Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Finns det någon ny rammonterad pump som skulle funka med detta "fästet"?
1000002199.webp

det är det enda jag kan tänka mig. Filmen jag pratar om att motverka effekerna av wheel flopp vid slack HTA.

Jag trodde trenden var allmänt känd så vi får väl se. Jag vill bara veta vad jag ska säga när barnen gnäller. Så länge styret pga stack redan är högre än sadeln har jag vägrat höja, har jag fel?

Tror de blandar ihop nåt.... med en mer upprätt position (som följd av att händerna kommer högre) måste man ju få en högre tyngdpunkt, antaget samma position i övrigt (sittande/raka ben/lätt böjda ben).
Däremot flyttas väl tyngdpunkten bakåg samt viktfördenlingen mer mot bakhjulet.

Jag skulle säga att högre front kommer i följd med att trenden att kedjestagen blir mycket längre och åkarens position blir mer central i på cykeln. Högre front är ju också bra då alltfler trailhojar och uppåt är kapabla att köra branta nedfarter.

Finns det någon ny rammonterad pump som skulle funka med detta "fästet"?
Visa bilaga 788420
Milremo finns på nätet som ”vintage”. Googla även Zefal och Silca.
Längden mellan fästpunkterna bör du mäta upp, pumparna tillverkas/tillverkades i olika längder för att passa olika ramstorlekar.
Jag hade en drös som åkte ut i senaste flytt, tyvärr.

Milremo finns på nätet som ”vintage”. Googla även Zefal och Silca.
Längden mellan fästpunkterna bör du mäta upp, pumparna tillverkas/tillverkades i olika längder för att passa olika ramstorlekar.
Jag hade en drös som åkte ut i senaste flytt, tyvärr.
Jo, jag vet ju att det finns diverse fina vintage-pumpar, men funderade främst på om det finns någon modell man kan köpa ny som funkar med "peg". Silca Impero Ultimate II har ett litet hål i ena änden som kanske är tänkt så, men å andra sidan så skriver dom att rördiametern måste vara minst 25 mm och kedjestaget i den änden är ju betydligt tunnare än så.

det är det enda jag kan tänka mig. Filmen jag pratar om att motverka effekerna av wheel flopp vid slack HTA.

Dä har de inte förstått konceptet "tyngdpunkt".

Jag trodde trenden var allmänt känd så vi får väl se. Jag vill bara veta vad jag ska säga när barnen gnäller. Så länge styret pga stack redan är högre än sadeln har jag vägrat höja, har jag fel?

Nej, jag visste inte om det. Jag kör själva med ett lite högre styr på min nya FS, men det är för att jag kör mer utmanande nedfarter på den.

För barn tyckte många föräldrar redan för flera år sen att se behövde riktigt hög styre. Jag har aldrig förstått varför. Min son har alltid haft hög styre för att han hade cyklar med relativt stora hjul. Styret borde blir relativt lägre nu han växel snabbt och cykeln inte längre (för några veckor sen blev Piken höjd för sista gången, nu är den på 160 mm).

Dä har de inte förstått konceptet "tyngdpunkt".

Nej, jag visste inte om det. Jag kör själva med ett lite högre styr på min nya FS, men det är för att jag kör mer utmanande nedfarter på den.

För barn tyckte många föräldrar redan för flera år sen att se behövde riktigt hög styre. Jag har aldrig förstått varför. Min son har alltid haft hög styre för att han hade cyklar med relativt stora hjul. Styret borde blir relativt lägre nu han växel snabbt och cykeln inte längre (för några veckor sen blev Piken höjd för sista gången, nu är den på 160 mm).
Ja, det stämmer så klart att tungpunkt inte funkar så. Jag tänkte inte på det men jag har faktiskt läst mekanik osv på teknsikt gymnasium på 80 talet. Kanske inte alla youtubers har gjort det?

Vilken kanal/streamingtjänst ska man ha för att se Rwanda-VM i Sverige? Internet ger inga pålitliga svar.
OK, SVT verkar inte sända, så då gissar jag att man kan se det via Eurosport=Discovery=TNT=Max=HBO. Vore ju trist att lägga flera hundra på ett månadsabonnemang för att sedan inse att typ TV4 har köpt Sverigerättigheterna...

Troligtvis L-limit screw. Skulle det vara så pass dålig indexering att den hoppar in i fel växel så skulle resten av växlarna gå som skit också.
Följ allt ^
en liten update, men var precis det som var.

