Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att han kör med remmar tror jag ger svar på den frågan. Cirkus är vad det är, de här marklyftsrekorden av enorma gubbar. Världsrekordet i IPF (styrkelyftsförbundet med kisseprov, inga dragremmar osv.) ligger på ca 100 kg mindre...Får man fråga om Thor tävlar i öppna klassen eller om wada var där och mätte kiss efter hans rekord?
Yes! Toppen! Vad var det som hände?Yes! Äntligen kom jag förbi 90 i marklyft idag! Blev hela en rep på 92,5. Så det går ändå framåt (omän väldigt långsamt). Men det är väl så man ska göra för att inte skada sig. (Måste ha något att skylla på om jag inte lyckas med mitt 100-mål i år...)
Jag kopplade på pannbenet och höll i riktigt hårtYes! Toppen! Vad var det som hände?
De stora grabbarna, förstår jag, håller på i sju evigheter med att, varje pass, sakta öka vikten, med flera om än allt färre repetitioner, till strax under max. För en annan skulle det vara för långtråkigt.
Det är ok att vilja bära upp en tischa lite snyggt, bicepscurls och tri pushdowns kan man gott unna sig efter storlyften+ i meningen att jag på vissa pass adderar en övning till 5x5 på samma muskelgrupp. I regel då mer isolerat än de komplexa grundövningarna.
Man ska göra det man tycker är roligt. Bänkpress, lyft från marken, situps med vrist mot lår, och till sist häv-och-axelpress tycker jag är roligt alltsamman, i tur och ordning, efter uppvärmning. Men det är nog lyftet som ger mest för pengarna. - Stämmer ju med de fysiska lagarna om vad som är arbete.Jag kopplade på pannbenet och höll i riktigt hårt. Men lite sådär jobbar jag också. (Fast vissa pass värmer jag bara upp lite snabbt, lyfter det tyngsta jag kan 1-5 reps och lastar sedan av lite, kör 10 reps, lastar kanske av lite till och gör 10 nya.) Jag tycker att marklyft är jätteroligt (vet ej varför), så för mig gör det inget att hela passet består av endast den övningen.
Lyckligt gift sedan länge. Ägnar mig 100% åt annat.Det är ok att vilja bära upp en tischa lite snyggt, bicepscurls och tri pushdowns kan man gott unna sig efter storlyften![]()
Nu menade jag inte att kralliga armar skulle orsaka någon sorts oemotståndlig Beatleshysteri så fort du visar dig på stan..Lyckligt gift sedan länge. Ägnar mig 100% åt annat.
Även en äkta make/a kan väl uppskatta lite ögongodis? ;)Lyckligt gift sedan länge. Ägnar mig 100% åt annat.
Det får vänta till dess kroppen slutar värka.Även en äkta make/a kan väl uppskatta lite ögongodis? ;)
Snyggt att öka 20 kg I marklyft på ett bräde. (Det är vad jag lyckats klättra sedan I januariLyckades sätta nya PB i marken och knäböj förra veckan, 180 till 200 i mark och 170 till 175 i knäböj, vilket känns sjukt kul att äntligen spränga drömgränsen i marklyft =D
Nu blir det att försöka ladda om mentalt och fortsätta bygga styrka vidare samtidigt som man försiktigt försöker gå ner från 105kg till runt 90 inför våren.
Procentuellt är det ju jättebraSnyggt att öka 20 kg I marklyft på ett bräde. (Det är vad jag lyckats klättra sedan I januari.)
Fick inviga 65kg hantlarna idag.
Visserligen bara i rodd, men skojj ändå!
Njä, enarmsrodd så det blev lite mer isolerat och lättare med stretchStående rodd? Då är 65 kg mkt imponerande jämfört med vad jag kör. Hur mkt tar du i mark?
Jag som varierar min träning lite efter årstiderna blir starkare på vintern och klenare på sommaren. I våras hade latsen blivit så "stora" att vissa cykelkläder blev för tajta. Nu passar de igen och vikterna känns istället tyngre...
Här har du en ganska klassisk tabell med siffor. https://exrx.net/Testing/WeightLifting/DeadliftStandardsKgJag har bra koll på siffror och tider i cykling, löpning och simning. Men med styrketräning har jag verkligen noll koll.
Jag har börjat komma igång så smått med styrketräning efter att ha försakat det (annat än sporadiskt) mer eller mindre hela livet. Jag har ett bra hemmagym och börjar komma in i någon slags rutin med styrka ett par-tre ggr/v med fokus framförallt på bål och ben.
Eftersom jag tycker det är roligast när jag har ett mål, så funderar jag på vad som är rimligt att sikta på i marklyft som ett ”bra” resultat?
Är man, 45 år, 80 kg och vältränad (men har rimligen ganska mycket förbättringspotential på styrkan). Kör 4x5 på 75 kg idag, och är ute efter en ”repetitionsvikt” då jag haft en del problem med diskbråck (och permanent ihoptryckta diskar) och har bättre erfarenheter av repetitioner strax under engångsmax än att maxa på övningar som belastar ryggen.
Någon med erfarenhet som kan ge en fingervisning?
75kg låter lite men har du skadeproblem så kanske det är bra? Rätt svårt att säga, Att maxa är alltid en risk så det gör man mer sällan.Jag har bra koll på siffror och tider i cykling, löpning och simning. Men med styrketräning har jag verkligen noll koll.
Jag har börjat komma igång så smått med styrketräning efter att ha försakat det (annat än sporadiskt) mer eller mindre hela livet. Jag har ett bra hemmagym och börjar komma in i någon slags rutin med styrka ett par-tre ggr/v med fokus framförallt på bål och ben.
Eftersom jag tycker det är roligast när jag har ett mål, så funderar jag på vad som är rimligt att sikta på i marklyft som ett ”bra” resultat?
