[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Vi har en Passat TSFI e som hyrbil då våran A3 är på plåt efter att Samtrans hade "otur".

Alltså... vilket jävla mög! Lane assist och hastighetsvarnare som man måste stänga av VARJE gång man sätter sig i bilen.

Androider som ej kopplar upp. Tips på radioprogram i hastighetsmätardisplayen.

Haha! Bilen bestämmer över mig. Vilket jävla as till bil. Är folk som köper moderna VW-bilar nöjda!? 🤯

Körde en yaris i veckan. Gick väldigt fint för en så liten bil. I Holländska hastigheter i alla fall. Tror fan inte jag kört Toyota många ggr

Oklart om den varnade för hastighet. Den pep lite allmänt mest

Vi har en Passat TSFI e som hyrbil då våran A3 är på plåt efter att Samtrans hade "otur".

Alltså... vilket jävla mög! Lane assist och hastighetsvarnare som man måste stänga av VARJE gång man sätter sig i bilen.
Lane assist stannar som senast valt på min Audi (till skillnad från klimatet som startar slumpmässigt). Varnaren är ju ett EU-krav.
Haha! Bilen bestämmer över mig. Vilket jävla as till bil. Är folk som köper moderna VW-bilar nöjda!? 🤯
Nej, inte med mjukvaran. Den suger.

En extrabil av hobbykaraktär som är begagnad ger väl ingen direkt ökad miljöpåverkan tänker jag? Den är ju redan tillverkad och den kommer tas väl omhand och inte köras i onödan.
Bilen går väl inte på vatten? Säljaren köper kanske en ersättare, och vips, introduceras en ny bil någonstans i utbyteskedjan. Själva idéen med en "leksaksbil" är synonymt med köras i onödan.

Bilen går väl inte på vatten? Säljaren köper kanske en ersättare, och vips, introduceras en ny bil någonstans i utbyteskedjan. Själva idéen med en "leksaksbil" är synonymt med köras i onödan.
Jo för all del, ”leksaksbil” körs väl antagligen ”i onödan” ibland. Men inte särskilt mycket i mil räknat och ganska ofta används den nog sommartid på resor som annars skulle körts med en annan tråkigare bil. En nöjesbil tar man också hand om och de lever länge. Mycket längre än en vardagsbil. Men visst, den är i de flesta fall ”onödig”. Usch!

VÄlkommen till att köpa en bil som är tillverkad efter typ 2020... :) Man blir van. Nu piper väl bilen så fort man kör för fort också? Det kom väl ifjol.

Ja, nån har nog ett jobb att göra i båttråden. Apropå att köra motorer ”i onödan” mest för nöje…
Exakt. Denna "leksak" kommer nog i princip inte gå en meter i onödan. Däremot kommer den göra resan till Hemköp/träning/annat lite roligare.
Min båt går bara i onödan, och jag målar den med gifter varje vår. Och den drar 5 ggr så mycket med sämre rening. Där är mitt samvete mer utmanat. Leksaksbilen köps i stället för en större båt, då är nettot positivt?

VÄlkommen till att köpa en bil som är tillverkad efter typ 2020... :) Man blir van. Nu piper väl bilen så fort man kör för fort också? Det kom väl ifjol.
Älskar min A3 från 2020. Analog hastighetsmätare. Knappar och vred med oöverträfflig känsla. Lätt att parkera och snål. Rolig att köra. Snyggaste ratten också! (Trodde ej jag skulle skriva det. En ratt liksom...)

Bilagor

• 20250706_125028.webp
    20250706_125028.webp
    650.6 KB · Besök: 67
Sitter tanken att byta ut Golf Alltrack till en elbil, Kia ev6, Skoda Enyaq eller Vw ID4?
Två hundar ska med, ladda hemma till 95% . Läser mycket skit om VW/ Skoda och jag är inte imponerad av lokala VW verkstaden, men de är bäst lämpade för hundar i bagaget.
Kia överlägset på laddningen/ laddningen , men plastig inredning.
Årsmodell 22-23 som är aktuellt, någon med erfarenhet av dessa?

