[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

funderar på att byta bil. Kör bensinkombi från 2018 idag. ca 8500 mil på den.
Går ca 2x25km till frugans jobb 3-4 dagar/vecka, lite skjutsande av barn i närområdet. samt längre resor ca 50mil enkel väg på semestrar. Vi har lådcykel som går så mycket som möjligt. Jag cyklar till jobbet.

Det finns ett önskemål om att köra vardagsresorna på el. Mildhybrid går bort.
Jag ser tre vägar:
- inte byta bil pga dyrt
- beg plugin-hybrid (typ Kuga, Ceed, Niro)
- beg liten elbil (typ leaf, e-2008, e-Golf)

Egentligen ogillar jag tanken på att köra omkring med dubbla drivlinor, men kanske är det rationellt?

Vilken bil ska jag köpa?
Jag är i samma sits som du med i stort sett liknande körmönster och en bensin Octavia från 2016med 12000 mil på mätaren. Frågade besiktningsmannen igår när jag besiktade den vad han tyckte. Han sa behåll. Beror väl så klart på vilken bil och modell du har idag men min har inte haft ett fel på 10 år. Jag tänker vänta något år och se vart marknaden tar vägen.

Kolla servicekostnader innan du köper laddhybrid. Men på ett sätt låter väl ditt körmönster ganska vettigt för laddhybrid i övrigt. Och även om en äldre laddhybrid, tex en Kia Ceed, bara klarar 35 km så blir det ju väldigt lite bränsle på vardagskörningen även om det inte blir 100% el.
Just det, kolla också att en ev laddhybrid har luftvärmepump, annars blir det bensin på vintern av den anledningen (tror kanske tex Kia Ceed inte har det?).

Men sannolikt blir behålla den gamla mest rationellt.

Kolla servicekostnader innan du köper laddhybrid. Men på ett sätt låter väl ditt körmönster ganska vettigt för laddhybrid i övrigt. Och även om en äldre laddhybrid, tex en Kia Ceed, bara klarar 35 km så blir det ju väldigt lite bränsle på vardagskörningen även om det inte blir 100% el.
Just det, kolla också att en ev laddhybrid har luftvärmepump, annars blir det bensin på vintern av den anledningen (tror kanske tex Kia Ceed inte har det?).
Kia Ceed har inte det. På vintern blir det alltså i princip noll körning på el med hennes körschema. Bilen är säkert bra i övrigt (men tråkig), men jag anser att den går bort pga det. Om man inte bor i Spanien.

Hur vanligt är det med luftvärmepump på pluggisar egentligen? Tittar man på en några år äldre beg bil måste det ju vara extremt ovanligt? Att bygga in en värmepump när bensinmotorn kan sköta uppvärmningen lägger ju på en hel del tillverkningskostnad.

Det finns ett önskemål om att köra vardagsresorna på el. Mildhybrid går bort.
Jag ser tre vägar:
- inte byta bil pga dyrt
- beg plugin-hybrid (typ Kuga, Ceed, Niro)
- beg liten elbil (typ leaf, e-2008, e-Golf)
KVD presenterade för bara några dagar sedan en undersökning av batterihälsan hos över 1.300 begagnade elbilar och laddhybrider.
Flera Kia-modeller bland de bästa både bland el och laddhybrid-modellerna. Men just Niro verkar bara bra som e-Niro, inte laddhybrid....
Elbilarna med bäst begagnat batteri:
  1. Kia EV6
  2. Kia e-Niro
  3. Tesla Model Y
  4. Opel Mokka-e
  5. Mazda MX-30
  6. Audi Q4 e-tron
  7. Fiat 500e
  8. Volvo XC40 Recharge
  9. Citroën e-C4
  10. Volkswagen ID 4
Laddhybriderna med bäst begagnat batteri:
  1. Kia Sportage
  2. Kia Optima
  3. Volvo XC60
  4. Kia Ceed
  5. Volvo V60
  6. Peugeot 3008
  7. BMW 530e
  8. Volkswagen Passat GTE
  9. BMW X1
  10. BMW 330e

(Jag hittar inte undersökningen hos just KVD. Kanske ngn annan kan länka?)

