Isaberg

Isaberg
Vi kör i Isaberg 1-2 gånger per år sen typ 6 år tillbaka. De utförsleder som fanns då är ju kvar (Nor way, No mercy, Jättestigen, typ) men för varje år blir de mer o mer slitna och nerkörda. Nor way förr o nu går nästan inte att känna igen sig i. Vet inte om det är allmänt tryck av åkarna, slitage efter endurotävlingen på hösten eller regn/vattenavrinning som sliter. Jättestigens hyllor av rötter är nu som nedre delen av No mercy var för 3-4 år sen.

Parkeringen o avgiften har jag inget problem med. Och personalen i lift, reception och verkstaden är väldigt trevliga o hjälpsamma!

Mvh
Magnus

Isaberg
Det är ju en frivillig avgift. Antingen parkerar man på gamla parkeringen gratis, nya parkeringen för 90 kr eller nya på avbetalning för 165.
Det var fakturaavgiften jag reagerade på, visste först inte om de så mitt fel såklart men orimligt dyrt att avgiften ska va nästan lika hög som en dags parkering.

Isaberg
Någon som vet hur hyrcyklarna är? Tänkte dottern skulle testa FS.
Dåligt med lediga xs och xs är 130/130.
Hon har S i hardtail. På bilden på S är det en ghost med coil. Det känns lite risky med hyr coil om man väger strax under 50?

Edit. Ser ut att vara ghost riot med 453mm reach och 120mm HT i minsta storleken, ovanpå detta random coil och kanske okapat styre.
Inget framgångsrecep eller?

Senast ändrad:
Isaberg
Vi kör i Isaberg 1-2 gånger per år sen typ 6 år tillbaka. De utförsleder som fanns då är ju kvar (Nor way, No mercy, Jättestigen, typ) men för varje år blir de mer o mer slitna och nerkörda. Nor way förr o nu går nästan inte att känna igen sig i. Vet inte om det är allmänt tryck av åkarna, slitage efter endurotävlingen på hösten eller regn/vattenavrinning som sliter. Jättestigens hyllor av rötter är nu som nedre delen av No mercy var för 3-4 år sen.

Parkeringen o avgiften har jag inget problem med. Och personalen i lift, reception och verkstaden är väldigt trevliga o hjälpsamma!

Mvh
Magnus
Noway är väl kapad i början och slutet och bara lite kvar mellan grävd flow?

Jag inbillar mig att marken är kass för enduro. Svart sörja som det snabbt körs upp halvmeter djupa diken i.
Bättre underlag på andra toppen men där har det varit en del avverkning.

Jag såg att de byggt trä-features på no mercy. Vet i fan om jag vågar svart på trä....får se hur dagsformen är.

Isaberg
Noway är väl kapad i början och slutet och bara lite kvar mellan grävd flow?

Jag inbillar mig att marken är kass för enduro. Svart sörja som det snabbt körs upp halvmeter djupa diken i.
Bättre underlag på andra toppen men där har det varit en del avverkning.

Jag såg att de byggt trä-features på no mercy. Vet i fan om jag vågar svart på trä....får se hur dagsformen är.
Det är snälla features, löser du de naturliga delarna av no mercy har du inga problem med det byggda.

Isaberg
Jag trodde det men det var lite brädor på falken också. Det var väldigt basic men leden var lite knixig med mindre drop precis i efter långsamma svängar. Eller om det var jag som körde för långsamt första gången. Osäker på om det är nåt för barnen.
Allt går nog att rulla på en enduro men annars gäller det att veta vara chicken line är.

Verkar som pelikanen regnat sönder. Väldigt bumsig och stenigt.

Otroligt många mb31 rescue på berget. Måste varit höstrean som tog skruv. Kanske hade varit bra med en allebike logo på dem i alla fall?

Isaberg
Någon som vet hur hyrcyklarna är? Tänkte dottern skulle testa FS.
Dåligt med lediga xs och xs är 130/130.
Hon har S i hardtail. På bilden på S är det en ghost med coil. Det känns lite risky med hyr coil om man väger strax under 50?

Edit. Ser ut att vara ghost riot med 453mm reach och 120mm HT i minsta storleken, ovanpå detta random coil och kanske okapat styre.
Inget framgångsrecep eller?
Vi var där i förra veckan och hyrde fs - hojar. Nu har jag noll erfarenhet av downhill utan har enbart cyklar xc på HT - hojar. Men cyklarna är ganska basic och var lite märkligt inställda. 12-åringen fick t ex en XS där dämparna var jättehårt ställda. Reglagen på styret satt inte jämnt heller och sadelstolpen var också sned. På min fanns det ett märke på gaffelbenen.
Mitt intryck är att hojarna slits ganska hårt. Vi hyrde med trygghetspaket dvs försäkring med självriskeliminering och det var bra. Jag vurpade två ggr och lyckades paja greppet på styret på min som i övrigt fungerade bra.