Är man, 45 år, 80 kg och vältränad (men har rimligen ganska mycket förbättringspotential på styrkan). Kör 4x5 på 75 kg idag, och är ute efter en ”repetitionsvikt” då jag haft en del problem med diskbråck (och permanent ihoptryckta diskar) och har bättre erfarenheter av repetitioner strax under engångsmax än att maxa på övningar som belastar ryggen.
Någon med erfarenhet som kan ge en fingervisning?
Använder man dessa två ihop så skulle för din vikt och ålder t.ex. 4 reps på 110 kg vara rimligt för Intermediate (någon som tränat några år) och samma reps men 95-100 kg för Novice (någon som tränat ett par månader).Här har du en ganska klassisk tabell med siffor. https://exrx.net/Testing/WeightLifting/DeadliftStandardsKg
Nu är ju en estimering en estimering och inte fakta, men önskar man inte testa maxlyft kan man använda en sånhär kalkylator för att få ett hum av vad man skulle kunna lyfta max. https://exrx.net/Calculators/OneRepMax
Givetvis ska särskilt den senare tas med en nypa salt, och man kan ha olika individuella styrkor och svagheter, men iaf för mig har den varit duglig som ledsagare för detta första år jag styrketränat.
Jag skulle nog kunna kunna lägga på lite mer, men vill skynda långsamt för att vara helt trygg i att vikten inte ger några problem. Och sen är jag kanske inte heller superstark i bålen…75kg låter lite men har du skadeproblem så kanske det är bra? Rätt svårt att säga, Att maxa är alltid en risk så det gör man mer sällan.
Själv håller jag mig oftast till 4-6 repetioner med fokus på styrka och full teknik
Här har du en ganska klassisk tabell med siffor. https://exrx.net/Testing/WeightLifting/DeadliftStandardsKg
Nu är ju en estimering en estimering och inte fakta, men önskar man inte testa maxlyft kan man använda en sånhär kalkylator för att få ett hum av vad man skulle kunna lyfta max. https://exrx.net/Calculators/OneRepMax
Givetvis ska särskilt den senare tas med en nypa salt, och man kan ha olika individuella styrkor och svagheter, men iaf för mig har den varit duglig som ledsagare för detta första år jag styrketränat.
Tack! Då får målet bli 4x5 på 100kg till årsskiftet.Använder man dessa två ihop så skulle för din vikt och ålder t.ex. 4 reps på 110 kg vara rimligt för Intermediate (någon som tränat några år) och samma reps men 95-100 kg för Novice (någon som tränat ett par månader).
Excentriska pull-ups/chins är väldigt utvecklande och enligt många på internet (dvs det som räknas) den bästa metoden. Hoppa upp till toppläget och sänk ner dig långsamt, gör 5x5 eller så. Det bygger styrka och motorik på rätt ställen och så småningom kommer du göra ”riktiga” repetitioner.Jag är sugen på pull-ups för att bli starkare i simning och skidor. Vad är rimlig målbild? Löser noll idag. Måste jag skruva ihop en maskin till hemmagymmet eller kan jag börja utan maskiner? Har skivstång och hantlar men tror inte det hjälper mig.
Edit: Och för att fylla ut kostymen snyggare. Måste ju ge tjejen lite förbättringar för att kompensera alla cyklar ;)
”Hemmagymmet” är dock o-isolerat. Kommer vara mycket testosteron i vinter när jag kör pull-ups utan tröja i minusExcentriska pull-ups/chins är väldigt utvecklande och enligt många på internet (dvs det som räknas) den bästa metoden. Hoppa upp till toppläget och sänk ner dig långsamt, gör 5x5 eller så. Det bygger styrka och motorik på rätt ställen och så småningom kommer du göra ”riktiga” repetitioner.
Jag kan tycka att det är svårt att få bra kontakt med latsen och brukar daska till dem lite med öppen hand innan det är dags. Funkar extra bra med bar överkropp, och kör du hemmagym så är det ju fritt fram![]()
Vårt gym är också oisolerat men jag kör chins som sista övning varje pass och då är det varmt även om det är kallt så att säga...”Hemmagymmet” är dock o-isolerat. Kommer vara mycket testosteron i vinter när jag kör pull-ups utan tröja i minus![]()
Tänk att du ska fighta Ivan Drago så är det inga problem”Hemmagymmet” är dock o-isolerat. Kommer vara mycket testosteron i vinter när jag kör pull-ups utan tröja i minus![]()
Höll på mycket med kroppshäv förut. Det tar fram apan i en!Vårt gym är också oisolerat men jag kör chins som sista övning varje pass och då är det varmt även om det är kallt så att säga...
Dips kan du ju köra mellan två bord eller stolar om du inte är så lång. Behöver ju inte vara så komplicerat.Höll på mycket med kroppshäv förut. Det tar fram apan i en!
Fasen, måste laga den gamla hävställningen! Kanske kan kombinera med att bygga en dipsställning? Har ni förslag?
45x95 och lite rundstav så löser du det. Sätt reglar på det röda också så blir det stadigt.Visa bilaga 797523Det har du helt rätt i, och det gör jag väl ibland, men när jag ändå har sågen i hand, och jag har minnen av stadiga, bra dipsställningar från förr. En separat ställning är inte jättedyr.
Hmm. Om jag fattar det där 5x5 rätt så gjorde jag nog någon variant igår. De tre översta seten är uppvärmning (vikt, reps, set). Skulle kunna vara ett lagom pass när passet därefter är knäböj. (Mitt "säkra" max i marklyft är 90.)Stronglift har två pass mark/vecka varannan vecka. Då enligt modellen 1X5 rep/pass, där jag kör 5x5 med mina klena vikter.