Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Höja sägs det. Samma utsträckningsvinkel, mindre maxvinkel på knät.Jag har nu haft 175 vevar, bytte idag till 165 pga knäproblem. Behöver man nu höja eller sänka sadeln, eller ska man bara tuffa på? (Kanske är en skitdum fråga?)
Det beror ju på vilket läge du vill justera. Ändrar du inte sadelhöjden blir knät både lite mindre utsträckt längst ner, och lite mindre böjt längst upp. Höj 10 mm så blir benet lika utsträckt, men mindre böjt. Sänk 10 mm så blir benet lika böjt, men inte lika utsträckt.Jag har nu haft 175 vevar, bytte idag till 165 pga knäproblem. Behöver man nu höja eller sänka sadeln, eller ska man bara tuffa på? (Kanske är en skitdum fråga?)
Ok, jag fick för två år sedan sprickor i brosket i ena knät.Hade du sagt att du haft 175 mm vevar utan problem men att du ville testa 165 vevar och jobba med högre kadens, hade jag sagt höja sadeln motsvarande vevarmslängdskillnaden respektive skjutit fram sadeln något för att kompensera att sadeln hamnar längre bak pga. sadelröret.
Men nu när du säger "pga. knäproblem" är svaret inte lika givet. Knäproblem är diffust och det finns mycket i en mindre optimal sittställning som kan orsaka knäsmärta.
Vet du vad? Det är underligt att jag inte blivit bannad pga mitt dåliga sätt att formulera mig. Hursom... Jag höjde sadeln lite granna nu på morgonen och tog cykeln till jobbet och vips, det vart riktigt bra!Läst 3ggr och hjärnan är helt väck![]()
Helt grön på detta.
Några tips på 160 mm vevar för att byta från ett par Shimano SLX M7120 / 34T, Boost? Vad passar och vad letar man efter för specs?
Exakt!183cm testat 165mm med förhoppning om att bli lika snabb som Pogacar men gillade det inte, kändes som att cykla på en barncykel (och jag blev inte lika snabb som Pogacar).
Tillbaka på 172,5mm
Men det är ju jobbigt.Jag tror man måste trampa snabbare
Jaaa om det är du på din bild så förstår jag att du är gammal. Ser ut att vara tidig en tidig grottmänniskoålder på den där avbildningenJag har alltid haft 172.5 i vuxen ålder, nu testat med 170 på min CdF och den skillnaden märks inte förutom att jag är långsam. Inte heller den detaljen styrs av vevarmslängd utan förmodligen mer av ålder och kondition.
Med skämt åsido så tänkte jag faktiskt ett kort ögonblick montera 165mm vevar på min touringhoj istf 171 (René Herse). Inbillar mig att det hade gett motsvarande 1 vxl bak lättare, men jag har redan 11sp med ramreglage och 28 på lilla samt 34 bak så det behöver inte bändas uppför och putta cykel är alltid tillåtet fullastat.Jaaa om det är du på din bild så förstår jag att du är gammal. Ser ut att vara tidig en tidig grottmänniskoålder på den där avbildningenskämt åsido!
Pogacar är väl 1,76 lång, så hans 165-vevar motsvarar 175 för någon som är 1,85.183cm testat 165mm med förhoppning om att bli lika snabb som Pogacar men gillade det inte, kändes som att cykla på en barncykel (och jag blev inte lika snabb som Pogacar).
Tillbaka på 172,5mm
Pogacar är väl 1,76 lång, så hans 165-vevar motsvarar 175 för någon som är 1,85.
Benlängd kan ju variera mellan individer men någon som är 185 har sannolikt längre ben än någon som är 175.Fast hur relevant är totallängd vs vevarmslängdsjämförelsen? Dels kan ju proportionerna skilja enormt mellan två individer, dels är ju inte grejen med kortare vevar nödvändigtvis relaterat till längd / benlängd.
Mobilitet och sådant också. Två personer med lika långa ben kan ha olika lätt att cykla med kraftig böj i höft och knä. Jag har sett folk med knäskador köra med riktigt korta vevarmar för att minska belastningen.Kan du inte förklara varför vevarmslängd inte skulle vara relaterat till benlängd? Något annat kroppsmått man skall gå efter? Jag förstår verkligen inte.
Benlängd kan ju variera mellan individer men någon som är 185 har sannolikt längre ben än någon som är 175.
Kan du inte förklara varför vevarmslängd inte skulle vara relaterat till benlängd? Något annat kroppsmått man skall gå efter? Jag förstår verkligen inte.
Jag skulle nog säga att det blir tvärtom. Jag har bytt från 170 till 160 och upplever att jag behöver lättare växlar i backarna. Fördelarna med korta vevar överväger ändå. Jag tycker att det fungerar riktigt bra när jag ligger i tempobågarna.Med skämt åsido så tänkte jag faktiskt ett kort ögonblick montera 165mm vevar på min touringhoj istf 171 (René Herse). Inbillar mig att det hade gett motsvarande 1 vxl bak lättare, men jag har redan 11sp med ramreglage och 28 på lilla samt 34 bak så det behöver inte bändas uppför och putta cykel är alltid tillåtet fullastat.
