Spricka i Bianchi impulso. Tips?

Nord2

Medlem
Hej!

Jag tyckte min Bianchi knakade lite väl mycket och upptäckte en spricka lika lång som min underarm på aluminiumramen mot bakhjulet.
Verkar inte som att nån verkstad vill ta i det med tång, då det också är en förmånscykel.
Min fråga, finns det intresse nog att sälja den som reservdelscykel? Eller vad sjutton ska man hitta på..tacksam för tips.
IMG_20250901_171218_690.webp

Var är "sprickan"? Jag ser en bred, vag grå band. Är det ett hål och är det grå insidan av kedjestaget? Om ja, då förstår jag inte varför delarna som är spräckta verkar vara celeste-färgad och inte en alu brötsyta.

Var är "sprickan"? Jag ser en bred, vag grå band. Är det ett hål och är det grå insidan av kedjestaget? Om ja, då förstår jag inte varför delarna som är spräckta verkar vara celeste-färgad och inte en alu brötsyta.
Tänker du att det är en lackskada eller tycker du bara att bilden är kass? 🙂

Nä, knakar det så... Lackskadan är nog sekundär. Svårt att få bra igen tror jag, men steg ett måste vara att ta bort lacken för att undersöka skadans omfattning.

Tänker du att det är en lackskada eller tycker du bara att bilden är kass? 🙂

Tittade igen på bilden och tror nu att jag ser att brottsytan är grå. Då förstår jag vad jag tittar på. Men jag har aldrig sett nåt liknande. Kedjestag brukar bryta tvärs. Skulle då tänkte att något måste har gått fel när stagen böjdes vid produktionen.

Tittade igen på bilden och tror nu att jag ser att brottsytan är grå. Då förstår jag vad jag tittar på. Men jag har aldrig sett nåt liknande. Kedjestag brukar bryta tvärs. Skulle då tänkte att något måste har gått fel när stagen böjdes vid produktionen.
Ja du kan ha rätt i det. Det ser helt galet ut.

Har man sån är det bara ett behov av det på översidan och lite av sidan av kedjestaget (iom att det är där för att skydd mot kedjerapp).
Ok. Alltså, jag känner mig både glad och ledsen, för att jag är mer tappad än jag trodde. Gick och kände efter. Det är en kant, inte en spricka.

Tusen tusen tack för det. Knaket kommer någon annanstans ifrån då.

Ah, jag tänkte inte ens på den linjen, det var tydligt för mig att det är en repa eller kanten av ett skydd ...

Jag trodde att det aldrig var pedalerna och oftast vevlager, vevpartiet eller bakaxel, men jag har nu faktiskt en Shimano pedal med lager som knakar. Det löstes sig med att tar isär och återmontera (mysteriös ...).

Vevarmar, pedaler och sadelstolpe ska få sig en omgång! Vevlager är jag för obildad för att peta på än så länge.

Oroa dig inte. Knak i vevlagret är en myt. Det är aldrig vevlagret, men när man väl bytt det så har man ju gjort rent och smörjt det som knakade på riktigt så alla blir nöjda.

Vet inte varför du skriver det. Alla cyklar jag har monterat själva, alla med gängad vevlager, har haft knak i vevlagret. Jag har behövt lägga teflontejp emellan för att få bort det. Och kanske lite åtdragning efteråt.

Men sadelstolpen är en bra tipps. Därtill sadeln. På min gruscykel är det bultarna som håller sadeln som lossnar. Det kan man diagnostisera genom att cykla stående.

Vet inte varför du skriver det. Alla cyklar jag har monterat själva, alla med gängad vevlager, har haft knak i vevlagret. Jag har behövt lägga teflontejp emellan för att få bort det. Och kanske lite åtdragning efteråt.

Men sadelstolpen är en bra tipps. Därtill sadeln. På min gruscykel är det bultarna som håller sadeln som lossnar. Det kan man diagnostisera genom att cykla stående.

What? Vad gör du när du monterar? På 20 år har jag högst haft vevlagerknak en handfull gånger om inte vevlagret varit sopslut dvs.
Aldrig behövt annat än fetta gängorna och dra åt.

Bland knakande lager fanns ett BB30 pressfit. I övrigt har det varit allt från BMX till fyrkants, octalink, Isis (vilken skitstandard), HTII, PF86, DUB mm.
Alla utan att det behövts någon gängtejp eller annat bös.

T47 har jag aldrig monterat än men det känns inte heller så knak benäget.

Jag hade glömt bort alla jämrans sadelstolpar som knakat genom åren. Men inte vevlager, borttaget nåra fauber på landet där hela hojen knakar bara man tänker på den.

What? Vad gör du när du monterar? På 20 år har jag högst haft vevlagerknak en handfull gånger om inte vevlagret varit sopslut dvs.
Aldrig behövt annat än fetta gängorna och dra åt.

Bland knakande lager fanns ett BB30 pressfit. I övrigt har det varit allt från BMX till fyrkants, octalink, Isis (vilken skitstandard), HTII, PF86, DUB mm.
Alla utan att det behövts någon gängtejp eller annat bös.

T47 har jag aldrig monterat än men det känns inte heller så knak benäget.

Ingenting speciellt. Jag lägger lite fett på gängorna och drar åt. Jag har ingen momentnyckel till det, men drar åt så hard att jag just kan får loss den utan våld. Sen har de flesta vevlager knakat lite när jag trampar hård. I alla fall har två skickt av teflontejp fått dom tysta. Endå jag kan komma på är att jag sätter mycket kraft på vevlagret med ståcykling och låg växel.

Jag fick ett knak på min gravel under veckan. Bytte pedaler, fettade in sadelstolpen och kontrollerade så att vevarna satt ordentligt med infettade skruvar. Kontrollerade så att bakväxel och kassett satt fast ordentligt. Mätte och kontrollerade kedjan. Inget hjälpte.

Knaket lät som det kom från vevlagret och speciellt när jag tryckte på höger pedal. Det blev värre när jag körde på lilla klingan fram. Knaket kom när jag tog i uppför backar och blev lindrigare när det regnade.

Sen bytte jag till vinterhjulen och passade på att fetta in hjulaxlarna, knaket är borta. Så nu är frågan, var det hjulen eller för lite fett på axlarna...

Hur var det med Bianchin? Är knaket borta?

Jag fick ett knak på min gravel under veckan. Bytte pedaler, fettade in sadelstolpen och kontrollerade så att vevarna satt ordentligt med infettade skruvar. Kontrollerade så att bakväxel och kassett satt fast ordentligt. Mätte och kontrollerade kedjan. Inget hjälpte.

Knaket lät som det kom från vevlagret och speciellt när jag tryckte på höger pedal. Det blev värre när jag körde på lilla klingan fram. Knaket kom när jag tog i uppför backar och blev lindrigare när det regnade.

Sen bytte jag till vinterhjulen och passade på att fetta in hjulaxlarna, knaket är borta. Så nu är frågan, var det hjulen eller för lite fett på axlarna...

Jag har hunnit kryssa av pedalerna. Dom var det inte. Har starka misstankar om sadelstolpen. Den sitter nämligen fast. Så nu ska jag få loss den och kolla om det är boven. Hjulaxlarna och hjulen sk jag också se över då, tack för tips!

Körde mina finhjul i helgen, inget knak. Så mitt knak var dåligt infettade hjulaxlar.

Tillbaka
Topp