Val av regn/skaljacka - vad har du och är du nöjd?

Har kollat nu. POC-jackan är i samma material runt om.
Tack för infon.
Då vet jag att det inte är en jacka för mig
För att en vindjacka för lvgcykling ska funka bra för mig bör den bara vara vindtät på framsidan mot fartvinden
Det finns ganska gott om sådana jackor om man kollar runt, ett exempel skrev jag om i #70
"GORE-TEX INFINIUM™ WINDSTOPPER® fabric on the front and sleeves while the back forgoes the membrane to let moisture escape."

Den finns tom i rött!
01-4520506-023.jpg

det trodde jag också. vore kul höra hur du upplever din variant i regn, och om den är svettig:) trivs för egen del bra i softshelljackor, men har ingen med membran.
Nu har jag testat, cyklade en femmilare i morse och andra halvan var i regn. Yttermaterialet suger år síg vatten och jag var helt övertygad om att det gick igenom på ärmarna men när jag kom hem och tog av mig jackan så var faktiskt fleecetröjan under helt torr så kanske den ändå ger ett visst skydd men tror inte det är jämförbart med riktiga regnplagg. Får testa mera och under kraftigare regn och längre tur för att kunna säga säkert. Däremot är den inte svettig, de genomsläppliga panelerna ihop med windstopper funkar kanon på den här jackan.

Mina nya "waterproof" handskar från Tegera däremot kan jag ge ett definitivt utlåtande om och det är att de skyddar inte märkbart mot regn. .

Jag har beställt en jacka, som inte förekommer alls (vad jag sett) tidigare i tråden... Men priset var mer rätt igår när jag beställde den än vad det är idag (jag gav 597 spänn online, nu har den hoppat upp till 717 på Outdoorexperten), och den uppfyller iaf kriterierna för en "bra att ha med sig i jerseyn-jacka" vid dagsturer. Det blev en sådan här: https://www.pocsports.com/products/pure-lite-splash-jacket?variant=38015124635800

Ja jag vet att jag först bara var ute efter "en" jacka, men va fan - jag är myndig och kan väl om-bestämma mig?!
Har kollat nu. POC-jackan är i samma material runt om. En tunn fodring i halsen. En liten ficka (packficka) i vänster sida. Ventilationshål under respektive ärm. Tunn, lätt, enkelt packbar. Sköna ärmslut. Saknar antiglid i midjan. Tight fit.
Värd de 600 den kostar på Outdoorexperten, men jag skulle inte betalat mycket mer för den. Så andra onlinepriser på tusenlappen och mer är för dyrt enligt min uppfattning.

Tidningen Roadbike har i nr 4-2024 testat 20 vindjackor, 10 för kvinnor + 10 för män
En av dem är POC Pure-Lite Splash
Bäst i test blev två andra jackor
44848400_002_main_01_64.jpg

AGU Wind Jacket Essential

och
069.14_Air-Shell_olive_1920x1920.webp

Q36.5 Air Jacket
Som jag har skrivit tidigare fungerar vindjackor som endast är vindtäta mot fartvinden bäst för mig och just AGU-jackan har ventilerande nät på ryggen
44848400_002_prod_22_72.jpg

Den säljs även för <400 SEK just nu, vilket är ~1/3 av vad Q36.5-jackan kostar

Senast ändrad:
Har även två ex prassel från Lager157. Gör jobbet i hårt väder på tidiga vårrandos. Släpper igenom vatten men styr undan vind och kapslar in kroppsvärmen när det behövs. Väger som brevpapper och kommer alltid med. Tror de gick på 99kr/st.

Tidningen Roadbike har i nr 4-2024 testat 20 vindjackor, 10 för kvinnor + 10 för män
Nu har även nr 4-2024 av tidningen Tour publicerats och de testar 26 vindjackor, 13 för kvinnor + 13 för män.
Bäst i test blev
2022-maap-draft-team-jacket.jpg

Maap Draft Team Jacket både herr och dammodellerna.

Det var även med Van Rysel herr+damjacka från Decathlon som fick OK betyg trots ett pris på endast 449 resp 399 SEK
vindjacka-landsvagscykling-ultra-light-herr.jpg

vindjacka-for-cykling-ultralight-dam-vit.jpg

Herrmodellen verkar ha bra ventilation med nät i ryggen, men det verkar saknas på dammodellen.

På delad andra plats i testet hamnade POC Pure-Lite Splash och Castelli Aria Jacket.
Medan AGU Wind Jacket Essential, som fick så bra resultat i Roadbike-testet, hamnade precis bakom i detta test.
Det skiljer både i testmetod och utvärdering.
Som jag brukar skriva:
Man riskerar att lura sig själv om man bara bryr sig om resultatet av olika test utan att ta hänsyn till testmetoden.

