Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat

Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat
En studie över Tour de France cyklister visade att de levde 17% längre än genomsnittet. Man kan anta att de tränat mycket mer och hårdare än de flesta motionärer och verkade inte tagit så stor skada. Å andra sidan är dessa cyklister troligen genetiskt mer begåvade än genomsnittet vilket också kan påverka livslängden. https://www.researchgate.net/public...e_Longevity_among_the_Tour_de_France_Cyclists

En studie över Tour de France cyklister visade att de levde 17% längre än genomsnittet. Man kan anta att de tränat mycket mer och hårdare än de flesta motionärer och verkade inte tagit så stor skada. Å andra sidan är dessa cyklister troligen genetiskt mer begåvade än genomsnittet vilket också kan påverka livslängden. https://www.researchgate.net/public...e_Longevity_among_the_Tour_de_France_Cyclists
Ja att dra slutsatser för vad som gäller dig och mig baserat på ett så extremt noggrant urval av specifika egenskaper är ju farligt, det säger ingenting. Hade de inte kört TdF hade de kanske levt 25% längre än genomsnittet

Urval är A & O för studier av "livsängd". I detta fal har gruppen med TdF-cyklister uppnått (minst) en ålder för att delta, medan referensen är - vad jag förstår - en population av män med motsvarande födelseår (oavsett minimiålder). Om man sen beaktar att det högst troligtvis var högre barnadödlighet på första halvan av 1900-talet (än idag) så betyder det att medelåldern i referensgruppen dras ner i större utsträckning än vad den skulle göra idag.

Att leta fram en studie är förvisso roligt, men om man inte dissikerar hur den är gjord, vad den berättar, vad den utelämnar och - kanske viktigast av allt - hur det passar in i det vi redan vet på området så väger den IMHO ganska lätt som "bevis".

Ja att dra slutsatser för vad som gäller dig och mig baserat på ett så extremt noggrant urval av specifika egenskaper är ju farligt, det säger ingenting. Hade de inte kört TdF hade de kanske levt 25% längre än genomsnittet

Ja precis. Men denna studie och andra (tex om Vasaloppsåkare) visar att det inte är farligt att träna mycket, vilket läkaren verkar påstå.

Det går också tänka sig att dessa cyklister har en ekonomisk situation som är snäppet bättre än genomsnittet. Måhända har de även knutit många sociala kontakter under tiden som aktiva och har ett rikt socialt liv. Båda parametrar som statistiskt sett borgar för längre liv. 👌

Generellt känns det väldigt svårt att statistiskt få ut effekten av träning på ett enkelt sätt. De som tränar har ju tid och råd att träna, röker nog mindre än andra och antagligen är dryckesvanor annorlunda också. De är mindre sjuka, för då kan man inte träna (orsak eller verkan?).
Som någon nämnde tidigare, urvalet av jämförelsegruppen är viktigt. Och svårt.

Mycket handlar såklart om var gränsen för träning dras. Att fysisk aktivitet är hälsofrämjande, i förhållande till exempelvis stillasittande, får det ju ändå anses råda konsensus kring i forskarvärlden.

Effekterna av att gå från fysisk aktivitet (enligt Folkhälsomyndighetens definition) till måttlig träning; träning; eller kanske hård träning förefaller vara svåra att på ett relevant sätt mäta.

Det som fascinerar mig är att det finns en ganska stor koncensus kring att ohälsosamt leverne och avsaknad av daglig motion är sämre för livslängden än motsatsen. Likaså att alla samband inte är linjära utan har maximum / minimum eller ett brytpunkt för avtagande marginalnytta.

Att man då från ”andra hållet” trots detta ger exempel på när man passerat toppen på kurvan eller den planat ut och utifrån det drar slutsatsen att även lite är ”dåligt” är för mig mer eller mindre oförståeligt. Men det kanske ska ses som ett tecken på att man har andra avsikter än att förmedla korrekt information (host, host sälja en bok)

Det som fascinerar mig är att det finns en ganska stor koncensus kring att ohälsosamt leverne och avsaknad av daglig motion är sämre för livslängden än motsatsen. Likaså att alla samband inte är linjära utan har maximum / minimum eller ett brytpunkt för avtagande marginalnytta.