Bilen går väl inte på vatten? Säljaren köper kanske en ersättare, och vips, introduceras en ny bil någonstans i utbyteskedjan.
För bruksbilar är det så. För hobbybilar kan kedjan lika gärna sluta med att någon som tänkte köpa tycker det blir för dyrt (jag drar ju i teorin upp värdet).
Själva idéen med en "leksaksbil" är synonymt med köras i onödan.
Nej

Sitter tanken att byta ut Golf Alltrack till en elbil, Kia ev6, Skoda Enyaq eller Vw ID4?
Två hundar ska med, ladda hemma till 95% . Läser mycket skit om VW/ Skoda och jag är inte imponerad av lokala VW verkstaden, men de är bäst lämpade för hundar i bagaget.
Jag kör en EV6 2023. Kortfattat så är jag nöjd. Bra komfort. Bra laddprestanda, bra räckvidd. Bra baksäte. Inga problem med kvalitet/tillförlitlighet för mig. Trevligt med V2L. Dålig/känslig lack. Lite krångligt infotainment. Har skrivit mer i tråden på lite olika ställen.
Tycker inredningen är trevlig men några grejer är ogenomtänkta, tex är laddplatsen för telefonen för liten, speciellt eftersom jag alltid kör med sladden i för att kunna använda carplay.

Så är det i alla nya bilar välkomen till idiotin från Eu som har bestämt det .
skulle vara roligt att se hur mycket frontal krokar som har ökat med laine assist dåskite läser mitt linje och sido linje .

Så är det i alla nya bilar välkomen till idiotin från Eu som har bestämt det .
skulle vara roligt att se hur mycket frontal krokar som har ökat med laine assist dåskite läser mitt linje och sido linje .
Lane assist funkar alldeles utmärkt på min bil. En gång på nästan 4000 mil, varav kanske 3500 med lane assist på, har den misstolkat linjerna. Tom vägarbeten fixar den. Och den stannar av om jag lämnar den av.
Vad gäller hastighetsvarningen håller jag däremot med. Jag är helt övertygad om att fler kommer dödas pga förare som fipplar med skärmen för att stänga av den, än vad den räddar (gissningsvis räddar den exakt noll liv). Ett påhitt från folk som inte förstår oss användare eller bilindustrin.

Lane assist funkar alldeles utmärkt på min bil. En gång på nästan 4000 mil, varav kanske 3500 med lane assist på, har den misstolkat linjerna. Tom vägarbeten fixar den. Och den stannar av om jag lämnar den av.
Vad gäller hastighetsvarningen håller jag däremot med. Jag är helt övertygad om att fler kommer dödas pga förare som fipplar med skärmen för att stänga av den, än vad den räddar (gissningsvis räddar den exakt noll liv)
lane assist funkar inte på kurviga vägar och med möten där kant linjerna är dåliga har hållit på att frontal krocka några gånger när den har dragit åt fel håll 3 bilar 4 cyklister har den försökt att ta död på så systemet fungar nog rakt fram men inte på kurvig väg .
Sen tar alla system bort bilkörningen då folk litar till fullo på dom vilket gör att TRVs illusion om noll döda i trafiken bara blir en illusion.

lane assist funkar inte på kurviga vägar och med möten där kant linjerna är dåliga har hållit på att frontal krocka några gånger när den har dragit åt fel håll 3 bilar 4 cyklister har den försökt att ta död på så systemet fungar nog rakt fram men inte på kurvig väg .
Sen tar alla system bort bilkörningen då folk litar till fullo på dom vilket gör att TRVs illusion om noll döda i trafiken bara blir en illusion.
Nja. På vägar uten mittlinje funkar den så klart inte. På kurviga smala skogsvägar funkar den bättre än jag hade trott. Å andra sidan styr den bara åt mig när jag har farthållare på, och det har jag aldrig på en kurvig skogsväg. Att det ibland kommer upp en röd linje i HUDen, oftast när jag faktiskt kör väligt nära kanten i hyfsat tempo, kan jag leva med.
Jag har av/på på en knapp på blinkersspaken, dvs att sätta på/stänga av är väldigt enkelt. Men inser nu att ni med lane assist kanske bara menar funktionen som varnar när man "kör av" vägen (jag tänkte på den som styr åt en). Den har jag alltid på och har inte sett något problem med det.

