Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja, så förstår jag det.
2025-09-01-07:35:22-screenshot.webp

Bakhjulet på min cykel är inte orginal utan bytt till ett shimano MT500 29" 24C
har ett par nobby nic 2.4 på nu men har även orginaldäcken maxxis 2.6or.
Frågan är om maxxis däcken funkar på det utbytta bakhjulet eller om det är för smalt.
fram/original verkar vara enligt google: Alloy, "Tubeless, 29", 29c, 32H"

Sonens Eliminator bakdäck har tappat kanterna av alla mittendobbar efter 4+2 dagar Järvsö. Minns inte att de var skadade när jag monterade på fredag, så måste vara resultatet av en helg. Jag förstod inte, också för att förra Eliminator har gått många flera dagar utan skador. Frågade sonen och han sade att han blockerade bakhjulet då och då på helgen. Antar att det är orsaken, även om slitaget känns stort för en åkare som väger 50 kg.

2025-09-02-08-04-04-192.webp

Sonens Eliminator bakdäck har tappat kanterna av alla mittendobbar efter 4+2 dagar Järvsö. Minns inte att de var skadade när jag monterade på fredag, så måste vara resultatet av en helg. Jag förstod inte, också för att förra Eliminator har gått många flera dagar utan skador. Frågade sonen och han sade att han blockerade bakhjulet då och då på helgen. Antar att det är orsaken, även om slitaget känns stort för en åkare som väger 50 kg.

Visa bilaga 791209
Kan det vara ett däck som blivit torrt och gammalt på försäljarens hylla? Verkar litet sprött.

Visa bilaga 791209
Mjukt gummi? Ser ändå inte helt orimligt ut för totalt 6 dagar. Är ju mycket liv kvar i det också.

Mjukt gummi? Ser ändå inte helt orimligt ut för totalt 6 dagar. Är ju mycket liv kvar i det också.

Bara sidodobbarna är riktigt mjukt, mitten är T7 som är vanligt stiggummi. Han gamla däck som han använda förra året och året innan i Åre ser ut som nytt. Den här sag också ut som nytt innan helgen och då hade han kört hårdare på den. Måste har varit blockerande av bakhjulet. Men om han inte blockerar längre borde den hålla några år till.

Frågan är om maxxis däcken funkar på det utbytta bakhjulet eller om det är för smalt.
bågon som har en susning, är inte optimalt vad jag förstår men kanske funkar?

Funkar.

Det bör funka även om det är på gränsen med 24mm och förmodligen beroende på vilken modell det är. Maxxis själva säger såhär:
"

Wide Trail Construction​

Wide Trail (WT) construction optimizes the tire’s tread layout and profile on today’s modern, wider rims. Traditional tires are designed around older, narrower rims and can create an overly square tire profile, leading to less than optimal performance. WT tires are optimized for a 35mm inner rim width but are proven to work over a range from 30-35mm inner rim widths, depending on the rider’s preference.

Maxxis Wide Trail XC tires are optimized for use with 30mm internal width rims, but they will perform well on rims as narrow as 25mm. Maxxis does not recommend rims wider than 30mm or narrower than 25mm"
Från https://www.maxxis.com/se/en/technology/bike-technology/

Det bör funka även om det är på gränsen med 24mm och förmodligen beroende på vilken modell det är. Maxxis själva säger såhär:
"

Wide Trail Construction​

Wide Trail (WT) construction optimizes the tire’s tread layout and profile on today’s modern, wider rims. Traditional tires are designed around older, narrower rims and can create an overly square tire profile, leading to less than optimal performance. WT tires are optimized for a 35mm inner rim width but are proven to work over a range from 30-35mm inner rim widths, depending on the rider’s preference.

Maxxis Wide Trail XC tires are optimized for use with 30mm internal width rims, but they will perform well on rims as narrow as 25mm. Maxxis does not recommend rims wider than 30mm or narrower than 25mm"
Från https://www.maxxis.com/se/en/technology/bike-technology/

Det är maxxis dissector.