Att man då från ”andra hållet” trots detta ger exempel på när man passerat toppen på kurvan eller den planat ut och utifrån det drar slutsatsen att även lite är ”dåligt” är för mig mer eller mindre oförståeligt. Men det kanske ska ses som ett tecken på att man har andra avsikter än att förmedla korrekt information (host, host sälja en bok)
Det går ju att hitta exempel på folk som dött som en direkt konsekvens av träning, precis som man kan hitta folk som dött av att bära säkerhetsbältet i bilen. En del har svårt att förstå statistik och sammanhang, och riskerar tolka detta som att träning/säkerhetsbälte är dåligt.
Samma gäller ju vaccination.

Det går ju att hitta exempel på folk som dött som en direkt konsekvens av träning, precis som man kan hitta folk som dött av att bära säkerhetsbältet i bilen. En del har svårt att förstå statistik och sammanhang, och riskerar tolka detta som att träning/säkerhetsbälte är dåligt.
Samma gäller ju vaccination.
Vad jag förstått finns det till och med de som väljer att missförstå...

Vad jag förstått finns det till och med de som väljer att missförstå...
Min katt är ett typexempel. ...Överlag, tro inte på alla hälsotips och -rekommendationer ni läser. Antingen är de sponsrade av tillverkare av något slag, eller så motbevisas de snart av andra hälsoexperter.

Jag tyckte det var ganska roligt att lyssna på. Han är ju en rubrikmaskin och tycker om att vara provokativ. Men lyssnar man klart på honom så säger han inte felaktiga saker ofta. Helt klart behövs såna figurer, men givetvis blir det ilska i bror-duktig-lägren.

Jag tyckte det var ganska roligt att lyssna på. Han är ju en rubrikmaskin och tycker om att vara provokativ. Men lyssnar man klart på honom så säger han inte felaktiga saker ofta. Helt klart behövs såna figurer, men givetvis blir det ilska i bror-duktig-lägren.
Med reservation för att han endast lyssnade på delar av programmet: jag tycker han förefaller vara en mycket sammansatt person. Sådana är inte alltid lätta att få grepp om, för vissa. Men det krävs ju också, precis som du är inne på, att personen ifråga får utrymme att föra sina resonemang någorlunda ostört. Samt att jag som åhörare är beredd att lyssna till punkt.

Jag tycker för övrigt ofta att Martin gör ett bra jobb som intervjuare.

Har läst att rött vin och mörk choklad är bra för hjärtat. Så bäst att hålla sig till portvin och toblerone till lunch. Mkt smarrigt oxå !!

Var köper man bra gener, Amazon eller Ebay ?
Om Calle inte var död hade han kanske kunnat sälja det?

Eller kanske Micke?
1759236843094.webp

Nu har jag inte specialstuderat hans forskningsresultat, men .. Är det så konstigt egentligen? Alla muskler bryts väl ner lite vid hård ansträngning? Sen vilar man och musklerna repareras. Det nya är väl att han gör magnetröntgen för att titta noga på hjärtat? Skulle man inte se samma typ av skador om man tittar noga på t ex biceps efter ett hårt "överkropps-pass" på gymmet? Skillnaden är bara att hjärtmuskeln är kritisk för vår överlevnad.

Det är stor skillnad på muskel o muskel. Skelett-, Glatt- och Hjärtmuskel, är de typer vi har, de två senare bryts inte ned vid ansträngning, som skelettmuskler gör. De jobbar dessutom 24/7. Däremot vid infektion, är de känsliga och kan få ärrvävnad och förlora sin kapacitet. Även ålder gör att deras kapacitet minskar.

Vilken idiot. Det visar att även forskare och överläkare kan vara idioter. Jag tror säkert att själva forskningen är korrekt men slutsatsen. Du kan finna forskning som visar att den typen av träning är utmärkt för hjärtat. Om du då har två olika fenomen behöver du kolla på statistiken innan du drar idiotiska slutsatser. Här finns det ingen osäkerhet all träning är bättre än ingen träning. Och så länge du inte håller på med elit träning finns det ingen statistik som visar att det skulle vara skadligt.

Hah ja nu är det f*n farligt å cykla å hah .
Jag röker pipa å dricker whiskey å några pilsner då å då , å jå jag har väl vart på rave å liknande som säkert är mer skadligt än å cykla .

