Status MTB banor i Skåne?

Jo som XCO.
Fulltofta har en del sten men då behöver man hitta. Officiella slingan har jag inte koll på men varför skulle den skilja sig från alla andra officiella? Slätare än gamla autobahn antagligen.

Blir inte klok på fulltofta. Verkar rätt litet?
Hovdals verkar ha en backe ner mot sjön?

Ser att det 1h o 10 minuter till hovdala för mig. Det exakt samma som till västersjö enligt Google.... Lite drygt
Den officiella slingan i fulltofta är rätt tråkig och känns väldigt platt… inte riktigt värld resan tyvärr.
Men den är inte mer än lite fram räfsad och full av 5-10cm höga ”stubbar”om man nu gillar sånt.

Vill man istället köra slät o fin ”flow” med berms o hopp så kan jag berätta att de e fina förhållanden på daggan…2 bilder från idag innan löven avlägsnades.

Bilagor

• IMG_7547.webp
    IMG_7547.webp
    1.5 MB · Besök: 69
  • IMG_7539.webp
    IMG_7539.webp
    1.6 MB · Besök: 74
Senast ändrad:
Gärna mer sten och bröt. Jag har luskat lite på strava men tar gärna gpx på pm. Genarp eller annat närmare än 1h+

Kanske dags att kolla runt lite annat i genarp när vita ändå är förstörd. Finns ytor längre österut som cyklades back in the day.

Bröt

1000004811.webp

Fanns en del som kändes så på 26'' med 70 grader.

Nu är det barnen som ska köra.
Tex sträckan ner på baksidan Observatoriet duger om man kunnat få till en slinga. Kör man ner där snabbt kan man ändå cykla lite.

Innan vita fanns cyklade vi ut mot jägarehus och frisksportsstugan. Har du varit där?
Problemet är att nån lagt grindar på stängsel-övergångarna i fårhagarna. Jag var där borta för 2-3 år sen och kollade.

Ora låter mest lockande men är där också avverkat så får det vänta

Kastar på förekommen anledning in denna:

Ej testat men kan vara värt en utflykt.
Finns/fanns en del stora o fina features innan, jag är lite osäker på hur stora delar som nu ligger under vatten.
Dock är det en tillrättalagd o krattad slinga men väl värt ett besök!

Senast ändrad:
Just klöva hallar (alltså naturreservatet) är det cykelförbud i, kan vara bra att känna till och ta det försiktigt där. Finns massor med stökiga vandringsleder på resten av åsen om det inte bara är utförsstök du letar efter.

Vart ska man ta familjen på förstamajcykling? Hustrun är nybörjare, dottern likaså, dessutom ogillar dottern uppförsbackar (suck). Jag kommer cykla på en cyclocross pga hittar fan inte en billig beg MTB till hustrun. Alltså bör det vara enkel plattåka i skog.

Vi har cyklat en del på spillepengen och börnat runt i käglinge, så vi tar gärna något annat.

Vi utgår från Malmö.

Hämta en luftdämpad rockmachine 2x9 på XXL och cykla häckeberga? Gissar att den är dryg på cross. Helstel med 2.1'' är inga problem

Annars kan jag bara tänka mig prästaskogen. Nog vårfint

EDIT
Bokskogen finns men där är svårt att undvika förbud. Jag har en kortare runda lämplig för mindre barn,

Senast ändrad:
Vart ska man ta familjen på förstamajcykling? Hustrun är nybörjare, dottern likaså, dessutom ogillar dottern uppförsbackar (suck). Jag kommer cykla på en cyclocross pga hittar fan inte en billig beg MTB till hustrun. Alltså bör det vara enkel plattåka i skog.

Vi har cyklat en del på spillepengen och börnat runt i käglinge, så vi tar gärna något annat.

Vi utgår från Malmö.
Har ni varit på Järavallen?

Vi utgår från Malmö.
Revinghed, runt Krankesjön, är platt och vackert. Ibland avstängt pga militärövning, får kolla innan bara. Jag har en GPX-fil om så önskas.

Vilken stenkastning är du ute och far efter? Denna?

Ja, men jag har inte kollat skillnaden mot den billigare som är på rea.
Jag vet inte heller så mycket mer än att det är luft och inte "ren kina" RST är väl nåt så när känt?

Får jag inte byta nåt så vinner nog luft och 2x9 mot 1x o stål.

Bäst cykel med luft och 1x är annars active flow 10 men då är det oklar gaffel från nattskift (jag har ingen aning och har inte testat).
Som bas för framtida uppgraderingar är den fin tror jag. Liksom big trial 200

Såg två elektriska trial mc mellan obs och klinten idag.
Det är inte lönt att försöka längre

Hitta några röd-ish sträckor ner över hygget. Deppigt att det ändå försvinner vid plantering men grabben behöver testa på.
Dottern krasslig och kusinen har fått en egen riktig cykel så vi passade på.
Jag hann inte byta från thunder burt och grabben hade tunga 2.6''. Var visst så stor skillnad som behövs för att jag ska hänga med uppför och det var lite för tufft ner för pojken första gången i vuxen stök så jag vann trots däcken. Mot ett litet barn. Nice

Hallå!
Har läst och försökt fånga upp allt som skrivits ang. Genarp på senaste.
Hur ser det ut där nu? Finns där några nedfarter kvar man kan cykla? Och finns det folk som är där och bygger något?

Hur ser det ut med andra nedfarter? Skulle vara kul att slippa köra till Vallåsen varje gång man vill cykla (utför).. rätt långt från Malmö.

Och även kul om man kunde komma överens med markägare eller kommun någonstans där möjligheten finns att dra ihop ett gäng och få bygga lite slingor.

På uppdrag av markägaren Skabersjö Gods, så utför Sydved under vecka 33-35, en manuell avverkning i bokbeståndet i anslutning till Skabersjöparkeringen. Med anledning av detta så avspärras motionsspåret och ridslingan som går genom avverkningsområdet, även Skabersjöparkeringen spärras av helt för infart.

Det är redan förbjuden cykling men den som vet vet. Finns andra ställen att parkera i så fall. Inkl golfklubben om man vågar synas på MTB där... det gör inte jag men det finns annat.

edit. Det är alltså första parkeringen från Skabersjö / Roslätt upp till höger. Innan GK och långt innan Torup.
Precis in i skogen och efter trafikolyckan.

Mycket trist. Kommunen vill väl dra in några kronor på att sälja marken till någon som bygger bostäder intill största gigantiska återvinningscentralen.

Hörby MTB Arena alltså? Tråkigt.

Jag har egentligen varit där alldeles för lite, men förstår att det lags ner väldigt mycket ideellt arbete. Mycket trist, kan nog kännas svårt att hitta motivationen till att börja på ny kula nån annan stans.

Ajdå låter helt galet, men tolkar infon som att det va ett väntat beslut och något man vetat om enligt avtal sen tidigare.

Hoppas ork o energi finns kvar för en nystart någonstans…

Samtidigt passar jag på att berätta att min slinga ”Daggan” uppdateras och underhålls löpande, det börjar komma löv på marken men även efterlängtad fukt för lite nybygge.

Bilagor

• IMG_9048.webp
    IMG_9048.webp
    1 MB · Besök: 68
Samtidigt passar jag på att berätta att min slinga ”Daggan” uppdateras och underhålls löpande, det börjar komma löv på marken men även efterlängtad fukt för lite nybygge.
Lyckades äntligen ta mig till Daggan härom veckan, riktigt kul bygge, även för mig som är "fel" målgrupp (gubbe som cyklar helstel xc).

Tillbaka
Topp