Byte av vevlager

Nineplanets

Aktiv medlem
Byte av vevlager
Hej!

Har en Canyon Grail AL7 årsmodell 2020 som gjort många mil. Kör GRX rakt igenom.
Nu har vevlagret börjar gnälla, så tänker att det är dags att byta ut.

Aldrig gjort detta tidigare men någon gång ska vara den första.
Det som sitter i nu är "Shimano SM-BB72-41B II Press-Fit Bottom Bracket".
Tänkte att jag skulle byta till något lite finare.
Fråga 1:
Som jag förstår det så ska ett "Shimano Dura-Ace SM-BB92-41B" funka också.
Eller har ni förslag på något bättre? Gör inget om det kostar lite mer. Det sitter ju där ett tag...

Fråga 2:
Vad för verktyg behöver jag för att få bort det gamla vevlagret?
Som jag förstår är det bara ett "Park Tool BBT-90.3 Press Fit Bottom Bracket Remover":
Något mer?

Fråga 3:
Åt andra hållet. Vad för verktyg behöver jag för att sätta dit det nya vevlagret?

Bör nämnas att jag har tillgång till denna verktygslåda men jag antar att verktyg för att ta bort/sätta dit vevlager inte finns inkluderade.

Fråga 4:
Antar att jag även bör köpa någon form av fett för att sätta dit vevlagret i cykelramen?
Samma sak med vevpartit som ska sättas fast i vevlagret... något speciellt fett/smörjmedel för det?

Byte av vevlager
Du lär knappast känna nån skillnad annat än i plånboken på vevlagren.
De gamla går att slå ut med en dorn e.d. och pressa kan man göra med en bit gängstång, några muttrar och brickor i passande storlek.
Finns även billiga pressverktyg på nätet; att köpa stora dyra satser av sånt för sällanbruk är knappast lönt.

Byte av vevlager
Du kommer nog inte byta vevlager fasligt ofta, ett billigare dorn kan också duga. Vanligt Ptfe-fett från biltema lär duga för att smörja.

Jag köpte det här pressfitverktyget https://www.amazon.se/Cykeltryckver...lstyrsats-installationsverktyg/dp/B0FDWZTJMT/

Det viktigaste är att kolla att det verkligen är för vevlagret, bottom bracket. För vissa andra ser förvillande lika ut och annonserna är sällan välskrivna.

Byte av vevlager
På shimanos vevlager pressar du utan fett mellan ramen och lagret, sedan på vevpartiaxeln osv. kan du använda vanligt montage fett ex. motorex vit.

Byte av vevlager
Du kommer nog inte byta vevlager fasligt ofta, ett billigare dorn kan också duga. Vanligt Ptfe-fett från biltema lär duga för att smörja.

Jag köpte det här pressfitverktyget https://www.amazon.se/Cykeltryckver...lstyrsats-installationsverktyg/dp/B0FDWZTJMT/

Det viktigaste är att kolla att det verkligen är för vevlagret, bottom bracket. För vissa andra ser förvillande lika ut och annonserna är sällan välskrivna.
Tja, jag har nåt billigt pressverktyg som i princip är en bit gängstång och två trappformade tjocka brickor som jag evt tillsammans med nån bricka eller ett urbankat lager använt till hjul och styrlager även om det ursprungligt är köpt för vevlager. Numera kör jag enbart med BSA i veven. PF är ett jävla skit. Så det så!

Byte av vevlager
Jag köpte det där PT-verktyget du länkade. Funkar skapligt, slår ju lagret mer "rakt ut" än ett dorn. Där ingår dessutom de "trappformade tjocka brickorna" för installation (använd en lämplig gängstång).

Byte av vevlager
Byte av vevlager
Nån som testat den där? Fattar inte riktigt hur extraktorn funkar?
Skärmbild 2025-10-28 160217.webp

Du sätter dessa innuti och koppen på utsidan mot ramen och drar samman dem (antar jag)

Byte av vevlager
Jo men hur får du in dem inuti? Det sitter ju ett lager på andra sidan också. Men de kanske är tvådelade på nåt sätt? Ser ut att sitta en o-ring runt 🤔

Nu har jag aldrig använt sånt verktyg och jag antar att det en manual, men de är avplattnade på två sidorna och jag antar att det är för att de då passar genom ett lager.

Byte av vevlager
Nu har jag aldrig använt sånt verktyg och jag antar att det en manual, men de är avplattnade på två sidorna och jag antar att det är för att de då passar genom ett lager.
Ja, det är alltså inte bilderna som är beskurna som det kan se ut, utan de är platta på två sidor så att de kan träs in genom lagret.

Byte av vevlager
Min tolkning av DA vs Ultegra/105/Tiagra vad gäller vevlager är att det är gjort för att vara lättare på bekostnad av hållbarhet. Bra för ett lopp men inte så bra för en motionscyklist.

Byte av vevlager
Tja, jag har nåt billigt pressverktyg som i princip är en bit gängstång och två trappformade tjocka brickor som jag evt tillsammans med nån bricka eller ett urbankat lager använt till hjul och styrlager även om det ursprungligt är köpt för vevlager. Numera kör jag enbart med BSA i veven. PF är ett jävla skit. Så det så!
Första gången jag fick mitt lager bytt så byggde min granne verktygen i trä, inklusive dorn :)

Byte av vevlager
Behöver jag någon smörjning mellan vevlagret och ramen? (aluminiumram). Det verkar vara väldigt delade åsikter på nätet här...
Väldigt delade åsikter ja. Jag använder alltid Morgan Blue Aquaproof Paste när jag pressar in BB86/PF30/etc. vevlager och det har mig veterligen varit oljudsfritt. Även mycket bra produkt för att skydda styrlager från vägsprut.

Tillbaka
Topp