Hur uppstod dessa skador på däcket?

Puffster

Medlem
Hej, fick punka häromdagen och jag har lite svårt att förstå anledningen bakom. Hålet uppstod på sidan av däcket och jag kan se en mängd liknande ”skrapmärken” som där hålet uppstod. Kan inte se att det skulle uppstå av något som fysiskt utstickande som skavt på däcket. Enda jag kan tänka mig är att däcket haft för lite luft över tid och fått flexa och därmed till slut fått hål. Någon som sett liknande?

image1.webp
image0.webp

däck tenderar att vika sig på samma ställe när en kör med lågt lufttryck, och till slut går det hål av utmattning. jag upplever det som att vissa däck är värre än andra.

preliminärt tycker jag problemet är mindre med breda fälgar, men jag är osäker på om jag tolkar mina erfarenheter rätt på den punkten. jag tror vikningen blir värre i kurvorna när däcket kränger, och däcket kränger mindre med breda fälgar, och då blir alltså eventuellt vikningarna mildare. tänker mig att @kais01 har säkrare svar i den här frågan.

dack.webp

Det är friktionspunka eller så kallad skavsårspunka och uppstår till 100% av för lågt däcktryck och är den utan tvekan absolut vanligaste punkteringen. Oavsett vikt ska trycket aldrig falla under däckets angivna minimuntryck eller rekommenderade tryck. Är man tung får man lägga sig vid maxtrycket om problemet kvarstår.

Som sagt tidigare är detta vanligare på däck med tunn däcksida som då inte stadgar upp och kompenserar lika mycket för handhavandefelet. Ju smalare fälg i förhållande till däckbredden, desto mer ballongformat blir däcket i tvärsnitt och rynkar sig mer.

Det råder lite av en pandemi av lågtrycksförare nu när tävlingsvärlden inser att man sparar några sekunder på att köra lägre eller snarare "optimalt" däcktryck för prestanda. Att göra detsamma när man pendlar orsakar enbart kapitalförstörelse.

Pumpa mer och oftare.

Får minnen från förr. Då måste man ut och kolla med jämna mellanrum att däcken/slangarna var pumpade. Annars sprack de, exvis ballongdäck, sönder.

Cykelställ med vassa utstickande grejer? Jag har sett liknande på min egen cykel efter att ha använt en galvaniserad cykelhållare på jobbet som skaver på däcken för att ytan är extremt skrovlig.

Alla strecken går ju åt samma håll, vilket talar emot "skrynkelpunka". Edit: Då hade det uppstått "korslagda" spår eftersom däcket inte vet åt vilket håll det rullar.
Jag har för övrigt aldrig ens hört talas om punka på grund av den anledningen tidigare, och ännu mindre upplevt den själv.

Senast ändrad:
Det är friktionspunka eller så kallad skavsårspunka och uppstår till 100% av för lågt däcktryck
Håller med. Mina fatbikesdäck och MTB-däck har sådana karakteristiska spår, ibland i ena riktningen, ibland i två riktningar. Men...
är den utan tvekan absolut vanligaste punkteringen.
detta håller jag inte med. Jag har inte haft några punkteringar orsakade av skavspår på däck, vare sig med slangar eller slanglöst. Jag har haft och har sett (på andras cyklar) genomslagspunkor, punkor orsakade av vassa föremål, stora och små, och till och med punkor när ventilen lossnar från slangen, men inga punkor på däcksidor som sammanföll med skavspår.

Oavsett vikt ska trycket aldrig falla under däckets angivna minimuntryck eller rekommenderade tryck.
Detta är inte sant heller. Lättvikta barn och ungar och sedan korta lätta vuxna kan enkelt klara sig med däcklufttryck mycket lägre än angivet på däck. Med moderna MTB-däck behöver även medelviktiga cyklister inte ha lufttryck såpass högt. Är man verkligen tung behöver man säkert högre lufttryck, grövre däck och annat punkaskydd.

