andra skiter ner, så då kan jag också göra det.", eller "Dom skitar ner mycket mer i Kina, så det vi gör i Sverige spelar nästan ingen roll.", eller något om Greta, men det gör jag inte.
Självklart är lekbilen lyxkonsumtion! För mig personligen är det viktiga just att jag inte blundar utan tar medvetna beslut.Lyxkonsumtion ska kallas vid sitt rätta namn och dit räknas både teslor och lekbilar.
Ser ingen skillnad utom att man väljer vad man blundar för.
Ja, min jävla v90 är också onödig.
Namnet är ju helt korrekt, det är en liten tråd om vilken bil man skall köpa. 95% av inläggen handlar ju om Elon Musk, miljöpåverkan, skärmar, lane assist och annat.Undrar lite stilla när denna tråd kommer att få uppgraderas från Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden" till något större. Vid 200 sidors längd?
Den här tråden har helt enkelt fått axla ett större ansvar eftersom att alla andra biltrådar är låsta pga för mycket pajkastning, så med tanke på tonen är det nog inte många sidor kvar på denna tråd heller.Undrar lite stilla när denna tråd kommer att få uppgraderas från Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden" till något större. Vid 200 sidors längd?
Skall man vara extremist skall man öht inte finnas till och inte heller föröka sig. Svårt att veta var det är rimligt att lägga ribban.Således finns det ingen anledning att äga mer än en cykel heller, eftersom tillverkning av varje ny cykel innebär miljöpåverkan. Om man nu ska vara extremist, vilket en del verkar vara.
Vi återgår: kan Toyota GT86 vara nåt? Eller är sufflett ett krav @Fattiglapp?Den här tråden har helt enkelt fått axla ett större ansvar eftersom att alla andra biltrådar är låsta pga för mycket pajkastning, så med tanke på tonen är det nog inte många sidor kvar på denna tråd heller.
Så är det med mc för mig...Men 26grader är lite för varmt för skinnställ. Det är mer 19grader det ska vara.
(Till skillnad från Stockholmarna så kommer du ju hem när du cyklar Sverigetempot)
De hade absolut varit ett alternativ, har tittat på såna. Men verkar extremt svårt att hitta nån som inte ägts av en 18-åring med bakåtvänd keps som skall modda allt. Eller gått väldigt långt. Gillar bilen annars! Är egentligen precis det jag söker. Sportig, kul att köra, hyfsat snygg, tillräcklig motor.Vi återgår: kan Toyota GT86 vara nåt? Eller är sufflett ett krav @Fattiglapp?
Du har helt rätt, cab är galet. Men den gången man hittar den där fina skogsvägen i solsken (på väg till Hemköp på en absolut nödvändig bilresa för att handla mat så klart) är det ju underbart. Tänkte att man får väl vara galen en gång i livet.Cabriolet är galet överskattat imho.
Lite som att cykla Sverigetempot, i teorin är det sjukt mysigt men i verkligheten vill man bara hem.
Antingen är det för kallt för att cabba ner eller så är det för varmt för att cabba ner. Skulle man pricka exakt 26 grader när det är mysigt så kör man i 90 och får cabba upp ändå.
Ja mc har ett tight väderspann: mellan 16 och 19 är perfekt. Ingen vind, absolut inte regn!Så är det med mc för mig...Men 26grader är lite för varmt för skinnställ. Det är mer 19grader det ska vara.
(Till skillnad från Stockholmarna så kommer du ju hem när du cyklar Sverigetempot)
Caterham är ju, ja, i en egen klass. Helt plötsligt framstår Z4/MX-5 som familjevänliga lastbilar.Ja mc har ett tight väderspann: mellan 16 och 19 är perfekt. Ingen vind, absolut inte regn!
Jag har därför gett upp och kör nu mc nästan bara på bana. Det är så kul att det är värt att svettas! Men förstås väldigt onödigt…
Apropå GT86: jag hade en sån en kort tid. Mycket trevlig bil! Grym väghållning och ok funktionalitet men saknade lite nerv. Inget riktigt riv i motorn även om prestandan dög bra. Fin balans, bra växellåda osv. Men ingen riktig vill-ha-känsla egentligen. Men ingen bil med rimlig funktionalitet för rimliga pengar har ju det enligt mig och därför blir det nog aldrig sportbil igen… Skulle vara om jag får råd med en Corvette C6-C8 eller får tid med en Caterham i så fall.
Den här tråden har helt enkelt fått axla ett större ansvar eftersom att alla andra biltrådar är låsta pga för mycket pajkastning, så med tanke på tonen är det nog inte många sidor kvar på denna tråd heller.
Har du ett tillräckligt gammalt körkort är detta ett exempel på husbil som funkar med b- kort:Nya tag: EV6-an jag leasar ska återlämnas våren 2026. Jag tänker inte ha en liknande bil igen, tveksam till elbil igen faktiskt. Fördelarna överväger inte nackdelarna och kostnaderna. En beggad bensinbil, tex Lexus 3-5 år gammal har varit det jag tänkt mest på (hyfsat inköpspris, grym kvalitet).