Morfar tävlingscyklade och rökte & drack hembränt hela tiden hah ja Vi alla väljer våra "faror" och lever efter det :0)

Det är nog större risk att jag blir idragen i vattnet utav gammelmalen än att man sku stryka med utav motion . Då ska man behöva ha en förkylning som man tränar på som blir värre å blir till en inflammation kring hjärtat det fick jag i vintras nu när jag kör långtradare å lasta av&på i regn å rusk blev döförkyld å arbetade vidare å Blev skiitdålig helt matt ingen luft fick man och hjärtat slog som en fabriks press i bröstet , blev läkarbesök och order om vila . Då var jag lite rädd får jag medge det var inte skoj .

Ja, det är ett halvklurigt ämne detta om konditionsträning måste jag säga men det verkar ju åtminstone forskas i det hela.

Nu tänker jag högt här, svamlar lite i god ordning:

Visst hör man lite oftare talas om folk som fått strul med hjärtat mer nu när man är 50+ själv.

Sedan är det frågan om varför dessa människor får strul?

Är det medfödda dolda bekymmer som först visar sig nu när man är äldre?

Är det (eventuellt) generellt riskablare att träna hårt när man är 50+? I så fall hur mycket riskablare och under vilka förutsättningar, vad ska man tänka på?

Kanske att människor med väldigt starka pannben/starkt psyke löper något större risk att överanstränga sig själva? Tex den typen av människor som älskar köra MAX-MAX 100% intervaller? :sneaky:

Kan man känna sig något lugnare om man går på vettiga hälsoundersökningar inklusive EKG mätning cirka en gång / år eller detta spelar ingen roll alls?

En annan sund approach kan väl vara: "Ja, jag förstår att det inte är totalt riskfritt träna ganska hårt som 50 plussare men jag är beredd att ta den begränsade risken, fördelarna överväger."

Rent logiskt kan jag tycka att det vore ju inte helt överraskande om hård träning efter 50 är lite riskablare jämfört med när man var yngre.

Är det egentligen snällare (mer hälsosamt) mot kroppen att tex promenera, jogga och cykla lugnt? Att göra allting med tråkig kontrollerad måtta, dvs att aldrig anstränga sig för mycket?

Inte vet jag. 🙂 (Men det finns säkert besserwissers med full koll)

Senast ändrad:
Är det (eventuellt) generellt riskablare att träna hårt när man är 50+? I så fall hur mycket riskablare och under vilka förutsättningar, vad ska man tänka på?
På rak arm vet jag om fyra personer (män) 50+ som har fått hjärtflimmer och de har alla tränat hårt och länge, men de av dem som har gjort en ablation har sedan dess inte haft några som helst fortsatta problem med hjärtflimmer.
Jag cyklade med två av dem på Mallis i april och då hade de inga som helst problem.
Men självklart är det förstås bra om man slipper alla som helst "operationer" särskilt i hjärtat!

På rak arm vet jag om fyra personer (män) 50+ som har fått hjärtflimmer och de har alla tränat hårt och länge, men de av dem som har gjort en ablation har sedan dess inte haft några som helst fortsatta problem med hjärtflimmer.
Jag cyklade med två av dem på Mallis i april och då hade de inga som helst problem.
Men självklart är det förstås bra om man slipper alla som helst "operationer" särskilt i hjärtat!
Ja, det är också intressant tycker jag (men ett annat ämne jag har väldigt dålig koll på). "Hjärtflimmer" låter ju i mina öron jätteallvarligt men det behöver det tydligen inte alltid vara. Finns ju även exempel på elitmotionärer som framgångsrikt fortsätter efter den typen av bekymmer (vissa opereras men inte alla vad jag vet). Ett st färskt exempel: En av de starkaste "gubb-cyklisterna" vi har i detta land (eller tom i hela världen?), Jonas Bohr hade ju någon form av strul men har fortsatt träna ungefär lika hårt som tidigare vad jag vet, här snackar vi alltså yppersta elit/über-nivå. Vet dock ej exakt vad han drabbades av.

Sedan finns det så klart "risk" för en del av oss att man börjar träna lite hårdare som 50+ än vad man gjort tex mellan 30-50.

Barnet/barnen har växt upp.

Några skilsmässor har hunnits med.

Man får mer tid för sig själv samt sina hobbies.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp