Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Oi!
På tze intzernät florerar bilder på bullittgafflar i aluminium. Dock har jag inte lyckats klura ut vem som säljer dom.
Nån som vet?

1714715544559.png

Ja. Det är det vill jag minnas att jag sett på nån annan bild.

Nu har jag helt flong nya hjul med qr..: attans….
Nu blev det svårt. Om man får tag på en gaffel vill säga.

Funderar på att köpa Bullitt. TIll vilken längd sitter ett barn bra? Några tips på bra sits att montera i för större barn förutom Harry vs Larrys fällbara?

Problemet med Bullitt och större barn är att de slår huvudet i styret, även med höjt styre. Upp till 140 funkar ok men sen blir det trångt. Tror Omnium funkar bättre med större barn. Bullitt med låda, typ Rad3.de, är ju dock perfekt när barnen är mindre.

Större individer går bra att köra i Bullit men man får sitta långt fram. Lägg packningen bakom ryggen och sitt i skräddarställning.
Körde min son på 186cm och 78 pannor + packning. Det gick inte fort... men det gick. Man kör väl inte så i fem mil men vår resa på 3km gick utmärkt. :-)
Inte bästa fordonet för stora men det funkar.

Stalle

Hur gör ni som har två barn? Eller kör ni bil istället? Har kikat på lastutrymme på Bullitt från distans och det ser inte jättestort ut. Placerar man två barn dit - en av medelstora variant och den andra ungefär hälften av den första - så blir det ganska trångt där skulle jag tro. Är ingen fan av bulkiga dubbelsäte men har funderat om nån slags mopedsäte där de sitter i rad kunde funka. Ni får gärna utveckla vidare. ?
IMG_3702.jpeg

Älskar idén med mopedsätet. Och hockeyfrillan! Blir ju lite som en longtailsoffa där fram. Men undrar om de skulle få plats så ändå? Med två stora barn är det kanske Omnium som gäller där de kan sitta gränsle. Eller Bullitt X?

Det finns mängder med tredjepartslösningar som är bredare än original Bullitsäten. Vi kör med en Rad3-låda, funkar att stoppa ner två 6-7-åringar bredvid varandra i den. Det brukar ofta vara längden snarare än bredden som är problemet, när huvudet börjar slå i styret när man svänger så är de lite stora.

Har man ett större barn funkar det att ha det stående bakom styret tills de är så långa att de skymmer sikten, i alla fall på kortare resor. Körde ofta tre barn så en period, vi har ett par km till skolan bara.

Ja just, longtailsoffa var ordet jag saknade! Har faktiskt tänkt på en long tail också men då skulle man ändå behöva en lastcykel för att transportera större varor. Det är väl n+1 som gäller för lastcylar med.

Jag gillar iden att barnen kunde hoppa in i lådan på en Bullitt och jag kunde susa genom stan och längre resor på 1-2 mil med dem, och ändå konvertera snabbt till max lastutrymme genom att plocka bort ”soffan”. Men kanske rymms det inte bättre som ni säger eller man skulle behöva den längre varianten av Bullitt. Jag har i alla fall inte rum för en Bullitt för tillfället men uppgraderar jag cykelförvaringskapacitet nån dag, då så. Fast, då är det kanske redan för pinsamt för barnen att åka med pappa i lådan. ?

Vi kör en på minisadel framför föraren men bakom styret och en i barnstol bakom på längre resor. Kortare resor åker en på flaket och en på minisadeln. Tycker det fungerar bra. Vi kör omnium men med bullit kan man ju enkelt skippa barnstolen och fortsätta ha ett barn i lådan.

Någon som har ett riktpris för min cykel som är i ”standardutförande” nexus 7 växlar + Honeycomb Board. Ca 10 år gammal. Slitna ytskikt men välfungerande. Hittar verkligen inga annonser ute för referens.

Någon som har ett riktpris för min cykel som är i ”standardutförande” nexus 7 växlar + Honeycomb Board. Ca 10 år gammal. Slitna ytskikt men välfungerande. Hittar verkligen inga annonser ute för referens.
Betalade 14k för min men jag tror att det var lite billigt. Den behövde rätt mycket tlc också så borde ju dra ner priset.

Vill gärna ha ett så brett framdäck som möjligt på min.

Enligt reddit så passar ett MOTO-X 20x2.4” någon som provat?

Ska ändå in med en elmotor i framhjulet så kangå ner till 20" för att få plats med däcket.

20" är standard. 20x2.15 har har kört med original skärm. Bak går det in 26x2.0 men det är trångt mellan kedjestagen.

Vad är det egentligen för monteringsstandard för främre växelförare på en nyare Bullitt? Är det någon slags direct mount?

Behöver växelförare som klarar ett 46/30t GRX-vevparti med flat bar trigger. Vad köpa?

Senast ändrad:
Nitpick: braze-on. På stålramar var det en lödd komponent, nu kan den vara limmad eller svetsad eller något annat.

Skänkes (eller om du vill, skicka en peng till Ukraina): barnsits moddad för att sitta på Bullitt.
IMG_8027.webp

Stolen är en vanlig standard barnsits som jag har kapat så att den kan remmas fast på Bullitt:en. Trepunktsbälte från en bilbarnstol.

Jag körde den dagligen så länge grabben var för liten för att cykla själv.

Hämtas i Jkpg.

Halloj!
Hur rostskyddar och målar jag detta på ett bra sätt?Visa bilaga 787149

Ooo, tråkigt men det fixar du.