Men det kostar... Ca 4k för tre personer för cyklar och liftkort en dag.

Isaberg
Vi var där i förra veckan och hyrde fs - hojar. Nu har jag noll erfarenhet av downhill utan har enbart cyklar xc på HT - hojar. Men cyklarna är ganska basic och var lite märkligt inställda. 12-åringen fick t ex en XS där dämparna var jättehårt ställda. Reglagen på styret satt inte jämnt heller och sadelstolpen var också sned. På min fanns det ett märke på gaffelbenen.
Mitt intryck är att hojarna slits ganska hårt. Vi hyrde med trygghetspaket dvs försäkring med självriskeliminering och det var bra. Jag vurpade två ggr och lyckades paja greppet på styret på min som i övrigt fungerade bra.

4000 kr?? Serverade dom gåslever i liftkön?

Isaberg

De få gånger jag hyrt (vallåsen och isaberg) så har det varit väldigt basic. Som du säger stenhårda däck och dämpare på xs/45 kg barn.

Det går ju att fixa men med coil blir det överkurs. Ska fråga om de har koll

Fick ni rätt på dämparen på XS? Jag är lite tveksam till att hyra 130/130 suntour när hon har en ht med 130mm lyrik nu.

Stor risk eller chans att alla xs är slut i alla fall.

Ja 895 för cykel + skydd + pass blir en del.

Isaberg

Vi är nu i Järvsö och där kostar en 24" FS + skydd + pass 1030 kr. Kanske en lite bättre cykel än i Isaberg, men min son ville inte köra på sån. Föra gången in Järvsö hyrde jag en DH-cykel för sonen för en dag, det var dyr: 895 för cykeln (plus skydd som han inte behövde).

I La Thuile i Italien där vi var i sommaren kostar hela paketet för barn bara 66,50 euro, och dår får man 800 höjdmeter, otroliga trails plus utsikten på Mont Blanc. Nu vill sonen har en bättre cykel så vi betalade lite mer, men man får klart mer för pengarna.

Isaberg
Fick ni rätt på dämparen på XS? Jag är lite tveksam till att hyra 130/130 suntour när hon har en ht med 130mm lyrik nu.

Stor risk eller chans att alla xs är slut i alla fall.

Vi fick rätt på dem, det var luftdämpare både fram och bak så det var bara att släppa ut lagom mycket luft.

XS till höger på bilden. Och ja jag borde tvingat dem att ha skydden med ärmar. Och vi borde definitivt haft handskar...

Bilagor

• 20250801_104246.webp
    20250801_104246.webp
    602.4 KB · Besök: 98
Isaberg
Vi är nu i Järvsö och där kostar en 24" FS + skydd + pass 1030 kr. Kanske en lite bättre cykel än i Isaberg, men min son ville inte köra på sån. Föra gången in Järvsö hyrde jag en DH-cykel för sonen för en dag, det var dyr: 895 för cykeln (plus skydd som han inte behövde).

I La Thuile i Italien där vi var i sommaren kostar hela paketet för barn bara 66,50 euro, och dår får man 800 höjdmeter, otroliga trails plus utsikten på Mont Blanc. Nu vill sonen har en bättre cykel så vi betalade lite mer, men man får klart mer för pengarna.
Jag tyckte mest det var synd att den tråkiga juniorcykeln kostade lika som vuxen enduro.

Normalt kunde hon ha vuxen men inte kanske inte coil och 458mm reach eller vad det är.

Senast ändrad:
Isaberg
Jag tyckte mest det var synd att den tråkiga juniorcykeln kostade lika som vuxen enduro.

Ah, det har jag aldrig sett.

Jag har dock sett andra konstiga prissättningar. Som i Pila där en enduro "Top Absolut" kostar bara 5 euro mer än "Gamma Basic" för en halvdag, men 20 euro mer för en heldag. I år blev det en heldag. Jag betalade 20 euro extra för Formula Cura bromsar isf Stam för att undvika ont i fingrarna när det är brant.

Tittade just nu och såg att en 24" FS kostar 35 euro för en dag i Pila!

Isaberg
Ok, kollade lite på örnen och stenfalken efter att kollat en gång till på falken tillsammans med dottern.

