1x12 eller 2x10 för pendling?

fredrik_s

Medlem
Hej. Det är dags för mig att ersätta min gamla pendlarhoj. Jag kikar på några olika gravel modeller. Jag har kört 1x10 på min gamla hybrid och hade tänkt köra vidare på singelklinga men uppgradera till 1x12 för att få lite bredare spann. När jag pratade med min LBS idag så rekommenderade de att INTE köra på singel klinga fram om man kör snabbare än 20km/h då det sliter ojämnt på kasetten eftersom man ligger på de tyngsta växlarna hela tiden. De rekommenderar 2x10.

Jag gillar annars konceptet med att slippa framväxel. Lättare. Billigare. Mindre underhåll. Och snyggare.

Behöver jag tänka om tycker ni, och gå på 2x fram för att få bättre utväxling och minska slitage?

Jag pendlar året om. 16km enkel väg. 25-30 km/h i snitt.

MVH Fredrik

Hade LBS bara tvådelade att sälja?
Konstigt resonemang kan jag tycka.
Man kan ju anpassa framklingans storlek så att man ligger i 20km/h mitt på kassetten.
Jag har singelklinga på lvg/gravel (samma cykel olika hjulpar), 20km/h håller jag nog ganska mitt i kassetten. 40 fram och 11-42 bak.

Nu ska man inte jämföra med eliten iofs. men de har ju ofta singelklinga på tempocyklarna och de cyklar en bit över 20km/h.

Hej. Det är dags för mig att ersätta min gamla pendlarhoj.

Jag pendlar året om. 16km enkel väg. 25-30 km/h i snitt.

MVH Fredrik

Är det mycket höjdskillnader? Isåfall talar det för den ökade rangen av 2*10.
Annars talar det för 1*10. Eller 11, billigare drivlina än 12 delat, nog samma för delar.
Shimano cues comes to mind.

Om du har varit nöjd med 1*10 kommer inget bli sämre med 1*12.
Moderna grupper är dessutom byggda för att tåla sneda ledjelinjer och som påpekat innan, hur du ligger på kassetten går att påverka med val av framdrev.

min senaste cykel blev singelklinga.

ett veritabelt problem med singelklinga, och viktigt undvika uppträder när klingan är för liten. så som den tyvärr alltför ofta ser ut. det medför att man vid vanlig cykling sliter ut kedjan och snart drivlinan genom överdriven användning av alltför små drev på kassetten.

usch.

men är singelframdrevet tillräckligt stort, uppträder tvärtom det omvända; det skyddar mot oönskad användning av leksaksdreven jämfört med tvådelat. kedjan då på lilla klingan har alltså en mer eller mindre stor tendens hamna på de minsta dreven. och kedjelinjen då ska vi inte tala om. värt att undvika, men kräver viss teknisk tankeförmåga hos brukaren av en 2x-cykel.

tvådelat ger bättre chans till till tajta högfartsväxlar, och tester visar att det utväxling för utväxling ger lägre friktion. det ger också chans blixtsnabbt vid oväntad inbromsning eller stopp från hög fart, få till en lättare växel att starta upp med. så det som normalt sett är en ergonomisk fördel med singelklinga blir här dess motsats.

trots detta föredras singelklinga av en stor majoritet ska vi säga genomsnittliga användare. och inte mycket att säga om det, så länge inte konceptet saboteras av en för liten framklinga.

Pendlar 20km enkel kör 2x10 och trivs bra med det. Snitt typ 25-30 km/h hade förmodligen inte valt singelklinga om jag köpt nytt idag.

Men smaken är som baken

jag tycker också 2-delat. men inte med för stor storklinga, för kais har också en poäng.

kanske 46-30 eller ännu mindre, så att du kan köra nästan jämt på storklingan. sen bara i undantagsfall på lillklingan i för branta backar.

gcn släppte nyligen en intressant video med liiiite för få tester med en lite för intressant maskin. där verkade det som, på de alldeles för få tester vi fick se, att förlusterna (som jag gissar linjerar ganska bra med slitage) var större när en körde på små kugg, jämfört med dålig kedjelinje. det kan kanske också tala för att köra nästan jämt på (en inte för stor) storklinga och bara ha lillklingan som nödväxel.

