[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Äh, hon borde inte blivit dömd. Och stackars Nils Jakob Hoff, måste vara riktigt jobbigt att ha en duracellkanin i huset !

Tur att Johaug hade sånt enormt driv och ambition att hon kunde fortsätta, trots att hon blev oskyldigt dömd och avstängd. Kudos ! Fantastiskt gjort. Väldigt imponerande !!

Nähä, inget svar på frågan om vilken regel som skulle appliceras för att få henne frikänd från det positiva dopingprovet. Utgår från att det innebär att du över huvud taget inte har något faktamässigt att backa upp ditt tramsande med.

Tycker nästan att det är hennes största prestation. Att fortsätta träna och komma tillbaka på topp, efter att bli oskyldigt dömd, och felaktiga domslut. Och sedan komma tillbaka igen och vinna allt igen. Fantastiskt gjort, väldigt snyggt, en enorm mental styrka !! :cool::love: :love:

Ytterligare upprepning utan försök till att utifrån regelverket motivera varför hon skulle vara oskyldigt dömd. Börjar bli papegojvarning på dig.

Who knows, vore kul att få se Johaug i en del mer lowkey tävlingar & lopp framöver. Hon har nog inte tröttnat på att vara med !

Var ju stora talangen som aldrig blev nåt.

Såg det där, lite sorgligt att hon inte fick ihop det. Kändes ju som en grym talang...

Vet inte när hon slutade med de dopningsklassade tillväxthormonerna, men känns lite som talangen drevs mycket av det. Som senior har det varit mycket upp och ner, mest ner.

Hon kanske återupptar sin cykelkarriär. Hon har i alla fall ett JVM-brons i MTB

Apropå Skistad verkar hon inte direkt hänga med resten av landslaget i ngn större utsträckning.

Hade helt missat att Stavås Skistad också fått hormoner. Hon känns ju minst sagt rejäl i jämförelse med vad man läste om Fossesholm.
Jag är inte 100% säker men jag tror hon hormonbehandlades för att skynda på puberteten och få en lite mer kontrollerad tillväxt. Alltså tvärtom jämfört med Fossesholm. För övrigt hade Fossesholm dispens eftersom hon var EXTREMT kort under tidiga tonår och är det fortfarande.

De åkare som inte står bakom Putins galenskaper kan jag tycka synd om. Andra är jag dock väldigt glad att jag slipper se i tävlingsspåren.

Det är väldigt enkelt: Vladimir Putin är min president, och mitt land har alltid rätt. Om det är anledningen till att några tvivelaktiga, namnlösa karaktärer inte tillåter mig att tävla internationellt... Ja, då är det ett pris som jag är redo att betala.

Edit: Sagt med brasklapp för om hon hotats/pressats till att göra uttalandet och inte alls står för det.

Senast ändrad:
"skriver hon till svt sport" - vad betyder ens det? Att någon skrivit något och sen skrivit under med Stepanova. Det kan vara hennes egna ord, det kan vara någon som dikterat åt henne, eller så har hon inte ens varit nära datorn. I Putins Ryssland betyder ingenting man läser längre någonting. "Krig är fred, frihet är slaveri, okunnighet är styrka" är ett citat som passar in ganska bra...

Edit: Sagt med brasklapp för om hon hotats/pressats till att göra uttalandet och inte alls står för det.
Jag tycker att man ska vara försiktig med att döma människor som bor i repressiva länder. Hade hon sagt något ickepositivt om Putin i svensk media så hade hon i bästa fall blivit av med sin försörjning. I värsta fall fått några års straffarbete.

"skriver hon till svt sport" - vad betyder ens det? Att någon skrivit något och sen skrivit under med Stepanova. Det kan vara hennes egna ord, det kan vara någon som dikterat åt henne, eller så har hon inte ens varit nära datorn. I Putins Ryssland betyder ingenting man läser längre någonting. "Krig är fred, frihet är slaveri, okunnighet är styrka" är ett citat som passar in ganska bra...
Ja, som jag skrev i min edit-kommentar så gäller mitt uttalande baserat på att det är hennes egen åsikt. Jag kan ha fel, men mitt intryck är att hon är den som gjort/tillskrivits flest sådana "Putinrövslickande" uttalanden.

Mitt intryck är att en del andra stjärnor legat betydligt lägre.

Mkt bra beslut av Fis. Om dom varit med så hade det säkert blivit en massa diskussioner och bråk, kanske en del bojkott.
Så klart lugnast så. Men undrar hur dom hade gjort med en sån som Stepanova, hon är ju inte direkt neutral.

Man kan ju bara hålla med Amundsen ! Förra säsongen var det väl bara Anger som körde i stort sett alla tävlingar, dom andra mindre än hälften har jag för mig.

Då har du för dig fel.

HÖA nämner också en aspekt som skiljer mellan norska och svenska herrar, nämligen att bortsett från JHK är det få som p.g.a. konkurrensen är säkra på en plats i truppen till VC och mästerskap så de måste tävla så fort de får chansen för att få fortsätta tävla. Det är ju rimligen lättare att ta beslutet att stå över en tävling om det inte kostar något än om du riskerar att missa VM p.g.a. att en konkurrent tävlade istället för dig och gjorde ett bra resultat.

Här är statistiken vi kom fram till i våras, antal körda tävlingar av 30. Så hoppas dom skärper sig lite till i år !

Ebba A 15
Jonna S 10
Maja D 11
Emma R 12
Johanna H 6
Frida K 5

Edvin 28 (y)😍 ⭐
Porris 15
Burman 12
Calle 8

Siffrorna ovan är felaktiga. T.ex. startade Maja i 15 lopp (och bröt ett) säsongen 2024/25.

Jaha, dom där totalmutade pamparna på Fis har nu fått en massa stålar av en oljerik & genomkorrumperad diktatur.

Förvisso knivig situation då hon inte är dömd men känns inte helt lyckat.

Hade en variant varit att utse en alternativ vinnare om hon döms och vänta med utdelandet av priset till dess dom fallit? Förvisso trist, men man skulle i alla fall inte riskera att antingen ha utsett en åkare som stängts av för dopning eller utsett en åkare som inte var den som gjort bästa insatsen och inte åkt dit för dopning.

Personligen tycker jag det verkar som hon borde dömas. Med "strict liability" är väl att skylla på läkaren inte en godkänd "ursäkt".

Nu måste hon ju få samma straff som Johaug, tyvärr. Men egentligen tycker jag att det borde vara korta straff för sådana händelser. Ändrade regler. Det är nog ingen som tror att Johaug eller Carl dopade sig på riktigt för att förbättra prestationer. Alla vet att det var misstag.

Hur skulle du utforma den ändrade regeln så att den inte ger korta straff för avsiktlig dopning med t.ex. anabola steroider? Eller menar du att straffsatserna för de dopningspreparat som är aktuella i de två fallen bör sänkas (drastiskt)?

Nu måste hon ju få samma straff som Johaug, tyvärr. Men egentligen tycker jag att det borde vara korta straff för sådana händelser. Ändrade regler. Det är nog ingen som tror att Johaug eller Carl dopade sig på riktigt för att förbättra prestationer. Alla vet att det var misstag.
Där har du fel, jag tror Johaug dopat sej avsiktligt med läppsalvan som ursäkt

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp