Nineplanets
Aktiv medlem
Byte av vevlager
Hej!
Har en Canyon Grail AL7 årsmodell 2020 som gjort många mil. Kör GRX rakt igenom.
Nu har vevlagret börjar gnälla, så tänker att det är dags att byta ut.
Aldrig gjort detta tidigare men någon gång ska vara den första.
Det som sitter i nu är "Shimano SM-BB72-41B II Press-Fit Bottom Bracket".
Tänkte att jag skulle byta till något lite finare.
Fråga 1:
Som jag förstår det så ska ett "Shimano Dura-Ace SM-BB92-41B" funka också.
Eller har ni förslag på något bättre? Gör inget om det kostar lite mer. Det sitter ju där ett tag...
Fråga 2:
Vad för verktyg behöver jag för att få bort det gamla vevlagret?
Som jag förstår är det bara ett "Park Tool BBT-90.3 Press Fit Bottom Bracket Remover":
Något mer?
Fråga 3:
Åt andra hållet. Vad för verktyg behöver jag för att sätta dit det nya vevlagret?
Bör nämnas att jag har tillgång till denna verktygslåda men jag antar att verktyg för att ta bort/sätta dit vevlager inte finns inkluderade.
Fråga 4:
Antar att jag även bör köpa någon form av fett för att sätta dit vevlagret i cykelramen?
Samma sak med vevpartit som ska sättas fast i vevlagret... något speciellt fett/smörjmedel för det?
Har en Canyon Grail AL7 årsmodell 2020 som gjort många mil. Kör GRX rakt igenom.
Nu har vevlagret börjar gnälla, så tänker att det är dags att byta ut.
Aldrig gjort detta tidigare men någon gång ska vara den första.
Det som sitter i nu är "Shimano SM-BB72-41B II Press-Fit Bottom Bracket".
Tänkte att jag skulle byta till något lite finare.
Fråga 1:
Som jag förstår det så ska ett "Shimano Dura-Ace SM-BB92-41B" funka också.
Eller har ni förslag på något bättre? Gör inget om det kostar lite mer. Det sitter ju där ett tag...
Fråga 2:
Vad för verktyg behöver jag för att få bort det gamla vevlagret?
Som jag förstår är det bara ett "Park Tool BBT-90.3 Press Fit Bottom Bracket Remover":
Något mer?
Fråga 3:
Åt andra hållet. Vad för verktyg behöver jag för att sätta dit det nya vevlagret?
Bör nämnas att jag har tillgång till denna verktygslåda men jag antar att verktyg för att ta bort/sätta dit vevlager inte finns inkluderade.
Fråga 4:
Antar att jag även bör köpa någon form av fett för att sätta dit vevlagret i cykelramen?
Samma sak med vevpartit som ska sättas fast i vevlagret... något speciellt fett/smörjmedel för det?