[OT] OT-frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Efter några år med yt-filmer med pojkar som rullar branter på framhjulet så är det nu modernt på hög stack / höga styre.

Vad betyder det? Skiter vi i vikten på framhjulet nu? Ska man sitta som på en crescent barncykel eller räcker det att komma upp i höjd med sadeln?
Inget om att känna efter själv eller testa nu tack utan bara absoluta sanningar.

Efter några år med yt-filmer med pojkar som rullar branter på framhjulet så är det nu modernt på hög stack / höga styre.

Vad betyder det? Skiter vi i vikten på framhjulet nu? Ska man sitta som på en crescent barncykel eller räcker det att komma upp i höjd med sadeln?
Inget om att känna efter själv eller testa nu tack utan bara absoluta sanningar.

Det är OT.

Jag vågar ju egentligen inte fråga

Där vågar jag inte fråga

Där vågar jag inte fråga

Ah, klickade för snabbt (men Happy's sökfunktion är också riktigt dåligt ...)

Ah, klickade för snabbt (men Happy's sökfunktion är också riktigt dåligt ...)

Det är väl den här tråden?
Gissar att du sökte den som är icke-OT men Happys sökfunktion verkar inte vilja servera den.

Bör vara denna:

Edit: ooooch jag ser att jonte redan hittat den....

Varför finns det gott om 51x51 stolpspjut/jordankare, men typ inga stolpar som är 50x50?

pga av alexander den stores fot eller vad det nu var sagt i annan tråd.

Gissar vilt att en two by two går ner bra i ett sånt ankare?

mm, jag vet inte. Jag har i alla fall med tillförsikt köpt 4x4 , hyvlade och tryckta, och de har passat i motsvarande jordankare utan några kalkyler från min sida.

Uppföljning: sätter alltså stolpar för att bygga grind pga hund. Tyckte det vore logiskt att sätta med stolpfot direkt i däcket, men när jag gjorde ett montage ser det inge vidare ut med yttre stolpen. Borde man sätta stolpen med ett spjut t v om däcket istället? Rekade marken med en sticka och hade inga problem att trycka ner den iaf 60cm.
IMG_0541.webp

jag trodde det skulle finnas en liknande den du har fast offset (eller utan offset kanske det blir) men google spottade ut ovan

Fortsätter på inslagen rutt. Stolpen fäster med två vinkeljärn (under stenen) i bräden. Den skulle dock även behöva fästa med ett vinkeljärn i tegelväggen. Något speciellt ban bör iaktta innan man börjar borra i tegel? Antar att det är plastplugg som gäller?

IMG_0681.webp

Fortsätter på inslagen rutt. Stolpen fäster med två vinkeljärn (under stenen) i bräden. Den skulle dock även behöva fästa med ett vinkeljärn i tegelväggen. Något speciellt ban bör iaktta innan man börjar borra i tegel? Antar att det är plastplugg som gäller?

Visa bilaga 790807
Borra i teglet och inte i bruket.

Ja, kunde jag tänkt på innan jag skruvade fast stolpen i plankan under marken.. för nu är ju stolpen i vägen för att sätta pluggen bakom
Som skrivs ovan. Spikpluggens syfte är just detta. Du köper en som är stolpens tjocklek + djupet du vill in i väggen. På ex Hornbach kan du köpa dessa styckvis. Borrra med träborr genom stolpen sen betongborr i väggen. Kräver såklart också ett betong/stenborr långt nog att nå igenom hela vägen.

Bra där, ingen prokrastinering där inte.😊
Nätet i bild håller inte jycken inne om han verkligen vill över, så måste får en grind+staketlösning på plats asap. Som datajobbande boende i hyresrätt framtill för 2 år sen finns det rätt mycket kunskap att ta till sig i fixarkategorin..

För att annars blir skalan för grov.
Men när man kommer över 10dB känns det väl omotiverat att hålla kvar vid prefixet? Det är ju inte så att mjölk säljs i 15dl-paket, eller att jag skryter med hur många höjddecimeter jag har cyklat.

Edit: menar du kanske att de som till vardags jobbar mest med att kvantifiera ljudvolym mestadels jobbar i intervallet 1-9 dB?

Men när man kommer över 10dB känns det väl omotiverat att hålla kvar vid prefixet? Det är ju inte så att mjölk säljs i 15dl-paket, eller att jag skryter med hur många höjddecimeter jag har cyklat.

Edit: menar du kanske att de som till vardags jobbar mest med att kvantifiera ljudvolym mestadels jobbar i intervallet 1-9 dB?
Är väl fler skalor som jobbar lite med storheten på enheten? Du kan köpa 1 liter mjölk eller gå vidare i butiken och köpa 33 cl läskeblask. En cykelventil kan vara 42 mm och inte behöver vara 0,042 meter.
Kanske gör det logaritmiska i ljudvolymskalan att just tiondelar gör att den blir lättare att uttrycka? För det är troligen vanligare att saker är mellan 0-99 dB än 100 dB och uppåt?

Tillbaka
Topp