Enklast:
- Roterande stålborste och kör på tills du fått bort all rost.
- Slipa metallen samt lacken för att få en bra övergång och färgen att fästa.
- Lägg en metall primer, tex denna du kan hoja förbi på söder och plocka upp: https://hlstore.com/sprayburkar/primer/montana-tech-t2400-metal-primer-400ml/
- Och när du ändå är där köper du en burk svart med: https://hlstore.com/sprayburkar/sprayfarg/montana-gold-400ml/
Klart.

Vill du vara riktigt seriös tar du av hela staget och målar eller toppen på plats och kör en fade på färgen någonstans under flaket.

Överkurs två så lägger du en 2k klarlack på toppen, slittåligare i längden, finns även detta på highlights: https://hlstore.com/sprayburkar/spraylack/spraymax-2k-clear-coat-400ml/

//W

Ooo, tråkigt men det fixar du.

Enklast:
- Roterande stålborste och kör på tills du fått bort all rost.
- Slipa metallen samt lacken för att få en bra övergång och färgen att fästa.
- Lägg en metall primer, tex denna du kan hoja förbi på söder och plocka upp: https://hlstore.com/sprayburkar/primer/montana-tech-t2400-metal-primer-400ml/
- Och när du ändå är där köper du en burk svart med: https://hlstore.com/sprayburkar/sprayfarg/montana-gold-400ml/
Klart.

Vill du vara riktigt seriös tar du av hela staget och målar eller toppen på plats och kör en fade på färgen någonstans under flaket.

Överkurs två så lägger du en 2k klarlack på toppen, slittåligare i längden, finns även detta på highlights: https://hlstore.com/sprayburkar/spraylack/spraymax-2k-clear-coat-400ml/

//W
Perfa, tack för det! Ligger ju precis bredvid kontoret. Förvisso föräldraledig men det passar bra med ett litet besök där med!

Har tagit mig i kragen och genomför helservice på Bullen inklusive konvertera till 2X. Nu har jag stött på patrull. Delarna för att montera främre växelföraren är inte anpassade för mindre klingor. Kör 46/30 här. Växelföraren sitter i botten och då 7mm för högt. Det är urfräsningen i själva ramen som är begränsande. Hur går jag vidare?

IMG_2292.webp

IMG_2293.webp

Nu är cykeln helservad och går som ett spjut.

Drivlinan är bytt och nu tvådelad. En salig blandning av Shimano MTB, grus och lvg delar samt Sunrace kassett. Växlar väl och gött att äntligen ha rätt utväxling. 11-42, 46/30. Främre växelföraren sitter fortfarande högt men det får gå. LvsH borde verkligen sälja cyklarna med utväxling av den här typen. Borde gå att få till något bra med Cues Linkglide. Kikade snabbt på Shimano.com men med dryga 130 artiklar inom Cues gav jag snabbt upp.

Fick nyligen speed wobble (igen) så plockade isär hela styrlänkaget och servade och drog åt. Även målat styrarmen som såg lite taskig ut. Nu verkar wobbeln vara borta.

Bromsok fram är bytt och ny skiva. Trodde det läckte men visade sig vara en av de små röda oringarna vid slangen som var paj. Men fint med nytt ok. Råkade köpa en 200 rotor istället för 203 som satt på innan. Orkade inte vänta på ett ny adapter så fram med filen och försiktigt och i plan dra av 1,5mm.

Tråkigaste var väl att jag insåg att top capen från Velution som möjliggör installation av Cane creek viscoset har ärgat fast totalt. Drog sönder bulten i processen så nu har jag ett kul litet projekt för vintern att bita tag i.

Kvar att göra är att inhandla längre bultar och distanser för att flytta ut väggarna på lådan en sisodär 15mm på varje sida för att ge ungarna en aningens mer utrymme när vinteroverallerna ska på.

Älskar den här cykeln!
IMG_2320.webp

IMG_2321.webp

IMG_2322.webp

Jag är liiiite sugen på att byta vår Bullitt mot en Omnium, nån som gjort bytet?

Har en Raw med deore-kit och en låda med två sitsar från Rad3, det är ett eller inget barn i lådan numera och en Omnium med fällbart flak vore klart smidigare att stuva undan i garaget - och kanske lite smidigare som vardagscykel med.

Jag är liiiite sugen på att byta vår Bullitt mot en Omnium, nån som gjort bytet?

Har en Raw med deore-kit och en låda med två sitsar från Rad3, det är ett eller inget barn i lådan numera och en Omnium med fällbart flak vore klart smidigare att stuva undan i garaget - och kanske lite smidigare som vardagscykel med.
Har du hittat någon fällfunktion som verkar bra?

@jomper, jag har gjort bytet och är nöjd (Svär i kyrkan nu?) Fraktar man barn/djur osv tycker jag bullitten har sina fördelar. Annars gillar jag min Omnium väldigt mycket mer som cykel!

Nu är distanser installerade för att flytta ut sidoväggarna och ge passagerarna lite mer stjärterum. 10mm fram och 15mm bak. Honeycomb materialet är ganska mjukt och beslagen man bultar fast i har ganska mycket slop så det är lätt att göra lite hur man vill. Hade kanske flyttat ut bakändan lite mer men hade inte rätt längd bultar. Nu måste jag skära till ett nytt liggunderlag i botten. Blir så jäkla dragigt och kallt för ungarna annars.

IMG_2577.webp

Tillbaka
Topp