Mycket att hålla i huvudet! Förutom det där med om sadeln ska upp eller ner (facit=den ska upp om kortare vevar), så måste man fundera på om det blir tyngre eller lättare att veva runt en given växel. Men visst måste en lång vevarm möjliggöra att man drar tunga växlar och om man kör riktigt korta vevar måste man ha lite lättare växlar för att kompensera. Väl? Samtidigt tar det lång tid att veva ner en jättelång vevarm (dvs foten måste röra sig en lång väg). Jag får inte riktigt ihop det... Fan, svårt det här! Tur att jag inte behöver fundera utan bara tänker trampa vidare med mina 175-vevar. Förutom på de cyklar där jag har 172,5 då. Där kör jag med 172,5 tydligen.Jag skulle nog säga att det blir tvärtom. Jag har bytt från 170 till 160 och upplever att jag behöver lättare växlar i backarna. Fördelarna med korta vevar överväger ändå. Jag tycker att det fungerar riktigt bra när jag ligger i tempobågarna.
Jag fattade inte riktigt. På slutet fick han de här resultaten:Den här tyckte jag var intressant från Bikefit James:
Hej.. Det är väl ingen här som tror på riktigt att en ändring på 2,5 mm skulle utgöra någon större skillnad?? mvh borano20Mycket att hålla i huvudet! Förutom det där med om sadeln ska upp eller ner (facit=den ska upp om kortare vevar), så måste man fundera på om det blir tyngre eller lättare att veva runt en given växel. Men visst måste en lång vevarm möjliggöra att man drar tunga växlar och om man kör riktigt korta vevar måste man ha lite lättare växlar för att kompensera. Väl? Samtidigt tar det lång tid att veva ner en jättelång vevarm (dvs foten måste röra sig en lång väg). Jag får inte riktigt ihop det... Fan, svårt det här! Tur att jag inte behöver fundera utan bara tänker trampa vidare med mina 175-vevar. Förutom på de cyklar där jag har 172,5 då. Där kör jag med 172,5 tydligen.
Edit: Om man föreställer sig att man istället kör 250-vevar eller 100-vevar som hade varit annorlunda på riktigt i jämförelse med de där 2,5 millimeter man ibland ändrar, så känns båda ytterligheterna ytterst orimliga fast på helt olika sätt. Mao borde det ge stora skillnader om man ändrar "på riktigt", dvs mer än de där 10 mm som mainstreamtillverkarna tycker räcker för att gå från kroppslängd på 150 cm till 210 cm eller något sådant.
Jag tror att felet sitter i annan kroppsdel än benen om du hoppas på att bli lika snabb som Pogacar medelst utrustningsuppdatering. Och det oavsett uvilket bytet är så länge det förblir en riktig cykel, d.v.s. en som drivs framåt enbart av cyklisten.183cm testat 165mm med förhoppning om att bli lika snabb som Pogacar men gillade det inte, kändes som att cykla på en barncykel (och jag blev inte lika snabb som Pogacar).
Tillbaka på 172,5mm
Du ska inte gå efter kroppsmått, det är poängen. Vingegaard som tillsammans med Pogi ju ofta får agera posterboy för kortare vevar än normativa 172.5 har setts med med lite allt möjligt. Hans val för tillfället är garanterat styrt av saker som banprofilen, hans mål i loppet och vad man testat sig fram till funkar bäst för dem förhållandena. Det är inte ett matematiskt problem med en fast formel.
Sen så klart om vi går till ytterligheter som tex barncyklar, så funkar väldigt korta vevar generellt sett bättre för barn bättre, och om man tänker på barns fysisk respektive teknik så är det rätt uppenbart. Barn vispar så fort dem bara kan, och muskulaturen är inte utvecklad för högt vridmoment.
Men tar du en genomsnittlig snubbe på 1,80 så är det liksom inte så att hen pga. sin längd ska ha en viss längd på vevarna per automatik.
Kolla på triathlon, där kommer du hitta många långa snubbar med korta vevar för att de sitter så aggressivt att långa vevar skulle skulle bli ineffektivt och obehagligt respektive de vill påverka hur musklerna aktiveras för att ha fräschare ben för löpningen efter.
Men vad vet jag, har provat 5 mm kortare vevar på mtb;n, märkte ingen som helst skillnad.![]()
Med andra ord så spelade inte vevarmslängden vs din benlängd så stor roll;-)
Såklart spelar vevarmslängden vs din benlängd en stor roll. Den borde vara proportionellt givet att alla andra faktorer är samma. Till en 180 cm lång cyklist är 165 mm vevarmar "kort". Till en kort person, som min fru som är 156 cm lång med relativt korta ben, är 165 mm långt. När vi letade efter en kort vevparti var 165 mm det kortaste som fanns. Nu är, som tur, vevarmslängd väldigt okritiskt, om man inte har nån specifik problem. Min fru har ingen problem med 170 mm vevarmar på lvgcykeln, kadensen blir lite lägre.
Att vevarmslängden vs benlängden inte verkar spela så stor roll är för att längden av vevarmarna varierar bara mikroskopiska 6% (om vi inte räknar med att nuförtiden finns några modeller med 160 mm). Benlängden varierar mycket mer.
Du säger emot dig själv, först spelar det jättestor roll, sen avslutar du med att det inte spelar så stor roll
Och det har gjorts rätt många studier om olika vevarmslängder där slutsatsen tenderar att vara att man i labmiljö kompenserar och därmed inte ser något större effekttapp är nåt håll - men i verklig cyklingsmiljö är det alltså fråga om en komfort/ effektivitetsfaktor och var på spektrat man hamnar handlar om en massa olika faktorer. Att beräkna vevarmslängd med formel är ungefär lika smart som att beräkna sitthöjd med formel.