Nu har även nr 4-2024 av tidningen Tour publicerats och de testar 26 vindjackor, 13 för kvinnor + 13 för män.
Bäst i test blev

Det var även med Van Rysel herr+damjacka från Decathlon som fick OK betyg trots ett pris på endast 449 resp 399 SEK

Herrmodellen verkar ha bra ventilation med nät i ryggen, men det verkar saknas på dammodellen.

På delad andra plats i testet hamnade POC Pure-Lite Splash och Castelli Aria Jacket.
Medan AGU Wind Jacket Essential, som fick så bra resultat i Roadbike-testet, hamnade precis bakom i detta test.
Som jag brukar skriva:
Man riskerar att lura sig själv om man bara bryr sig om resultatet av olika test utan att ta hänsyn till testmetoden.
Vattentäta? Tänkte mest på trådens titel.

Vattentäta? Tänkte mest på trådens titel.
Nej
@Björndalen utvidgade jackköpandet i #107
Jag har beställt en jacka, som inte förekommer alls (vad jag sett) tidigare i tråden... Men priset var mer rätt igår när jag beställde den än vad det är idag (jag gav 597 spänn online, nu har den hoppat upp till 717 på Outdoorexperten), och den uppfyller iaf kriterierna för en "bra att ha med sig i jerseyn-jacka" vid dagsturer. Det blev en sådan här: https://www.pocsports.com/products/pure-lite-splash-jacket?variant=38015124635800

Ja jag vet att jag först bara var ute efter "en" jacka, men va fan - jag är myndig och kan väl om-bestämma mig?!

Så ja, från att vara ute efter en jacka blir det nu istället att kanske köpa två.

Bäst i test blev

Som jag brukar skriva:
Jag hade gett dem noll poäng:confused:. De har så tråkiga färger att jag skulle dö om jag använde dem.

Det behövs bara väldigt lite av arbete för att jag inte ska blöta ner regnjackor på insidan. Undantaget är radikalt skitväder under flera timmar. Då krävs att det går att hålla värme. Har kört några randolopp när vi har överraskats av seriöst med blötsnö. Då har jag varit glad för att ha med riktiga regnjackor. Brukar även försöka att undvika att bli blöt och kall vid pendling. För normal cykling under det ljusa halvåret räcker vindjackor och västar långt.

Det är förvånande hur få jackor som kommer i high wiz och ännu färre med ordentliga reflexer. Standard finns ju av en anledning.

Vindjackor är en underskattad kategori.

Jag tycker n+1 gäller när det gäller jackor med. När jag för många år sen doppade tårna lite i alpinism-träsket så var direkt tanken att man skulle köpa sig en fin goretex... Men sen, genom att prata med folk och åka på olika klättringsresor, gick det mer mot att man har tre jackor: en softshell(alt. fleece plus vindjacka), en varm jacka om man står still och en vattentät. Den vattentäta var då av lättviktsmodell, rätt billig och låg nästan hela resan i ryggsäcken (exakt hela resan om det var alperna). Den varma jackan däremot var ovärderlig och åkte på så fort man blev stillastående en liten stund.

För den som fortf letar efter en jacka för cykling, regn-, vind- eller ngn annan typ så är en av XXLs alla kampanjer just nu cykeljackor

För den som fortf letar efter en jacka för cykling, regn-, vind- eller ngn annan typ så är en av XXLs alla kampanjer just nu cykeljackor
Torrent för 1000pengar är inte ett dåligt köp.

Kampanjen startade den 11 mars, idag är det den 13 mars, och alla Gore Spirit GTX är slut i alla storlekar.
Det borde finnas regler för att inte göra en stor "vårrensningskampanj" om man har "10" jackor i lager. Men, men så är det nuförtiden. Och det här är ändå en ganska stor kedja. Man märker ju att barnkläder har de iallafall alltid ett överskott av när det gäller kvalitet

Jag har börjat fundera på en mer otvungen regnjacka att kunna vara aktiv i.
Lite mera lössittande, huva (gärna med plats för hjälm), kanske lite smarta fickor. Detta för pendling, grus och i sällsynta fall mtb samt kanske gå ut med hunden i. AGU har en variant som jag är nyfiken på.
Vad använder ni i kategorin lite mer avslappnade jackor?