Mekaniskt 2-delat och vinterpendling i salt, smuts och slask är enligt min erfarenhet en riktig framväxeldödare så på lite sikt blir det singelklinga ändå.

Lillklinga har sina poänger när det är mycket oplogat, uppförs och med två småttingar i barnvagn. Till och med tredelat kan vara skönt då.

Jag kör 2x10 för Stockholmspendling nu, men skulle inte tveka köra singelklinga då jag inte ens kommer ihåg när jag använde lillklingan senast, troligen när jag cyklade i skogen någonstans, så det var inte riktigt pendling… Frågan kommer inte avgöra nästa pendlarinköp.

Behovet av en lillklinga beror ju en del på hur känslig man är för rätt kadens, vad får kassett man har och vad för terräng man har. Jag vill ha täta steg (12-28T för närvarande) och då behöver jag lillklingan när det går uppför eller på sämre väglag (vissa former av grus). Eller de dagar jag vill slippa duscha vid ankomsten.
För referens så har jag Tranebergsbron, Västerbron och Hammarbybacken (alternativt Skanstullsbron) att ta mig upp för med svaga ben.

Med det sagt så lyckas jag ju pendla på HT också emellanåt utan att implodera och där har jag 1x11 med pizzakassett.

Helst x2. Jag körde många år utan växlar. Sen flera år med intern 5-växlat. Det fungerade jättebra för min pendling. Att cykeln utan växlar även användes titt som tätt för hårdträning, för att hinna med då jag tävlade, bevisade för mig att i princip alla cyklar duger.

Tack
min senaste cykel blev singelklinga.

ett veritabelt problem med singelklinga, och viktigt undvika uppträder när klingan är för liten. så som den tyvärr alltför ofta ser ut. det medför att man vid vanlig cykling sliter ut kedjan och snart drivlinan genom överdriven användning av alltför små drev på kassetten.

usch.

men är singelframdrevet tillräckligt stort, uppträder tvärtom det omvända; det skyddar mot oönskad användning av leksaksdreven jämfört med tvådelat. kedjan då på lilla klingan har alltså en mer eller mindre stor tendens hamna på de minsta dreven. och kedjelinjen då ska vi inte tala om. värt att undvika, men kräver viss teknisk tankeförmåga hos brukaren av en 2x-cykel.

tvådelat ger bättre chans till till tajta högfartsväxlar, och tester visar att det utväxling för utväxling ger lägre friktion. det ger också chans blixtsnabbt vid oväntad inbromsning eller stopp från hög fart, få till en lättare växel att starta upp med. så det som normalt sett är en ergonomisk fördel med singelklinga blir här dess motsats.

trots detta föredras singelklinga av en stor majoritet ska vi säga genomsnittliga användare. och inte mycket att säga om det, så länge inte konceptet saboteras av en för liten framklinga.
Tack för ett utförligt svar. Jag tänkte också att med 2x blir det lättare att byta från tungt till lätt, och tvärt om, vid start/stop vid stoppljus etc. Så slipper man växla upp/ner flera steg på bakväxeln. Gillar dock inte att behöva Micro justera framväxten beroende på vilket drev bak man ligger på (antar att det fortfarande behövs, det gör det på min racer iaf, shimano 105).

Det finns ju fördelar och nackdelar med allt.

Gillar dock inte att behöva Micro justera framväxten beroende på vilket drev bak man ligger på (antar att det fortfarande behövs, det gör det på min racer iaf, shimano 105).
Framväxeltrim eller ej är även beroende på ramen och då ffa kedjestagslängd (chain stay length)
chainstay_length.png

Oftast är kedjestagen längre på en typisk pendlarcykel än på en racer, vilket minskar risken för framväxeltrim

En annan sak att tänka på i ditt val är kostnaden för slitdelar, kolla vad sådant som kedja och kassett kostar för 10-delat resp 12-delat.
Oftast slits delarna mer med 1x än med 2x, så risken är att du med 1x12 får byta slitdelar oftare.

