Visa din Propain

Visa din Propain
Ja det var lika för mig, ultimate ingick. Jag sålde den och det gick jämnt ut. Jag bytte till en DVO jade, minns inte vilken rate på fjäder men kanske 600, jag väger 91kg i mässingen. Antagligen 5kg mindre när jag köpte fjädern..

Köpte en för mjuk först och fick byta upp mig.
Jade här också, men på Tyee. Det har rekommenderats mig att sätta nållager i dämparinfästningen eftersom mekanismen på Propain roterar väldigt mycket där. Några Propainägare fått utmattningsbrott på coildämpare, speciellt Rockshox. Jag kör Enduro bearings nållager, har funkat bra.

Visa din Propain
Jade här också, men på Tyee. Det har rekommenderats mig att sätta nållager i dämparinfästningen eftersom mekanismen på Propain roterar väldigt mycket där. Några Propainägare fått utmattningsbrott på coildämpare, speciellt Rockshox. Jag kör Enduro bearings nållager, har funkat bra.
Okej, ja jag har sett att rätt många verkar knäcka axlarna till bakdämpen. Min går pinsamt lite, samlar mest damm i garaget..

Visa din Propain
Jag återbrukade en del prylar från min Tyee när jag byggde ny hoj förra våren. Nyligen kändes det dock synd att bara ha större delen av grejerna till Tyeen liggandes på hög så jag köpte billigare bromsar/dropper/växlar/vevarmar/pedaler, slängde på, och tog en tur. Fan en sån kul hoj det är; nya hojen kändes lite onödig. 😅

20250601_130924.webp

Visa din Propain
Ni som kör Tyee med coil, stämmer propains anvisningar för styvhet på fjädern bra? Har läst lite olika. Väger ca 65kg och kan inte bestämma vad jag ska köpa. Vad kör ni med liknande vikt?

Visa din Propain
Ni som kör Tyee med coil, stämmer propains anvisningar för styvhet på fjädern bra? Har läst lite olika. Väger ca 65kg och kan inte bestämma vad jag ska köpa. Vad kör ni med liknande vikt?
Jag är iofs tyngre, ~82 kg utan kit, och rek. fjäder var 450 för en Tyee CF 2020 stl L med RS ultimate coil super deluxe. Den var alldeles för mjuk för mig. Kör med 550 fjäder nu med sag ~32 %. Kör stig, park mm

Visa din Propain
Väntar på en spindrift-ram. Sjukt taggad. Blev en raw, men när jag fått bekräftelsen insåg jag att jag på något sätt misstagit mig om leveranstiden, den var typ 2 månader längre än jag tänkte att den var. Tankevurpa antar jag... Så då beställde jag en grön ram och cancellerade ordern på den andra.

Någon som cancellerat order som kan tala om hur den processen gick till för er? Jag fick mailbekräftelse på att ordern cancellerats redan dagen efter, men betalningen på kreditkortet ligger fortfarande kvar, mer än två veckor senare. Ska tydligen enl propains faq ta upp till 7 arbetsdagar.. Får inte tag på dem, mailat för över en vecka sedan, inget svar. Verkar inte gå att ringa dem heller, utan att boka tid. Suck.

Hoppas det ordnar sig med detta, det ska det väl göra, men vill bara bli taggad och glad över ny ram och inte behöva krångla med sådant här.

Edit. Det ordnar sig. Fått bekräftat både från propain och kreditgivaren. Så behöver bara pröjsa för en ram om ca 2 veckor, tur då 😁

Uppdaterar med bild på åbäket när jag fått ihop hojen!

Senast ändrad:
Visa din Propain
Sådärja. Nu äro ramen kommen. Woohoo!
Spindrift 5 al 29", storlek M, är det.
Dämperiet är fox38 performance elite med smashpot v2
Och dvo jade x prime i bakänden. Sweet.
Bakänden på denna hoj är lite mera dh stuk på än den canyon torque jag hade innan. Kanske får gå upp ett snäpp på fjädern jämfört med propains rekommendation, men ska testa så här ett tag nu och se hur det känns. Men det var lite mer åt dh hållet jag ville ha så känner mig nöjd så här långt.

1000023116.webp

1000023121.webp

Och gamla spindriften, saknar fortfarande den hojen lite, även om jag tror den nya är rätt mycket bättre :-)
IMG_20221002_162018.webp

Senast ändrad:
Visa din Propain
Sådärja. Nu äro ramen kommen. Woohoo!
Spindrift 5 al 29", storlek M, är det.
Dämperiet är fox38 performance elite med smashpot v2
Och dvo jade x prime i bakänden. Sweet.
Bakänden på denna hoj är lite mera dh stuk på än den canyon torque jag hade innan. Kanske får gå upp ett snäpp på fjädern jämfört med propains rekommendation, men ska testa så här ett tag nu och se hur det känns. Men det var lite mer åt dh hållet jag ville ha så känner mig nöjd så här långt.

Visa bilaga 797160
Visa bilaga 797163

Och gamla spindriften, saknar fortfarande den hojen lite, även om jag tror den nya är rätt mycket bättre :-)
Visa bilaga 797174

Sugen på en smashpot v2 i min 38 performence elite . Märker du stor skillnad och är det värt att uppgradera ?

Visa din Propain
Okey låter ju som en uppgradering som är värt pengarna. Enda negativa jag hört med smashpot är att cykeln blir betydligt tyngre och kan framställas som lite framtung ? , något du tycker man känner av.
Definitivt värt pengarna. Tycker personligen inte man märker av vikten så mycket men det är väl olika vad man tycker. Jag knuffar ändå upp hojen för det mesta, eller åker lift, och sen rullar jag ner, så bryr mig inte om vikten öht.

Däremot får man ofta lite mer sag med coil och det kanske är det folk tycker känns som att det blir framtungt? Man behöver ibland slänga in en spacer till under styrstammen.

Fox 38 har en ganska "coil-lik" fjäderkurva som standard, så karaktären blir i mångt och mycket ganska lik när man går över till coil, men det som slår en - och det här är verkligen natt och dag - är hur galet mycket bättre "smallbump sensitivity" man får. Sen är ju HBO väldigt trevligt att ha också.

Visa din Propain
Definitivt värt pengarna. Tycker personligen inte man märker av vikten så mycket men det är väl olika vad man tycker. Jag knuffar ändå upp hojen för det mesta, eller åker lift, och sen rullar jag ner, så bryr mig inte om vikten öht.

Däremot får man ofta lite mer sag med coil och det kanske är det folk tycker känns som att det blir framtungt? Man behöver ibland slänga in en spacer till under styrstammen.

Fox 38 har en ganska "coil-lik" fjäderkurva som standard, så karaktären blir i mångt och mycket ganska lik när man går över till coil, men det som slår en - och det här är verkligen natt och dag - är hur galet mycket bättre "smallbump sensitivity" man får. Sen är ju HBO väldigt trevligt att ha också.
Tack för utförligt svar! Låter riktigt bra, och skönt att höra att vikten inte märks av så mycket i praktiken. Jag gillar också tanken på bättre small bump-känslighet – precis det jag är ute efter då jag alltid tyckt att 38an är ganska hård utan någon small bump sensitivity . Tror faktiskt det får bli ett köp!

Monterade du den själv ? . Läste på deras hemsida att dom rekommenderar att något företag som servar gafflar monterar smashpoten .

Visa din Propain
Tack för utförligt svar! Låter riktigt bra, och skönt att höra att vikten inte märks av så mycket i praktiken. Jag gillar också tanken på bättre small bump-känslighet – precis det jag är ute efter då jag alltid tyckt att 38an är ganska hård utan någon small bump sensitivity . Tror faktiskt det får bli ett köp!

Monterade du den själv ? . Läste på deras hemsida att dom rekommenderar att något företag som servar gafflar monterar smashpoten .
Ja 38ans luftfjäder är rätt okänslig så det kommer bli stor skillnad på den punkten. Har du bytt airshaft förr så kan du utan vidare montera denna. Följ manualen till punkt och pricka bara. Jag monterade min själv, det är enkelt men lite pilligt.
Går man på fjäderrekommendationen från vorsprung blir det rätt bra, eller blev för mig i alla fall. Ska du köra 180-200 sätter man en liten fjäder (kommer med) i serie med den stora, och i princip går man då upp en hårdhet på huvudfjädern. Och så får man en progressiv fjäder - inte så dumt.

För övrigt rekommenderar jag att köra på v2 och inte v1, även om v1 iofs inte är så tokig.
V2 går tystare (lite mindre topout ljud) har mer användbar range på hbo:n, går att köras progressiv för 180-200 mm slag, och har en smuttare förspänningslösning för fjädern.

Senast ändrad:
Visa din Propain
Hur menar du? Man anpassar den ju i samband med monteringen.
Jag har köpt från trekstore gbg i alla fall.
Kollar jag på Trekstore så kan jag bara ange vilken gaffelmodell och vilken fjäder man vill ha. Jag ser inte hur de kan göra skillnad på om jag har en 170 eller 180 mm fox. Men den lilla extrafjädern följer med oavsett ser jag nu att du har skrivit. Jag blev lite för mycket eld och lågor.

Visa din Propain
Jag funderade lite på just det här med "smallbump sensitivity" idag. Det var pissväder och jag tänker att det ökade känsligheten bidrar till bättre grepp när man åker i skrå t.ex.
Sen har jag gjort ytterbensservice två gånger i sommar och det börjar bli dags igen, eller snarare fullservice, så jag är lite osäker på behovet. Jag har inga problem med att jag blir trött i händer eller liknande.

Visa din Propain
Ja 38ans luftfjäder är rätt okänslig så det kommer bli stor skillnad på den punkten. Har du bytt airshaft förr så kan du utan vidare montera denna. Följ manualen till punkt och pricka bara. Jag monterade min själv, det är enkelt men lite pilligt.
Går man på fjäderrekommendationen från vorsprung blir det rätt bra, eller blev för mig i alla fall. Ska du köra 180-200 sätter man en liten fjäder (kommer med) i serie med den stora, och i princip går man då upp en hårdhet på huvudfjädern. Och så får man en progressiv fjäder - inte så dumt.

För övrigt rekommenderar jag att köra på v2 och inte v1, även om v1 iofs inte är så tokig.
V2 går tystare (lite mindre topout ljud) har mer användbar range på hbo:n, går att köras progressiv för 180-200 mm slag, och har en smuttare förspänningslösning för fjädern.

Nä jag har aldrig bytt airshaft tidigare utan har bara gjort ytterbensserice själv. Precis som klorofylltalibanen så har jag en 170mm gaffel och kunde inte heller se på deras hemsida att man fick välja slaglängd utan bara hårdhet på fjädern .

Testade deras kalkylator som gav mig svaret iallfall att jag ska ha en 60 fjäder.

Visa din Propain
Nä jag har aldrig bytt airshaft tidigare utan har bara gjort ytterbensserice själv. Precis som klorofylltalibanen så har jag en 170mm gaffel och kunde inte heller se på deras hemsida att man fick välja slaglängd utan bara hårdhet på fjädern .

Testade deras kalkylator som gav mig svaret iallfall att jag ska ha en 60 fjäder.
Inte för att nån bryr sig men jag har en 180 mm, därav min fundering kring den extra fjädern.

Visa din Propain
Ok. Det är väl bara att kolla igenom manualen alt. se om det hela finns på youtube och se om det verkar överstigligt så att säga.

Den levereras alltså i bitar. Man väljer till vilken gaffel (fox 36, fox 38, zeb, osv) det ska vara, då får man rätt top cap och rätt foot nut, resten av inkluderade delarna är samma lika för alla gafflar. Sen bygger man ihop den med spacers och eventuell liten fjäder om man tänker köra 180-200 mm slag (inkluderad i v2 kitet) så att man får det slag man vill ha. Så har man en fox 38 160 mm kan man köra den i 180 mm om man så vill. Det avgörs av hur man konfigurerat smashpoten (och, förstås, vad gaffeln klarar som max utan att haverera, 180 mm för fox 38, 190 mm för zeb, osv.)