Original fälg verkar vara 29C/32H enligt google (laufey 2023)

Ska byta växelöra, växel, vajrar och höljen på fram och bakväxel samt justering då. Är inte direkt girig men jobbar inte gratis heller. Vad är rimlig peng för schysst arbetskostnad?

Senast ändrad:
Tanken är ju att båda ska vara nöjda med hur arbetet utfördes, men missnöjda med priset. Om det är korrekt utfört, inte moms och annan skatt är inblandad och du har prylarna hemma att göra av med 250 - 300 kr i timmen.
Edit: En cykelmek. har ca 35 500 i månan. Om man slår ut det på 160 - 200 timmar blir det drygt 200 kr/tim. För en arbetsgivare är meken förstås mer värdefull än så.

Tanken är ju att båda ska vara nöjda med hur arbetet utfördes, men missnöjda med priset. Om det är korrekt utfört, inte moms och annan skatt är inblandad och du har prylarna hemma att göra av med 250 - 300 kr i timmen.
Edit: En cykelmek. har ca 35 500 i månan. Om man slår ut det på 160 - 200 timmar blir det drygt 200 kr/tim. För en arbetsgivare är meken förstås mer värdefull än så.

Yes okey tror inte hen tycker jag är dyr om jag tar ca 400-500 för jobbet. Allt har ju tyvärr rusat i pris.

Ännu en möjlig "dum" fråga.

körde väldigt brötig terräng idag nedför och tyckte det lät som något klonkade och lät nästan löst. Men jag hittade inget på sving eller dyligt, skruvarna hade rätt moment vid kontroll.
Meken på Vallåsen tyckte allt såg så bra ut så, inget löst eller konstigt, kanske något som lät runt kassetten när man distinkt slängde ner hjulet i marken tyckte han men inget alarmerande.

Drog åt kassetten lite extra och körde på, cykeln presterade bra men det störde mig.

Kollade kickbacken från pedalerna när jag kom hem och tror nog att ljudet kommer därifrån då det är väldigt metalliskt och högt.

Ser det ut som en rimlig kickback om man kikar från filmen eller är det något som är slut i freehubben eller navet? Kan man få ner ljudet på något vis eller är det bara att vänja sig när bakhjulet studsar rundor?

Sram gx kassett
I9 torch nav (så större poe än t.ex. hydra)

Bytt gucka, ventil och tejp i olika ordning utan resultat.
Nu har jag orkat ta fram såpan och såklart drar det rakt genom däcksidorna typ överallt. Jag har hört att det är knepigt med RH-däck men att det är sån otrolig skillnad mellan två däck hade jag inte trott.

Gör en runda över hinken till, sedan byter jag till ett Soma.

körde väldigt brötig terräng idag nedför och tyckte det lät som något klonkade och lät nästan löst. Men jag hittade inget på sving eller dyligt, skruvarna hade rätt moment vid kontroll.
Meken på Vallåsen tyckte allt såg så bra ut så, inget löst eller konstigt, kanske något som lät runt kassetten när man distinkt slängde ner hjulet i marken tyckte han men inget alarmerande.

Drog åt kassetten lite extra och körde på, cykeln presterade bra men det störde mig.

Kollade kickbacken från pedalerna när jag kom hem och tror nog att ljudet kommer därifrån då det är väldigt metalliskt och högt.

Ser det ut som en rimlig kickback om man kikar från filmen eller är det något som är slut i freehubben eller navet? Kan man få ner ljudet på något vis eller är det bara att vänja sig när bakhjulet studsar rundor?

Sram gx kassett

Kedja mot ram?
Kör man hårt krävs ofta mycket mer gummi än någon sätter på ramen från fabrik om det ska bli tyst.
Kickback låter också mycket, men det styrs mycket av länkagets design med, mindre att göra åt saken mer än att kanske skaffa en ochain.