Livslängden på alla delar i drivlinan, inte enbart framväxeln, blir bättre med skärmar och en tillräckligt lång egolapp
egolapp-jpg.225309

Det finns många fler exempel här, tex i denna tråd
https://happyride.se/forum/threads/visa-din-kompislapp-om-du-har-nagon.1537412/

Jag kan inte annat än småle åt resonemanget "tvådelat men inte för stor framklinga så du kan köra på stora nästan jämt".
Så i princip köra 1x 😂

Sen snackar vi pendling, för de flesta av oss innebär det i miljö där annan trafik påverkar rytmen, att då haka upp sig på hur tighta steg kassetten har blir lite larvigt då.

Och pendling innebär i regel samma väg dag in dag ut så man vet vilken utväxling som blir bäst rätt fort och kan då anpassa med lämpligt framdrev.

Jag har inget emot framväxlar, men kan uppskatta enkelheten i 1x i synnerhet på en pendlare som tenderar att bli eftersatt gällande underhåll.

Senast ändrad:
Jag kan inte annat än småle åt resonemanget "tvådelat men inte för stor framklinga så du kan köra på stora nästan jämt".
Så i princip köra 1x
exakt så, tanken är att köra typ singelklinga, men ha bredare omfång att ta till i ovanliga fall av brant backe.

då kan en ha en större "singelklinga" och undvika att ligga för mycket på småkuggen.

(vidrigt med hånfullheten bara för att du inte förstår, skärp dig)

För pendling är 1x en no-brainer i min värld givet att det inte är extremt kuperat. Klart enklare att underhålla och serva än 2x. Väljer du 10- eller 11-delat kostar också slitdelarna mindre. Jag har kört både 1x10 och 1x11 och oftast med 11-32 bak som har tätare steg på de tyngre växlarna, men ändå 32 tillgängligt. Cyklat med både 40 och 42 fram till detta.

Så i princip köra 1x 😂
Nära men inte samma sak. För med en lillklinga är man flexibel och kan angripa tunga backar även när man inte har starka ben. Även om 95% av sträckan inte kräver det så är det rätt jobbigt de 5% som gör det om man inte har lillklingan.

Sen snackar vi pendling, för de flesta av oss innebär det i miljö där annan trafik påverkar rytmen, att då haka upp sig på hur tighta steg kassetten har blir lite larvigt då.
För många, många pendlare så finns det rätt långa sträckor utan avbrott. Jag pendar från förort, genom stan, och ut på andra sidan. Det är bara en liten bit i stan och vid ett fåtal tätt trafikerade korsningar där jag inte kan hålla optimal hastighet*.

Och pendling innebär i regel samma väg dag in dag ut så man vet vilken utväxling som blir bäst rätt fort och kan då anpassa med lämpligt framdrev.
Pendlar man någorlunda långt så har man flera alternativa vägar. Jag har ca 17,5 km och kan välja mellan ett tiotal olika rutter utan att öka sträckan mer än 1-2 km. För att inte tala om omvägar på fina dagar. Skönt då att ha mer flexibilitet.

Jag har inget emot framväxlar, men kan uppskatta enkelheten i 1x i synnerhet på en pendlare som tenderar att bli eftersatt gällande underhåll.
Vissa av oss har inte dedikerade pendlarcyklar. Och enkelheten i en framväxel kombinerat med alla fördelar den har ger en väldigt fördelaktig pang-för-pengarna-kalkyl.

* Optimal hastighet i detta sammanhang är den hastighet jag känner för, med den kadens jag känner för, för dagen.

Sram har gjort justering fram onödigt sedan mycket länge. Rival finns fortfarande 2X11.
Nå, utan att veta var och under vilka geografiska förhållanden TS pendlar är det väl rätt meningslöst att ge råd om utväxling?
Fortfarande finns rem & navväxel i 8, 11 och 14 vx konfigurationer om man värdesätter driftsäkerhet och enkelt underhåll...

Jag vill också tycka!

1x12 är för folk som byter cykel ofta och inte hinner märka av slitage av framförallt kedja. Samt har köpt såpass dyra saker alternativt har inställningen att de "har det bästa" att de inte noterar att skiten växlar rövigt och att stordreven med stans snedaste kedjelinje är som att cykla med drivlinan smord med sirap. I jämförelse med 10-delat är det verkligen dåligt till allt förutom om man tycker att framväxel är ett straff (vilket det är, men bara vid stigcykling).