Kolla manualen som sagt, ni hittar den här:

1759695247064.webp

1759695176919.webp

1759695162134.webp

Visa din Propain
Väntar på en spindrift-ram. Sjukt taggad. Blev en raw, men när jag fått bekräftelsen insåg jag att jag på något sätt misstagit mig om leveranstiden, den var typ 2 månader längre än jag tänkte att den var. Tankevurpa antar jag... Så då beställde jag en grön ram och cancellerade ordern på den andra.

Någon som cancellerat order som kan tala om hur den processen gick till för er? Jag fick mailbekräftelse på att ordern cancellerats redan dagen efter, men betalningen på kreditkortet ligger fortfarande kvar, mer än två veckor senare. Ska tydligen enl propains faq ta upp till 7 arbetsdagar.. Får inte tag på dem, mailat för över en vecka sedan, inget svar. Verkar inte gå att ringa dem heller, utan att boka tid. Suck.

Hoppas det ordnar sig med detta, det ska det väl göra, men vill bara bli taggad och glad över ny ram och inte behöva krångla med sådant här.

Edit. Det ordnar sig. Fått bekräftat både från propain och kreditgivaren. Så behöver bara pröjsa för en ram om ca 2 veckor, tur då 😁

Uppdaterar med bild på åbäket när jag fått ihop hojen!
Äh, det löste sig inte alls ju. Inte än i alla fall. Pröjsat för en ram men andra betalningen är inte borttagen än, men i alla fall pausad. Men nu blir det lite jobbigt istället.

I korthet är det så här:
Jag lade order, betalning med Klarna kreditkort. Insåg att det blivit fel. Lade ny order en kvart senare, och avbokade första ordern. Fick bekräftelse på avbokad order av propain dagen efter.

Men propain menar att de inte fått betalning för den första ordern. Klarna menar att betalningen visst har gått igenom, och den har inte återbetalats. Bevis på avbokning till Klarna gjorde föga eftersom betalningen inte återbetalats från Propain.

Vad har jag för möjligheter kring konsumentskydd inom EU?

Så jag vet vad jag ska hota med och vart jag ska vända mig om det inte ordnar upp sig.

För nu är ju risken att jag måste betala för en till ram men jag kommer ju inte få en till...
Get one, pay for two, liksom. Vilken jävla deal!

Senast ändrad:
Visa din Propain
Äh, det löste sig inte alls ju. Inte än i alla fall. Pröjsat för en ram men andra betalningen är inte borttagen än, men i alla fall pausad. Men nu blir det lite jobbigt istället.

I korthet är det så här:
Jag lade order, betalning med Klarna kreditkort. Insåg att det blivit fel. Lade ny order en kvart senare, och avbokade första ordern. Fick bekräftelse på avbokad order av propain dagen efter.

Men propain menar att de inte fått betalning för den första ordern. Klarna menar att betalningen visst har gått igenom, och den har inte återbetalats. Bevis på avbokning till Klarna gjorde föga eftersom betalningen inte återbetalats från Propain.

Så jag vet vad jag ska hota med och vart jag ska vända mig om det inte ordnar upp sig.

För nu är ju risken att jag måste betala för en till ram men jag kommer ju inte få en till...
Ingen av dem kan väl visa på att de återbetalat dig några pengar så det måste ju vara nåt de får bråka om.
Jag skulle vända mig till kommunens konsumentrådgivare och be om råd i första hand.

Visa din Propain
Ja det kanske är så jag får göra. Finns dock ingen konsumentrådgivare i min kommun - är det konsumentverket man ringer då?
Har de inget avtal med nån kommun så sök på nån närliggande kommun och uppge inte att du tillhör annan kommun.
Konsumentverket har nog bra info på sin hemsida men misstänker att de likt andra statliga verk inte vill beblanda sig med kreti och pleti.

Visa din Propain
Det är rimligen Klarna som strulat till det för sig. De sitter säkert på pengar in i det sista innan de för över det till den som ska ha dem. Lever de inte delvis på räntan av att sitta på pengarna nån dag?

Visa din Propain
Så här säger konsumentverkets AI chat:

Ja, Klarna har ett ansvar att hjälpa dig i detta fall. Eftersom du har betalat med Klarna kreditkort gäller konsumentkreditlagen, som ger dig en så kallad invändningsrätt. Det innebär att Klarna är solidariskt ansvariga tillsammans med Propain för att lösa problemet. Du kan alltså rikta samma krav mot Klarna som mot Propain, exempelvis att få tillbaka pengarna för den avbokade ordern.

