Waylost
Aktiv medlem
Visa din vaxning! kedjan inte benen
Kittlar dödsskönt i kistanVisa bilaga 791837
Texten måste gälla förpackningen, för vaxet smakade kanon!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kittlar dödsskönt i kistanVisa bilaga 791837
Det står ju strikt talat inget om smaken ;)Visa bilaga 791837
Som gåsfett?Visa bilaga 791837
Nu skedde det. Jag gick på din väg o körde nu silca direkt. Var lite rabatterat på bikeshop, så var lika bra.Började med en slowcocker som sen byttes till en vaxsmältare för hårborttagning som byttes ut mot Silcas variant.
Det blev Silcas tillslut då de tidigare tog en evighet att smälta vaxet samt att möjligheten att ställa in temperatur samt noggrannheten på inställningen när den fanns var tämligen dålig.
Hade sparat en del pengar om jag gått på Silcavarianten direkt.
Som belgisk choklad.Som gåsfett?
Nej, men det gör strip chippenSom belgisk choklad.
Köpte silca vax. Var det onödigt, bättre med pingvin? Eller kör ni några speciella blandningar?Följdfråga.
Har en kedja idag som kör squirtwax på. Hur rengör jag den förr vaxbad? Måste jag använda såndär "chokladkaka" eller kan man bara dunka i kedjan?
Som jag har skrivit tidigare i tråden skrev tidningen Tour redan i nr 11-2021 om vaxning av kedjor + MERKöpte silca vax. Var det onödigt, bättre med pingvin? Eller kör ni några speciella blandningar?
Tidningen Tour har i nr 3-2025 testat Dynamic Waander Wax och samtidigt 10 droppvax och fem andra smältvaxJag är extremt nöjd med vax på asfaltscyklarna och skrattar hånfullt åt oljiga kedjor numera. Kollade därför upp om det fanns något vax för blötare förhållanden och hittade Dynamic Wander Wax som under usliga förhållanden ska hålla 500 km och under perfekta 1000 km. Någon som testat om det bara är skitsnack?
Jag skaaa, men saker och ting rör sig långsamt härborta.Så du har köpt Wander Wax redan? Då är det ju du som ska berätta för oss :)
10-20% mikrokristallint vax i blandningen gör vaxet mjukare och mer hållbart, särskilt under blöta förhållanden.Vanligt paraffin, behöver kompletteras med PTFE, eller annat för att minska friktionen.
Husguden vad gäller vaxtestning finns väl i Australien? Tour är bra på mycket men inte testning av vax i någorlunda realistiska förhållanden. Och AI är artificiell men knappast intelligent…"BIKE and Tour Magazine (Tour.de) ranked Wander Wax #1 in independent tests for its low friction and high performance in a 1-hour test at 370W, making it a top performer among waxed chains for its blend of speed and durability for endurance riding. They are a German authority in cycling, and their testing confirmed Wander Wax's superiority compared to other top brands, resulting in minimal drivetrain losses and consistent power output. "
svarar AI på frågan om vad tour.de tycker om wander wax. Vi kör på det.
Men vet vi verkligen hur realistiska de australiensiska testerna är?Husguden vad gäller vaxtestning finns väl i Australien? Tour är bra på mycket men inte testning av vax i någorlunda realistiska förhållanden.
+1Och AI är artificiell men knappast intelligent…
Självklart inte. Men han försöker iaf. Och han, i likhet med Tour, redovisar sin försöksuppställning. Utifrån det kan man fundera över vilket som kommer närmast en runda i geggamoja i skogen (som väl var frågan ovan). Men visst, ingen jag känner till har en testmetod motsvarande svenska, sopsaltade cykelbanor.Men vet vi verkligen hur realistiska de australiensiska testerna är?
www.cyclingweekly.com
Vilken typ av mikrokristallint vax och varifrån köper du?10-20% mikrokristallint vax i blandningen gör vaxet mjukare och mer hållbart, särskilt under blöta förhållanden.
Ss?Hur orkar ni ens krångla med snålvax när man sparar 1000-tals kronor bara genom att puttra lite SS?