2x10 eller kanske 2x11 är verkligen det optimala sett ur nästan alla aspekter. Omfång räcker till allt man kan tänka sig (annars är det rena särintressen som ärligt talat är helt ovidkommande). Slitage är försumbart - kedja håller 600-1000 mil enligt mina egna noteringar (som kräver att man smörjer kedjan på ett rimligt sätt) och kassetten långt mycket mer. Om man lyckas paja sin framväxel eller har problem med att ställa in den är det svårt att bedriva ett liv som cykelpendlare. Hydrauliska bromsar är svårare. Eller att man kan behöva rikta växelörat. Eller byta vevlager, osv. Allt detta inträffar oftare än att framväxel av bra kvalitet går sönder. En ny kostar väl dessutom 319 kr eller något, som kan vara en okej utgift om man på något vis lyckas förstöra den.

Notering kring singelklinga:
Till följd av att jag inte har en rimlig möjlighet att montera framväxel på min lastcykel (som är min daily beater) så har jag kört singelklinga på den med 1x10, 33-drev fram och 11-34-kassett. Jag cyklar nästan alltid så fort jag bara orkar och kör titt som tätt på högsta växeln, brukar snitta ca 3-5 km/h långsammare på den än bockstyrecykel, bor/pendlar där det är lite kuperat och drar några gånger i veckan en brant backe som är ca 120 hm, ibland med två barn på flaket. Mao inte helt optimalt användningsområde för 1x10 (går emot allt Kais säger exempelvis), men tydligen fungerar det närapå exakt lika bra som 2x10 ändå. Kedjan som sitter på nu har gått i 336 timmar och kassetten 471 timmar. Det blir massor av pendling!😊 Min 12-delade drivlina käkar upp sin kedja på 80 timmar...🤯

Jag föredrar 2x, men kör 1x på cykeln som jag brukar pendla på, eftersom den även används till aktiviteter där 1x är att föredra. Skulle gärna haft både lägre och högre utväxling, utan att få glest mellan stegen. Har 11-32 eller 11-34 på kassetterna. 15 av 20 km sker utanför stan.

Jag föredrar 2x, men kör 1x på cykeln som jag brukar pendla på, eftersom den även används till aktiviteter där 1x är att föredra. Skulle gärna haft både lägre och högre utväxling, utan att få glest mellan stegen. Har 11-32 eller 11-34 på kassetterna. 15 av 20 km sker utanför stan.
Jag hade gärna velat äta godis varje dag, men bara för att man vill innebär det inte att det är en bra idé.😛

Skämt åsido så kör jag 1x12 på stigcykeln, med 36 fram och 11-51 bak (ungefär, minns inte exakt...), och med lättrullade däck går det att cykla skitfort med den. Tradeoffen är att den käkar upp kedjor, växlar ganska sunkigt och är känslig i indexeringen. Inga problem i praktiken och jag hade kunnat pendla med den, men långt ifrån optimalt. Skulle aldrig pendla med den setupen om det inte var så att jag var tvungen att kunna stigcykla med pendlarhojen eller så..

Nu när detta nästan blivit ännu en 1x vs 2x-tråd vill jag helt oombett inkomma med mina erfarenheter: jag har pendlat på 1x10 och 1x11 de senaste 10 åren (minst). Under dessa år har jag också tävlat landsväg med 2x11 och 1x12 och kört mtb med 1x10, 1x11, 2x10 och 1x12. Sen ett år har jag 1x13 på en cykel.
Jag upplever ärligt talat inga uppenbara stora skillnader i slitaget. Visserligen så loggar jag inte hur många kilometer jag gjort på vilken kombo, men slitaget beror enligt min inte helt ringa erfarenhet mycket, mycket mer på hur/var/när man cyklar och - framför allt - hur man smörjer/vaxar kedjan och vilka skärmar man har än på hur många fram- och bakdrev cykeln har.

Sen kan man ju ifrågasätta hur viktigt ett antal mils längre hållbarhet är. Byta kedja är inte särskilt dyrt om man inte kör regnbågskedja och att renovera kassetten är en no-brainer för alla som vill förenkla sitt cykelliv och spara otroligt enkla pengar.

Undantag som säkert kan ge ett orimligt snabbt slitage är väl om man har en utväxling som gör att man ligger och tuggar på kassettens smådrev (12 el mindre) ofta. Låt bli att göra det och lägg tankeeneegin och pengarna på nåt annat säger jag!