Så här kan du gå vidare:​

1. Använd din invändningsrätt: Skriv till Klarna och hänvisa till din invändningsrätt enligt konsumentkreditlagen (§ 29). Förklara att du inte har fått någon vara och att ordern är avbokad. Bifoga bevis, som skärmdumpar av avbokningsbekräftelsen från Propain.
  2. Kortreklamation: Om Klarna inte löser problemet kan du kontakta din bank och göra en kortreklamation. Förklara situationen och bifoga samma bevis.
  3. Kommunal konsumentvägledning: Om du behöver ytterligare hjälp kan du kontakta konsumentvägledningen i din kommun. De kan hjälpa dig att tolka avtal och ge råd om hur du ska gå vidare.
  4. Anmäl till ARN: Om problemet inte löses kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De kan pröva tvisten mellan dig och Klarna.
Klarna kan inte neka dig hjälp med hänvisning till att de inte har ett samarbete med Propain. Deras ansvar enligt konsumentkreditlagen gäller oavsett.

Visa din Propain
Det är rimligen Klarna som strulat till det för sig. De sitter säkert på pengar in i det sista innan de för över det till den som ska ha dem. Lever de inte delvis på räntan av att sitta på pengarna nån dag?
Jag undrar om man ens kan lägga en order hos Propain utan att pengar dras på något sätt? Man fyller ju i ett kortnummer och då ploppar transaktionen upp omgående på kontoutdraget. Så jag är nog egentligen mer benägen att tro på Klarna, att betalningen faktiskt gått igenom.

Visa din Propain
Jag undrar om man ens kan lägga en order hos Propain utan att pengar dras på något sätt? Man fyller ju i ett kortnummer och då ploppar transaktionen upp omgående på kontoutdraget. Så jag är nog egentligen mer benägen att tro på Klarna, att betalningen faktiskt gått igenom.
Jag vet inte hur det fungerar. Jag har för mig att när man beställer nåt så får man en bekräftelse på att ordern är mottagen och "pengarna" reserveras på ett konto. Sen när ordern också är avstämd mot lager och annat och det faktiskt bekräftats att det finns en ram ex.vis att leverera, så går pengatransaktionen igenom.
Men här menar Klarna att de skickat pengar till Propain direkt. Så då vet jag inte vad.
Hur som så hoppas och tror jag att det löser sig.

Visa din Propain
Jag vet inte hur det fungerar. Jag har för mig att när man beställer nåt så får man en bekräftelse på att ordern är mottagen och "pengarna" reserveras på ett konto. Sen när ordern också är avstämd mot lager och annat och det faktiskt bekräftats att det finns en ram ex.vis att leverera, så går pengatransaktionen igenom.
Men här menar Klarna att de skickat pengar till Propain direkt. Så då vet jag inte vad.
Hur som så hoppas och tror jag att det löser sig.
Ja det där vet jag inte alls hur det fungerar i praktiken men klarna påstod att de lägger pengarna direkt.

Jag har skickat utdrag på betalningen till Propain och bett att de kollar igen eftersom nu Klarna säger att betalningen gått igenom och inte kommit tillbaka när ordern avbokats. Kommer det till ett läge där Klarna vägrar pausa fakturan mer så får jag väl bestrida den, och bestrida ev inkassokrav, osv. Man kan ju hoppas att det inte går så långt utan att det löser sig inom kort mha kommunikation med propain...

Visa din Propain

I korthet är det så här:

Hörru 🙂

Jag skaffade precis ett Klarna kreditkort för att få bättre växlingskurs. Det är första steget för ett planerat cykelbygge åt grabben (lutar åt en spindriftram till honom också)

Men funkar det bra med Klarnakortet. Dvs, har du efterkollat vad växlingsavgiften faktiskt blev?

Visa din Propain
Hörru 🙂

Jag skaffade precis ett Klarna kreditkort för att få bättre växlingskurs. Det är första steget för ett planerat cykelbygge åt grabben (lutar åt en spindriftram till honom också)

Men funkar det bra med Klarnakortet. Dvs, har du efterkollat vad växlingsavgiften faktiskt blev?
Jag använder regelbundet klarnakort, dom gånger jag jämför har det vart aningen sämre kurs än "vanligt SEB-kort" men på det stora hela aningen lägre totalpris.

Visa din Propain
Jag använder regelbundet klarnakort, dom gånger jag jämför har det vart aningen sämre kurs än "vanligt SEB-kort" men på det stora hela aningen lägre totalpris.
Jaha...

så då stämmer inte nedan riktigt alltså.
Hade tänkt kolla med ett mindre testköp först. Hittills har jag pratat med deras kundtjänst som muntligen intygat "samma växelkurs som mastercard anger på mastercards hemsida"

Tack för input !

Bilagor

• IMG_6592.webp
    IMG_6592.webp
    70.4 KB · Besök: 32
Visa din Propain
Hörru 🙂

Nej det funkar inte bra med klarnakortet och just nu är växlingsavgifter ett mindre problem :-D
Ja rent funktionellt sett, när allt fungerar, så är det jättesmidigt. Men vid strul är det uppenbarligen inte lika smidigt och "they are giving you the run-around" så att säga, och är ovilliga att hjälpa mig som konsument.

Så här står det:
Ordern lades 2025-08-31
1 EUR = 11,1359 kr

Kollar jag EUR-SEK historik så ser jag:
2025-08-31: 1 EUR = 11,060 SEK

Så klarnas eurokurs var visst aningen högre..

Men alltså, don't go there. Använd din normala bank, som faktiskt har en kundservice värd namnet... In case of...

Visa din Propain
Ja det där vet jag inte alls hur det fungerar i praktiken men klarna påstod att de lägger pengarna direkt.

Jag har skickat utdrag på betalningen till Propain och bett att de kollar igen eftersom nu Klarna säger att betalningen gått igenom och inte kommit tillbaka när ordern avbokats. Kommer det till ett läge där Klarna vägrar pausa fakturan mer så får jag väl bestrida den, och bestrida ev inkassokrav, osv. Man kan ju hoppas att det inte går så långt utan att det löser sig inom kort mha kommunikation med propain...
Pratat med konsumentverket och har nu mailat klarna med hänvisning till invändningsrätten enligt konsumentkreditlagen. Enligt konsumentverket är detta enkelt : Ordern avbokades, det bekräftades av Propain (finns bevis i form av mail), ingen vara har levererats, men fakturan hos klarna ligger kvar. Dvs fakturan ska bort och tas den inte bort ska jag bestrida i varje eventuellt kommande led (inkasso, kronofogden).
Problemet är klarnas alldeles oavsett om det är klarnas eller propains fel.

Visa din Propain
Nej det funkar inte bra med klarnakortet och just nu är växlingsavgifter ett mindre problem :-D
Ja rent funktionellt sett, när allt fungerar, så är det jättesmidigt. Men vid strul är det uppenbarligen inte lika smidigt och "they are giving you the run-around" så att säga, och är ovilliga att hjälpa mig som konsument.

Så här står det:
Ordern lades 2025-08-31
1 EUR = 11,1359 kr

Kollar jag EUR-SEK historik så ser jag:
2025-08-31: 1 EUR = 11,060 SEK

Så klarnas eurokurs var visst aningen högre..

Men alltså, don't go there. Använd din normala bank, som faktiskt har en kundservice värd namnet... In case of...
- Ha! nu säger jag upp mitt Klarnakort och provar med Northmill istället.

Klarna har tydligen en avgift på 2,5%, men de kallar den för något annat än växlingsavgift så man blir...tadaaa...utan påslag av växlingsavgift.
- Vafan lixom.... så jäkla lamt av Finn-täkk Klarna. Jag som fick höra det från deras kundtjänst "samma avgift som VISA" när jag frågade specifikt eftersom det var det jag ute efter men inte riktigt trodde var sant.

Jaja...hoppas du löser det snabbt gällande betalningen av cykeln du avbeställde. Släpp lös hela j-vla konsumentverket, kommunens konsumenthjälp, Trustpilot och hans morsa på finn-täkk Klarna.

/Bankiren

Visa din Propain
Bara för det så har jag nu fått svar från Propain, där de säger ungefär så här:

"We have now refunded you for order XXXXXXX. Sorry for any inconvenience"

Så då var det väl de som fuckat upp, helt enkelt.. Antar att det tar någon bankdag innan det registreras på utdraget.
Så det var inte Klarna som klantat sig här då, för att förtydliga lite extra.. 🙂

Dock ska jag nog framöver vara lite försiktig med att använda Klarna kreditkortet ändå, efter att ha sett hur deras kundservice fungerar när det strular. Åtminstone när deras eget köparskydd inte gäller...Så för mig blir detta enkelt framöver. Finns Klarna som betalmetod på hemsidan man köper ifrån? Check. Finns det inte? Använd inte Klarna alls.

Edit: Det är nu återbetalt och syns på fakturan hos klarna, minus vad jag tror är nån valutaväxlingsavgift eller så. Orkar inte bråka om det, det är inte värt. Så nu är denna "episod" avklarad... 😅

Senast ändrad:
Visa din Propain
Hej, vad är det för skillnad på Spindrift AL och Spindrift Park ?
Jag misstänker att en 200mm Park är en 29" ram med 27,5" kedjestag ?

Jag har börjat ladda inför köp av en ram till sonen.
Tanken är att köpa en ram som först används med 180mm 27,5" framgaffel och sen, när pojken växt till sig litet och själv sparat ihop pengar till en 29" gaffel (han yrar om kashima-kabolt-40:a så det kan ta ett bra tag...) konvertera till mullet.

Jag funderar på hur en sån konvertering kan påverka geometrin.
Är det görligt eller blir det pannkaka ?

Så..
Vad är det egentligen för skillnad mellan en 200mm Spindrift park och en 180mm 27,5"? Är det måtten på ramen bara och de har samma mått på kedjestaget ?
Jag får inte fram det genom att lusläsa geometritabellerna på hemsidan men någon här kanske rentav vet!

Visa din Propain
Hej, vad är det för skillnad på Spindrift AL och Spindrift Park ?
Jag misstänker att en 200mm Park är en 29" ram med 27,5" kedjestag ?

Jag har börjat ladda inför köp av en ram till sonen.
Tanken är att köpa en ram som först används med 180mm 27,5" framgaffel och sen, när pojken växt till sig litet och själv sparat ihop pengar till en 29" gaffel (han yrar om kashima-kabolt-40:a så det kan ta ett bra tag...) konvertera till mullet.

Jag funderar på hur en sån konvertering kan påverka geometrin.
Är det görligt eller blir det pannkaka ?

Så..
Vad är det egentligen för skillnad mellan en 200mm Spindrift park och en 180mm 27,5"? Är det måtten på ramen bara och de har samma mått på kedjestaget ?
Jag får inte fram det genom att lusläsa geometritabellerna på hemsidan men någon här kanske rentav vet!
Lite blandade tankar.
En 180mm 27,5" gaffel blir lågt om det är en 29" cykel, med gaffelvinkel bortåt de där 90° en inte vill till. Kanske köra 27,5" i 29" gaffel? Så behöver ju inte sonen spara heller...
Kör ni hel 27,5" på en 29" blir ju balansen samma men bb lågt, kanske för-lågt eller ok-lågt...
Jag har kört Mullet på en 29" spindrift och tyckte det funkade väldigt bra (Pinkbike har en artikel om kedjestag och mullet, tänkvärd...)

Visa din Propain
Båda finns som 27,5 och mix samt 200mm mix.

Skillnaden verkar vara 7s och dubbelkrona på park?

Rätt fråga är nog om det är någon skillnad på ram mellan 180 27.5, 180 mix och 200mm mix?

Gissar att det inte är det men matematiken går inte ihop riktigt. Å andra sidan påstår de att standover är högre på M än på L så det är kanske inte meningen att man ska ta det på så stort allvar..

Kan ju vara olika länkar för att justera lite.
Jag hade frågat eller köpt en vanlig 200mix så lär dubbelkrona garanterat passa också

Edit. Du vill börja med 27.5 pga storlek? Hade nog struntat i höjden. Han är stor nog att köpa mtb på längden inte höjden.

Tillbaka
Topp