Silca Supersecret
vad är det som är krångligare med billigt vax? det är väl silca-fanboys som har bevisbördan och ska förklara varför en ska köpa svindyrt vax med några droppar ormolja i.Hur orkar ni ens krångla med snålvax när man sparar 1000-tals kronor bara genom att puttra lite SS?
Kör på, varför inte prova wankervax och alla andra också?vad är det som är krångligare med billigt vax? det är väl silca-fanboys som har bevisbördan och ska förklara varför en ska köpa svindyrt vax med några droppar ormolja i.
jag har dock både silca secret och snålvax parallellt. märker verkligen ingen större skillnad. jag vill tro att jag inte köpt silca-påsen i onödan, men jag får så galet lång livslängd på kedja och kassett med billigt rent paraffin att jag tror att det var ett onödigt köp. men nyfikenheten är stillad i alla fall.
rent paraffin funkar bevisligen. det finns otaliga vittnesmål bara i den här tråden. det var den produkten jag köpte, jag gav mig ut och cyklade, jag var nöjd. sen kommer folk som du och säger att en måste ha dyrare vax :) det måste en inte.Kör på, varför inte prova wankervax och alla andra också?
Eller bara köpaven produkt som bevisligen fungerar och ge sig ut och cykla![]()
Nej det stämmer.rent paraffin funkar bevisligen. det finns otaliga vittnesmål bara i den här tråden. det var den produkten jag köpte, jag gav mig ut och cyklade, jag var nöjd. sen kommer folk som du och säger att en måste ha dyrare vax :) det måste en inte.
hur mycket menar du att en sparar jämfört med rent paraffin?Nej det stämmer.
Mina synpunkter gäller alla "er" som aldrig blir nöjda och letar blandningar för att det inte blev riktigt som tänkt osv....
Silca ss är INTE dyrt, du sparar pengar.
Jämfört med olja.hur mycket menar du att en sparar jämfört med rent paraffin?
okej, men varför krångla till det med ett svindyrt specialvax som påstås spara någon enstaka watt, när det är enklare att köpa rent paraffin i mataffärn eller på amazon?Jämfört med olja.
1 Hur kan det vara svindyrt när du sparar pengar?okej, men varför krångla till det med ett svindyrt specialvax som påstås spara någon enstaka watt, när det är enklare att köpa rent paraffin i mataffärn eller på amazon?
1. återigen, det är du som har bevisbördan när du rekommenderar ett dyrt vax, när default och enklare är att köpa vanligt billigt paraffin. det du behöver visa är att silca ger så pass mycket mindre slitage, jämfört med rent paraffin, att det motiverar kostnaden.1 Hur kan det vara svindyrt när du sparar pengar?
2 Vem krånglar?
det var en rolig idé, det borde jag göra :) men jag har dålig meritlista när det kommer till utlovade vaxexperiment, så inget utlovas denna gång!Hade jag haft en påse Silca hade jag gjort ett test med delad kedja, halva med paraffinvax och halva med Silca, och sen mätt slitaget över längre tid. Det hade varit kul att se resultatet, kontamineringen mellan borde vara helt försumbar om kedjan rengöres innan omvaxningarna. och med precis samma kedja och driftsförhållande så blir felkällorna minsta möjliga.
Suck1. återigen, det är du som har bevisbördan när du rekommenderar ett dyrt vax, när default och enklare är att köpa vanligt billigt paraffin. det du behöver visa är att silca ger så pass mycket mindre slitage, jämfört med rent paraffin, att det motiverar kostnaden.
2. du, när du rekommenderar dyrt specialvax. varför inte bara paraffin?
Om jag förstått det här rätt så förordar du alltså att man skall välja SS framför billigt syltvax/parafin för att SS spar pengar jämfört med olja.
Nån som testat cocosfett?![]()
Strip chip kommer inte hjälpa dig då. Bättre spola med hett vatten och sen isopropanol.Följdfråga.
Har en kedja idag som kör squirtwax på. Hur rengör jag den förr vaxbad? Måste jag använda såndär "chokladkaka" eller kan man bara dunka i kedjan?