Köpråd gruscykel ~12 tkr

Köpråd gruscykel ~12 tkr

Den tabellen är fel. Storleksangivelserna har ändrats. Tex M anges för 2025 som 54 både för Liten och LTD:n.

Edit: Jag tror inte att 2023 års modell var mer aggressiv än 2022 och 2022:an var ganska snäll. XXL använder samma beskrivning för 2023 som de använde för 2022, dvs "Den lätta aluminiumramen är relativt kort och ger bättre sittställning och högre komfort än tidigare modeller."

Senast ändrad:
Köpråd gruscykel ~12 tkr
Två aspekter att beakta. White är notoriskt dåliga på att publicera geotabeller. Har du hittat en för 2024/2025-års modell får du gärna länka till den.

Jag tolkar det som att du främst cyklar MTB. En viktig skillnad är att geometrin är mycket viktigare för lvg. Du sitter mycket mer statiskt. Det du behöver är en hög, men kort cykel. LTD:n var tidigare (2022 års modell) ganska snäll. 2025 har blivit kortare, höjden vet jag inte. Med det sagt så kan det vara så att LTD:n inte passar dig.

Tack för info.
Har inte brytt mig om att leta geo eftersom det nog inte skulle säga mig så mycket.
Tänker lite att första försöket blir fel oavsett, sen an man börja jämföra och förstå 🙂

Höjden är en kamp på MTB också, har just nu 35mm spacers och 50mm styre på en av hojarna..

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Hej! Jag orkade inte vänta på framtida reor så jag köpte GX LTD för 15 tkr. Här är några observationer efter en månads cyklande:
  • Cykeln är inte dubbelt så bra som min förra cykel, Triban RC500 för 7 tkr. Så tragiskt att Decathlon slog igen för de hade grymt prisvärda cyklar.
  • Varken trampor, fram eller bak-lyse följde med så det har jag fått köpa till.
  • Hydrauliska bromsar är najs.
  • Däcken är asnajs.
  • Ramen är egentligen för liten för mig. Men det gör att cykeln känns "sportig" och passar mig perfekt.
  • Lacken har redan fått ett par repor.
  • Kedjerassel på lite för många drev. Det är den där grejen som jag inte vet vad den heter som skrapar emot. Ska be butiken justera det bättre.
Så en del positivt och en del negativt.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Hej! Jag orkade inte vänta på framtida reor så jag köpte GX LTD för 15 tkr. Här är några observationer efter en månads cyklande:
  • Cykeln är inte dubbelt så bra som min förra cykel, Triban RC500 för 7 tkr. Så tragiskt att Decathlon slog igen för de hade grymt prisvärda cyklar.
  • Däcken är asnajs.
  • Ramen är egentligen för liten för mig. Men det gör att cykeln känns "sportig" och passar mig perfekt.
  • Kedjerassel på lite för många drev. Det är den där grejen som jag inte vet vad den heter som skrapar emot. Ska be butiken justera det bättre.
Titta på en instruktionsvideo på youtube och lär dig justera växlarna själv. Annars kommer du att få åka till xxl några gånger i månaden allt eftersom vajrarna flyttar sig lite.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
  • Däcken är asnajs.

Tack för återkoppling. Ja, ibland är det bättre att köpa direkt och cykla när vädret är bra. Cykeln blir inte dubbelt så bra för att priset är dubbelt så högt. Marignalnyttan avtar och det gäller särskilt high end-cyklar.

Det är normalt att trampor, fram- och baklyse inte följer med.

Har du primärt cyklat grusväg? Då tycker jag däcken är okej, på asfalt är de för trögrullade.

Att lära sig justera växlarna är en bra idé, men att man efter en initial efterjustering skulle behöva åka till verkstaden som @ponx skriver är inte min erfarenhet.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Tack för återkoppling. Ja, ibland är det bättre att köpa direkt och cykla när vädret är bra. Cykeln blir inte dubbelt så bra för att priset är dubbelt så högt. Marignalnyttan avtar och det gäller särskilt high end-cyklar.

Det är normalt att trampor, fram- och baklyse inte följer med.

Har du primärt cyklat grusväg? Då tycker jag däcken är okej, på asfalt är de för trögrullade.

Att lära sig justera växlarna är en bra idé, men att man efter en initial efterjustering skulle behöva åka till verkstaden som @ponx skriver är inte min erfarenhet.
När jag cyklar grusväg så brukar det krävas lite justering lite då och då. Min bild är att kraftiga vibrationer gör att växelvajern flyttar sig lite och då krävs det lite finjustering. Samma uppträder när jag cyklar mountainbike.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
  • Däcken är asnajs.
Grattis till köpet.👍
Är själv inne på att köpa den cykel, va förbi xxl snabbt igår och testade i affären, hann tyvärr inte testa på utsidan. Men för mig känndes Xl att passa bäst. (186 cm lång)
Vilken storlek valde du och hur lång är du?

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Nu är LTD Sage nere på 14k

Känns som ok pris för komponenterna men en tråkig ram.
Konstaterar att man får en hydraliskt Cues-grupp för under 6k, och rätt ok hjul för ca 4k.

Och till skillnad från MTB-världen så blir det exakt 0kr på stöddämpning.

Finns det roliga ramar att få tag på?

Köpråd gruscykel ~12 tkr

Konstaterar att man får en hydraliskt Cues-grupp för under 6k, och rätt ok hjul för ca 4k.

Direkt från Kina kan du köpa en bra kolfiberram för ~5000 (nåväl ofta är det väl något mer).

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Direkt från Kina kan du köpa en bra kolfiberram för ~5000 (nåväl ofta är det väl något mer).
Är plast så roligt på gravel då?
Man vill ju inte ha ett "landsvägsspett" direkt. Tänker att det krävs en rätt påkostad designprocess för att bli lyckat?

Blev lite förvånad över hur lätt Rove i stål ändå kändes, lutar åt att det är iallafall det roligaste materialet.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Är plast så roligt på gravel då?
Man vill ju inte ha ett "landsvägsspett" direkt. Tänker att det krävs en rätt påkostad designprocess för att bli lyckat?

Blev lite förvånad över hur lätt Rove i stål ändå kändes, lutar åt att det är iallafall det roligaste materialet.
Det beror ju lite på vad man cyklar för gravel tycker jag. Vi är på Gotland nu och det är ju rejält med chonk på mycket av stråken. Här är nog stål och däck på 50mm väldigt bra.

Köpråd gruscykel ~12 tkr

Cues är instegsgrupp med bla 39T som minsta största drev på kassetten, vilket jag ser som en stor nackdel. Jag har inte testat Cues själv, men däremot GRX som är en bra grupp.

Jag har aldrig sett någon som har kunnat bygga ihop en cykel med nya delar till samma eller lägre pris än en ny cykel av motsvarande spec från fabrik. Jag räknade en gång på att bygga om en CX med mekaniska skivbromsar till hydrauliska. Det kostade för mycket.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Cues är instegsgrupp med bla 39T som minsta största drev på kassetten, vilket jag ser som en stor nackdel. Jag har inte testat Cues själv, men däremot GRX som är en bra grupp.

Jag har aldrig sett någon som har kunnat bygga ihop en cykel med nya delar till samma eller lägre pris än en ny cykel av motsvarande spec från fabrik. Jag räknade en gång på att bygga om en CX med mekaniska skivbromsar till hydrauliska. Det kostade för mycket.
Samma pris på GRX400 ser det ut som.

Det blir såklart aldrig billigare än att "bara köpa en cykel". Men billigare än att köpa en cykel och byta ut allt det tråkiga som kommer med?

Köpråd gruscykel ~12 tkr

Jag har kört 1x cues några dagar nu på en gravel. Jag tycker att det fungerar som grx400 och tiagra. Lite dålig feedback i reglaget när man växlar ner dock. Jag vill gärna ha ett klick.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Samma pris på GRX400 ser det ut som.

Det blir såklart aldrig billigare än att "bara köpa en cykel". Men billigare än att köpa en cykel och byta ut allt det tråkiga som kommer med?

Vad jag kan läsa mig till är GRX högre i Shimanos hierarki och Cues i första hand tänkt för OEM. Då kan den bli dyrare mot konsument trots att den är sämre. Samma fenomen verkar finnas för SRAM NX vs SX.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Jag har kört 1x cues några dagar nu på en gravel. Jag tycker att det fungerar som grx400 och tiagra. Lite dålig feedback i reglaget när man växlar ner dock. Jag vill gärna ha ett klick.

