Ja, det är ett halvklurigt ämne detta om konditionsträning måste jag säga men det verkar ju åtminstone forskas i det hela.
Nu tänker jag högt här, svamlar lite i god ordning:
Visst hör man lite oftare talas om folk som fått strul med hjärtat mer nu när man är 50+ själv.
Sedan är det frågan om varför dessa människor får strul?
Är det medfödda dolda bekymmer som först visar sig nu när man är äldre?
Är det (eventuellt) generellt riskablare att träna hårt när man är 50+? I så fall hur mycket riskablare och under vilka förutsättningar, vad ska man tänka på?
Kanske att människor med väldigt starka pannben/starkt psyke löper något större risk att överanstränga sig själva? Tex den typen av människor som älskar köra MAX-MAX 100% intervaller?
Kan man känna sig något lugnare om man går på vettiga hälsoundersökningar inklusive EKG mätning cirka en gång / år eller detta spelar ingen roll alls?
En annan sund approach kan väl vara: "Ja, jag förstår att det inte är totalt riskfritt träna ganska hårt som 50 plussare men jag är beredd att ta den begränsade risken, fördelarna överväger."
Rent logiskt kan jag tycka att det vore ju inte helt överraskande om hård träning efter 50 är lite riskablare jämfört med när man var yngre.
Är det egentligen snällare (mer hälsosamt) mot kroppen att tex promenera, jogga och cykla lugnt? Att göra allting med
tråkig kontrollerad måtta, dvs att aldrig anstränga sig för mycket?
Inte vet jag.

(Men det finns säkert besserwissers med full koll)