Hur var din cykelträning idag?

Skönt att komma ut en tur i dag, när vädret var fint. I går var det regn och rusk på eftermiddagen, så jag höll mig inomhus. Det blev drygt 2h cyklat i dag, plus en kort löprunda efter det.

20251008_163634.webp

Varning för lång rant

Försöker komma igång med cykelträningen. Jag har bara cyklat långt och lugnt hela året hittills utan pulsmätning. Vore kul att se hur man kan utvecklas med pulsmätning och lite mer strukturerad träning.

I morse blev det 4x4 intervaller:
Visa bilaga 797740
Visa bilaga 797741
Kan inte så mycket om träning och har aldrig varit intresserad av att läsa på av någon konstig anledning. Är det vettigt att fortsätta mosa 4x4 och slänga in något distanspass i veckan? Vad mer för pass och intervaller borde man köra?

Jag har inte tillgång till Zwift och jag ska under vintern försöka komma igång med löpningen och se om jag kan få kroppen att hålla för det. Ett Coopertest vore kul att göra tänker jag för att få en indikation på vilken form jag är i nu. Jag får ju annars inte ut så mycket data ur min gamla Polar m450 cykeldator.

Inte tränat löpning regelbundet och har gjort typ 5 pass i år. Sprang för några veckor sen ett lopp på 1 mil, ungefär halva sträckan i terräng och uppför en pulkabacke 2 gånger. Kom in på prick 50min med en snittpuls på 199slag/min och max på 207slag/min. Rätt nöjd över det, men kroppen blev väldigt trasig. Så ett konkret mål är att springa milen snabbare och bygga upp en kropp som faktist håller för det också.
Bra jobbat på milen! Du verkar ju ha en bra grundkondition om du kan göra 50 min på milen nästan helt utan föregående löpträning. Svårt att råda med träning och extra klurigt att kombinera cykling och löpning. Den bästa träningen är väl den som blir av, så det bör ju kännas någorlunda roligt. Sen är det ju så att löpträning sliter bra mycket mer på kroppen än vad cykelträningen gör. Lätt att ta i för mycket eller öka volymen för snabbt i löpning och dra på sig skador, särskilt om man har bra grundkondition från andra idrotter, som t.ex. cykling, men att muskler och ligament inte är vana med löpningen.

Många brukar nämna en tumregel att inte öka mer än 10% per vecka, t.ex. v.g. total löpdistans. Sen hur mycket man vill lägga i tid på cykling resp. löpning är väl lite av en prioriteringsfråga, beroende på om det är något man vill satsa mer på. Jag har experimenterat en del själv och kommit fram till att om jag vill kunna träna mycket behöver jag nog hålla ned löpningen och lägga den mesta tiden på cykling. Jag vet inte vilken fördelning som är optimal och det finns nog många åsikter och skolor kring det.

Sen när det gäller hur man bör variera sin träning mellan olika intensiteter eller längd på passen, där finns det oändliga möjligheter att variera sig och det finns många olika skolor/filosofier här också om hur man bör lägga upp träningen. En filosofi går ut på att köra "pyramidalt", dvs, att basen (den största andelen träning) bör bestå av pass på relativt låg intensitet, sen ju högre upp i pyramiden man kommer, desto högre intensitet, men samtidigt desto mindre andel av träningen.

Man får oftast prova sig fram och känna sig för vad som passar en. Sen kan det var rätt stora skillnader på hur olika individer svarar på olika träningsupplägg. Lycka till med träningen!

Kolla även att kassetten sitter fast på body.
Det är inte hjulet du ser utan trainern. Inser att den svettiga bilden inte är den bästa 😅 Tycker jag känt på allt. Inget löst, inget spel, inget glappt.

Får sätta mig in i hur jag mäter kassetten och framdrev. 🤔 Kedjan är ok. Inga kedjehopp men visst rassel som nog ökat senaste veckorna.

Idag blev det 4,3 syntetmil med 209 höjdmeter på 1:13:48 (215 watt). Mycket bra utifrån mina förutsättningar och zwifts indikation på 1:30.

