mzi
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja, så förstår jag det.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Funkar utmärkt.Vore det oerhört dumt att montera ett 35mm graveldäck på en räserfälg med 19,5mm innerbredd?
En vecka aggressiv körning är väl bra att få ut av ett däck?
Två dagar i det här fallet. Och då körde sonen inte ens hela Kristin. Men att blockera bakhjulet eller inte borde göra en stor skillnad.
Kan det vara ett däck som blivit torrt och gammalt på försäljarens hylla? Verkar litet sprött.Sonens Eliminator bakdäck har tappat kanterna av alla mittendobbar efter 4+2 dagar Järvsö. Minns inte att de var skadade när jag monterade på fredag, så måste vara resultatet av en helg. Jag förstod inte, också för att förra Eliminator har gått många flera dagar utan skador. Frågade sonen och han sade att han blockerade bakhjulet då och då på helgen. Antar att det är orsaken, även om slitaget känns stort för en åkare som väger 50 kg.
Visa bilaga 791209
Kan det vara ett däck som blivit torrt och gammalt på försäljarens hylla? Verkar litet sprött.
Mjukt gummi? Ser ändå inte helt orimligt ut för totalt 6 dagar. Är ju mycket liv kvar i det också.Sonens Eliminator bakdäck har tappat kanterna av alla mittendobbar efter 4+2 dagar Järvsö. Minns inte att de var skadade när jag monterade på fredag, så måste vara resultatet av en helg. Jag förstod inte, också för att förra Eliminator har gått många flera dagar utan skador. Frågade sonen och han sade att han blockerade bakhjulet då och då på helgen. Antar att det är orsaken, även om slitaget känns stort för en åkare som väger 50 kg.
Visa bilaga 791209
Mjukt gummi? Ser ändå inte helt orimligt ut för totalt 6 dagar. Är ju mycket liv kvar i det också.
bågon som har en susning, är inte optimalt vad jag förstår men kanske funkar?Bakhjulet på min cykel är inte orginal utan bytt till ett shimano MT500 29" 24C
har ett par nobby nic 2.4 på nu men har även orginaldäcken maxxis 2.6or.
Frågan är om maxxis däcken funkar på det utbytta bakhjulet eller om det är för smalt.
fram/original verkar vara enligt google: Alloy, "Tubeless, 29", 29c, 32H"
Bakhjulet på min cykel är inte orginal utan bytt till ett shimano MT500 29" 24C
Frågan är om maxxis däcken funkar på det utbytta bakhjulet eller om det är för smalt.
Det bör funka även om det är på gränsen med 24mm och förmodligen beroende på vilken modell det är. Maxxis själva säger såhär:Bakhjulet på min cykel är inte orginal utan bytt till ett shimano MT500 29" 24C
Det är maxxis dissector.Det bör funka även om det är på gränsen med 24mm och förmodligen beroende på vilken modell det är. Maxxis själva säger såhär:
"
Wide Trail Construction
Wide Trail (WT) construction optimizes the tire’s tread layout and profile on today’s modern, wider rims. Traditional tires are designed around older, narrower rims and can create an overly square tire profile, leading to less than optimal performance. WT tires are optimized for a 35mm inner rim width but are proven to work over a range from 30-35mm inner rim widths, depending on the rider’s preference.
Maxxis Wide Trail XC tires are optimized for use with 30mm internal width rims, but they will perform well on rims as narrow as 25mm. Maxxis does not recommend rims wider than 30mm or narrower than 25mm"
Från https://www.maxxis.com/se/en/technology/bike-technology/
Tanken är ju att båda ska vara nöjda med hur arbetet utfördes, men missnöjda med priset. Om det är korrekt utfört, inte moms och annan skatt är inblandad och du har prylarna hemma att göra av med 250 - 300 kr i timmen.
Edit: En cykelmek. har ca 35 500 i månan. Om man slår ut det på 160 - 200 timmar blir det drygt 200 kr/tim. För en arbetsgivare är meken förstås mer värdefull än så.
Det funkar. Se bara till att det finns plats i ramen!Vore det oerhört dumt att montera ett 35mm graveldäck på en räserfälg med 19,5mm innerbredd?
Nu har jag orkat ta fram såpan och såklart drar det rakt genom däcksidorna typ överallt. Jag har hört att det är knepigt med RH-däck men att det är sån otrolig skillnad mellan två däck hade jag inte trott.Bytt gucka, ventil och tejp i olika ordning utan resultat.
Kedja mot ram?Ännu en möjlig "dum" fråga.
körde väldigt brötig terräng idag nedför och tyckte det lät som något klonkade och lät nästan löst. Men jag hittade inget på sving eller dyligt, skruvarna hade rätt moment vid kontroll.
Meken på Vallåsen tyckte allt såg så bra ut så, inget löst eller konstigt, kanske något som lät runt kassetten när man distinkt slängde ner hjulet i marken tyckte han men inget alarmerande.
Drog åt kassetten lite extra och körde på, cykeln presterade bra men det störde mig.
Kollade kickbacken från pedalerna när jag kom hem och tror nog att ljudet kommer därifrån då det är väldigt metalliskt och högt.
Ser det ut som en rimlig kickback om man kikar från filmen eller är det något som är slut i freehubben eller navet? Kan man få ner ljudet på något vis eller är det bara att vänja sig när bakhjulet studsar rundor?
Sram gx kassett
I9 torch nav (så större poe än t.ex. hydra)
Ännu en möjlig "dum" fråga.
körde väldigt brötig terräng idag nedför och tyckte det lät som något klonkade och lät nästan löst. Men jag hittade inget på sving eller dyligt, skruvarna hade rätt moment vid kontroll.