Justerade L-limit något, man såg att växeln inte låg mitt under största drevet utan stannade lite för tidigt.

Har cyklat/växlat bekymmersfritt ett antal mil sedan justering

Om jag har ett par DT Swiss 1600 för SRAM XDR och vill sätta dem på en cykel med Shimano GRX, så är det bara att byta ”free hub body” och sen tuta och köra?

Senast ändrad:
Jag trodde verkligen att du trodde att du var tvungen att byta body och kasett för att du bytt växrlgrupp.

Finns det ett bättre alternativ till denna, eller är den bra?
Har den tidigare varianten och tycker att den slits snabbt, speciellt i hylsfästet.
Krav: fäste för 3/8”.

Finns det ett bättre alternativ till denna, eller är den bra?
Har den tidigare varianten och tycker att den slits snabbt, speciellt i hylsfästet.
Krav: fäste för 3/8”.
Du borde hitta en här Bottom bracket https://share.google/yKW8TUwwuo8dqjhJw

Det här med gucka…

Kan det bli för gammalt och verkningslöst/vara förvarat fel, etc?
Är det fel attt blanda två sorters gucka, kan de motverka varandra?

Jag har nu prövat slanglöst cirka ett år och börjar bli lite halvt less på att pumpa, jämfört med när jag körde med slang var det ytterst sällan som något läckte ut.

Hjulen är förberedda för slanglöst, visserligen begagnade men när de monterades inspekterades tejpen noga och befanns vara i mycket gott skick och den slanglösa installationen funkade perfekt för mig i cirka 6 månader. Inga problem, jag behövde nästan aldrig fylla på luft, sedan började bakdäcket långsamt släppa trycket efter någon vecka. Jag fyllde då på, direkt via ventilen med rekommenderad mängd gucka (schwalbe). Förmodligen en annan sort jag vet inte vilken sort lbs använde). Bakdäcket har funkat perfekt sedan dess.

Framdäcket fyllde jag på ett par månader senare då det började läcka precis som bakdäcket innan.

Nu har dock framhjulet börjat bli tomt efter bara en halv dag. Jag hinner pumpa det på morgonen och köra ett par timmar i skogen, men på kvällen när jag kollar är det helt tomt igen

Nu blir svaret kanske:

”jo men du måste rengöra fälgen och byta tejp etc, etc innan du fyller på ny vätska igen osv, osv.

O.k men samtidigt finns det andra som säger att de aldrig gör det utan bara fyller på hela tiden.

Hade jag dålig vätska och det är därför det inte funkat efter påfyllning eller är det något annat?

Tror inte det beror på ventilen då jag testade med att sätta i en annan som jag hade hemma (gjorde ingen skillnad).

Ni som kört slanglöst länge, skall det vara så? Vad är detta?

Hur kan man se åt vilket håll lilla klingan fram på Ultegra 11-delat skall sitta?
För mig känns det naturligt att montera så att den instansade texten syns på "utsidan" (till höger i färdriktningen), men icke. Har tårtat till det minst två gånger (hinner glömma mellan varven)...

@ed1 Doc Blue är samma som Stans som jag använt sedan 2019 i alla däck på alla cyklar, lvg, grus och mtb; Conti, Schwalbe, WTB-däck. Hunt, DT och WTB-hjul. Aldrig tapad om en fälg men bytt en och annan igensatt ventilinsats som köps i tiopack.
Brukar inte "fylla på" men kollar om det finns flytande tätningsvätska nångång om året och bytar om den särats sig. Alla mina TL däck tappar tryck i varierande grad över ett par dygn och efter ett par veckor är det ganska tomt, latex - som vätskan använder som tätningsmedel - släpper genom luft som de som kör med latexslang så väl vet om. Somliga cyklar används inte så ofta i perioder.
Men kollar man trycket innan avfärd direkt med pumpen och trycker i ett slag eller två är det ju inget problem.
I övrigt känner jag inte igen dina problem.
Edit; Använder du fel däck/hjulkombinationer kanske? Tillverkarna har rekommendationslistor på sina hemsidor. Rätt kombination skall i princip hålla tät utan vätska som främst är till för att täta punkor.

Senast ändrad:
Lyckades böja en eker igår vilket resulterade i ett skevt hjul.
Lika bra att byta ut ekern eller bara försöka rikta upp hjulet?
Det är tejpat så vore skönt att slippa tejpa om.