Bra jobbat på milen! Du verkar ju ha en bra grundkondition om du kan göra 50 min på milen nästan helt utan föregående löpträning. Svårt att råda med träning och extra klurigt att kombinera cykling och löpning. Den bästa träningen är väl den som blir av, så det bör ju kännas någorlunda roligt. Sen är det ju så att löpträning sliter bra mycket mer på kroppen än vad cykelträningen gör. Lätt att ta i för mycket eller öka volymen för snabbt i löpning och dra på sig skador, särskilt om man har bra grundkondition från andra idrotter, som t.ex. cykling, men att muskler och ligament inte är vana med löpningen.

Många brukar nämna en tumregel att inte öka mer än 10% per vecka, t.ex. v.g. total löpdistans. Sen hur mycket man vill lägga i tid på cykling resp. löpning är väl lite av en prioriteringsfråga, beroende på om det är något man vill satsa mer på. Jag har experimenterat en del själv och kommit fram till att om jag vill kunna träna mycket behöver jag nog hålla ned löpningen och lägga den mesta tiden på cykling. Jag vet inte vilken fördelning som är optimal och det finns nog många åsikter och skolor kring det.

Sen när det gäller hur man bör variera sin träning mellan olika intensiteter eller längd på passen, där finns det oändliga möjligheter att variera sig och det finns många olika skolor/filosofier här också om hur man bör lägga upp träningen. En filosofi går ut på att köra "pyramidalt", dvs, att basen (den största andelen träning) bör bestå av pass på relativt låg intensitet, sen ju högre upp i pyramiden man kommer, desto högre intensitet, men samtidigt desto mindre andel av träningen.

Man får oftast prova sig fram och känna sig för vad som passar en. Sen kan det var rätt stora skillnader på hur olika individer svarar på olika träningsupplägg. Lycka till med träningen!
Varning för vägg av text igen

Tack! Löpning känns som att det borde vara ett bra komplement till cyklingen. Att t.ex. cykla intervaller utomhus under vintern kan vara tufft, men jag vill inbilla mig att löpningen är enklare att få till. Förutom det tycker jag att bli snabbare på milen är ett kul mål. Det är en sån klassisk sträcka och måttstock inom löpning. Men som du säger kan jag tänka mig att det är svårt att få till en balans mellan cykling och löpning och att man får prioritera det man vill bli bra på, för mig är det cyklingen. Problemet för mig också är ju såklart att kroppen inte håller för löpning och att jag lär behöva lägga en del tid på det, tid som istället hade kunnat läggas på att bli en snabbare och starkare cyklist.

Ska börja läsa på lite om träning. Igår körde jag ju ett 4x4-pass, vilket är kul, men det är nog inget jag behöver fokusera på inser jag. Har inget behov av att formtoppa mig nu och VO2max går väl relativt fort att bygga upp när det dags. Att bygga FTP är nog ett bra första steg. Då verkar tröskel och distans vettigt att fokusera på. Tänker att ett antal (2-4) hårdare och kortare pass, t.ex. intervaller och något (1-3) längre distanspass i veckan kan vara en bra start. Ska läsa på om vad man borde köra.

Allting är ju kul i början när det är nytt och får se om jag orkar hålla i. Jag har förhoppningar eftersom jag inte kliver direkt upp från soffan. Jag har redan rätt många mil i benen i år, bara att fokus inte har legat på att på utvecklas som cyklist.

Jag har mycket tid att döda och träning känns väl som ett någorlunda vettigt tidsfördriv är min tankegång här och nu.

Nåväl, bara lite tankar och förstår om ingen orkat läsa hit. Cyklade i allafall ett 2x20 tröskelpass idag bara för att det är det enda tröskelpasset jag kan i huvudet:
3C0F93BB-2008-4841-BF97-3E514879C4A1.webp
128DEF77-BD1F-406B-AB0D-DA6EB2DE86FC.webp

Det var kul och tar rätt bra på kroppen. Känns som att man kan cykla fler såna här.

Tack! Löpning känns som att det borde vara ett bra komplement till cyklingen. Att t.ex. cykla intervaller utomhus under vintern kan vara tufft, men jag vill inbilla mig att löpningen är enklare att få till. Förutom det tycker jag att bli snabbare på milen är ett kul mål. Det är en sån klassisk sträcka och måttstock inom löpning. Men som du säger kan jag tänka mig att det är svårt att få till en balans mellan cykling och löpning och att man får prioritera det man vill bli bra på, för mig är det cyklingen. Problemet för mig också är ju såklart att kroppen inte håller för löpning och att jag lär behöva lägga en del tid på det, tid som istället hade kunnat läggas på att bli en snabbare och starkare cyklist.