Alla dessa varningens fingrar som höjs om man kör 2X och ligger i korsade ytterlägen.
Är det nånstans jag ser sned kedjelinje är det på min (enda) 1X11, mtb’n, där någorlunda rak kedjelinje tycks förekomma endast i högsta utväxlingarna. För min del 36X11/12/ vad nu den nästa heter på en 11-42-kassett. Sen sneddar det till sig.

Leker man runt lite med t.ex. denna https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&K...28,32,36&UF=2170&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth så kan man komma fram till vad som passar en själv rätt väl. Hur fort vill jag kunna köra, hur långsamt vill jag kunna köra, vilket kadensintervall trivs jag inom, vilka kompromisser kan jag tänka mig göra... Själv kör jag på 1x9 44T 11/36 för motsvarande cykel. Upplever inte att det går varken för fort eller för långsamt.

Nu när detta nästan blivit ännu en 1x vs 2x-tråd vill jag helt oombett inkomma med mina erfarenheter: jag har pendlat på 1x10 och 1x11 de senaste 10 åren (minst). Under dessa år har jag också tävlat landsväg med 2x11 och 1x12 och kört mtb med 1x10, 1x11, 2x10 och 1x12. Sen ett år har jag 1x13 på en cykel.
Jag upplever ärligt talat inga uppenbara stora skillnader i slitaget. Visserligen så loggar jag inte hur många kilometer jag gjort på vilken kombo, men slitaget beror enligt min inte helt ringa erfarenhet mycket, mycket mer på hur/var/när man cyklar och - framför allt - hur man smörjer/vaxar kedjan och vilka skärmar man har än på hur många fram- och bakdrev cykeln har.

Sen kan man ju ifrågasätta hur viktigt ett antal mils längre hållbarhet är. Byta kedja är inte särskilt dyrt om man inte kör regnbågskedja och att renovera kassetten är en no-brainer för alla som vill förenkla sitt cykelliv och spara otroligt enkla pengar.

Undantag som säkert kan ge ett orimligt snabbt slitage är väl om man har en utväxling som gör att man ligger och tuggar på kassettens smådrev (12 el mindre) ofta. Låt bli att göra det och lägg tankeeneegin och pengarna på nåt annat säger jag!
Håller med dig i stora delar och tycker det är intressant med folk som faktiskt provat en massa olika grejer.

Mitt gnäll om 1x12 kan nog nyanseras lite. Jag har en app som mäter alla mil på alla cyklar och varje enskild komponent (om jag lyckas komma ihåg att lägga in dem/uppdatera när jag byter) och jag loggar i princip allt. 12-delat har det kämpigt i direkta jämförelser, men det är inte riktigt rättvist då det inte är samma sorts cykling (som du är inne på). Om jag satt 12-delat på de cyklar som används likt pendlarcyklar (dvs regn, salt, snö och allt sådant, men med bra skärmar) så kanske jag hade fått upp milen för kedjorna. De gånger man behöver ett 51-drev bak på asfalterad väg är exakt 0, så i verkligheten hade de stora dreven helt saknat slitage, och med den sortens användning hade man eventuellt kunnat köra klingan längre ut för rakare kedjelinje på två nedre tredjedelarna eftersom den övre tredjedelen bara i undantagsfall använts. Men med det tänket faller liksom grejen lite och man kan istället köra 2x10/11 som är billigare på alla vis (där man har omfånget de få gånger man faktiskt behöver det genom att lägga sig på lillklingan).

Oavsett vilket är slitage av drivlinan på rimligt prissatta komponenter knappt ett problem. Jag kämpar febrilt med att slita ut mina grejer genom att cykla så mycket som möjligt, men lägger verkligen småpengar på cykelunderhåll trots det. Är dock noga med smörjning och slarvar aldrig med det, med följden att grejerna håller jättelänge (förutom då den där 12-delade stigcyklarkedjan..😇).

Nära men inte samma sak. För med en lillklinga är man flexibel och kan angripa tunga backar även när man inte har starka ben. Även om 95% av sträckan inte kräver det så är det rätt jobbigt de 5% som gör det om man inte har lillklingan.

