Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Gah! Har ett hjulpar liggande med för 15*100 ta i fram och 12*135 i bak som jag skulle vilja köra på min pendlare. Problemet är bara att den har sånna klassiska qr. Jag tänker i mitt stilla sinne att det borde finnas någon smidig konvertering att göra här men kan inte lura ut hur det ska gå till. De konverteringsaxlar jag hittar är för 9mm är och det som sitter på nu är en 5(?) mm.
Var tänker jag fel? Hjulen har ett par stans 330-nav.

Bästa lösningen är qr end caps, som finns för dina nav.

Konverteringsaxlar är svårt att hitta i denna dimensioner. Samma fråga kam upp för några månader sen. Tror att såna finns att köpa i Kina.

Konverteringsaxlar är svårt att hitta i denna dimensioner. Samma fråga kam upp för några månader sen. Tror att såna finns att köpa i Kina.
Såg att det fanns några från stans, men då kostade det typ 300 för ett av hjulen. Har beställt något från Kina nu så får vi se vad det landar i. Finns väl risk att jag återkommer i tråden....

+1
Till framnavet, TA 12 * 100 => QR 9 * 100 finns det
Det finns billigare från SP, men den finns inte i lager nu hos Bike24
Du kanske kan hitta SP-adaptern hos ngn annan handlare?
De brukar (eller har åtminstone tidigare) ingå(tt) när man köper en navdynamo,
ngn snäll happyit kanske har en på hyllan (inte jag, tyvärr).

Vad är mm måttet i slutet? Finns 20,25 och 30mm

Skivstorlek?

IMG_4213.webp

Vad är mm måttet i slutet? Finns 20,25 och 30mm

Skivstorlek?

Visa bilaga 787428
Längden på de medföljande skruvarna bak antar jag (Edit, eller måttet är tjockleken på ramen stag men indirekt då skruvlängden). För flat mount bak på shimanos ok så är längden på skruvarna = tjocklek på staget/fästet + x millimeter (beroende på skruvtyp). Så det kan man alltid ersätta om inte medföljande passar

Edit. Nu med tabell
1000022037.webp

Senast ändrad:
Finns det någon ali-version av denna eller kommer det sluta med att jag postar i fulmek-tråden istället?

IMG_0462.webp

Operation laga växelörsgänga lyckades och nu bakväxel är monterad på cykeln.
Dock blev länken jag bröt kedjan på stel efter återmontering.
Plockade ut stiftet igen. Märkte att ytterplåtarna var för tighta och en såg lite lite böjd ut. Böjde till och testade för hand att länken rörde sig fritt innan jag satte i nytt stift.
Satte i nytt stift.
Men…

IMG_6833.webp

Vad gör jag för fel?
(Happy vrider fotot 90 grader men jag tror problemet framgår tydligt ändå. )

IMG_6830.webp

Bilden på hjulhållaren - tredjehandsprodukt? - och skruvstädet får mig att fundera på någon tillsats till skruvstädet, men jag orkar inte kika själv. ...Kanske det t o m räcker med ett skruvstäd? Duger den här till dina ändamål? https://www.bikester.se/sv/articles...g0Zf8k4xSeHNLiLTJYHD-T8wds3ZQXpmKkY3_SIAOF9sS
- Öh, nu är jag ju litet ordvitsare, och funderar så på om skruvstäd och bänkpress är samma sak.

Bilden på hjulhållaren - tredjehandsprodukt? - och skruvstädet får mig att fundera på någon tillsats till skruvstädet, men jag orkar inte kika själv. ...Kanske det t o m räcker med ett skruvstäd? Duger den här till dina ändamål? https://www.bikester.se/sv/articles...g0Zf8k4xSeHNLiLTJYHD-T8wds3ZQXpmKkY3_SIAOF9sS
- Öh, nu är jag ju litet ordvitsare, och funderar så på om skruvstäd och bänkpress är samma sak.
Nja, vill helst ha hjulet vertikalt för t ex däck- och sörja-byte. Man får väl snickra något men det vore skönt att slippa tänka ut något när det redan finns så mycket annat man måste tänka på.

Ditt mekställ borde räcka rätt långt, tycker man. Det går att hänga cykeln upp och ner, vilket kan underlätta vissa arbeten.
Först förstod jag inte det där med att "byta däck", men så kom jag på att det finns de stollar som limmar fast däcken på hjulet. :-))

Senast ändrad:
Däck och sörja går går bra på gräsmattan och sen krok på väggen i garaget så man kan kränga på däcket utan att sörjan åker ut.

På somliga tröjor sitter fickornas öppning väldigt högt, andra är lätt tillgängliga. Jag har väl bortåt ett tjugotal och inte många är samma fabrikat och modell. Raffa Core är värst bland mina.

Heter denna typ av styre något speciellt eller har ni något tips var man kan hitta något i samma stil till ett lite bättre pris? Det är alltså ett styre som först går "framåt" för att sedan ha backsweep. "Due to the special design, the grip positions and the handlebar clamping are in the same axle-neutral position, which has the advantage that the handlebars have no loss of length despite its ergonomic sweep."