Ska börja läsa på lite om träning. Igår körde jag ju ett 4x4-pass, vilket är kul, men det är nog inget jag behöver fokusera på inser jag. Har inget behov av att formtoppa mig nu och VO2max går väl relativt fort att bygga upp när det dags. Att bygga FTP är nog ett bra första steg. Då verkar tröskel och distans vettigt att fokusera på. Tänker att ett antal (2-4) hårdare och kortare pass, t.ex. intervaller och något (1-3) längre distanspass i veckan kan vara en bra start. Ska läsa på om vad man borde köra.

Allting är ju kul i början när det är nytt och får se om jag orkar hålla i. Jag har förhoppningar eftersom jag inte kliver direkt upp från soffan. Jag har redan rätt många mil i benen i år, bara att fokus inte har legat på att på utvecklas som cyklist.

Jag har mycket tid att döda och träning känns väl som ett någorlunda vettigt tidsfördriv är min tankegång här och nu.

Nåväl, bara lite tankar och förstår om ingen orkat läsa hit. Cyklade i allafall ett 2x20 tröskelpass idag bara för att det är det enda tröskelpasset jag kan i huvudet:
Visa bilaga 797972Visa bilaga 797973
Det var kul och tar rätt bra på kroppen. Känns som att man kan cykla fler såna här.
Jag vet inte om cyklister har någon större nytta av att byta ut viss del av träningen mot löpning istället för cykling. Det sägs ju att man blir bra på det man tränar på. Det finns iaf. gott om material att nörda in sig i då det gäller träningslära. För den som funderar på fysiologiska effekter av löpning kontra cykling kan t.ex. nedanstående artikel vara av intresse.

Physiological differences between cycling and running: lessons from triathletes

Z2 eller i alla fall nästan med Maria i London... Nätet dippade så det blev bara jag och Maria. När hon såg det så gick hon upp i rök... Det gör inget, av outgrundlig anledning funkar just 2,2w/kg väldigt dåligt. Både lägre och högre flyter bättre.

Efter Marias svek hittade jag en mikro-sprint som jag klämde till på i ren frustration 😅:
Screenshot_2025-10-09-22-08-48-41_3bb53944894d9646ec5754b62cc2584b.webp

Skönt att känna, att jag inte måste ut och cykla bara för att det är helg. Nu har jag ju helg hela veckan. Blir vila idag och i morrn.
Fick för mig att jag skulle jobba i morrn. Inte vant mig vid pensionärslivet än efter drygt en vecka i Uppsala. Var på Gotland innan i fyra månader, men det kändes mest som en lång semester. Det är först nu jag börjar fatta att jag är panschis.

och starkare cyklist.

Nåväl, bara lite tankar och förstår om ingen orkat läsa hit.
Lägg in ett pass med styrketräning i veckan ett tag, sen när kroppen vant sig öka till två.
Lägg fokus på core-styrka för att kunna sitta bra och generera kraft på cykeln, och tex marklyft, en bra allsidig basövning som ger starka lår och röv (och core). Man kan ha hur mycket uthållighet som helst, men har man inte styrkan är det svårt att öka farten (eller blir all hög fart anaerob).
Ta det förstås lugnt i början och gör övningarna rätt.
Ha:t kul!

Lägg in ett pass med styrketräning i veckan ett tag, sen när kroppen vant sig öka till två.
Lägg fokus på core-styrka för att kunna sitta bra och generera kraft på cykeln, och tex marklyft, en bra allsidig basövning som ger starka lår och röv (och core). Man kan ha hur mycket uthållighet som helst, men har man inte styrkan är det svårt att öka farten (eller blir all hög fart anaerob).
Ta det förstås lugnt i början och gör övningarna rätt.
Ha:t kul!
Jag är skapt smal och klen på alla ledder. Styrketräning skulle göra mig gott, främst för att få upp styrkan i benen. Gym är dock inget som tilltalat mig hittills och gymkort är ju även relativt dyrt. Känns som att det kan bli svårt att först komma igång och sen även hålla kontinuiteten i styrketräning för mig med bristande motivation.