Nja. På vägar uten mittlinje funkar den så klart inte. På kurviga smala skogsvägar funkar den bättre än jag hade trott. Å andra sidan styr den bara åt mig när jag har farthållare på, och det har jag aldrig på en kurvig skogsväg. Att det ibland kommer upp en röd linje i HUDen, oftast när jag faktiskt kör väligt nära kanten i hyfsat tempo, kan jag leva med.
Jag har av/på på en knapp på blinkersspaken, dvs att sätta på/stänga av är väldigt enkelt. Men inser nu att ni med lane assist kanske bara menar funktionen som varnar när man "kör av" vägen (jag tänkte på den som styr åt en). Den har jag alltid på och har inte sett något problem med det.
Min jobb bil styr även om farthållaren inte är inkopplad och det är en lastbil av märket Iveco Daily 2025.
problemt är nog att dom som kör sitter och tittar mera vad systemet gör än håller koll på själva bilkörningen.

Jag undrar fortfarande om det inte är lane assist som gör att VÄLDIGT många i moderna bilar inte klarar att hålla sig på sin sida av vägen, om vägen är smal. Sjukt irriterande med jätte-SUV:ar som tar upp hela jävla körbanan OCH inte gör minsta tillstymmelse till försök att köra ut mot kanten vid möte. 🤬 Eller så är det bara stor andel egotrippade idoter som köper såna.

Jag undrar fortfarande om det inte är lane assist som gör att VÄLDIGT många i moderna bilar inte klarar att hålla sig på sin sida av vägen, om vägen är smal. Sjukt irriterande med jätte-SUV:ar som tar upp hela jävla körbanan OCH inte gör minsta tillstymmelse till försök att köra ut mot kanten vid möte. 🤬 Eller så är det bara stor andel egotrippade idoter som köper såna.
Man kan titta på spårbildningen i vägbanan så förstår man varför dom har inplanterat Lane Assist i bilarna det reagerade jag över när jag fick min nya jobb bil så privat är allt bannat som är över 2018 så man slipper idiotin.

Man kan titta på spårbildningen i vägbanan så förstår man varför dom har inplanterat Lane Assist i bilarna det reagerade jag över när jag fick min nya jobb bil så privat är allt bannat som är över 2018 så man slipper idiotin.
Bara det finns ett snabbt och enkelt sätt (inte gräva i menyer) att stänga av skiten så är det ju lugnt. Fattar inte varför inte alla tillverkare har en sån knapp.

Men hur skall jag annars kunna skriva på Insta när jag kör? Vägarna är ju så smala, min F150 som jag skjutsar barnen till skolan med får knappt plats.

När jag bodde i Stockholm fanns inget sånt och folk körde ändå som skit.
Är det inte samma nu, stanare börjar köra bil vid 30 och tror de ska berätta för andra hur man gör?
"Stanare" här som började köra bil vid 43. Är inte jättebra på att köra bil men jag beter mig inte som skit mot andra. Verkar betydligt vanligare hos de som kört i 43 år, märkligt nog. Det här med hänsyn är tydligen jättesvårt.

Anser du att folk på landet kör bättre än folk i stan? Jag ser ingen som helst sån koppling. Däremot är det på landet, på smala vägar, som skitkörande skapar störst risker.

Jag kör en EV6 2023. Kortfattat så är jag nöjd. Bra komfort. Bra laddprestanda, bra räckvidd. Bra baksäte. Inga problem med kvalitet/tillförlitlighet för mig. Trevligt med V2L. Dålig/känslig lack. Lite krångligt infotainment. Har skrivit mer i tråden på lite olika ställen.
Tycker inredningen är trevlig men några grejer är ogenomtänkta, tex är laddplatsen för telefonen för liten, speciellt eftersom jag alltid kör med sladden i för att kunna använda carplay.
Kollade på 5-6 st Ev6or idag, alla utom en var blästrad av stenskott på motorhuven.
Annars verkar det som en bra bil.

Har bara erfarenhet av min nuvarande Skoda Enyaq My2026. Den går mjukt och är bra ljudisolerad. + för trådlös CarPlay jämfört med Hyundaien vi hade innan.
Vardagen laddas det endast hemma, men vi har släkt 50mil bort som besöks regelbundet. Det har fungerat över förväntan. 1 stopp för mat/laddning under dessa resor, bilen har laddat klart innan övriga har ätit upp, så laddhastigheten har inte varit ett bekymmer nu i sommar. På vintern blir det väl troligen ytterligare ett kort laddstopp. Vet inte om alla årsmodellerna har förvärmning av batteriet, det är värt att kolla upp.
Edit:stavfel

Senast ändrad:
Ja, RF finns. Men dels känns det lite mer som att köra med öppen taklucka än cab, åtminstone ser det ut så. Sen verkar alldeles för få RF-köpare ha fattat att en MX-5 skall ha den läckra röda färgen, så utbudet är begränsat.
Men det ser inte ut så och känns inte så när man kör. Man ser inte targan och det blåser ungefär som det gör i en softtop.