Anledningen är en konvertering från bock->rakt och nu har jag ett ca 600 brett nästan rakt styre med lite rise men jag vill ha mer backsweep för bättre handposition men jag vill inte ha styret närmre, sitter redan 120mm stam på, det får räcka

Styret nedan är 780 vilket är för brett och jag är lite för snål för att pynta en femhundring för att testa om det blir bra. Så jag försöker hitta några alternativ. Styret jag söker får gärna vara smalare och ha ännu mer "front sweep" eller vad man nu kan tänkas kalla det måttet

Bildsöker man så får man nästan bara vanliga mtb styren med rise då de på bild ser nästan likadana ut om de fotas framifrån

1755501273435.webp

Heter denna typ av styre något speciellt eller har ni något tips var man kan hitta något i samma stil till ett lite bättre pris? Det är alltså ett styre som först går "framåt" för att sedan ha backsweep. "Due to the special design, the grip positions and the handlebar clamping are in the same axle-neutral position, which has the advantage that the handlebars have no loss of length despite its ergonomic sweep."

Anledningen är en konvertering från bock->rakt och nu har jag ett ca 600 brett nästan rakt styre med lite rise men jag vill ha mer backsweep för bättre handposition men jag vill inte ha styret närmre, sitter redan 120mm stam på, det får räcka

Styret nedan är 780 vilket är för brett och jag är lite för snål för att pynta en femhundring för att testa om det blir bra. Så jag försöker hitta några alternativ. Styret jag söker får gärna vara smalare och ha ännu mer "front sweep" eller vad man nu kan tänkas kalla det måttet

Bildsöker man så får man nästan bara vanliga mtb styren med rise då de på bild ser nästan likadana ut om de fotas framifrån

Visa bilaga 788006

Om du kapar sån styre som är för brett får du "automatiskt" mer front sweep.

Om du kapar sån styre som är för brett får du "automatiskt" mer front sweep.
Jo jag har tänkt det också men fortfarande osäker på att det blir bra, så ett billigare alternativ hade varit trevlig, sen söker jag kanske i slutändan ett i silver också. Inte ens om man tittar på Ergotecs olika styren så verkar det helt tydligt vilka styren som har den här formen eller inte. M-bar sport kallas detta på Bike-discount men "M" verkar de använda till mer eller mindre alla MTB-styren

Detta på HBS har samma beskrivning men ser för mig ut som ett "vanligt " styre med hög rise, men det är kankske bara ögonen som blir lurade. Nu är detta 25.4 men det spelar ingen roll egentligen för testandets skull

Ritchey Coyote har samma typ av form men blir eventuellt lite för mycket backsweep till cykeln jag skall bygga ihop. Det skall liksom vara som ett "moustach bar" framåt men inte med greppen helt bakåt utan mer raka. Kankse inte finns något vettigt samlingsnamn

Senast ändrad:
Fick idag pris av min lbs på att byta lager i svingen. Totalt 10 st. Kostnad 3200:- med Enduros MAX lager och arbete. Lät dyrt. Men kanske vad man får räkna med?
Isåfall blir det att investera i egna verktyg.

Fick idag pris av min lbs på att byta lager i svingen. Totalt 10 st. Kostnad 3200:- med Enduros MAX lager och arbete. Lät dyrt. Men kanske vad man får räkna med?
Jag hade helt klart investerat i verktyg för att dra ur och pressa i lager. Om de befintliga inte är allt för dåliga så kan du kanske renovera dem själv och köra ett tag till? Jag plockade ur alla mina lager ur min Top Fuel för två år sedan, gjorde rent varenda lager och satte dit nytt fett. Rullar fortfarande utan problem.
Med ett o-ringsverktyg kan du plocka bort tätningen på de flesta lager och komma åt kulorna för att göra rent: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/verktygssatser/o-ringsverktyg-2000042079

Verktyg för att dra ur och pressa i finns på Amazon för drygt 500:-

Jag vill byta bromsok och handtag Shimano deore vs Magura MT5 mellan två cyklar. Jag vill helst inte hålla på och mecka med att dra om bromsslangen genom ramen. Kan jag byta bara rakt av utan att byta slang? Jag ser Shigura nämnas på nätet men det verkar ha varit populärt några år sen, funkar det fortfarande?

Jag hade helt klart investerat i verktyg för att dra ur och pressa i lager. Om de befintliga inte är allt för dåliga så kan du kanske renovera dem själv och köra ett tag till? Jag plockade ur alla mina lager ur min Top Fuel för två år sedan, gjorde rent varenda lager och satte dit nytt fett. Rullar fortfarande utan problem.
Med ett o-ringsverktyg kan du plocka bort tätningen på de flesta lager och komma åt kulorna för att göra rent: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/verktygssatser/o-ringsverktyg-2000042079

Verktyg för att dra ur och pressa i finns på Amazon för drygt 500:-
Fast ska man ändå plocka ur trycker man ju i nya.