Att göra detsamma när man pendlar orsakar enbart kapitalförstörelse.
Håller med detta. Inget problem att ha högre lufttryck i pendlardäck,
Pumpa mer och oftare.
…men även detta utesluter inte regelbunden lufttryckskontroll med en lufttrycksmätare (antingen inbyggd i pumpen eller enstaka enhet). "Fingertest" duger tydligen inte för de flesta.

skulle säga utseendet är typiskt för däck med relativt tunna däcksidor visavi kraftigare mönsteryta. det krävs då inte ens särskilt lågt tryck för att det skall uppstå skrynkling i däcksidan i samband med sväng.

det blir en lokal försvagning av stommen, och till slut brister det vid någon liten extra påfrestning.

har råkat ut för problemet redan efter några veckor med marathon racer, vilka har papperstunna sidor.

har köpknappen begåvat en med dylika däck får man välja mellan högt däcktryck, eller att med vinkelslipen och 24ans papper tunna ut laterala mönstret. problemet är tydligast om däckmönstret har låg 'profilnegativanteil'. tyskarna är bra på beskrivande ord. vad skulle det heta på svenska? tätt däckmönster?

när det gäller bred vs smal fälg har jag ingen tydlig uppfattning. det borde bli värre med smal fälg, men å andra sidan funkar det redan från början dåligt med lågt däcktyck och smal fälg, så den risken minskas ju då?

min slutsats har varit att däckets konstruktion är mest avgörande.

Cykelställ med vassa utstickande grejer? Jag har sett liknande på min egen cykel efter att ha använt en galvaniserad cykelhållare på jobbet som skaver på däcken för att ytan är extremt skrovlig.

Alla strecken går ju åt samma håll, vilket talar emot "skrynkelpunka". Edit: Då hade det uppstått "korslagda" spår eftersom däcket inte vet åt vilket håll det rullar.
Jag har för övrigt aldrig ens hört talas om punka på grund av den anledningen tidigare, och ännu mindre upplevt den själv.
Du är helt ute och seglar

Håller med. Mina fatbikesdäck och MTB-däck har sådana karakteristiska spår, ibland i ena riktningen, ibland i två riktningar. Men...

detta håller jag inte med. Jag har inte haft några punkteringar orsakade av skavspår på däck, vare sig med slangar eller slanglöst. Jag har haft och har sett (på andras cyklar) genomslagspunkor, punkor orsakade av vassa föremål, stora och små, och till och med punkor när ventilen lossnar från slangen, men inga punkor på däcksidor som sammanföll med skavspår.

Att du inte råkar ut för det så ofta är ett anekdotiskt undantag från regeln och betyder att du tillhör de 5-20% av cyklisterna som faktiskt pumpar däcken ordentligt. 😄👍
Ventiler som lossnat är av samma orsak; för lågt däcktryck. Däcket börjar rotera på fälgen och drar med sig slangen men ventilen är fast i fälgen och slits av. Vassa föremål hör mest vintern till och utgörs främst av gruset de halkbekämpar med och stiger då upp till max hälften av punkteringarna. Sommartid är glas och grus kanske 10-25%.
Detta är inte sant heller. Lättvikta barn och ungar och sedan korta lätta vuxna kan enkelt klara sig med däcklufttryck mycket lägre än angivet på däck. Med moderna MTB-däck behöver även medelviktiga cyklister inte ha lufttryck såpass högt. Är man verkligen tung behöver man säkert högre lufttryck, grövre däck och annat punkaskydd.
Även barn, kortväxta och tummetottar får friktionspunka när de kör med 0,5 bar istället för däckets rekommenderade 2,5-4,5 bar tex. Väldigt vanligt.
…men även detta utesluter inte regelbunden lufttryckskontroll med en lufttrycksmätare (antingen inbyggd i pumpen eller enstaka enhet). "Fingertest" duger tydligen inte för de flesta.
Precis. Inte många skulle känna på bildäcken med tummen trots att de är "lågtrycksdäck" runt 2 bar medan många tror sig känna skillnad på "rätt" tryck medan de i själva verket bara känner om däcket är mjukt eller hårt. Något som infaller redan mellan 1-2 bar och kanske är en tredjedel av optimalt tryck för de flesta däck. Följer man inte däckets rekommenderade tryck så är friktionsskador ett faktum. Lite som att köra en motor på "redline". Jag har bytt minst 20 000 slangar så jag har sett det mesta.