Senast ändrad:
KVD presenterade för bara några dagar sedan en undersökning av batterihälsan hos över 1.300 begagnade elbilar och laddhybrider.
Flera Kia-modeller bland de bästa både bland el och laddhybrid-modellerna. Men just Niro verkar bara bra som e-Niro, inte laddhybrid....
  1. Kia EV6
  2. Kia e-Niro
  3. Tesla Model Y
  4. Opel Mokka-e
  5. Mazda MX-30
  6. Audi Q4 e-tron
  7. Fiat 500e
  8. Volvo XC40 Recharge
  9. Citroën e-C4
  10. Volkswagen ID 4
  1. Kia Sportage
  2. Kia Optima
  3. Volvo XC60
  4. Kia Ceed
  5. Volvo V60
  6. Peugeot 3008
  7. BMW 530e
  8. Volkswagen Passat GTE
  9. BMW X1
  10. BMW 330e

Besiktningskillen sa att om jag skulle byta och inte vill gå premium så var det Kia som gällde. Tänker att de ser rätt många bilar och har bra koll. En enskild person iofs men med bra erfarenhet.

Hur vanligt är det med luftvärmepump på pluggisar egentligen? Tittar man på en några år äldre beg bil måste det ju vara extremt ovanligt? Att bygga in en värmepump när bensinmotorn kan sköta uppvärmningen lägger ju på en hel del tillverkningskostnad.
Nej, det är nog inte så ovanligt. Den Peugeot C5 Aircross 2021 jag körde hade det, antar övriga PSA-modeller också har det av samma generation. RAV-4 från 2021 och framåt har det enl google. Så inte extremt ovanligt, men värt att kolla. Vet inte på BMW och Mercedes och VAG osv, finns ju en del att välja på trots allt. Som skrivits så är det väl närmast ett krav om laddhybriden ska vara vettig vintertid.

Om man åker på 2 50-mils-resor varje år och det är då bensinmotorn kommer gå hade jag nog bitit i det sura äpplet och låtit de resorna ta lite längre tid. Det är väl två laddningar per enkel väg med en E-golf eller en Nissan Leaf.. På totalen kanske ni ändå sparar tid eftersom ni slipper åka och tanka :-)

Värt att kika på ursprungliga Ioniq electric också, den har bara 28kWh batteri men är väldigt snål istället.

Nja... Luftvärmepump är en sak, jag bidrog nog till lite felaktigheter här. Volvo har tex ibland bränslevärmare, ibland elvärmare. Aldrig värmepump såvitt jag vet. Dessa lösningar gäller de flesta laddhybrider. Bensinvärmare är ju inte perfekt men drar ju lite mindre än att köra på bensin i alla fall. Dock lär utsläppen vara obra.

Kian har däremot inget. Så för att få värme måste bensinmotorn gå.

Senast ändrad:
Kostar inte så mycket extra ändå.

Värmepump i detta fallet innebär ju bara att man kör ACn "baklänges". Precis som värmepumpen hemma i huset

Kostar inte så mycket extra ändå.

Värmepump i detta fallet innebär ju bara att man kör ACn "baklänges". Precis som värmepumpen hemma i huset
Det behövs en fyrvägsventil också vilket inte är standard i bilars klimatanläggning. Sen är en del bilar trixigare än så och kan köra systemet åt alla möjliga håll och kanter, hämta värme från varmt battteri eller elmotor eller använda AC för att kyla dem vid behov t.ex.

Är inte en beg vw Id3 ganska billig nu? 300 tkr. Borde klara sträckan med någon kaffepaus. Ganska intressant som @jomper skriver - man sparar mycket riktigt seg tid när man måste åka och tanka för ingen orkat och nu är tanken tom.

Är inte en beg vw Id3 ganska billig nu? 300 tkr. Borde klara sträckan med någon kaffepaus. Ganska intressant som @jomper skriver - man sparar mycket riktigt seg tid när man måste åka och tanka för ingen orkat och nu är tanken tom.

Har inte kört ID3 själv men på jobbet är dom populära, finns även XC40 och Kia EV6:or men många föredrar I3:orna när de ska köra i stan och parkera i jobbets trånga garage.

Ja jag nämnde ju Cupra Born innan. Som en Id3 fast snygg.
Den är är listig. ”Ingen” vill ju ha en Born så dom är och har alltid varit mycket billigare i jämförelse.

Den har väl lite mer fast and the pålandet look kanske… ”sportig”. Synd den är lite för liten. Vi måste ju snart byta bil igen.

1. Kia EV6
  2. Kia e-Niro
  3. Tesla Model Y
  4. Opel Mokka-e
  5. Mazda MX-30
  6. Audi Q4 e-tron
  7. Fiat 500e
  8. Volvo XC40 Recharge
  9. Citroën e-C4
  10. Volkswagen ID 4
  1. Kia Sportage
  2. Kia Optima
  3. Volvo XC60
  4. Kia Ceed
  5. Volvo V60
  6. Peugeot 3008
  7. BMW 530e
  8. Volkswagen Passat GTE
  9. BMW X1
  10. BMW 330e

(Jag hittar inte undersökningen hos just KVD. Kanske ngn annan kan länka?)
Jag är förvånad att de helt tappat Hyundai i denna lista. Det är ju i princip samma bil som Kia. Jag har inte ångrat mitt köp av en helelektrisk begagnad Kona. Batteriet är inget jag oroar mig för.

Den är är listig. ”Ingen” vill ju ha en Born så dom är och har alltid varit mycket billigare i jämförelse.

Den har väl lite mer fast and the pålandet look kanske… ”sportig”. Synd den är lite för liten. Vi måste ju snart byta bil igen.
Folk verkar missförstå bilen. Jag kan inte se ett enda skäl att välja id3 före Born.
Den är rymligare än man kan tro. Vår är pre-uppdatering så laddar "bara" med 130 kW tror jag, och taklastmöjlighet saknas väl. Utrymmesmässigt skulle den duga till oss, då har vi ändå två barn i vuxenstorlek.

Är den verkligen billigare? När jag jämför nypriser så ser Cupran dyrare ut, fast jag har förstås inte jämfört specar..

id3 verkar gå att leasa för 4000kr medan born ligger några hundringar över?!

Är den verkligen billigare? När jag jämför nypriser så ser Cupran dyrare ut, fast jag har förstås inte jämfört specar..

Tror det varierar lite beroende på aktuella erbjudanden. Men ja, specarna måste jämföras. Tror en naken Born är något annat än en naken id3. Det jag ville lägga till var backkamera. Men specarna har antagligen ändrats sedan dess.

Typ denna. 10k i första men vinterhjul ingår.

Fulspel att kräva "kontantinsats" på privatleasing för att få månadskostnaden att se lägre ut. Ford var väl först med el-mustangen, kontantinsats på 50k eller vad det var, klart månadskostnaden såg låg ut!

Fulspel att kräva "kontantinsats" på privatleasing för att få månadskostnaden att se lägre ut. Ford var väl först med el-mustangen, kontantinsats på 50k eller vad det var, klart månadskostnaden såg låg ut!
Så länge man gör den enkla räkningen själv är det ju ok. Konstantinsatsen för ju slås ut över hyrestiden. Man måste vara kunnig nog att kunna jämföra.
Ett annat fulspel som Polestar körde med ett tag var en låg månadskostnad på Polestar 2. Men det var med fast ränta för 1,5 år sedan när räntan var på väg ner. Vi valde en Cupra Born för samma pengar som Polestar, vilket kändes lite galet. Men nu är Cupran ganska många hundralappar billigare...

När EX30 lanserades så var det ju "fast ´, garanterad ränta i x år", även om jag sade till säljaren att det är en dålig affär då räntorna sjunker :)

Vi byter bil i december. TCO blir viktigare än någonsin denna gång, men inte miltal.

Fast ränta är ju inte fulspel så länge de är öppna med att det är fast ränta.

Fulspel är däremot att det tycks vara standard av bilhandlare att inte ens på begagnade bilar sälja dem med vinterdäck utan det ska köpas till. Och av en händelse så råkar de alltid ha en passande uppsättning just nu till förmånmigt pris...

Fulspel är däremot att det tycks vara standard av bilhandlare att inte ens på begagnade bilar sälja dem med vinterdäck utan det ska köpas till. Och av en händelse så råkar de alltid ha en passande uppsättning just nu till förmånmigt pris...
Jag tycker den är lurigare än kontantinsats/första förhöjd hyra, helt enkelt eftersom den kräver lite mer ekonomisk kunskap för att bedöma. Och "öppenheten" var i de finstilta villkoren, helt säker på att några leasar Polestar 2 och fortfarande inte insett att det var dyrare än de trodde jämfört med andra.
Men visst, de var säkert tillräckligt tydliga för att följa lagkraven.

Annars finns ju många handlarknep som är standard.
En bil som byts in skall alltid vara skattad, en bil som säljs är aldrig skattad.
Har du inte vinterhjul med får du prisavdrag för inbytet, vill du ha vinterhjul med köpet kostar det extra.
Har du en repa på inbytet dras det av vad en polering/lack kostar, men när bilen säljs är skadan bara tillfälligt åtgärdad.

Precis därför tackar man nej och köper kompletta hjul online till ett ännu förmånligare pris. Ett litet steg för begagnatbranschen, men ett stort steg för köparen.

Annars finns ju många handlarknep som är standard.
En bil som byts in skall alltid vara skattad, en bil som säljs är aldrig skattad.

Tjena!

Den fungerar ju dock inte längre för dom stora firmorna. Bilhandlare som är anslutna till MRF får inte sälja bilar med körförbud. Är den inte skattad så har den ju körförbud.

Tjena!

Den fungerar ju dock inte längre för dom stora firmorna. Bilhandlare som är anslutna till MRF får inte sälja bilar med körförbud. Är den inte skattad så har den ju körförbud.
De byter ägare, ställer på och släpper iväg dig. Fakturan kommer till köparen. Och körförbudet upphävt till fakturan skall betalas.

De byter ägare, ställer på och släpper iväg dig. Fakturan kommer till köparen. Och körförbudet upphävt till fakturan skall betalas.

Tjena!

Har jag aldrig varit med om faktiskt. Har ändå köpt ett gäng bilar från seriösa handlare.

Enligt lokala firman kan dom inte ens byta ägare om det är körförbud pga utebliven besiktning. Frågan är om systemet låter dom byta ägare fast den är avställd.
Många mindre noggräknade bilhandlare har ju bilarna registrerade på sig själv, då kommer dom runt allt ihop.

Tjena!

Har jag aldrig varit med om faktiskt. Har ändå köpt ett gäng bilar från seriösa handlare.

Enligt lokala firman kan dom inte ens byta ägare om det är körförbud pga utebliven besiktning. Frågan är om systemet låter dom byta ägare fast den är avställd.
Många mindre noggräknade bilhandlare har ju bilarna registrerade på sig själv, då kommer dom runt allt ihop.
En MRF-handlare gjorde så i somras i alla fall, och jag tror den handlaren är seriös.
Att man inte skulle kunna byta ägare låter ganska osannolikt... Men det jag vet är att skattefakturan kom till den nya ägaren. Precis som den gjort på alla begagnade bilar jag någonsin köpt, oftast av märkeshandlare.
Nyfiken: varför skulle det vara oseriöst att ha bilen på sig själv som handlare?

Tittar man på ägarhistoriken på begagnade bilar så är det ju ofta ett antal firmor som stått som ägare. Alltså att "brukare" är färre än antal ägare. Så de måste rimligen inte skriva bilarna på sig personligen, utan kan göra det på företaget.

Tittar man på ägarhistoriken på begagnade bilar så är det ju ofta ett antal firmor som stått som ägare. Alltså att "brukar" är färre än antal ägare. Så de måste rimligen inte skriva bilarna på sig personligen, utan kan göra det på företaget.
Aha, @Kneecap menar personligen bokstavligen, alltså på handlaren som privatperson. I så fall behöver du inte förklara varför det är oseriöst :-)

Tjena!

What? Låter hetl otroligt.

Besiktning eller inte har väl inget alls att göra med ägarbyte. Är den besiktigad så är den och går att köpa och sälja bäst man vill för det.

Avställning har väl heller inget med ägarbyte att göra, däremto kan man ju ställa va eller på bilen i samband med ägarbyte.

What? Låter hetl otroligt.

Besiktning eller inte har väl inget alls att göra med ägarbyte. Är den besiktigad så är den och går att köpa och sälja bäst man vill för det.

Avställning har väl heller inget med ägarbyte att göra, däremto kan man ju ställa va eller på bilen i samband med ägarbyte.
Dat jag kan tänka mig är att man inte kan ställa på en obesiktad bil, det är ju rimligt.

Men ägarbyte kan rimligen inte hindras, känner flera som köpt vrak som definitivt inte varit besiktade för att fixa till. Det skulle inte gå att göra så?

Dat jag kan tänka mig är att man inte kan ställa på en obesiktad bil, det är ju rimligt.

Men ägarbyte kan rimligen inte hindras, känner flera som köpt vrak som definitivt inte varit besiktade för att fixa till. Det skulle inte gå att göra så?

Visst är det lite rimligt att det inte skulle gå att ställa på en obesiktigad bil men jag är rätt säker på att det också går.

Jag har sålt minst en bil som inte varit besiktigad iaf, minns inte att det var några problem. Eller förresten 3 olika.

Jag funderar en del på det här med finansiering av bil.
För mig är det något som känns bra med att inte låna till bil. Ogillar väl skulder i allmänhet antar jag. Men det känns samtidigt lite orimligt att ha flera hundra tusen kr i kontanter uppbundna i bilen (vi snackar väl uppemot 200kkr).
Fördelen är ju att man slipper kapitalkostnad, däremot kan man ju räkna ut någon slags alternativkostnad (vilket lite känns som ett lur för att få folk att ta lån, men jag fattar grejen).

Näst boende är väl bil det som är störst inköp för många (om man köper billiga cyklar). Därför kan det ju vara rimligt att låna till bil, så att man inte har sina kontanter stående på garageuppfarten.

Privatleasing lockar ju med inget krav alls på kontantinsats.
Avbetald bil lockar med skuldfriheten.
Billån (från handlare eller bank) känns väl som kompromissen mellan de två. (här känns det som att det går att göra klipp med olika räntekampanjer, tex 0% ränta på beg Ford Kuga Plugin med risk för batteribrand).

Sen kommer restvärde som jag inte alls kan plocka in i kalkylen.. Räknar man ser det dyrt ut, men svårt att göra rätt antaganden om värdeminskning!

Har leasat förut och gillade det, förutom att jag inte fick bestämma när jag behövde byta bil...

Jaja ni kanske pratar om handlarens interna system. För transportstyrelsen kan man ställa av och på och besiktiga hur man vill.

Jag funderar en del på det här med finansiering av bil.
För mig är det något som känns bra med att inte låna till bil. Ogillar väl skulder i allmänhet antar jag. Men det känns samtidigt lite orimligt att ha flera hundra tusen kr i kontanter uppbundna i bilen (vi snackar väl uppemot 200kkr).
Fördelen är ju att man slipper kapitalkostnad, däremot kan man ju räkna ut någon slags alternativkostnad (vilket lite känns som ett lur för att få folk att ta lån, men jag fattar grejen).
Fär den som har koll på sin ekonomi behöver inte lån vara ett problem. För min del har alltid gränsen varit att lånet aldrig får överstiga värdet på tillgången (utöver det lika självklara att jag skall kunna betala ränta och amortering med god marginal även med mycket högre räntor). Det innebär i praktiken att lån bara kan tas till boende och bil. Skulle jag få förändrade förutsättningar kan jag sälja tillgången och få pengar över.
Näst boende är väl bil det som är störst inköp för många (om man köper billiga cyklar). Därför kan det ju vara rimligt att låna till bil, så att man inte har sina kontanter stående på garageuppfarten.

Privatleasing lockar ju med inget krav alls på kontantinsats.
Avbetald bil lockar med skuldfriheten.
Billån (från handlare eller bank) känns väl som kompromissen mellan de två. (här känns det som att det går att göra klipp med olika räntekampanjer, tex 0% ränta på beg Ford Kuga Plugin med risk för batteribrand).
Låna på hus/lägenhet kan också vara ett bättre alternativ - förutsatt så klart att man fortfarande betalar av i minst den takt värdet på bilen krymper.
Sen kommer restvärde som jag inte alls kan plocka in i kalkylen.. Räknar man ser det dyrt ut, men svårt att göra rätt antaganden om värdeminskning!
Om man väljer mellan lån eller inte lån är ju restvärdet ganska ointressant för skillnaden. Kostnaden påverkas så klart drastiskt av restvärdet, men ungefär lika mycket. Däremot är ju en fördel/nackdel med privatleasing att man inte behöver bry sig.
Har leasat förut och gillade det, förutom att jag inte fick bestämma när jag behövde byta bil...
Det är ett problem som faktiskt kan medföra en kostnad. För det där kanonerbjudandet på ny leasing finns så klart inte den dagen man måste byta...

Senast ändrad:
Just under teknikbytet från fossil till el, så har det varit bra att leasa. Priserna på elbilar har gått ner och varit svåra att förutse. Man har kunnat tappa 100' på en dag i begagnatpris när bilmärket bestämt sig för att sänka priserna på nya. Nu kanske det börjar stabilisera sig, så att kraftiga fluktuationer kan undvikas. Normalläget är att det är billigast att köpa. Behöver man låna, så gör det på bostaden istället om man har den möjligheten. Leasar man så vet man sin kostnad, vilket naturligtvis kan kännas tryggt.

Det sjuka är ju att det ofta är ungefär samma månadskostnad på att leasa en helt ny elbil som att låna pengar och köpa en tre år gammal.
1761741972593.webp

månadskostnad som i det som dras från kontot eller månadskostnad som i vad det kostat per månad när allt är klart och bilen avvecklad?

Tillbaka
Topp