Jag har däremot varit sugen på att börja klättra bara för skojs skull. Klättrade regelbundet för ett antal år sen och tyckte det var kul. Nu bor jag till och med nära en klätterhall som jag ännu inte besökt. Klättringen är dessutom billigare än gymkort. Verkar som att det finns ett litet gym i klätterhallen ser jag nu när jag gjorde en sökning. Jag måste verkligen lyckas ta mig dit, om det finns gymmöjligheter är det ju även perfekt för att försöka komma igång med styrketräningen.

Förutom styrketräning verkar ju mycket tid i zon 2 vara den gemensamma nämnaren för att bli snabbare. Igår blev det en tur runt en pöl:
CE7DAF69-5246-4D16-A687-6A645BF23DFC.webp
7128C7C1-7E52-4453-A257-BB8BC90B617A.webp

Idag blev det en 2x20 tröskelintervall.

Kände mig helt odödlig och kunde få upp pulsen högt utan att benen sa ifrån. Blev inte så trött i benen.
202F8AEF-C941-41E7-95BF-834C6FFAD66F.webp
711186D7-9B6D-408A-8F2D-1D6EFB032AF9.webp

Jag börjar fundera om tröskelintervaller inte ger mig så mycket. Med den träning jag gjort under året skulle jag inte vara förvånad om jag har all aerob bas och noll anaroeb kapacitet. Känns som att tempot jag håller under 20min inte är så mycket högre än det jag borde klara av att hålla under en timma.

Framöver kan det vara intressant att lägga in högintensiva intervaller för att tvinga kroppen att jobba anaerobt. Jag har visserligen inget behov av att formtoppa mig inför vintern, men jag borde bli en mer funktionell cyklist överlag om jag lyckas få upp min anaeroba kapacitet tänker jag.

Antar att styrketräning även fyller den funktionen och jag ska fortsätta fundera på om jag kan få in det

Senast ändrad:
45 km. V 2(6) sol 12 grader. Snittat fem mil utomhus varannan dag i oktober, dubbel så mycket som samma period förra året. Kände mig sliten i går och idag, så nu blir det vila till måndag. Hade lite flimmerkänning igår morse/f.m för första gången på väldigt länge, förmodligen alkoholutlöst.

45 km. V 2(6) sol 12 grader. Snittat fem mil utomhus varannan dag i oktober, dubbel så mycket som samma period förra året. Kände mig sliten i går och idag, så nu blir det vila till måndag. Hade lite flimmerkänning igår morse/f.m för första gången på väldigt länge, förmodligen alkoholutlöst.
🤔 Hur känner man om man har det? Enligt dendär tv-doktorn som gillar att provocera så borde jag vara där vid dethär laget ... Risken är stor att jag missar signalen (som när jag bröt nyckelbenet, fick reda på att jag gjort det många år senare vid en hälsokontroll. Det hade tydligen inte läkt helt hundra 🤷🏻‍♂️)

🤔 Hur känner man om man har det? Enligt dendär tv-doktorn som gillar att provocera så borde jag vara där vid dethär laget ... Risken är stor att jag missar signalen (som när jag bröt nyckelbenet, fick reda på att jag gjort det många år senare vid en hälsokontroll. Det hade tydligen inte läkt helt hundra 🤷🏻‍♂️)
Du kan känna förmaksflimmer på pulsen. Är den jämn och fin så är det nog lugnt. I lindriga fall där jag bara kände att nåt var på gång, som nu senast, så märkte jag det bara när jag låg och försökte sova. Kände att hjärtat hoppade och rusade lite lätt då och då. Här bara hänt de gånger jag druckit lite för mycket alkohol och kommer på efternatten eller tidig morgon och brukar gå över under dagen. Hade en tid för elkonvertering en morgon 2019 då diagnosen var rätt ny, efter att fått flimmer dagen innan och legat på akuten hela dagen, men blev hemskickad då man inte hann. Men flimret gick över precis innan jag kom dit på morgonen.

Senast ändrad:
Du kan känna förmaksflimmer på pulsen. Är den jämn och fin så är det nog lugnt. I lindriga fall där jag bara kände att nåt var på gång, som nu senast, så märkte jag det bara när jag låg och försökte sova. Kände att hjärtat hoppade och rusade lite lätt då och då. Här nästan bara hänt de gånger jag druckit lite för mycket alkohol och kommer på efternatten eller tidig morgon och brukar gå över under dagen.
Tack, Då har jag någon markör att se upp med. Jag är konstigt dålig på smärta och avvikelser. 😊

Tillbaka
Topp