Jag gillar enkelheten och snabbheten att på ett par sekunder hiva fram eller bak tygtaket, men när man kör med taket stängt eller parkerar är hardtopen trevligare. Värme i kupén eller mögel på vintern har jag aldrig haft problem med i någon av mina Miator oavsett taktyp så alla funkar bra.

Illusionen att folk på landet kör bättre beror till 99% på att det knappt är några bilar där. Har sett kaos i jultrafiken på småorter i Dalarna, herrejösses. Ser vissa tendenser även där jag bor, och även när jag bodde i Göteborg - där är det dessutom spårvagnar (störst går först!) med i mixen..

Vår 2022:a har varken lane assist på som default eller varnar om man kör över stipulerad hastighet. Det gör dock 2024:orna.. Körfältsavvikelse är dock alltid aktivt (aktiveras igen om man stänger av), men den har blivit bättre med tiden. Ibland om man håller ut mot/över linjen på väldigt smala vägar kan den sura lite dock.

Fast det vore ju märkligt om vi lät stanare avgöra det

(Jag har kört en hel del i Stockholm, Manchester och Amsterdam om man nu inte räknar fulkörningens huvudstad Malmö)

Ang cabbar förresten. Mina erfarenheter är ju antika eftersom det var en 1990 års Miata jag hade men jag saknade verkligen inte elektrisk cab. Det tog några få sekunder att slänga upp eller ner taket, lätt gjort vid ett rödljus utan stress. Farsan hade en Merca SLK och det tog en eeevighet! Men den var klart tystare med taket uppe. Och klart tristare att köra!

Ang cabbar förresten. Mina erfarenheter är ju antika eftersom det var en 1990 års Miata jag hade men jag saknade verkligen inte elektrisk cab. Det tog några få sekunder att slänga upp eller ner taket, lätt gjort vid ett rödljus utan stress. Farsan hade en Merca SLK och det tog en eeevighet! Men den var klart tystare med taket uppe. Och klart tristare att köra!

Och då är väl Z4 nånstans däremellan men närmare SLK än MX-5.

Grabben var med och provkörde en Z4 i dag. Bilen gillades, men han hade hellre hade åkt i en gammal MX-5 visar det sig. Helst med pop-up-lysen. I nödfall kan han visst stå ut med nyare generationen MX-5. Dagens ungdom...

Och då är väl Z4 nånstans däremellan men närmare SLK än MX-5.

Grabben var med och provkörde en Z4 i dag. Bilen gillades, men han hade hellre hade åkt i en gammal MX-5 visar det sig. Helst med pop-up-lysen. I nödfall kan han visst stå ut med nyare generationen MX-5. Dagens ungdom...

Popuplysen är coolt.

Kanske en gammal Celica med popuplysen funkar för dig?

Varje kilometer med avgaser du kör istället för din utsläppsfria bil måste ändå betraktas som onödiga.

Tjena!

Även om jag håller med dig i sak, eftersom det finns en viss sanning i det, så stämmer det inte helt. En "leksaksbil" brukar inte gå så många mil så den behöver användas i väldigt många år innan den når break even jämfört med en elbil. Sen är ju utbudet på eldrivna cabbar extremt lågt, typ obefintligt.
Men även om jag är bilentiuast som älskar motorljud så ligger en eldriven cab högt upp på önskelistan. Fast det kommer inte vara miljövänligare på lång tid med dom få milen den skulle rulla per år.

Tjena!

Även om jag håller med dig i sak, eftersom det finns en viss sanning i det, så stämmer det inte helt. En "leksaksbil" brukar inte gå så många mil så den behöver användas i väldigt många år innan den når break even jämfört med en elbil. Sen är ju utbudet på eldrivna cabbar extremt lågt, typ obefintligt.
Men även om jag är bilentiuast som älskar motorljud så ligger en eldriven cab högt upp på önskelistan. Fast det kommer inte vara miljövänligare på lång tid med dom få milen den skulle rulla per år.
Handlar det verkligen om break-even? Leksaksbilen släpper ju ut avgaser på sträckor där den redan ägda elbilen inte skulle ha släppt ut något alls. Finns ingen anledning att släppa ut miljögifter helt i onödan, även om det är lite.

Tillbaka
Topp