Sram gx kassett

Svårt att bedöma utan referensvolym. Jag och min son hörde ett metalliskt ljud vid hårde slag när vi bytte till FS. Sonen upptäckte att det var precis av effekten du visar upp, så nu är det lugnt när vi hör det. Dit ljud känns lite för "hålt", nästan som om kassetten inte sitter helt fastskruvat. Annars är det som sagt klart högsta ljudet på en FS där allt annat är tyst. Och kanske låter en I9 mer än min DT240 eller sonens Newmen som har smalare navkropp.

Svårt att bedöma utan referensvolym. Jag och min son hörde ett metalliskt ljud vid hårde slag när vi bytte till FS. Sonen upptäckte att det var precis av effekten du visar upp, så nu är det lugnt när vi hör det. Dit ljud känns lite för "hålt", nästan som om kassetten inte sitter helt fastskruvat. Annars är det som sagt klart högsta ljudet på en FS där allt annat är tyst. Och kanske låter en I9 mer än min DT240 eller sonens Newmen som har smalare navkropp.
Kassetten sitter fast, drog åt den lite extra under dagen med samma ljud kvar. Men det utesluter ju inte att själva bodyn är sliten och skapar ett större glapp och ett mer metalliskt ihåligt ljud.
Sen står jag inomhus och gör testet med, skapar nog en annan resonans i det.

Kan alltid testa att översmörja bodyn med litiumfett och ta den på en testrunda och se om ljudet dämpas.

Jämför jag med min Cannondale med Formulanav när man gör samma rörelser så är ljudet mycket mer dämpat och låter mer som plast mot plast medans i9 navet låter metall mot metall.

Mest glad att det inte är något som krackelerat i ramen iaf vad jag kan se eller känna, en kassett och en body känns ju lite mer överkomligt 😅

Kedja mot ram?
Kör man hårt krävs ofta mycket mer gummi än någon sätter på ramen från fabrik om det ska bli tyst.
Kickback låter också mycket, men det styrs mycket av länkagets design med, mindre att göra åt saken mer än att kanske skaffa en ochain.
Tanken slog mig med men tror det hade rasslat mer.
Det låter ju och känns mest i stökiga partier, kör man flow märks inget av.

Tanken har slagit mig att rycka kedjan ett varv och köra chainless o se hur allt beter sig.

Hur sjutton ser man skillnad på CX-sprint och CX-ray?
700C
11.1918.089.008 SPOKES AND NIPPLES 3-PACK 266MM CX-SPRINT J-BEND TCX EXTERNAL BLACK
11.1918.089.010 SPOKES AND NIPPLES 3-PACK 270MM CX-SPRINT J-BEND TCX EXTERNAL BLACK
11.1918.089.011 SPOKES AND NIPPLES 3-PACK 272MM CX-SPRINT J-BEND TCX EXTERNAL BLACK
11.1918.078.003 SPOKES & NIPPLES & WASHERS 3-PACK 270MM CX-RAY J-BEND EXTERNAL BLACK
11.1918.078.004 SPOKES & NIPPLES & WASHERS 3-PACK 272MM CX-RAY J-BEND EXTERNAL BLACK

Skall beställa ekrar till DS på mitt bakhjul.
Det verkar dock som R2 bara har CX-Ray och då får man väl bara vara nöjd med det?

Edit: Key Characteristics: Stiffer, slightly heavier, with a larger central cross-section (2.25mm x 1.25mm) compared to the CX-Ray (2.2mm x 0.9mm).

Senast ändrad:
Tanken slog mig med men tror det hade rasslat mer.
Det låter ju och känns mest i stökiga partier, kör man flow märks inget av.

Tanken har slagit mig att rycka kedjan ett varv och köra chainless o se hur allt beter sig.
Kedjan kan låta lite som att någon sitter med en liten hammare på ramen och knackar. Beroende på hur väl skyddad den är.