Konstgjord andning gör man för att slippa ta ur lagren alls.

Jo jag har tänkt det också men fortfarande osäker på att det blir bra, så ett billigare alternativ hade varit trevlig, sen söker jag kanske i slutändan ett i silver också. Inte ens om man tittar på Ergotecs olika styren så verkar det helt tydligt vilka styren som har den här formen eller inte. M-bar sport kallas detta på Bike-discount men "M" verkar de använda till mer eller mindre alla MTB-styren

Detta på HBS har samma beskrivning men ser för mig ut som ett "vanligt " styre med hög rise, men det är kankske bara ögonen som blir lurade. Nu är detta 25.4 men det spelar ingen roll egentligen för testandets skull

Ritchey Coyote har samma typ av form men blir eventuellt lite för mycket backsweep till cykeln jag skall bygga ihop. Det skall liksom vara som ett "moustach bar" framåt men inte med greppen helt bakåt utan mer raka. Kankse inte finns något vettigt samlingsnamn
Om du ändå kan tänka dig ett Coyote så har jag ett du kan få billigt. Testade ett litet tag men fick inte till det med hur jag vill sitta/hålla.

Konstgjord andning gör man för att slippa ta ur lagren alls.
Eller för att man är snål/saknar nya. Jag hade inga nya och det var tyvärr relativt lång leveranstid. Nu har jag nya men de ligger i lådan och väntar på sin tur.
Att ta ur och sätta i är varken svårt eller tar lång tid med rätt verktyg.

Jag vill byta bromsok och handtag Shimano deore vs Magura MT5 mellan två cyklar. Jag vill helst inte hålla på och mecka med att dra om bromsslangen genom ramen. Kan jag byta bara rakt av utan att byta slang? Jag ser Shigura nämnas på nätet men det verkar ha varit populärt några år sen, funkar det fortfarande?
Du kommer sannolikt ändå behöva lufta bromsarna efter flytten. Shimano- och Maguraoljor är olika. Tror inte att blanda dem är bra idé.

Om du ändå kan tänka dig ett Coyote så har jag ett du kan få billigt. Testade ett litet tag men fick inte till det med hur jag vill sitta/hålla.
Tack för erbjudandet men kollar jag bilderna på Kyote (som det visst hette) så tror jag att det är lite för mycket backsweep och även om man kapar det något så kommer man nog ändå rätt långt bak. Verkar också ha rätt mycket rise. Mer än nödvändigt. Tack ändå. Ändrar jag mig så hojtar jag till.

Är ju ändå återkommande uppgift på FS, och enduro max lager verkar gå på 100kr/st ish? Så. Köper du verkyg+lager och gör det själv borde du landa på 2000ish och en dryg tusenlapp/gång i framtiden?

Tack för erbjudandet men kollar jag bilderna på Kyote (som det visst hette) så tror jag att det är lite för mycket backsweep och även om man kapar det något så kommer man nog ändå rätt långt bak. Verkar också ha rätt mycket rise. Mer än nödvändigt. Tack ändå. Ändrar jag mig så hojtar jag till.
ju smalare rakt styre, desto mindre backsweep lär man väl vilja ha? Kolla på SQlabs 314 bockstyre. Dom har t.om front sweep i "platten"

Efter några år med yt-filmer med pojkar som rullar branter på framhjulet så är det nu modernt på hög stack / höga styre.

Vad betyder det? Skiter vi i vikten på framhjulet nu? Ska man sitta som på en crescent barncykel eller räcker det att komma upp i höjd med sadeln?
Inget om att känna efter själv eller testa nu tack utan bara absoluta sanningar.

Efter några år med yt-filmer med pojkar som rullar branter på framhjulet så är det nu modernt på hög stack / höga styre.

Vad betyder det? Skiter vi i vikten på framhjulet nu? Ska man sitta som på en crescent barncykel eller räcker det att komma upp i höjd med sadeln?
Inget om att känna efter själv eller testa nu tack utan bara absoluta sanningar.

Kan du länka till ett exempel?

Det är väl egentligen högre stack trenden som är hönan till ägget

Letade på Pinkbike och hittade en förklaring, men jag förstår det inte:
However, a higher front can also lower our center of gravity by putting more of our weight through our feet, changing our body position to make tackling steeper trails safer and easier, as well as making certain movements like front wheel lifts easier.
Hur ger högre stack ett lägre tyngdpunkt??

Letade på Pinkbike och hittade en förklaring, men jag förstår det inte:
However, a higher front can also lower our center of gravity by putting more of our weight through our feet, changing our body position to make tackling steeper trails safer and easier, as well as making certain movements like front wheel lifts easier.
Hur ger högre stack ett lägre tyngdpunkt??

Genom att flytta vikten från händerna till fötterna förstår jag det som.

Tillbaka
Topp