Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jag tar sedan många år ledigt på onsdagar, och ser till att komma utomhus. första åren bara mörka delen av året.
ångesten för det anfallande vintermörkret försvann. ljusterapi irl.
sen som mikva nog antyder; det går med bra lampor även ta sig ut i naturen även mörka vinterkvällar. nästan så det är roligare än när det är ljust.
.
Visa bilaga 798536
Jag har en sån där fyrkantig sak som lyser som fan och står på frukostbordet under den svarta årstiden. Men om den hjälper är jag tveksam till. Drar istället till Spanien med cykel under armen ett par ggr under den tiden.Låter underbart! Inget som min livssituation tillåter i dagsläget tyvärr.
Gällande terapeutiska verkan av en dagsljuslampa så har jag inga förväntningar att den ska göra underverk. Däremot så går jag upp rätt mycket tidigare än resten av familjen samt har andra ljuspreferenser i hemmet än min bättre hälft - så tanken är att jag ska få en rejäl ljuskälla på morgonen som piggar upp utan att jag behöver tända upp hela hemmet till de övrigas förtret.
Mer än så orkar jag inte förklara :)
Absolut, hade valt Spanien alla dagar i veckan - men precis som med Kais onsdagar inte ett alternativ med två barn och två heltidsarbetande föräldrar med krävande jobb. Skulle välja dagsljus + utomhus alla dagar i veckan och ge det som rekommendation om någon frågar.Jag har en sån där fyrkantig sak som lyser som fan och står på frukostbordet under den svarta årstiden. Men om den hjälper är jag tveksam till. Drar istället till Spanien med cykel under armen ett par ggr under den tiden.
Mycket bättre!
Du har ingen möjlighet att ta en lunchpromenad?
Eller, vilket skall vara ännu bättre, en 10min promenad på fm + em istf stillasittande inomhusfikapaus?
Även mulna dagar skall ju det vara bättre att vara ute än att stanna inomhus med tända lampor
Kanske särskilt under de 100 mörkaste dagarna, från 2 november till den 9 februari enl
![]()
Den mörka tunneln är 100 dagar lång
Under precis 100 dagar är det för mörkt i Stockholm. Mellan 2 november och 9 februari når solen aldrig högre än 16 grader över horisonten.www.dn.se
Göggla BeurerJag är ute så mycket det går och tar alla luckor som bjuds för sol / ljusexponering.
Min nyfikenhet handlar som sagt inte primärt om någon terapeutisk effekt, utan snarare om att ha en placerad stark ljuskälla som lyser upp i hemmet och minskar på "dygnet runt-mörker"-känslan som gärna infinner sig i november december, när antalet soltimmar kan räknas med ena handens fingrar
Jag tänker mig en hyggligt diskret sak som skulle kunna stå på ena köksbänksidan och lysa upp min tillvaro medan jag bombar nervsystemet med koffein inför dagens "innan familjen gått upp trainerpass". Kanske vore fint om den kunde spela radio också och väckarklocka.
Men då verkar det snabbt gå över till nåt slags "mysbelysningspryl" istället. Med en massa olika färger och grejer och inte brutalt starkt ljus bara, vilket ju jag är ute efter.
Göggla Beurer
Det finns ju Wake Up Light, men om de är väl ffa till för sovrummet som "väckarklockor"Min nyfikenhet handlar som sagt inte primärt om någon terapeutisk effekt, utan snarare om att ha en placerad stark ljuskälla som lyser upp i hemmet och minskar på "dygnet runt-mörker"-känslan som gärna infinner sig i november december, när antalet soltimmar kan räknas med ena handens fingrar
Jag tänker mig en hyggligt diskret sak som skulle kunna stå på ena köksbänksidan och lysa upp min tillvaro medan jag bombar nervsystemet med koffein inför dagens "innan familjen gått upp trainerpass". Kanske vore fint om den kunde spela radio också och väckarklocka.
Men då verkar det snabbt gå över till nåt slags "mysbelysningspryl" istället. Med en massa olika färger och grejer och inte brutalt starkt ljus bara, vilket ju jag är ute efter.
Sitter du som jag bakom en skärm om dagarna?
Bakom mina skärmar kör jag med någon jättestark lampa som sägs härma solen i våglängderna, som lyser upp väggen bakom rätt rejält. Mest för att jag sitter så djupt in i huset att yttre fönster inte når fram till mig...
Om det hjälper? Ja kanske...?