Har köpt en cykel med framgaffel som enligt specifikationen ska ha tre lägen. Reglaget har dock bara två lägen, som också funkar dåligt. Hur avgör man, bortom rimligt tvivel, att gaffeln har ett visst antal lägen?

[OT] Nån som gett sig på att byta innanmätet i ett Cargobike-batteri?
Köpte en beg kindergarten-modell av kommunen för ett par år sedan och batteriet går inte att ladda fullt längre och håller bara en mil. Mot lite drygt två från början. Den cykeln är ett åbäke som på intet sätt är cykelvänlig men behövs i hushållet.
Och nej, tänker inte ställa frågan i det avsomnade elcykelforum.

Nån som gett sig på att byta innanmätet i ett Cargobike-batteri?
Köpte en beg kindergarten-modell av kommunen för ett par år sedan och batteriet går inte att ladda fullt längre och håller bara en mil. Mot lite drygt två från början. Den cykeln är ett åbäke som på intet sätt är cykelvänlig men behövs i hushållet.
Och nej, tänker inte ställa frågan i det avsomnade elcykelforum.
Jag gissar att det är fullt möjligt med en kasse nya celler (18650?), en sån där punktsvetspenna och tålamod.

Går det att skruva isär och titta i det?

Finns en kille i Nol som reparerar och byter till bättre celler. Gjorde mitt Kina-batteri (Bafang) mycket bättre än nytt! Typ dubbla rangen. Så en mellanväg kan vara att hitta en sådan person :)

Finns en kille i Nol som reparerar och byter till bättre celler. Gjorde mitt Kina-batteri (Bafang) mycket bättre än nytt! Typ dubbla rangen. Så en mellanväg kan vara att hitta en sådan person :)
Tack,
gav upp, limmet är stenhårt och allt är rikligt inbäddat, Hittade ett nytt likadant för 2’4. Även det från Kina såklart.
Eftersom cykeln har gått i kommunal dagisverksamhet har jag svårt att tro att omsorg och laddning har skötts särskilt noga. Och jag behöver inget superbatteri, bara s’att jag inte behöver trampa cykelhelvetet hem från Willys.

Vet inte om detta är rätt tråd att ställa denna fråga i? Letar efter dragfjädern som sitter i "parallelogramet" på en sram xx1 12s mekanisk växelförare men den verkar inte finnas som reservdel? Är säkert samma fjäder på flera olika tänker jag men har inte lyckats hitta ens ett artikelnummer.

Bilagor

• IMG20250913105130.webp
    IMG20250913105130.webp
    465.4 KB · Besök: 11
Senast ändrad:
Det verkar för väl integrerat i bakväxeln. I och för sig en 11v. modell:
Den här såg jag dock, men inte allas lik din modell:
Den fjädern du länka är den som håller spänningen på kedjan, det är den som håller spänningen på växelvajern som gått av. Lyckades förut att böja till en ny loop i änden på den som var av och det verkar fungera än så länge. Verkar som många konstaterar att den fjädern inte finns som reservdel tyvärr.

Den här är väl litet lång:
Vilka mått är det på fjädern?