Falken går ju. Kanske inte helt ht eller barnvänlig men förutom ett litet hopp som ligger dåligt till så är den knappt röd. Det är inte mycket till hopp och 3e gången när jag kom själv körde jag det utan att hoppa hellre än försöka hitta b-linjen. Inget problem iallafall inte m vettig gaffel. De har byggt en ramp som b-linje men den linjen är svår att få till mitt i en kurva...

Stenfalken är svår att hitta. Höger precis innan bron. Mörkröd och inga b lines på de två större cruxen. Den lilla är nog inga problem om flytet infinner sig men den stora ser lite knepig ut.

Ingen riktig progression från från albatros till Falken om man inte verkligen utmanar sig själv på den förra.

Örnen är normal röd. Det är en större bumling i början som jag antar går att rulla. Typ maggan. Det är ett ordentligt hopp om man går på det men det går att köra bredvid.

Isaberg
I att hyra fs här alltså. Hon är nöjd med sin HT

Ja, riktiga cyklister kör HT i park. Jag har blivit mjuk och kör nu FS i Järvsö. Funderar dock om jag borde tar HTen nästa gång. Sonen vil definitivt inte tillbaka till HT i park (även om han körde Barbro två gånger på sin dirt igår (han fick nu efter montering av frambroms)).

Isaberg
Ja, riktiga cyklister kör HT i park. Jag har blivit mjuk och kör nu FS i Järvsö. Funderar dock om jag borde tar HTen nästa gång. Sonen vil definitivt inte tillbaka till HT i park (även om han körde Barbro två gånger på sin dirt igår (han fick nu efter montering av frambroms)).
Jag är sugen att testa HT i park men tänkte flickan ska testa fs.
Jag har ju en stål HT på vinden men har bara kört den nåt lite på isaberg och inte med ordentlig gaffel och inte med spd

Isaberg
Har kört mycket HT i Isaberg och kan konstatera att herrar av aktningsvärd ålder behåller betydligt fler tandkronor per km med FS.

Funkar ok med HT men jag har nog faktiskt roligare o kör flowigare med en långslagig endurohoj.

Isaberg
Ändå spännande med en skidanläggning som har fler besökare utanför skidsäsongen, för visst åker man bara skidor på vintern i Gislaved? 40% skidor och 60% ANNAT

Isaberg
Ändå spännande med en skidanläggning som har fler besökare utanför skidsäsongen, för visst åker man bara skidor på vintern i Gislaved? 40% skidor och 60% ANNAT
Bra anpassning till förändrat klimat.

Skidsäsongen är bra mycket kortare än sommarsäsongen.

Sen så har de begränsat antal dagliga liftkort på vintern sedan pandemin för att minska trängsel i backarna, det spelar gissningsvis lite roll också.

Isaberg
Såklart inte. Men i Jäschö är det väl högre vinst för vinterbolaget än omsättning för sommaren, så var det i alla fall tidigare.

Isaberg
Känns som det är rätt nära smärtgränsen prismässigt i alla fall.
Hörde att de ville bygga ut camping på andra sidan vägen för några år sen men fick nej. Vi får väl se vad de hittar på härnäst.
Har alltid tyckt de missar en möjlighet på mer prisvärd mat men min smak kanske märklig.

Isaberg
Känns som det är rätt nära smärtgränsen prismässigt i alla fall.
Hörde att de ville bygga ut camping på andra sidan vägen för några år sen men fick nej. Vi får väl se vad de hittar på härnäst.
Har alltid tyckt de missar en möjlighet på mer prisvärd mat men min smak kanske märklig.
Ja, maten skulle man kunna göra mycket med. Varför finns inte bara ex hamburgertallrik snabbt och enkelt ?

Isaberg
Vi var där i helgen och gillade att det fanns något att göra med cyklarna tills solen gick ner typ. Hopplinjerna och droppträningen kändes som en bonus när liftarna stängt för dagen.

Pelikanen kändes ganska sliten, hade med mig grabben på 7 år så vi hängde mest där och på Albatrossen samt några varv inne på Falken.

Hyrde cykel till han, en Ghost 20", de behöver nog se över sin cykelpark, speciellt barncyklarna som var i fruktansvärt dåligt skick, jag hade min egen så kan inte uttala mig om vuxencyklarna.
Den första vi hyrde gav bromsarna upp på efter typ 1 timme samt att dämparen var det i princip noll funktion kvar i. Den andra knakade och brakade det om så när jag gjorde en egen liten snabb boltcheck så var pedalarmar och pedaler lösa.

Tillbaka
Topp