[OT] Ljusterapilampa?

glitch

Aktiv medlem
[OT] Ljusterapilampa?
Och nu snackar jag inte sånt som kan dyka upp i blinkmonglotråden 😂
Nån som kör med Ljusterapilampa?

Modeller att rekommendera/ undvika?

[OT] Ljusterapilampa?
jag tar sedan många år ledigt på onsdagar, och ser till att komma utomhus. första åren bara mörka delen av året.

ångesten för det anfallande vintermörkret försvann. ljusterapi irl.

sen som mikva nog antyder; det går med bra lampor även ta sig ut i naturen även mörka vinterkvällar. nästan så det är roligare än när det är ljust.
.
image0.webp

Senast ändrad:
[OT] Ljusterapilampa?
jag tar sedan många år ledigt på onsdagar, och ser till att komma utomhus. första åren bara mörka delen av året.

ångesten för det anfallande vintermörkret försvann. ljusterapi irl.

sen som mikva nog antyder; det går med bra lampor även ta sig ut i naturen även mörka vinterkvällar. nästan så det är roligare än när det är ljust.
.
Visa bilaga 798536

Låter underbart! Inget som min livssituation tillåter i dagsläget tyvärr.

Gällande terapeutiska verkan av en dagsljuslampa så har jag inga förväntningar att den ska göra underverk. Däremot så går jag upp rätt mycket tidigare än resten av familjen samt har andra ljuspreferenser i hemmet än min bättre hälft - så tanken är att jag ska få en rejäl ljuskälla på morgonen som piggar upp utan att jag behöver tända upp hela hemmet till de övrigas förtret.

Mer än så orkar jag inte förklara :)

[OT] Ljusterapilampa?
Låter underbart! Inget som min livssituation tillåter i dagsläget tyvärr.

Gällande terapeutiska verkan av en dagsljuslampa så har jag inga förväntningar att den ska göra underverk. Däremot så går jag upp rätt mycket tidigare än resten av familjen samt har andra ljuspreferenser i hemmet än min bättre hälft - så tanken är att jag ska få en rejäl ljuskälla på morgonen som piggar upp utan att jag behöver tända upp hela hemmet till de övrigas förtret.

Mer än så orkar jag inte förklara :)
Jag har en sån där fyrkantig sak som lyser som fan och står på frukostbordet under den svarta årstiden. Men om den hjälper är jag tveksam till. Drar istället till Spanien med cykel under armen ett par ggr under den tiden.
Mycket bättre!

[OT] Ljusterapilampa?
Jag har en sån där fyrkantig sak som lyser som fan och står på frukostbordet under den svarta årstiden. Men om den hjälper är jag tveksam till. Drar istället till Spanien med cykel under armen ett par ggr under den tiden.
Mycket bättre!
Absolut, hade valt Spanien alla dagar i veckan - men precis som med Kais onsdagar inte ett alternativ med två barn och två heltidsarbetande föräldrar med krävande jobb. Skulle välja dagsljus + utomhus alla dagar i veckan och ge det som rekommendation om någon frågar.

Men nu är det så att vi bor i Mordor åtminstone några månader per år och även om jag gick ut 05.30 på morgonen så skulle det inte finnas nåt ljus :)

[OT] Ljusterapilampa?
Du har ingen möjlighet att ta en lunchpromenad?
Eller, vilket skall vara ännu bättre, en 10min promenad på fm + em istf stillasittande inomhusfikapaus?
Även mulna dagar skall ju det vara bättre att vara ute än att stanna inomhus med tända lampor
Kanske särskilt under de 100 mörkaste dagarna, från 2 november till den 9 februari enl

[OT] Ljusterapilampa?
Pre-pandemi sprang jag 2-3 gånger i veckan på lunchen, tittade lite snett på de förtappade själar som stod på löpband på jobbets gym nere i källaren innan jag gick ut och tankade. Lite sämre på det numera, oklart varför.

[OT] Ljusterapilampa?
På vintern när solen tittar fram släpper jag allt och ger mig ut för att suga i mig av solen.
Brukar kunna bli en promenad på 30-40 min för att få lite cirkulation på blodet och solstrålar i själen.
När jag cyklar så gillar jag att cykla utan att ha någon tid att passa. Då blir turerna mest efter jobbet och på vintern är det då mörkt. Därför en liten promenad istället för cykeltur.