Lite mera lössittande, huva (gärna med plats för hjälm), kanske lite smarta fickor. Detta för pendling, grus och i sällsynta fall mtb samt kanske gå ut med hunden i. AGU har en variant som jag är nyfiken på.
Jag är extremt nöjd med min Gorewear Lupra jacka. Passformen är helt perfekt (köpte dock först M som var för små). Jag kan inte cykla in jackor med membran, så jag är nöjd med Windstopper fram och ingen membran back som på gamla Lupra. Jag såg dock nyligen att Gorewear har bytt Lupra till vattentät. Det finns nu också en 2.0, ingen aning vad skillnaden är. Passformen ser lika bra ut. Dock dyr (min gamla Lupra var och är billig).

Gore_101103-DD00_800x800@2x.webp

Norröna Falketind GTX, inköpt på deras outlet i Kungsbacka 2017 (tror jag). Hjälmkompatibel huva, ganska kort framtill och långa ärmar gjorde att den lämpade sig väl för åretruntpendlingen i Göteborg under ca fem års tid.

Lämnade efter något år in den för reparation hos Norröna efter asfaltkrasch som krävde lagning med nya paneler på axel, underarm och höft, ett jäkla jobb som de tog typ tusen spänn för tack vare att de subventionerar skräddaren. Nyligen märkte jag att vissa sömtejpar på insidan hade börjat släppa, skickade in den på reparation igen, och de tejpade om alla sömmar och skickade tillbaks den utan att ta betalt.

Använder den även som skidjacka, men hade jag inte alltid kört med höga hängslebyxor så hade jag nog upplevt den som snäppet för kort fram.

Senast ändrad:
Denna införskaffade jag i mars i år och har bara varit nöjd än så länge! Inte en droppe har kommit igenom även i kraftigt göteborgsregn. Andas lite dåligt i ärmarna men inget som stör mig.
Såg på grigrabs hemsida att de även har en ny regnjacka i serien Ride.

Denna införskaffade jag i mars i år och har bara varit nöjd än så länge! Inte en droppe har kommit igenom även i kraftigt göteborgsregn. Andas lite dåligt i ärmarna men inget som stör mig.
Såg på grigrabs hemsida att de även har en ny regnjacka i serien Ride.

Tack för tips, denna gång vill jag ha huva. Grymt skönt på hemväg eller långt hemifrån. Hålla värme och slippa så mycket blöta i nacken.

Det känns som att det är lite lotteri med funktionskläder som är Waterproof, du ska ha tur för att få tag på ett plagg som behåller funktionen längre än en eller ett par tvättar. Marmot har jackor med Gore-tex och pit zips, t.ex. Minimalist och Waypoint - är det nåt som kan fungera?

Det känns som att det är lite lotteri med funktionskläder som är Waterproof, du ska ha tur för att få tag på ett plagg som behåller funktionen längre än en eller ett par tvättar. Marmot har jackor med Gore-tex och pit zips, t.ex. Minimalist och Waypoint - är det nåt som kan fungera?
Stooora pit zips har varit avgörande för mitt pendlande i Gore-texjacka.

En av mina regnjackor är en gammal Norröna Lofoten skidjacka G-tex. 15år gammal och gick dom första 10 åren som skidjacka.
Tvättad och impregnerad efter varje vinter.
Perfekt med ventilation under armarna.

Haglöfs LIM G-tex minimalistisk regnjacka, nästan lika gammal. Också tvätt/imp varje år.
Båda tål dagsregn utan problem.
Sen kan vissa här tycka att det bara är skit.
Det struntar jag i jag är bara torr och go.

Jag har flera jackor med pit zips. Min mest minimalistiska jacka är tät. Den har en sådan täckt slejf över skuldran oxå. Ju sämre membran desto viktigare med öppningar.

Intressant tråd som jag har lyckats missa.

Klädsel vid regn är en utmaning.

Några mina erfarenheter är följande:

Lagret närmast kroppen är viktigt, måste vara välventilerat. Har inte provat Brynje, men Crafts finare underställ funkar bra och då särskilt Extreme.

Typ av cykling spelar stor roll. För tex alpcykling har jag två regnjackor. Den ena andas något bättre, men håller inte mot regnet lika bra. Används primärt utför, uppför blir man nästan alltid varm. För svenska förhållanden är de för täta. Är passet inte alltför långt och nederbördsmängden måttlig tycker jag Windstopperjackor funkar bäst. Jag blir varm och svettas mycket så rena Goretex-jackor blir användbara först när det öser ner och/eller tempen är under 5 grader. Då blir jag blöt inifrån, men inte kall. Har dock inte testat Shakedry. Provade en Goretex-jacka med stora ventilationsöppnar under armarna till längsskidåkning, men tyckte det var mycket sämre än Windstopper. Det blev bara kallt lokalt.

Tillbaka
Topp