Det här med gucka…

Kan det bli för gammalt och verkningslöst/vara förvarat fel, etc?
Ja, det är färskvara.

Är det fel attt blanda två sorters gucka, kan de motverka varandra?
Vissa är kompatibla och går att blanda.

Ni som kört slanglöst länge, skall det vara så? Vad är detta?
Hållbarheten på gucka mäts i månader och inte år. Du ska inte bara hälla i mer, du behöver ta av däcket och tvätta bort det gamla först.

Tejp byts efter behov. Sitter den fint och tätt behöver man inte göra något.

Ni som kan det här med tubeless.
Har en lvg som står i Spanien och används runt 2 månader per år fördelat över året.
Är det värt att köra TL eller betyder det att jag behöver börja ledigheten med att tömma och göra rent och kladda med ny vätska?

Ni som kan det här med tubeless.
Har en lvg som står i Spanien och används runt 2 månader per år fördelat över året.
Är det värt att köra TL eller betyder det att jag behöver börja ledigheten med att tömma och göra rent och kladda med ny vätska?
På lvg är ju frågan om det är värt det överhuvudtaget?
Men för att svara på din fråga: jag tycker Nej, inte värt.

Hur kan man se åt vilket håll lilla klingan fram på Ultegra 11-delat skall sitta?
För mig känns det naturligt att montera så att den instansade texten syns på "utsidan" (till höger i färdriktningen), men icke. Har tårtat till det minst två gånger (hinner glömma mellan varven)...
Platta sidan utåt, sidan med en ansats strax under kuggluckorna inåt. Med utåt och inåt menar jag i förhållande till cykeln.

@ed1 Doc Blue är samma som Stans som jag använt sedan 2019
Har också använt Stans sedan 2018 på samma hjul och med samma tejp som jag satte dit 2018. Har krängt på och av däck och bytt ut väskan/gjort rent flera gånger utan någon märkbar försämring i att hålla trycket. Men så kollar jag alltid trycket innan varje tur också. Från dag till dag knappast någon större skillnad, men på en vecka har det kanske tappat några tiondels bar.

Kollade lite snabbt på carbonda mtb. Ser fint ut men nu har har de snubblat över peak sta på 78+... troligen ocyklingsbart om det stämmer

Hur som helst vad är nu
Headset size : 1-1/2"*1-1/2" ACR

men på en vecka har det kanske tappat några tiondels bar
På mitt framhjul så hålls trycket utan problem. På bakdäcket behövde jag först pumpa varje vecka, sedan varje dag och nu töms det helt på ett dygn. Bytt gucka, ventil och tejp i olika ordning utan resultat.

Det är mer idiotsäkert med slang (eller tub!)

Ja, det är färskvara.

Vissa är kompatibla och går att blanda.

Hållbarheten på gucka mäts i månader och inte år. Du ska inte bara hälla i mer, du behöver ta av däcket och tvätta bort det gamla först.

Tejp byts efter behov. Sitter den fint och tätt behöver man inte göra något.
Vad svårt du får det att låta. Jag har nog aldrig gjort rent ett däck. Fyller på genom ventilen tills däcken är slut. Har dubbla hjulpar med lätta/tunga däck numera så monterar aldrig av däcken förrän det är dags att byta. Gammal gucka spelar bara roll om den torkar som en stor klump (om cykeln ex står ett år) eller om den är på kanttråden när däcket återmonteras.

Och ”färskvara” i sluten flaska mäts också i år. Kanske inte tio men väl två iaf.

Även i däck av tjockare modell kan guckan hålla ett par år. Ex i DH-däck som är tjock och täta. Tunnare däck torkar som regel fortare.

Men, det finns ett inslag av tur i detta också. Ibland vill det bara inte med ett visst däck. Men oftast håller det bra när det väl poppat en gång.

Tillägg: detta gäller med Stans gucka som är den jag har god erfarenhet av. Muck Offs första och Peatys första som jag provade i ett svagt ögonblick var helt odugliga.

I en (gammal) tysk test håll Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans längst: 7 månader. Jag använder det på alla cyklar i familjen och 7 månader stämmer ganska exakt för mig. Efter 7 månader har vätskan torkats ur och tätas hål av t.ex. torn inte längre.