Men nu i semestertider dök tanken på VW California (eller Merca Marco Polo eller liknande) upp i min hjärna. Varför ska jag inte ha en sån? Jag kan åka på cykelresor när som helst. Familjen kan övernatta på vackra platser. Den kan lastas med skräp och gå till återvinningscentralen, den kan parkera på en vanlig p-ruta. Jag kan skippa en del hotell- och tältnätter i jobbet. Den kan hyras ut några veckor då och då om man behöver få in en slant. Jag ser just nu bara fördelar! Kan nån ge mig lite skäl mot detta? (Det skulle glädja min fru oerhört nämligen, hon har inte fattat att vi behöver en liten husbil.)
VW California eller Merca? Andra alternativ på likande husbilar som funkar med B-kort och kan funka som vanlig bil?

Tyvärr (?) tog jag B-kortet 1998 så jag får inte köra såna där schabrak. Antagligen bäst så.Har du ett tillräckligt gammalt körkort är detta ett exempel på husbil som funkar med b- kort:
Visa bilaga 783302
Dock kan man tycka den är en aning svårparkerad i vardagen.
Annars är väl nackdelarna långsamma, trista att köra, dyra i drift jämfört med vanlig bil, lite sämre översikt, lastar en dem men lite krångliga att lasta, ofta begränsad lastvikt, osäker på antal passagerare?
Om fördelarna överväger kan du bara själv bedöma...
Edit: lägger till ett exempel på b-kortkörbar husbil
Visa bilaga 783303
Ja dragspelsbuss kan vara lite lätt opraktiskt på Coops parkering. Men husbilsfolk har väl en Smart i lastutrymmet?Tyvärr (?) tog jag B-kortet 1998 så jag får inte köra såna där schabrak. Antagligen bäst så.
Ja iofs, 2 bilar i en. Bra tanke! Vi kan sälja radhuset också och bo permanent i bussen. Jag ska höra med frun ändå!Ja dragspelsbuss kan vara lite lätt opraktiskt på Coops parkering. Men husbilsfolk har väl en Smart i lastutrymmet?
Jag har det typ så fast med en något större bil (fiat ducato/citroen jumper).Nya tag: EV6-an jag leasar ska återlämnas våren 2026. Jag tänker inte ha en liknande bil igen, tveksam till elbil igen faktiskt. Fördelarna överväger inte nackdelarna och kostnaderna. En beggad bensinbil, tex Lexus 3-5 år gammal har varit det jag tänkt mest på (hyfsat inköpspris, grym kvalitet).
Men nu i semestertider dök tanken på VW California (eller Merca Marco Polo eller liknande) upp i min hjärna. Varför ska jag inte ha en sån? Jag kan åka på cykelresor när som helst. Familjen kan övernatta på vackra platser. Den kan lastas med skräp och gå till återvinningscentralen, den kan parkera på en vanlig p-ruta. Jag kan skippa en del hotell- och tältnätter i jobbet. Den kan hyras ut några veckor då och då om man behöver få in en slant. Jag ser just nu bara fördelar! Kan nån ge mig lite skäl mot detta? (Det skulle glädja min fru oerhört nämligen, hon har inte fattat att vi behöver en liten husbil.)
VW California eller Merca? Andra alternativ på likande husbilar som funkar med B-kort och kan funka som vanlig bil?

Tack för bra synpunkter. Vad som hindrar övernattning ute nu är bekvämlighet. För några år sen tältade vi alltid ett antal nätter varje sommar, men det är kört nu, dottern är för gammal, frun för bekväm. Dottern kommer inte följa med i vare sig husbil, tält eller husvagn så det spelar egentligen mindre roll. Husvagn blir för bökigt, den ska stå någonstans när den ej används, den blir dyr på färjor, den är dryg att köra med.En sak slog mig.
Fundera på vad som hindrar er från att övernatta idag och vad som kan lösa de problemen.
Vi är två, bilen används till vardags för diverse byggmaterial mm. Det gjorde vår kalkyl enkel.
Om ni är en familj kanske en Lexus och en riktigt billig husvagn är bättre? Marco polo mfl är ju rätt dyra om de inte är gamla. Jag tänker att vi snackar tidigt 00-tal? De husbilar jag kört (halvintegrerad 2022:a, alkovbil från -95 och hemmabyggd plåtis från 2010) samt den vw caravelle jag körde från sent 90-tal har alla de gemensamt att de är psykiskt plågsamma att köra i 85+. Därmed är problemet med att husvagnar bara får gå i 80 rätt litet. I en husvagn kan ni sitta inne när det regnar och stanna till på en fin camping vid havet. Ungarna leker med andra ungar (spelar tv-spel i ett förtält eller vad de gör nu?) och ni kanske hinner dela på resten så en kan sticka och cykla ibland. En hel familj i en Marco polo när det regnar låter som ett intressant experiment. Svärföräldrarna ställer husvagnen på ställplatser. Det verkar funka :)
Om det är övernattning vid gott väder kan ju ett pop-up-tält som man blåser upp vara mycket rymligare än en California. Då slipper man ju även bo på en parkeringsplats och kan gå 50 meter åt något håll för en vackrare vy :) Folk gillar ju även taktält. Överreklamerat enligt mig men säkert superkul för barnen?!