[OT] Ljusterapilampa?
Du har ingen möjlighet att ta en lunchpromenad?
Eller, vilket skall vara ännu bättre, en 10min promenad på fm + em istf stillasittande inomhusfikapaus?
Även mulna dagar skall ju det vara bättre att vara ute än att stanna inomhus med tända lampor
Kanske särskilt under de 100 mörkaste dagarna, från 2 november till den 9 februari enl

Jag är ute så mycket det går och tar alla luckor som bjuds för sol / ljusexponering.

Min nyfikenhet handlar som sagt inte primärt om någon terapeutisk effekt, utan snarare om att ha en placerad stark ljuskälla som lyser upp i hemmet och minskar på "dygnet runt-mörker"-känslan som gärna infinner sig i november december, när antalet soltimmar kan räknas med ena handens fingrar 😂

Jag tänker mig en hyggligt diskret sak som skulle kunna stå på ena köksbänksidan och lysa upp min tillvaro medan jag bombar nervsystemet med koffein inför dagens "innan familjen gått upp trainerpass". Kanske vore fint om den kunde spela radio också och väckarklocka.

Men då verkar det snabbt gå över till nåt slags "mysbelysningspryl" istället. Med en massa olika färger och grejer och inte brutalt starkt ljus bara, vilket ju jag är ute efter.

Senast ändrad:
[OT] Ljusterapilampa?
Jag är ute så mycket det går och tar alla luckor som bjuds för sol / ljusexponering.

Min nyfikenhet handlar som sagt inte primärt om någon terapeutisk effekt, utan snarare om att ha en placerad stark ljuskälla som lyser upp i hemmet och minskar på "dygnet runt-mörker"-känslan som gärna infinner sig i november december, när antalet soltimmar kan räknas med ena handens fingrar 😂

Jag tänker mig en hyggligt diskret sak som skulle kunna stå på ena köksbänksidan och lysa upp min tillvaro medan jag bombar nervsystemet med koffein inför dagens "innan familjen gått upp trainerpass". Kanske vore fint om den kunde spela radio också och väckarklocka.

Men då verkar det snabbt gå över till nåt slags "mysbelysningspryl" istället. Med en massa olika färger och grejer och inte brutalt starkt ljus bara, vilket ju jag är ute efter.
Göggla Beurer

[OT] Ljusterapilampa?
Sitter du som jag bakom en skärm om dagarna?
Bakom mina skärmar kör jag med någon jättestark lampa som sägs härma solen i våglängderna, som lyser upp väggen bakom rätt rejält. Mest för att jag sitter så djupt in i huset att yttre fönster inte når fram till mig...
Om det hjälper? Ja kanske...?

[OT] Ljusterapilampa?

Det finns ju Wake Up Light, men om de är väl ffa till för sovrummet som "väckarklockor"
och om en sådan ger tillräckligt med ljus för köksbordet har jag ingen aning om.
När jag googlar hittar jag Wake Up Light från just Beurer, men det finns inga lampor under den rubriken på hemsidan!
https://www.beurer.se/wellbeing/ljus/wake-up-light
Däremot finns det en hel del under rubriken Terapi ljus
https://www.beurer.se/wellbeing/ljus/terapi-ljus

Kanske den bästa lösningen för dig är två typer av lampor?
Ett Wake Up Light som väckarklocka i sovrummet, tex ngn från Philips, om det funkar med hustrun?
och en ljusterapilampa med riktigt starkt ljus för köksbordet?

[OT] Ljusterapilampa?
Sitter du som jag bakom en skärm om dagarna?
Bakom mina skärmar kör jag med någon jättestark lampa som sägs härma solen i våglängderna, som lyser upp väggen bakom rätt rejält. Mest för att jag sitter så djupt in i huset att yttre fönster inte når fram till mig...
Om det hjälper? Ja kanske...?

Jo, sitter bakom skärm, men sitter också nära stora fönsterytor så på kontorstid när det är ljust ute är det mer ett problem att man blir tvungen att dra ner persiennerna :)

[OT] Ljusterapilampa?
jag kör med en beurer tl 30 g som jag placerar bakom skärmen de dagar jag jobbar hemifrån. Svårt att säga om den gör någon nytta. Förvisso att komma ut och träna eller ta en promenad ger mycket mer, men den är billig, liten och går att förvara i en kant i en låda under den ljusa delen av året...

[OT] Ljusterapilampa?
Som pensionär är min livsuppgift att sitta på en parkbänk och mata duvorna med förgiftade ärter. När mörkret och vinter faller på drar jag gärna söderöver vid en plats vid havet och bättrar på min solbränna

Tillbaka
Topp