För många, många pendlare så finns det rätt långa sträckor utan avbrott. Jag pendar från förort, genom stan, och ut på andra sidan. Det är bara en liten bit i stan och vid ett fåtal tätt trafikerade korsningar där jag inte kan hålla optimal hastighet*.

Pendlar man någorlunda långt så har man flera alternativa vägar. Jag har ca 17,5 km och kan välja mellan ett tiotal olika rutter utan att öka sträckan mer än 1-2 km. För att inte tala om omvägar på fina dagar. Skönt då att ha mer flexibilitet.

Vissa av oss har inte dedikerade pendlarcyklar. Och enkelheten i en framväxel kombinerat med alla fördelar den har ger en väldigt fördelaktig pang-för-pengarna-kalkyl.

* Optimal hastighet i detta sammanhang är den hastighet jag känner för, med den kadens jag känner för, för dagen.

Du har en massa anledningar till varför 2* är bättre men det är ju för ditt specifika användningsområde och det är väl helt självklart att man ska optimera saker och ting efter vad man själv tycker är bäst om man har erfarenhet av alternativet. Men de flesta skulle klara sig alldeles utmärkt med en 1*12 eller dylikt drivlina med lite tanke bakom val av drev mm.
Båda har för och nackdelar men då vi snackar pendling så är frågan om det verkligen måste vara så optimalt hela tiden? För egen del håller jag gärna allt så enkelt som möjligt med så få slitagekomponenter som möjligt.

Argumentet 10 s håller betydligt mycket längre saknar relevans för mig, då mina 12s drivlinor håller evighetslänge i alla fall med vaxning, skärmar som skyddar från slask osv.
Men det bästa är som alltid att bilda sig en egen uppfattning.

exakt så, tanken är att köra typ singelklinga, men ha bredare omfång att ta till i ovanliga fall av brant backe.

då kan en ha en större "singelklinga" och undvika att ligga för mycket på småkuggen.

(vidrigt med hånfullheten bara för att du inte förstår, skärp dig)

Hoppas du hade en dålig stund bara och inte blir så här upprörd på riktigt av en diskussion om framväxelns vara eller icke vara på ett Internetforum. Skulle aldrig få för mig att håna någon för deras val av växelsystem. Men hoppas också att folk oavsett vad de själva föredrar kan se saker och ting ur ett annat perspektiv. :)

Du har en massa anledningar till varför 2* är bättre men det är ju för ditt specifika användningsområde och det är väl helt självklart att man ska optimera saker och ting efter vad man själv tycker är bäst om man har erfarenhet av alternativet.
Korrekt. Dock är min observation att väldigt många delar mina förutsättningar i form av längre sträckor utanför staden, och därmed utan extern påverkan på sin egen trafikrytm. Därför delar jag mina erfarenheter och erbjuder en annan verklighet än din med påståendet "Sen snackar vi pendling, för de flesta av oss innebär det i miljö där annan trafik påverkar rytmen, att då haka upp sig på hur tighta steg kassetten har blir lite larvigt då.".

Jag pendlar inte jättelångt men det blir ändå de flesta veckor ca 105 km. Även om bara hälften skulle falla under kategorin "fri fart" så är det 5 mil per vecka eller ca 200 mil om året. Det är tillräckligt mycket för att jag ska vilja optimera min utrustning.

Men de flesta skulle klara sig alldeles utmärkt med en 1*12 eller dylikt drivlina med lite tanke bakom val av drev mm.
Båda har för och nackdelar men då vi snackar pendling så är frågan om det verkligen måste vara så optimalt hela tiden? För egen del håller jag gärna allt så enkelt som möjligt med så få slitagekomponenter som möjligt.
Det är väl en personlig avvägning mellan "enkelthet" och optimering. Jag började pendla med 1,5x8 (3-delat med dålig funktion), bytte till 2x8, sedan 2x10 och emellanåt 1x11**. 2x10 är absolut och tveklöst bäst*. 3x fraväxel kan vara lite pillig tycker jag men 2x framväxel har jag aldrig upplevt några problem med. Anektodisk bevisföring såklart men jag köper inte "enkelhet" som ett argument mot 2x på väg**.

* För mig. Omfång, täta steg och bra pris/prestanda kalkyl
** I skogen hade jag först 2x8 men där upplevde jag, som många andra, att 2x inte är någon fördel.

Tillbaka
Topp