Det som gjort överlägset störst skillnad för oss är bra madrass och ett stabilt kök man enkelt kan rigga och laga riktigt god mat vid. Mitt byggde jag av en cykelhållare och en hyllskiva. Sätter det på kroken så har jag ett grymt utekök tillsammans med min två-lågiga gasolspis från primus.
Visa bilaga 783494
Husbil på företag, den var ny. Antar att du känner ägaren väldigt väl (typ du själv...).Tack för bra synpunkter. Vad som hindrar övernattning ute nu är bekvämlighet. För några år sen tältade vi alltid ett antal nätter varje sommar, men det är kört nu, dottern är för gammal, frun för bekväm. Dottern kommer inte följa med i vare sig husbil, tält eller husvagn så det spelar egentligen mindre roll. Husvagn blir för bökigt, den ska stå någonstans när den ej används, den blir dyr på färjor, den är dryg att köra med.
En California skulle ersätta vår huvdudbil. Den kommer gå som företagsleasing och kalkylen då blir faktiskt inte helt tokig jämfört med andra nyare större bilar. Andrahandsvärdet är rätt stabilt.
I praktiken kommer det nog förutom några sommarnätter vara jag själv som kommer använda bilen att bo i, den kan jag bo i om jag jobbar en bit bort och jag kommer köra lite helger med skidor och cykel.
Jag var och kikade på Merca Marco Polo idag, fin bil men kändes lite väl stor och dyr. (2022a ca 800-900’). California känns som ett säkrare kort. Utbudet är betydligt större också. Och modell T6 är ca 25 cm kortare vilket är en fördel. Man kan med visst besvär tror jag baxa ut baksätet också vilket är bra om man är en eller två pers bara. Motorcykel får plats då!
Nej det är inget special. Den förmånsbeskattas givetvis. Skattmasen kommer ingen undan. Som jag förstår det kan vissa California vara perspnbilsklass 2 (husbil) andra är reggade som personbil. Båda biltyperna kan man ha som förmånsbil och beskattas utifrån förmånsvärdet.Husbil på företag, den var ny. Antar att du känner ägaren väldigt väl (typ du själv...).
En begagnad bil på företagsledning brukar ju avrådas från då förmånsvärdet sätts av nypriset. Det är helt enkelt billigare att skaffa bilen själv och ta betalt av företaget när den används i tjänsten. Och som egenföretagare brukar det vara extremt svårt att komma undan förmånsbeskattning. Många har försökt. Finns det någon specialregel kopplat till husbil?
Nej, men det var precis det "hindret" jag tänkte på. Att förmånsvärdet sätts av nypriset fäller ju oftast budgeten för äldre förmånsbil jämfört med att köpa den privat. Om det inte är en sällsynt Ferrari, för även då sätts väl förmånsvärdet av nypriset (som kan vara en bråkdel av värdet)? Eller har Skatteverket lyckats få specialregler då?Det finns inga hinder att ha en begagnad förmånsbil, även om det är ologiskt att förmånsvärdet helt bestäms av nybilsvärdet och inte minskas oavsett inköpspriset begagnad.
Det man normalt inte får med denna typ av fordon är ett vettigt badrum med toalett och vettig ståhöjd i "hela" fordonet.Tack för bra synpunkter. Vad som hindrar övernattning ute nu är bekvämlighet. För några år sen tältade vi alltid ett antal nätter varje sommar, men det är kört nu, dottern är för gammal, frun för bekväm. Dottern kommer inte följa med i vare sig husbil, tält eller husvagn så det spelar egentligen mindre roll. Husvagn blir för bökigt, den ska stå någonstans när den ej används, den blir dyr på färjor, den är dryg att köra med.
En California skulle ersätta vår huvdudbil. Den kommer gå som företagsleasing och kalkylen då blir faktiskt inte helt tokig jämfört med andra nyare större bilar. Andrahandsvärdet är rätt stabilt.
I praktiken kommer det nog förutom några sommarnätter vara jag själv som kommer använda bilen att bo i, den kan jag bo i om jag jobbar en bit bort och jag kommer köra lite helger med skidor och cykel.
Jag var och kikade på Merca Marco Polo idag, fin bil men kändes lite väl stor och dyr. (2022a ca 800-900’). California känns som ett säkrare kort. Utbudet är betydligt större också. Och modell T6 är ca 25 cm kortare vilket är en fördel. Man kan med visst besvär tror jag baxa ut baksätet också vilket är bra om man är en eller två pers bara. Motorcykel får plats då!
Nej toalett lär inte användas. Det blir friluftsbajsa som gäller i första hand. Om det nu blir nån California vill säga.Det man normalt inte får med denna typ av fordon är ett vettigt badrum med toalett och vettig ståhöjd i "hela" fordonet.
Är det av i intresse för bekvämligheten? Då kanske en "plåtis" på 540 Ducato är ett alternativ?