Meken på Vallåsen tyckte allt såg så bra ut så, inget löst eller konstigt, kanske något som lät runt kassetten när man distinkt slängde ner hjulet i marken tyckte han men inget alarmerande.
Drog åt kassetten lite extra och körde på, cykeln presterade bra men det störde mig.
Kollade kickbacken från pedalerna när jag kom hem och tror nog att ljudet kommer därifrån då det är väldigt metalliskt och högt.
Ser det ut som en rimlig kickback om man kikar från filmen eller är det något som är slut i freehubben eller navet? Kan man få ner ljudet på något vis eller är det bara att vänja sig när bakhjulet studsar rundor?
Sram gx kassett
I9 torch nav (så större poe än t.ex. hydra)
Kassetten sitter fast, drog åt den lite extra under dagen med samma ljud kvar. Men det utesluter ju inte att själva bodyn är sliten och skapar ett större glapp och ett mer metalliskt ihåligt ljud.Svårt att bedöma utan referensvolym. Jag och min son hörde ett metalliskt ljud vid hårde slag när vi bytte till FS. Sonen upptäckte att det var precis av effekten du visar upp, så nu är det lugnt när vi hör det. Dit ljud känns lite för "hålt", nästan som om kassetten inte sitter helt fastskruvat. Annars är det som sagt klart högsta ljudet på en FS där allt annat är tyst. Och kanske låter en I9 mer än min DT240 eller sonens Newmen som har smalare navkropp.
Tanken slog mig med men tror det hade rasslat mer.Kedja mot ram?
Kör man hårt krävs ofta mycket mer gummi än någon sätter på ramen från fabrik om det ska bli tyst.
Kickback låter också mycket, men det styrs mycket av länkagets design med, mindre att göra åt saken mer än att kanske skaffa en ochain.
Kedjan kan låta lite som att någon sitter med en liten hammare på ramen och knackar. Beroende på hur väl skyddad den är.Tanken slog mig med men tror det hade rasslat mer.
Det låter ju och känns mest i stökiga partier, kör man flow märks inget av.
Tanken har slagit mig att rycka kedjan ett varv och köra chainless o se hur allt beter sig.
Om de har samma längd blir det svårt, men om du har en bra våg kanske det kan fungera?Hur sjutton ser man skillnad på CX-sprint och CX-ray?
Hittade måtten på de olika och kunde mäta mig fram till att jag har CX-ray.Om de har samma längd blir det svårt, men om du har en bra våg kanske det kan fungera?
![]()
(bild frånR2)
Stor skillnad på cxray och cxsprintHittade måtten på de olika och kunde mäta mig fram till att jag har CX-ray.
Jag gissar att det är fullt möjligt med en kasse nya celler (18650?), en sån där punktsvetspenna och tålamod.Nån som gett sig på att byta innanmätet i ett Cargobike-batteri?
Köpte en beg kindergarten-modell av kommunen för ett par år sedan och batteriet går inte att ladda fullt längre och håller bara en mil. Mot lite drygt två från början. Den cykeln är ett åbäke som på intet sätt är cykelvänlig men behövs i hushållet.
Och nej, tänker inte ställa frågan i det avsomnade elcykelforum.
Tack,Finns en kille i Nol som reparerar och byter till bättre celler. Gjorde mitt Kina-batteri (Bafang) mycket bättre än nytt! Typ dubbla rangen. Så en mellanväg kan vara att hitta en sådan person :)
Den fjädern du länka är den som håller spänningen på kedjan, det är den som håller spänningen på växelvajern som gått av. Lyckades förut att böja till en ny loop i änden på den som var av och det verkar fungera än så länge. Verkar som många konstaterar att den fjädern inte finns som reservdel tyvärr.Det verkar för väl integrerat i bakväxeln. I och för sig en 11v. modell:
Den här såg jag dock, men inte allas lik din modell:![]()
SRAM XX1 1x11V paket med kabelstyrningshjul för bakväxel #11.7518.016.
Ce SRAM XX1 1x11V sats för kabelstyrningsrulle för bakväxel för att ersätta den.probikeshop-se.com
![]()
Köp Sram Fjäder För. X.0 Bakre Växelförare '06
Beställ Sram Fjäder För. X.0 Bakre Växelförare '06hollandbikeshop.com
Ja lite lång men inte långt ifrån faktiskt. Får ta en titt nästa gång jag är förbi Clas och se hur den ser ut.Den här är väl litet lång:
![]()
Fjäder Cotech | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Ytterdiameter ca 11mm total längd ca 26mm tråd diameter 1,3mmDen här är väl litet lång:
Vilka mått är det på fjädern?![]()
Fjäder Cotech | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
![]()
SORTIMENTSLÅDA MED DRAGFJÄDRAR 200ST
Perfekt för verktygsvagnen! Denna sortimentslåda är det perfekta komplementet för alla verkstäder. I denna paket hittar du 18 olika storlekar så att du alltid har rätt fjäder till ditt ändamål. Medföljer i paketet10x Kompressionsfjäder 5,5x17 mm10x Kompressionsfjäder 5,5x38 mm10x...www.bauhaus.se
Första stället jag kolla men kunde inte hitta någon tillräckligt nära i storlek. Hitta dock på Lesjöfors nu i nästan exakt storlek eller iaf close enough. Håller inte min fulmek får det bli att beställa där trots lite dyrt men bra mycket billigare än ny Xx1 växelförareFint! Då kan du beställa här, hihi! https://www.fjadrar.se/produkter/dr...MIgpmQn6HWjwMV5yCiAx08SiRWEAAYASAAEgIhx_D_BwE