Kedjebyte - är det dags?

Zigzag

Medlem
Kedjebyte - är det dags?
Hej
Tror det börjar blir dags för kedjebyte på pendlarcykeln, då den hoppar och viker sig dubbelt å har sig. Frågan är då kan jag byta endast kedja och behålla kassetten ett tag till eller behöver jag ta smällen redan nu och byta även kassett?

Tack på förhand för tips!

Bonus fråga : När vet man att det är dags att byta skivbromsarna? Måste trycka väldigt långt på handtagen innan de tar och även då så bromsar de inte så mycket. Ser dock fortfarande ut som att det är belägg kvar…

Bilagor

• IMG_8041.webp
    IMG_8041.webp
    507.5 KB · Besök: 202
  • IMG_8042.webp
    IMG_8042.webp
    392.2 KB · Besök: 179
  • IMG_8043.webp
    IMG_8043.webp
    594.7 KB · Besök: 177
  • IMG_8044.webp
    IMG_8044.webp
    479.3 KB · Besök: 180
  • IMG_8045.webp
    IMG_8045.webp
    423 KB · Besök: 178
Kedjebyte - är det dags?
Räkna med minst kedja, kassett och rulltrissor. Förmodligen även den stora framklingan, lilla brukar vara okej (dock billig att byta).

Kassetten ser ok ut tycker jag.
Den lär funka ett tag till med en ny kedja.
På de större dreven kanske, men de mindre ser rejält slitna ut. Hade kanske gått att renovera eller köpa nya enskilda drev men är nog inte värt tiden på en enklare 9-delad.

Kedjebyte - är det dags?
Räkna med minst kedja, kassett och rulltrissor. Förmodligen även den stora framklingan, lilla brukar vara okej (dock billig att byta).

På de större dreven kanske, men de mindre ser rejält slitna ut. Hade kanske gått att renovera eller köpa nya enskilda drev men är nog inte värt tiden på en enklare 9-delad.
OK. För mig ser den inte så värst farligt sliten ut, men jag kanske är dålig på att bedömma detta.

Kedjebyte - är det dags?
Nja, de mindre kransarna, 2-3-4, ser ut att skulla må bra av en kaisifiering.
Och allt av rengöring.
Visa bilaga 799427
håller med. inget farligt slitage, men ny kedja kan nog tänkas hoppa om man inte årgärdar eller byter kassetten.

framklingorna går bra att fortsätta användas så som de är.
.
.
IMG_2770.webp

Kedjebyte - är det dags?
Det brukar vara ekonomi och sunt förnuft att köpa ett bakväxelpaket. Rulltrissor separat...nä.
Bakväxelpaket, kedja, kassett. Shimano Sora är hela 400 spänn. HG-kedja kanske 200, och kassett en tvåhundring till. 100 i frakt. Snabblås och verktyg därtill vet jag inte om det behöver köpas.

Kedjebyte - är det dags?
Fantastiskt vilken respons som kom inflygandes, uppskattas väldigt mycket, tack.

Konsensus verkar vara att det är dags att byta grejerna. Å det ska väl gå fint tänker jag, aldrig gjort det men nångång ska väl vara den första.

Tack för att du @Batavus skickade pris estimat, så har jag något att gå på.
Fråga, vad är snabblås?
Går alltså rulltrissor till bakväxeln att köpa separat?
Spelar det nån roll vad för kasett jag köper så längde den är 11s?
Samma fråga för kedja, det räcker att den är för 11s så lirar det antar jag?
Bromsbelägg får det oxå bli nytt. Gissar jag kollar vad modellen på bromsarna det är å köper nåt som passar det.
Fram drev är jag inte super tagg på att byta själv men ska se om jag hittar nån cykel kunnig i området. Det knakar å har sig en del men kanske det brukar göra…

En del å fixa med nu då, blir skoj att bli självförsörjande med underhåll då dagarna är förbi då jag tycker att nån annan ska pilla på min cykel.

Med vänliga hälsningar!

Kedjebyte - är det dags?
Fråga, vad är snabblås
Går alltså rulltrissor till bakväxeln att köpa separat?
Spelar det nån roll vad för kasett jag köper så längde den är 11s?
Samma fråga för kedja, det räcker att den är för 11s så lirar det antar jag?
Du har 9s på cykeln ovan. Så det är 9-delad kedja och kassett du ska ha. Skulle gissa att det är 11-30t eller 11-32t. Framdrev är Tiagra (10-delat) och specifikt för vevpartiet (tror jag?), kolla hur många tänder du har dock.

Om du har rakt styre på cykeln så går det att få helt nya hydrauliska bromsar för ~300 kr där belägg följer med. Värt att nämna tycker jag. Om det är flatmount skulle du behöva lite adaptrar också dock.

Tillbaka
Topp