Vad svårt du får det att låta. Jag har nog aldrig gjort rent ett däck. Fyller på genom ventilen tills däcken är slut. Har dubbla hjulpar med lätta/tunga däck numera så monterar aldrig av däcken förrän det är dags att byta. Gammal gucka spelar bara roll om den torkar som en stor klump (om cykeln ex står ett år) eller om den är på kanttråden när däcket återmonteras.
Tack för svaren,

Precis som jag trodde. Nu har jag olika svar, och den ena rengör däck lika ofta som "en annan byter kalsonger", medans den andra väntar i åratal :) Skämt och sido.

Om jag nu vill fixa detta utan att kränga och rengöra... vad är det jag skall testa först?

Kan det vara hela ventilen som är igensatt (inte bara ventilkäglan som man tydligen bör ha ett storpack hemma om man vill köra tubeless)?

Kan det vara lösas genom att jag köper absolut färsk tätningsvätska från någon med stor omsättning av vätska? Det verkar sannolikt så att det är en färskvara även om den förvarats i en flaska och sålts vid en utförsäljning.

Eller är det nu kört och jag måste kränga och tvätta stup i kvarten? Sannolikheten är nog att jag byter till slang igen isåfall.Angående det ständiga rengörandet så verkar de felsta tycka att det räcker att rengöra däckkanten mot fälgen för det är där det kan enklast pysa ut om det ansamlats gucka (sades det i tråden jag inte längre hittar), och den andra gamla guckan hjälper bara som den är även intorkad.

I en (gammal) tysk test håll Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans längst: 7 månader. Jag använder det på alla cyklar i familjen och 7 månader stämmer ganska exakt för mig. Efter 7 månader har vätskan torkats ur och tätas hål av t.ex. torn inte längre.
men, tar du då bort däcket och rengör, eller fyller du som jag gjorde på genom ventilen??

På mitt framhjul så hålls trycket utan problem. På bakdäcket behövde jag först pumpa varje vecka, sedan varje dag och nu töms det helt på ett dygn. Bytt gucka, ventil och tejp i olika ordning utan resultat.

Det är mer idiotsäkert med slang (eller tub!)
Men... den stora frågan är: Rengjorde du och tog bort den gamla guckan, eller fyllde du bara på, som jag??

Vad svårt du får det att låta.
Tycker du? Jag kränger av däcken en gång per säsong och fyller på fräsch gucka. Inte sällan i samband med att man drar på ett nytt däck eller två.

Och ”färskvara” i sluten flaska mäts också i år. Kanske inte tio men väl två iaf.
Man får nog använda lite sunt förnuft där. Obruten förpackning som förvaras mörkt och svalt lär hålla åtskilliga år. Öppnad flaska som skumpar runt i varm bil hela sommaren lär åldras fortare.

Men, det finns ett inslag av tur i detta också. Ibland vill det bara inte med ett visst däck. Men oftast håller det bra när det väl poppat en gång.
Helt klart. Flera gånger har jag haft samma däck, fälg, tejp och ventil fram och bak och det ena håller supertätt medan det andra tappar märkbart på ett dygn.

Om jag nu vill fixa detta utan att kränga och rengöra... vad är det jag skall testa först?
Pumpa upp däcket och spraya med vatten med lite diskmedel i. Se var det bubblar. Litet hål i däcket? Öppna och laga. Däcksidor eller däckkant? Gör rent och fyll på med färsk vätska. Ventil? Dra åt. Ekrar? Tejpa om. Osv.

Tycker du? Jag kränger av däcken en gång per säsong och fyller på fräsch gucka. Inte sällan i samband med att man drar på ett nytt däck eller två.
Allt är ju relativt, men jämfört med att bara montera däcken och köra tills det är slut så gör du några, i mina ögon onödiga, arbetsmoment extra.
Man får nog använda lite sunt förnuft där. Obruten förpackning som förvaras mörkt och svalt lär hålla åtskilliga år. Öppnad flaska som skumpar runt i varm bil hela sommaren lär åldras fortare.
Säkert. Men jag har hittills inte märkt att vätska som fortfarande flyter skulle fungera sämre. Oavsett om den är i flaskan eller däcket. Men så är flaskorna sällan äldre än max 2 år i min ägo heller, och i däcken fyller jag oftast på ny (genom ventilen) minst årligen om däcken inte gått åt innan det torkat.

Tillbaka
Topp