Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ska kika på lastbilstuta, den skulle ju kunna seriekopplas med biltutan så slipper jag omvandla överhuvudtaget
Eller tre 12V tutor.
Men eftersom bilspänningen "12V" kan variera ganska mkt skulle det gissningsvis fungera även med två seriekopplade 12V tutor och korta tutningar eller ett (lite mindre) motstånd och en 12V zenerdiod över varje biltuta.
Men inga garantier, inte ens ngn killgissning, jag bara spånar över hur mkt spänning en "12V" biltuta kan klara av i praktiken.

Har en idé om att sätta en biltuta på lastcykeln. Äger redan en som är på 12V medan lastcykeln kör 36V. Vad tror ni är smartast, köpa en lämplig transformator (som var svårare att hitta än jag trodde) eller montera ett nytt batteripaket på hojen och stå ut med extra vikten?
Har kikar runt lite men transformatorerna ligger gärna på 350 kr och uppåt vilket förvånade mig.
Kom ganska långt i planeringen i den här tråden:

Problemet jag hade var att skydda batteriet från regn. Men går nog att fixa bättre lösningar om du redan har en el-cykel med tillhörande batteri.

Kom ganska långt i planeringen i den här tråden:

Problemet jag hade var att skydda batteriet från regn. Men går nog att fixa bättre lösningar om du redan har en el-cykel med tillhörande batteri.
Ja, det lutar åt att köpa 3 st 12 voltare, som Håkan föreslår.
De kommer installeras under lastutrymmet på cykeln är tanken och kopplas direkt in på mitt 36V ecoride batteri. Hela lastcykeln är ett hemmabygge så kopplingen är ganska lättfixad. Handlar bara om att få fatt i tutorna nu.

Ja, det lutar åt att köpa 3 st 12 voltare, som Håkan föreslår.
De kommer installeras under lastutrymmet på cykeln är tanken och kopplas direkt in på mitt 36V ecoride batteri. Hela lastcykeln är ett hemmabygge så kopplingen är ganska lättfixad. Handlar bara om att få fatt i tutorna nu.
Köp tre stycken Stebel Nautilus så är du hemma.
En räckte väl för MCn i sin tid 😁

Men du behöver koppla via relä, strömstyrkan ligger lite över 10A pr. styck och det klarar inte kontaktblecket i ett vanligt trycke.

Min gissning är för långsam och för mycket bakåtvikt pga van med stel gaffel, men är rätt klumoig och landat tungt ett par gånger så borde använt liite mer 😂

Charger 3 dämparen, men är tung och väger in på nästan 110, så kör 100psi
Jag hade en Lyrik med Charger 3 som var som en stel pinne (väger dock runt 70ish). Jag körde min helt öppen i kompression, men den var nog sämre än vissa budgetgafflar jag haft. Det är inte så att det sitter några volymreducerare i gaffeln?

Jag hade en Lyrik med Charger 3 som var som en stel pinne (väger dock runt 70ish). Jag körde min helt öppen i kompression, men den var nog sämre än vissa budgetgafflar jag haft. Det är inte så att det sitter några volymreducerare i gaffeln?

Indirekt kanske. Förra generationens Pike kam med 2 tokens i 130 mm och 1 i 140 mm (och jag kör 0 i 140 mm). Nyaste har noll tokens i både 130 och 140 mm, så 140 mm är mer progressiv än 130 mm och man kan inte får den mer linjär.

Dessutom har man med lite otur för tajta bussningar.

Jag använder inte sista cm av slaget på min Pike 140 mm med Charger 3. Min är smut, så det är progressionen som är problemet.

Indirekt kanske. Förra generationens Pike kam med 2 tokens i 130 mm och 1 i 140 mm (och jag kör 0 i 140 mm). Nyaste har noll tokens i både 130 och 140 mm, så 140 mm är mer progressiv än 130 mm och man kan inte får den mer linjär.

Dessutom har man med lite otur för tajta bussningar.

Jag använder inte sista cm av slaget på min Pike 140 mm med Charger 3. Min är smut, så det är progressionen som är problemet.
Min var aldrig särskilt smutt så det är väl den stora skillnaden. Annars låter det liknande.

Borde har tillagt att dämpningen är precis ok för mig när den är helt öppet. Jag väger nästan 80 kg.
Det var väl det också, man köper en gaffel för att kunna använda alla justeringar sen måste man köra kompressionen helt öppen för att den inte ska vara helt okörbar 💩 Returen fungerade iaf hyffsat.

Ska inte vara några reducerare i, och tror inte den är speciellt sticky/tight i bussningarna då jag ser att den sjunker lite sv bara cykelns vikt

Men har ett 140mm airshaft och tänkte väl låta TSS slänga ett öga på dämparna i vinter/vår bara för att

Hej, går det att kapa höljet till växelvajern utan specialverktyg?
Sticksåg med metallblad borde gå om man kan fixera höljet med en tving eller något?

