DKbike kolfiberhjul

Orrebrink

Medlem
DKbike kolfiberhjul
Hej hopp. Behöver lite hjälp här. Funderar på att köpa ett pat landsvägshjul ifrån danska DKbike. Feather 50 mm fälgbromsade med ratchet keramiska lager. Ca 15000 sek. Men har svårt att hitta recentioner runt dom. Nån som har erfarenhet av dom och kan ge sin feedback?

DKbike kolfiberhjul
Övervägde att köpa från dem i våras men bangade då bristen på info fick det att kännas som rebrandade AliExpress-fälgar.
Ali är en handelsplats, inte en tillverkare. Det går ju knappast att avgöra kvaliten utefter var en vara säljs med tanke på hur många produkter som tillverkas i Kina och säljs med fina klibbor av kreti och pleti utan snarare garantier och kvalitetskontroll.
Min lilla femöring.

DKbike kolfiberhjul
Ali är en handelsplats, inte en tillverkare. Det går ju knappast att avgöra kvaliten utefter var en vara säljs med tanke på hur många produkter som tillverkas i Kina och säljs med fina klibbor av kreti och pleti utan snarare garantier och kvalitetskontroll.
Min lilla femöring.
Tror du vet vad jag menar så jag skippar att besvara ordklyveriet 👍

DKbike kolfiberhjul
nopp. Finner inga som passar.
Jag ser inte heller en massa prisvärda begagnade hjul ute på marknaden. Jag gissar att de sitter kvar på andra-cykeln, eller sparas i garaget för ett framtida (fälgbromsat) projekt som kanske aldrig blir av. När det väl dyker upp nåt begagnat är det prisat så man tappar sugen direkt.

Edit: Med det sagt hade jag inte köpt fälgbromsade hjul för 15k om det inte står Lightweight på dem.

DKbike kolfiberhjul
Det fanns minst tre hjulpar med 50-60 mm höga fälgar här på K&S för en månad sen. Men nu hittat jag ingen.

Jag övervägde DT Swiss ARC 62. Men jag läste på BIke24 att två köpare fick luftblåsor i bromsytan, så jag vågade inte köpa begagnat.

Sen är frågan om jag borde köpa hjul som kostar nästan lika mycket som cykeln kostade nytt (med rabatt) och mycket mer än nuvarande värdet av cykeln.

DKbike kolfiberhjul
Min tanke med. Då känns EliteWheels som ett säkrare kort, till ungefär samma pris.
Som ssgt 😄
"Elitewheels came from humble beginnings. The company’s founders, Tony Tong and Jack Chen, were classmates studying engineering in 2009. During that time, the carbon fiber wheel, frame, and part industry was just taking off in China. In 2013,...

183 Xingqian Rd​

Jimei District, Xiamen 361022, Fujian province, China"

Ingen skugga över det bolaget heller men det blir lite löjligt i detta forum ibland.

DKbike kolfiberhjul
Som ssgt 😄
"Elitewheels came from humble beginnings. The company’s founders, Tony Tong and Jack Chen, were classmates studying engineering in 2009. During that time, the carbon fiber wheel, frame, and part industry was just taking off in China. In 2013,...

183 Xingqian Rd​

Ingen skugga över det bolaget heller men det blir lite löjligt i detta forum ibland.
Alltså, i mina ögon är EliteWheels det typiska ”Kinahjul med lyckad marknadsföring”-märket. I motsats då till DKbike vars marknadsföring verkar gå sådär.

DKbike kolfiberhjul
Som ssgt 😄

183 Xingqian Rd​

Du missar ju helt poängen igen. Vi skiter i vem som tillverkar dem. Men vill ogärna betala 100% påslag till en mellanhand i Danmark för att de satt på ett klistermärke på ett hjul som man lika gärna kan köpa själv direkt från källan.

Men visst, jag kan beställa hem ett par hjul från AlibExpress för 5000kr och sälja dem till dig för 10 000kr om du vill. Vill du betala med Swish?

DKbike kolfiberhjul
Ännu billigare blir det med hjul från Ican, 550 USD.

Mycket (det mesta?) av världens kolfiberprodukter för cykling görs i Kina/Taiwan. Hambini (ja, jag vet) brukar recensera (bl a titta inuti med fiberskopi) och tillverkningskvaliteten kan variera. Många (men inte alla) kina-produkter är utmärkta medan en del "västerländska" är tveksamma.

DKbike kolfiberhjul
Du missar ju helt poängen igen. Vi skiter i vem som tillverkar dem. Men vill ogärna betala 100% påslag till en mellanhand i Danmark för att de satt på ett klistermärke på ett hjul som man lika gärna kan köpa själv direkt från källan.

Men visst, jag kan beställa hem ett par hjul från AlibExpress för 5000kr och sälja dem till dig för 10 000kr om du vill. Vill du betala med Swish?
Ungefär som cyklar med amerikanska märkesklibbor menar du?
Ser inga stora prisskillnader på ugf samma hjul

-frånsett garantierna då.

(fast själv vill jaf inte ha kolfiberhjul alls, föredrar alu)

DKbike kolfiberhjul
Jag hade aldrig köpt fälgbromsade hjul för 15 000 kr om det inte var en jäkligt speciell hoj, och då hade jag garanterat inte köpt "Dk Bikes".

Elite / Ican är sjukt stora etablerade spelare som erbjuder ruskigt mycket pang för pengen.

Vill man ha ett europeiskt bolag bakom finns t.ex. nämnda Scribe, där betalar man lite mer för europeisk kundtjänst respektive att någon inköpare i EU gjort en analys på vad som funkar här.

Finns typ 0 argument för Dk Bikes i min värld.

DKbike kolfiberhjul
Det är självklart inget fel på kol från Kina. Frågan är om dansken tillför nåt man vill betalar för utöver att klistra på ett klistermärke eller om man hellre köper det direkt från kinesen

DKbike kolfiberhjul
Jag tycker att det är lättare å nypa mellanhanden i EU i örat vid garantiärenden än ÅF i Aliexpress osv. Det är den pengen man betalar, dock kan jag inte berätta något om DKbike, men jag har cyklat snart en säsong 400:ish mil med Scribe-hjul som kostar lite mer än hjulen direkt från Asien och de har fungerat väldigt fint för mig. (Jag kör med skivbromsar också, så mitt inlägg var egentligen skitsnack i denne tråd).

Tillbaka
Topp