https://www.temu.com/se/-%C3%B6ppna-sp%C3%A4nningsfj%C3%A4drar-2-0-mm-tr%C3%A5ddiameter-10-mm-11-mm-diameter-40-mm-300-mm-l%C3%A4ngd-kraftiga-industriella-fj%C3%A4drar-f%C3%B6r-maskinerier--utrustning--konstruktion-g-601101643302017.html?top_gallery_url=https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Fopen%2Fcfc7d81e01234d64997da4a3241fa51f-goods.jpeg&spec_gallery_id=237892&share_token=Q3dDK0izr1tjUY4Ho7G1BI9Z1or2QPQiGPmGMW56a74zyvydpLY8tlzIYFJJl9HKQ6Vi1dY5eDf7EQwOBCH9H5oDUJpybo2JGC7Gn3cGjXLaf2K5_gBG7qOxzQiKZfkrJHyfo68YvPV9nfsWAuOb-9&_x_vst_scene=adg&_x_ads_sub_channel=shopping&_x_ns_prz_type=-1&_x_ns_sku_id=17598419592512&_x_ns_gid=601101137241378&_x_ads_channel=google&_x_gmc_account=5584552952&_x_login_type=Google&_x_ns_gg_lnk_type=adr&_x_ads_account=4408960650&_x_ads_set=22751581823&_x_ads_id=184969390987&_x_ads_creative_id=761843669994&_x_ns_source=g&_x_ns_gclid=EAIaIQobChMIzP3k0pzWjwMVVlyRBR3_FioNEAQYESABEgLnJPD_BwE&_x_ns_placement=&_x_ns_match_type=&_x_ns_ad_position=&_x_ns_product_id=5584552952-17598419592512&_x_ns_target=&_x_ns_devicemodel=&_x_ns_wbraid=Cj8KCQjwiY_GBhCfARIuABsvrWLu5bpRr4MdLfa2U5WvkkCWSHPXr4uW_Nf9cudxpnUdP5Xeqivhinl5LhoC-nU&_x_ns_gbraid=0AAAAAo4mICFGH6s2_6u6hgr-YWvJ9VEfS&_x_ns_targetid=pla-2428463042330&refer_page_name=kuiper&refer_page_id=13554_1757784049597_f5uy4y4nk8&refer_page_sn=13554&_x_sessn_id=wahc93p83v

Senast ändrad:
Den här är väl litet lång:
Vilka mått är det på fjädern?

https://www.temu.com/se/-%C3%B6ppna-sp%C3%A4nningsfj%C3%A4drar-2-0-mm-tr%C3%A5ddiameter-10-mm-11-mm-diameter-40-mm-300-mm-l%C3%A4ngd-kraftiga-industriella-fj%C3%A4drar-f%C3%B6r-maskinerier--utrustning--konstruktion-g-601101643302017.html?top_gallery_url=https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Fopen%2Fcfc7d81e01234d64997da4a3241fa51f-goods.jpeg&spec_gallery_id=237892&share_token=Q3dDK0izr1tjUY4Ho7G1BI9Z1or2QPQiGPmGMW56a74zyvydpLY8tlzIYFJJl9HKQ6Vi1dY5eDf7EQwOBCH9H5oDUJpybo2JGC7Gn3cGjXLaf2K5_gBG7qOxzQiKZfkrJHyfo68YvPV9nfsWAuOb-9&_x_vst_scene=adg&_x_ads_sub_channel=shopping&_x_ns_prz_type=-1&_x_ns_sku_id=17598419592512&_x_ns_gid=601101137241378&_x_ads_channel=google&_x_gmc_account=5584552952&_x_login_type=Google&_x_ns_gg_lnk_type=adr&_x_ads_account=4408960650&_x_ads_set=22751581823&_x_ads_id=184969390987&_x_ads_creative_id=761843669994&_x_ns_source=g&_x_ns_gclid=EAIaIQobChMIzP3k0pzWjwMVVlyRBR3_FioNEAQYESABEgLnJPD_BwE&_x_ns_placement=&_x_ns_match_type=&_x_ns_ad_position=&_x_ns_product_id=5584552952-17598419592512&_x_ns_target=&_x_ns_devicemodel=&_x_ns_wbraid=Cj8KCQjwiY_GBhCfARIuABsvrWLu5bpRr4MdLfa2U5WvkkCWSHPXr4uW_Nf9cudxpnUdP5Xeqivhinl5LhoC-nU&_x_ns_gbraid=0AAAAAo4mICFGH6s2_6u6hgr-YWvJ9VEfS&_x_ns_targetid=pla-2428463042330&refer_page_name=kuiper&refer_page_id=13554_1757784049597_f5uy4y4nk8&refer_page_sn=13554&_x_sessn_id=wahc93p83v
Ytterdiameter ca 11mm total längd ca 26mm tråd diameter 1,3mm

Tillbaka
Topp