DSC_2880.webp

Den här har postats tidigare här

Själv är jag en nöjd användare av Biltemas vajerklippare den är riktigt bra och säljs med 10 års garanti (begränsad garanti men ändå) för endast 129 SEK
Den säljs även under annnat namn, men till högre pris och med sämre garanti
Min Biltema vajerklippare köpte jag för över 21 år sedan,
den är fortfarande tillräckligt vass för att använda utan problem.

Eftersom trådtiteln är som den är... Kapar man höljen och vajrar med samma eller olika verktyg?

(Jag kan ha gjort fel hela mitt liv.)

Den här har postats tidigare här

Själv är jag en nöjd användare av Biltemas vajerklippare den är riktigt bra och säljs med 10 års garanti (begränsad garanti men ändå) för endast 129 SEK
Den säljs även under annnat namn, men till högre pris och med sämre garanti
Min Biltema vajerklippare köpte jag för över 21 år sedan,
den är fortfarande tillräckligt vass för att använda utan problem.

Obs, stor variation mellan olika tänger.
Jag har en gammal som är toppen och köpte en till, som är helt oförmögen att klippa en vajer.

Så man ska med fördel klämma och känna lite så man får en vettig

Jag klipper hölje med vajertång och avslutar med en kläm för att runda till.
Edit. Biltemas ja. Möjligt de är olika men min är köpt i modern tid och är också bra. Bra nog

Sticksåg med metallblad borde gå om man kan fixera höljet med en tving eller något?

Visa bilaga 795401
Det GÅR att klippa både vajer och hölje med en bra och vass sidavbitare men de flesta har käftar som spränger isär stycket. En vajersax är alltid att föredra. med en bra pryl är det lätt att runda till höljet efter klipp.

Jag klipper hölje med vajertång och avslutar med en kläm för att runda till.
En vajersax är alltid att föredra. med en bra pryl är det lätt att runda till höljet efter klipp.
Det glömde jag skriva i #29.399
Med en gammal vajer i höljet när jag klipper det brukar det bli tillräckligt runt.
Men det kan vara bra att ha en tillräckligt lång vajer som sticker ut i båda ändar av höljet, tro mig....

Om min nuvarande gaffel är 130 mm slag och offset 51, och jag köper en gaffel med 140 mm slag och 44 mm offset, hur kommer det påverka cykelns geometri och känsla? (En hardtail)

Jag vet inte men modernt 44mm offset ska väl kompensera för modern flack geo och den blir lite flackare med 140mm
Hur som helst går det nog bra om 130mm är original

Om min nuvarande gaffel är 130 mm slag och offset 51, och jag köper en gaffel med 140 mm slag och 44 mm offset, hur kommer det påverka cykelns geometri och känsla? (En hardtail)

Styret kommer att vara 10 mm högre, stack 6 mm högre, vinklarna 0,5 grad flackare. Hjulbasen är ungefär samma. Styrningen blir stabilare och lite trögare. Alla effekterna är små.

Kan man jämföra Idres liftrurna cykling med Lindvallens?
Själv tycker jag att Lindvallens dh är helt ok för en veckas semester med familjen, då inte allt handlar om just liftburen cykling.

Funderar på en vecka i Idre sommaren 2026.

Har ungar på 5 och 9 år.

Senast ändrad:
1000000643.webp

Vad är nästa steg här? Är det att få däcket att poppa bättre (det har smällt på, tycker jag) eller är det bara att ha i gucka?

Är Shimano WH-MT500 acceptabla hjul för en Trek HT av enklare slag?
Skulle vilja ha ett extra par hjul (så använda stock-hjulen som vinter hjul) och dessa är väldigt vänligt prissatta.

Frågar här då liknande trådar tenderar att spåra ur och internet är helt nerspamat av gammal information från tiden innan SRAMs patent gick ut.

Vad behövs för att uppgradera 1x 12s GXR mekanisk till Trådlösa Di2?
Kollar tex på kit som ofta skickar med bromsar m.m.

Men får genast följdfrågor:
Måste man byta bromsar?
Funkar det inte att koppla ur de gamla och sätta i nya handtagen med gamla slangen?

Och

Har sett att det finns Di2 reglage med två knappar. Borde inte de gå att programmera till uppåt&nedåt?
Dvs man behöver bara köpa ett högerhandtag, växelförare och batteri/laddare?

Senast ändrad:
Jag forsätter använda denna tråden till lite allt i allo.

Kom över en militärjacka idag. (Har letat efter en vinterjacka och helt plöstligt hängde den framför mig på Erikshjälpens second hand.)
Jag tror det är en m90 värmejacka, rätta mig gärna om jag har fel.
IMG_20250929_221801.webp

IMG_20250929_221819.webp

På soldf.com skriver dom i så fall följande;
Screenshot_20250929_223447_com.android.chrome_edit_9658034067796.webp

Någon som hört liknande tidigare?
Lite rädd att jag ska förstöra mitt nya fynd det första jag gör.
Tack!

Senast ändrad:
Många impregnerade plagg behöver värme för att s a s bli återaktiverade. Mycket värme om det ska gå fort. Men hur ofta tvättar man en vinterjacka! Prova du först med dina vanliga manicker.
På min tid hade f ö militären/trängen inga torktumlare med sig ut på övningarna.