Intressant. Hur upplever du reglagets utformning? Jag tycker att GRX är bättre än Tiagra.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Lånar tråden lite så jag också sneglar på min första (andra egentligen) gravel. White GX Lite ligger ju på 8499kr nu och GX LTD 13990kr.
Vill ha en cykel att träna motion på och kunna köra landsväg / grus. Vill också skaffa en smart trainer för att köra Zwift eller liknande.

Är GX LTD värd 5500kr mer än GX Lite?

En kollega har en Pelago Stavanger handboll sälja med Sram Apex 1x11 eller om det var 1x12, men jag är 171cm lång och storleken på den är 57cm så den blir nog för stor..kanske inte så bra utväxling heller för landsväg?

Blev detta för OT så får ni ignorera 😅

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Lånar tråden lite så jag också sneglar på min första (andra egentligen) gravel. White GX Lite ligger ju på 8499kr nu och GX LTD 13990kr.
Vill ha en cykel att träna motion på och kunna köra landsväg / grus. Vill också skaffa en smart trainer för att köra Zwift eller liknande.

En kollega har en Pelago Stavanger handboll sälja med Sram Apex 1x11 eller om det var 1x12, men jag är 171cm lång och storleken på den är 57cm så den blir nog för stor..kanske inte så bra utväxling heller för landsväg?

Beror väl lite på ekonomi. Många skulle tveka att köpa en cykel med mekaniska skivbromsar och alugaffel oavsett pris, andra är mindre petiga.

Köpråd gruscykel ~12 tkr

Jag var i samma situation nyss, för mig kändes det rimligt att välja GX LTD. De hydrauliska skivbromsarna övertygade mig, tillsammans med de lite finare GRX-komponenterna. Jag är lika lång som dig och valde Whiten i storlek small, 52cm, 57cm kan bli lite stort.

Känslan efter köp är att jag är nöjd med helheten, att den gör sig väldigt väl på grus, men att växlarna som för flera andra är dåligt inställda av XXL. Blir väl att lära sig justera själv. Lite ovant med 2x-system, saknar enkelheten och smidigheten i 1x på min gamla Nishiki Rush, men jag vänjer mig säkert. Väntar spänt på att nya bredare däck (Tufo Thundero 48) ska komma för mer grepp och komfort. Förhoppningsvis passar de.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Jag var i samma situation nyss, för mig kändes det rimligt att välja GX LTD. De hydrauliska skivbromsarna övertygade mig, tillsammans med de lite finare GRX-komponenterna. Jag är lika lång som dig och valde Whiten i storlek small, 52cm, 57cm kan bli lite stort.

Känslan efter köp är att jag är nöjd med helheten, att den gör sig väldigt väl på grus, men att växlarna som för flera andra är dåligt inställda av XXL. Blir väl att lära sig justera själv. Lite ovant med 2x-system, saknar enkelheten och smidigheten i 1x på min gamla Nishiki Rush, men jag vänjer mig säkert. Väntar spänt på att nya bredare däck (Tufo Thundero 48) ska komma för mer grepp och komfort. Förhoppningsvis passar de.
Kul att du är nöjd! Jag har kört MTB med en klinga fram och det var smidigt, men känns tacksamt med två om man ska få upp farten lite och hitta en bra växel ute på vägarna 😄
Bra input med storleken, jag har ca 15mil till närmsta XXL så har svårt att bara svänga förbi för att testa. 😉

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Oavsett vad du köper är det viktigt att du inte fastnar i velandet, du vill ju cykla NUUUU
Exakt! Var precis inne på Sportson och där säljer man Specialized Diverge E5, mikaniska bromsar och Claris för 17.000kr på rea. Alltså samma grejer som White GX Lite som kostar nästan 10.000kr mindre..? Galet.
Förstör ju att GX LTD är väldigt prisvärd när deras steg upp på Specialized med GRX kostade 10.000kr mer även den..

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Exakt! Var precis inne på Sportson och där säljer man Specialized Diverge E5, mikaniska bromsar och Claris för 17.000kr på rea. Alltså samma grejer som White GX Lite som kostar nästan 10.000kr mindre..? Galet.
Förstör ju att GX LTD är väldigt prisvärd när deras steg upp på Specialized med GRX kostade 10.000kr mer även den..
För 17,000 kan du såklart få många med bättre komponenter än den på XXL. Men oavsett vad du köper, om den är obekväm så är allt annat skitsamma. Så ta en som känns bra.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
För 17,000 kan du såklart få många med bättre komponenter än den på XXL. Men oavsett vad du köper, om den är obekväm så är allt annat skitsamma. Så ta en som känns bra.
Ja absolut, var mer en jämförelse GX Lite vs Diverge E5. Förvånad över att det skiljer så mycket i pris med samma komponenter. Den kanske det är bättre hjul på Specialized men man verkar ju onekligen betala mycket för märket.