Newtons lagar gäller inte dig då? Du har aldrig bytt en slang i ditt liv. Baka surdeg istället eller trollar du?
Om du på allvar tror att det är rimligt att använda det tryck som står angivet på sidan av cykeldäck så kan jag inte annat än tycka synd om dig.
Jag får inga skrynkelmärken på mina däck trots mycket lägre tryck än "tillåtet". Skulle inte ens fundera på att cykla med de idiottryck tillverkarna anger som minimum.

Tips: prova själv istället för att blint lita på en siffra satt av någon du inte har en aning om hur den resonerat.

Om det orsakats av lågt tryck vet jag inte men att det skulle vara den vanligaste punkteringen låter helt befängt. Det måste vara en ytterst lokal företeelser eller kanske begränsat till däcken som säljs på den aktuella lbs.

Minimitrycket är det inte meningen du ska använda till nåt

Däcktryck är väl där för att friskriva tillverkaren vid ev olycka? "obejects in the mirrors are closer than they appear" eller annat legalt trams

Att du inte råkar ut för det så ofta är ett anekdotiskt undantag från regeln och betyder att du tillhör de 5-20% av cyklisterna som faktiskt pumpar däcken ordentligt. 😄👍
Ventiler som lossnat är av samma orsak; för lågt däcktryck. Däcket börjar rotera på fälgen och drar med sig slangen men ventilen är fast i fälgen och slits av. Vassa föremål hör mest vintern till och utgörs främst av gruset de halkbekämpar med och stiger då upp till max hälften av punkteringarna. Sommartid är glas och grus kanske 10-25%.

Även barn, kortväxta och tummetottar får friktionspunka när de kör med 0,5 bar istället för däckets rekommenderade 2,5-4,5 bar tex. Väldigt vanligt.

Precis. Inte många skulle känna på bildäcken med tummen trots att de är "lågtrycksdäck" runt 2 bar medan många tror sig känna skillnad på "rätt" tryck medan de i själva verket bara känner om däcket är mjukt eller hårt. Något som infaller redan mellan 1-2 bar och kanske är en tredjedel av optimalt tryck för de flesta däck. Följer man inte däckets rekommenderade tryck så är friktionsskador ett faktum. Lite som att köra en motor på "redline". Jag har bytt minst 20 000 slangar så jag har sett det mesta.
Kan du länka källan på den statistiken?

Egna observationer på LBS tolkar jag det som. Något som ofta brukar ha varierande värde har jag noterat.

Ventil som slits av är intressant. Kunderna kanske inte kommer tillbaka när enda åtgärden är ny slang och pumpat till 5 bar?
Vi har en gammal skrot-white i släkten som äter ventiler. Slutade inte förrän jag bytte däck /fram back. Funderade att testa att talka eller nåt sånt. Jag vet inte vilka andra teorier man kan ha när det hjälpte att byta däck till ett identiskt däck.
Tryck var det i alla fall inte.

Om du på allvar tror att det är rimligt att använda det tryck som står angivet på sidan av cykeldäck så kan jag inte annat än tycka synd om dig.
Jag får inga skrynkelmärken på mina däck trots mycket lägre tryck än "tillåtet". Skulle inte ens fundera på att cykla med de idiottryck tillverkarna anger som minimum.

Tips: prova själv istället för att blint lita på en siffra satt av någon du inte har en aning om hur den resonerat.
Längd och vikt på dig frågas, kom.