Vad behövs för att uppgradera 1x 12s GXR mekanisk till Trådlösa Di2?
Har tyvärr ingen egen erfarenhet men Shimanos Compatibility Map har hjälpt mig i andra sammanhang: https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-454
Kanske den kan ge lite vägledning. Låter märkligt att du skulle behöva byta bromsar, har aldrig varit med om att anslutningen till handtagen skulle skilja.
Jag jämförde snabbt ST-RX610, ST-RX820 och ST-RX825 (Di2) och samtliga anger SM-BH90-JK-SSR som bromsslang.

Jag korsade flera bäckar med cykeln, hjulen var nere i vattnet medan jag hoppade på stenar. Är det nu vatten i fälgen? Hur får jag isåfall ut det? Fälgarna är tejpade men jag använder slang i däcken.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet men Shimanos Compatibility Map har hjälpt mig i andra sammanhang: https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-454
Kanske den kan ge lite vägledning. Låter märkligt att du skulle behöva byta bromsar, har aldrig varit med om att anslutningen till handtagen skulle skilja.
Jag jämförde snabbt ST-RX610, ST-RX820 och ST-RX825 (Di2) och samtliga anger SM-BH90-JK-SSR som bromsslang.
Bromsarna är bara att flytta som sagt. Det enda som skulle kunna skilja är anslutningsmuttern (den som kallas flange bolt), jag inbillade mig att den fanns i två storlekar men det gör den nog inte, det verkar vara samma (M9, 8Y8RD02000) till alla moderna handtag så vitt jag kan se.

Jag korsade flera bäckar med cykeln, hjulen var nere i vattnet medan jag hoppade på stenar. Är det nu vatten i fälgen? Hur får jag isåfall ut det? Fälgarna är tejpade men jag använder slang i däcken.
Du får väl plocka av hjulen och skaka dom för att höra om det är vatten i fälgarna.
Om det inte finns ett dräneringshål i fälgsidan är det enklast att suga upp vatten genom ventilhålet - vilket såklart innebär att du måsta ta av däck och slang.

Många impregnerade plagg behöver värme för att s a s bli återaktiverade. Mycket värme om det ska gå fort. Men hur ofta tvättar man en vinterjacka! Prova du först med dina vanliga manicker.
På min tid hade f ö militären/trängen inga torktumlare med sig ut på övningarna.
hur länge var ni ute på din tid? vi var väl sällan ute mer än en vecka så då behöver man nog inte tvätta den. Sen var det ju bara att lämna in till tvätteriet....

Gällande frågan i sig så kan man ju fråga sig om alla eventuellt tidigare ägare, inklusive de som skött insamlingen, har följt tvättråden...

Skit i det, cykla bara vidare. Det är hur jag gör.
Har du slangar i är det även mindre problem: inga chanser att tätningsvätska hade blivit utspädd eller bortspolad.

Om det ens finns lite vatten kvar, kommer det att avdunsta/krypa ut under ytterligare cykling. Centrifugalkraften ska hjälpa att driva vattnet bort genom fogar. Det finns inte mycket fri volym mellan däck och slangar för det att stanna i.

Skit i det, cykla bara vidare. Det är hur jag gör.
Har du slangar i är det även mindre problem: inga chanser att tätningsvätska hade blivit utspädd eller bortspolad.

Om det ens finns lite vatten kvar, kommer det att avdunsta/krypa ut under ytterligare cykling. Centrifugalkraften ska hjälpa att driva vattnet bort genom fogar. Det finns inte mycket fri volym mellan däck och slangar för det att stanna i.
Jag har haft hjul där fälgband, slang och däck har ingått en intim förbindelse pga kvarstående vatten. Bara stt slänga band och slang.
Men det var på den gamla onda slang-tiden, det är kanske skillnad mot modernare hjul betr. vattentäthet.

Mina DT Swiss saknar dränering och kan ofta vara fyllda med vatten när jag byter däck. Men väldigt oklart om jag märker av det till vardags. Jag cyklar på.
Om vi pratar om sådana hål i fälgar som de kommer med, förstår jag inte riktigt hur de ska fungera för vattenborttagning.

1759225711383.webp

Det hålet sitter för högt för att vatten skulle evakuera sig från fälgen genom det när cykeln står stilla. Samtidigt måste man se till att ställa cykeln jättenoggrant för att hålet hamnar just i lägsta läget.

De centrifugalkrafter som uppstår när hjulen rullar pekar radialt ut och inte mot hålet. Vilket betyder att vatten kommer att flyga upp och hamna i kanalen vid tejpen, några millimeter högre upp från hålet.

Om fälgen blir helt nedsänkt i vatten under lång tid (flera minuter) och sedan plockad upp, självklart kommer stor mängd vatten att rinna ut ur hålet, men inte helt. Kanske en stark blåst tryckluft genom ena hålet kan hjälpa att ventilera vattenrester ur det andra hålet, men vem gör det egentligen?

Tillbaka
Topp