Tänkte som så att om folk köper en Specialized för 17.000kr med Clairs och mekaniska bromsar så gör man inte bort sig om man köper den billiga GX på XXL. 😊 Givetvis ska den vara bekväm 👍🏼

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Ja mekaniska skivbromsar är det ju tyvärr, men gaffeln är kolfiber likt storebror GX LTD.
Har småbarn så kan man tajta till budgeten så är det bra 😊

Läs gärna mina tidigare inlägg, #4 och #20. Kort sammanfattat - LTD:n är en mycket bättre cykel än Liten. Jag avråder starkt från pendling i minusgrader med Liten. Har du möjlighet så köp LTD:n, den är vär det högre priset.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Jag har råkat bli med gruscykel ~12 tkr.

Den kom med 650x47-hjul redo för att leka i skogen, men kommer antagligen vilja komplettera med ett par 28" med 35mm däck eller så.

Kan extremt lite om hjul som inte är för MTB. Hur breda vill man ha? Vad är lagom i dessa prisklasser?
Tänker att 4k vore nice, men ser att GR1600 Spline finns för dryga 5k, ska man sluta leta där?

Köpråd gruscykel ~12 tkr

Den kom med 650x47-hjul redo för att leka i skogen, men kommer antagligen vilja komplettera med ett par 28" med 35mm däck eller så.

Kan extremt lite om hjul som inte är för MTB. Hur breda vill man ha? Vad är lagom i dessa prisklasser?
Tänker att 4k vore nice, men ser att GR1600 Spline finns för dryga 5k, ska man sluta leta där?
Jag har med tunga 650b-aluhjul med tunga WTb Byway. Bytte ett tag till Gravelking Slicks 38mm, då blev det rappare, men den låga profilen på däcket tillsammans med 650b-fälgar gjorde att det såg ut som att jag körde runt med 24”. Så jag kommer förmodligen köpa ett par billiga 28” aluhjul mest för att kunna köra lätta däck utan att cykeln ser ut som skit. Det tror jag är den billiga lösningen, om det är det du söker.

Köpråd gruscykel ~12 tkr

Tänker att det inte är så särdeles viktigt med bredden för detta ändanmål. Det säljs ju väldigt många hjul billigt när folk kränger oanvända orginalhjul på racercyklar de köpt. Sen lägger du pengarna på en uppsättning fina däck.

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Jag har med tunga 650b-aluhjul med tunga WTb Byway. Bytte ett tag till Gravelking Slicks 38mm, då blev det rappare, men den låga profilen på däcket tillsammans med 650b-fälgar gjorde att det såg ut som att jag körde runt med 24”. Så jag kommer förmodligen köpa ett par billiga 28” aluhjul mest för att kunna köra lätta däck utan att cykeln ser ut som skit. Det tror jag är den billiga lösningen, om det är det du söker.
Ser redan ut som 24" 😅

Jag och sambon har samma ram, hon XS med 28" och jag XL med 650b

Köpråd gruscykel ~12 tkr
På samma tema då. Ramen ska ha plats för 40mm däck på 28"

Vid vilken bredd på fälg ska man vara orolig för att 40däck ska börja ta i?

Sist jag köpte en icke-mtb var det typ 17mm som gällde

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Grattis
Hoppas du blir nöjd med den

Det kan vara en bra idé att matcha den sammanlagda diametern på hjul+däck både hos 584-hjulen och 622-hjulen (inkl däcken då förstås)
Skiljer det för mkt kan det ge en ändring av geometrin, ffa det jag i brist på bättre begrepp brukar kalla styrbalansen. Åtminstone om du är noggrann/känslig/en petig jävel(som jag?)

Köpråd gruscykel ~12 tkr
Blev med cykel jag med idag, Cube Nuroad pro 2026 ☺️ Var på min lokala (typ) cykelbutik förra helgen och tittade. Var där idag på bike fit och hämtade hem den 😊 Allt som allt 200kr billigare än XXLs White GX LTD! Mycket nöjd 👍🏼

Bilagor

• IMG_3196.webp
    IMG_3196.webp
    1 MB · Besök: 76
Tillbaka
Topp