Egna observationer på LBS tolkar jag det som. Något som ofta brukar ha varierande värde har jag noterat.
Att den genomsnittliga cyklisten skiljer sig från oss här på forumet som alla delar ett intresse för cyklar är ju inte så konstigt. Att underhållet och medvetenheten hos de två grupperna också skiljer sig är inte heller konstigt. Faktumet kvarstår fortfarande att den vanligaste orsaken för punktering är undertryck och bara en liten minoritet vet om att man ens kan mäta däcktryck. Att det står något användbart på sidan av däcken är också nytt för de flesta. Den här informationen kanske är självklar för de flesta av oss men jag kan av erfarenhet säga att det ändå finns gott om ganska inbitna cyklister som kan en hel del om allt från komponentfakta och underhåll utan att pumpa däcken mer än varannan månad och bara känna med tummen och ändå sätta i 1 bar på 40-622 och pumpa nästa gång vid 0,5 bar.
Ventil som slits av är intressant. Kunderna kanske inte kommer tillbaka när enda åtgärden är ny slang och pumpat till 5 bar?
Vi har en gammal skrot-white i släkten som äter ventiler. Slutade inte förrän jag bytte däck /fram back. Funderade att testa att talka eller nåt sånt. Jag vet inte vilka andra teorier man kan ha när det hjälpte att byta däck till ett identiskt däck.
Tryck var det i alla fall inte.
Det hör till ovanligheterna att Ventiler slits av från annat än undertryck men allt från vassa fälghål till vassa fäkgband kan bidra. Däckstrukturen och flexibiliteten samt dimensionerna påverkar så klart också. Ingen regel utan undantag.

Möjligen sant, men då på grund av genomslag. Knappast att däcket skrynklats till punktering på slätt underlag.
Hittar du bara på medan du skriver, eller var får du alla konstigheter ifrån?
Skämtar du? Vad har underlaget med saken att göra. Skulle du köra ett däck med tunna däcksidor och undertryck så skrynklig sig däcksidorna oavsett om du kör i gräs, grus, asfalt eller på velodromen. Har du aldrig ens hängt på sadeln och sett vad som händer med däcket när det är runt 1 bar? Prova själv.

Är det bara nybörjare här?

Med dina omfattande erfarenheter vore det förstås intressant att veta i vilken butik eller verkstad som dessa och dina andra kunskaper tillämpas.
Hur många däck och slang byter du per dag? Hur många andra människors däck/slang byter du varje dag? Att bara finmeka med sin egna lyxjonne räknas inte ens. Kunder som i motsats till en del här inne, lyssnar på mina råd kommer till aka och tackar eftersom de helt plötsligt börjat spara massor med pengar och istället för sitt få 10 punkor om året och byta däck 1 gång om året får de knappt en punka och då kanske av glas. Jag vet att jag har rätt och att du har fel men du lider av danning-krüger-effekten.

Är det bara nybörjare här?
Vad är din enfaldiga teori? Låt oss höra vad småbarnen har att säga om det här? Berätta...... jag ska försöka att inte skratta
... Jag vet att jag har rätt och att du har fel men du lider av danning-krüger-effekten.
Nu vet jag inte vad du har för mål med din närvaro på detta forum men om det är att sprida kunskap tror jag att förolämpningar, hån och gliringar är fel väg att gå. Jag tror att de flesta människor får en ganska negativ inställning till en person som ägnar sig åt sådant. Och om man blir negativt inställd blir man också mindre mottaglig även för sakliga argument.

Nu vet jag inte vad du har för mål med din närvaro på detta forum men om det är att sprida kunskap tror jag att förolämpningar, hån och gliringar är fel väg att gå. Jag tror att de flesta människor får en ganska negativ inställning till en person som ägnar sig åt sådant. Och om man blir negativt inställd blir man också mindre mottaglig även för sakliga argument.
en sån här "världsmästare" gör man enklast i att bara blocka han kan allt vet allt o alla andra e idioter o har fel... jobbat hela livet som "cykelmekaniker" men kan oftast på sin höjd byta komponenter.. o lever i ett eget universum.. finns två av dessa "världsmästare" på facebooks cykelgrupper som ja sen länge blockerat o skulle inte förvåna mej ett dugg om denne här e den ena av dom skrivsättet e otroligt likt ena.......

Tillbaka
Topp