Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Körde långpendling 4 mil hem. Trodde jag skulle hinna hem innan regnet men icke och så en pyspunka på det. Jag är en lyckans ost! Regn bara sista tio min och pyspunka sista 5 - men det höll ända hem. Slangen hade spruckit. Av ålderdom? Också bra, för vill ju inte ha hål i däcket. Stoppade in en kina tpu. Livet är lagom spännande.

Fin, solig och höstig fredagsmorgon.

För nån månad sen klagade jag på den låga prioriteringen för cyklister vid de ny trafikljusen i korsningen Sollentunavägen/Nyodlingsvägen. Sen några veckor funkar de betydligt mycket bättre. Sensorerna verkar registrera oss cyklister och man behöver inte trycka längre. Dessutom är det oftast grönt, eller hinner slå om till grönt innan man kommer fram.

Hempendling via Stora Skuggan och lite CX-träning igår kväll. Det började regna precis när jag kom dit och sedan ökade det. De 25 km hem i regnet utan skärmar var inte såå njutningsbara. Många ninjor ute i regnet, både till fots och till cykel.

Blev påkörd av en elsparkcykel vid Hisingsbron/Platinan i Göteborg igår.

Jag stod och väntade vid trafikljusen, fick grönt och började cykla under kollektivtrafikbron. Från öster kom en person på elsparkcykel. Han såg ut att kolla så att bilarna lämnade företräde – vilket de gjorde – men jag märkte att han genade på fel sida för att ta svängen. Jag tänkte att han snart skulle få syn på mig, men det gjorde han inte.

I sista sekund försökte han väja, men körde in med styret i min arm. Han skrek till som om han blivit skjuten, och jag blev rätt chockad. Som tur var vurpade ingen av oss. Han vände sig om, bad om ursäkt och frågade hur det gick. Jag kände lite smärta men ville mest bara därifrån så fort som möjligt.

Efter att ha tänkt efter tror jag att han blev bländad av trafiken i området – det var både mörkt och regnigt – men man får vara extra försiktig i sådana förhållanden och undvika genvägar.

När jag kom till jobbet såg jag skadorna tydligare: ett mindre skrapmärke på handen, ett litet sår på armen och ett blåslaget pekfinger. Jag var orolig att det skulle svullna, men som tur var gjorde det inte det. Det kunde ha gått mycket värre, men den här gången klarade jag mig lindrigt!

Bilagor

• kollision.webp
    kollision.webp
    74.3 KB · Besök: 35
Hempendling via Stora Skuggan och lite CX-träning igår kväll. Det började regna precis när jag kom dit och sedan ökade det. De 25 km hem i regnet utan skärmar var inte såå njutningsbara. Många ninjor ute i regnet, både till fots och till cykel.
Kul att du fortfarande kör så mycket cx!

Plockade loss framklingorna, gjorde rent och fettade in anliggningsytor och gängor innan återmontering i helgen. Resten av drivlinan fick också lite kärlek. Nu är cykeln 100% knakfri! Frågan är vad som är störst? Frustrationen över att inte hitta orsaken till cykelknak, eller tillfredsställen när man väl gör det?

Cykeln var i alla fall så tyst att råttan som sprang över vägen framför mig i Bagartorp (nog) inte hade en aning om att jag var där.

Det var svalare idag.
@fd.Elhojtok Jag gjorde tvärt om och micklade dit ett par vanliga pedaler isf spd. Smidigare att ta sig till och från cykelgaraget på jobbet om man går i ett par vanliga skor. :sneaky:

Verkar blir lite svalare temp den här veckan så man får väl ta på sig lite mer än i morse. Är fortfarande frusen på magen och framsida ben.

Ingen pendling idag, fick börja dagen på lättakuten efter mindre vurpa orsakad av rent klantighet. Sko som inte riktigt ville lossna från SPD-pedalen, fick loss foten men lite för sent. Lyckade ta en del av fallet med foten men höger tumma tog en rejäl smäll. Inget brutet bara stukat.. så får vila i någon dag till sen kör vi igen.

Cykeln är fortfarande kraschad, och jag ville prova nåt annat än tunghybriden. Det blev en provtur med en gammal 3-växlad damtralla som jag har fixat iordning.
Kallt förstås, och med vanliga gympadojor istället för cykelskorna. Kanske skulle ha micklat dit SPD?
Satte spd på en 3-växlad en gång. Funkade men kändes läskigt vid varje stopp. Nåt med fotbroms och inte kunna trampa bakåt. Kanske vanesak.

De har spärrat av del av cykelväg på Lidingövägen, korsningen Lidingövägen/Erik Dahlbergsgatan mot Värtahamnen för att förmodligen gräva, det kommer att bli trångt. Det räckte med två cyklar för att bli trångt då en dumperbil såg till att ta upp stort utrymme.

Svalare i morse, hade fingervantar men tror det behövs lite mer resten av veckan.
Tog en längre väg idag och det kändes skönt. Morgonen och soluppgången var fin och det stärker en. Mycket trafik och jag vill komma iväg lite tidigare för att slippa det värsta.

Sadelstolpen knarrar på xc. Vad använder ni för pasta till den?

Har jagat ett irriterande knakande på min gamla pendlare i två veckor. Den har nog aldrig varit så väl infettad, men knakandet fortsatte. Igår bytte jag till ett annat hjulpar och nu var den tyst. Vågar dock inte riktigt ropa hej än.

Kanske. Kom på att jag drog åt några skruvar på pedalerna också, så det kan vara det. Eller något helt annat.
På mina mtb skor touchar del av gummimönstret under skon i pedalen (beroende på belastning). La till en bricka mellan sko och kloss för att få mera distans. Lyckades få bort knaket med det resulterade i att jag glider omkring som bambi på hal is när jag går från plats A till B. Har därmed önskat mig en Dremel till födelsedag. I will not give up!

Sval men behaglig morgon, det efterlyses en cyklist om kraschade på st:eriksbron Sthlm i fredags i FB gruppen "vi som cyklar i stockholm" Cykeln togs om hand och man efterlyser ägaren. Lappen med kontaktuppg verkar inte ha nått den drabbade.

Sista månaderna upplever jag Göteborg som en helt annan cykelstad. Mycket folk ute på banorna nu. Köer av cyklister på rakorna och klungor i rödljusen. Mycket bilar också, men de har ju fått egna boulevarder att vara på. Ännu en ny variant av GC-bana förbi Västlänken-bygget vid Centralen/Nordstan. Krokigaste och smalaste hittills tror jag, men uppskattar det ingenjörsmässiga skådespelet (även om jag inte ser det som en bra idé att bygga så nära vattnet). Fascineras över de skrotcyklar som vanliga människor står ut med att cykla på.

Ville köpa något igår på vägen hem. Kom på en stor korsning där en skikt av asfalten hade tagits bort, såg steget upp till hela asfalten på cykelbanan, men registrerade det inte helt. Hoppade upp med framhjulet men bakhjulet sade klonk (borde lära mig att bunnyhoppa). Genomslag, såklart. Varför fanns ingen varningskylt (jag vet ...)?

Idag sen propaganda-pendling med ny slang och åtdragen kedjan :)

Visa bilaga 798018
så vad köpte du, en ny slang eller en bmx-kurs?
Kör inte du med spd förresten, då behöver du ju inga skillz för att lätta upp för en asfaltskant, bara ryck i pedalerna, tönt.
(gammalt Happyskämt för de som tror jag är oförskämd)

Tillbaka
Topp