Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Funderat lite på alla bilder på stammar på gravel- och lvg-cyklar där topcap sitter direkt mot stammen. Förut var väl regeln att styrrör i kolfiber ska passera stammen med ca 3 mm, gäller inte detta längre? Frågar åt en kompis…
Min fråga, eller min kompis fråga menar jag, verkar ha försvunnit bland massa vinterskor.
Någon som har koll på det ovan?

Funderat lite på alla bilder på stammar på gravel- och lvg-cyklar där topcap sitter direkt mot stammen. Förut var väl regeln att styrrör i kolfiber ska passera stammen med ca 3 mm, gäller inte detta längre? Frågar åt en kompis…

Min fråga, eller min kompis fråga menar jag, verkar ha försvunnit bland massa vinterskor.
Någon som har koll på det ovan?
Jag och min kompis har också undrat om detta. Själv sätter jag alltid minst en distans ovanpå styrstammen oavsett på styrrörets material.

På all mina cyklar har jag en 5 mm distans ovanpå stammen. Men om topcapen inte är försänkt och man har kapat gaffelröret med 0,5 mm marginal (jag har nu ofta 0,1 mm marginal för att jag kapar för lite och behöver fila ...) ser jag inte att hålfastigheten blir sämre. Stammen klämmer ändå inte på sista en eller två mm för att kanten är rund.

På all mina cyklar har jag en 5 mm distans ovanpå stammen. Men om topcapen inte är försänkt och man har kapat gaffelröret med 0,5 mm marginal (jag har nu ofta 0,1 mm marginal för att jag kapar för lite och behöver fila ...) ser jag inte att hålfastigheten blir sämre. Stammen klämmer ändå inte på sista en eller två mm för att kanten är rund.
Jag har också alltid en spacer över stammen. En anledning till min undran är att många moderna stammar kommer med en topcap som inte är rund, för att matcha stammens form.

Jag har också alltid en spacer över stammen. En anledning till min undran är att många moderna stammar kommer med en topcap som inte är rund, för att matcha stammens form.

Ah ja, det är en rimlig, men dålig, anledning. Jag skulle också tänka att det blir svårt att experimentera med höjden av styret. På min frus gruscykel kunde jag, som tur, pressa i en smal distans i kolfiber i utsparingen ovanpå stammen. En distans i alu passar inte. Nu har jag kapad gaffelröret för att det var inte vackert (och frun är kort men relativ korta ben, så hon kör alltid slammad).

Ska jag köpa nya bromsskivor till mina inkommande centerlock-nav eller går det lika bra med 6-bolt-till-centerlock-adaptrar?

Ska jag köpa nya bromsskivor till mina inkommande centerlock-nav eller går det lika bra med 6-bolt-till-centerlock-adaptrar?

Så länge man inte ofta kör stoppie - fakie - half-cab så funkar det bra (då ger adapter lite spel; jag har just köpt centerlock skivor till sonens gruscykel av den anledningen).

Ofta har "pinnarna" av adaptern lite mindre diameter än hål i skivan. Ingen problem när man bara bromsar när man rullar framåt. Men det ger några grader spel när man växlar bromsriktning.
I mitt fall endast grus och vardagscykling så det räcker nog med adapters.

I mitt fall endast grus och vardagscykling så det räcker nog med adapters.

Ja, jag har själva aldrig haft problem med min adapter på bakhjulet. På sonens gruscykel verkar skivan bak sitta fast men fram finns det spel. Min son är lite av ett extremfall, men kanske värt att nämna ändå.

Senast ändrad:
Är det tillåtet att sätta upp ett påslaget elektriskt stängsel runt en hage utan några varningsskyltar alls längs det?

Är det tillåtet att sätta upp ett påslaget elektriskt stängsel runt en hage utan några varningsskyltar alls längs det?
Om det finns en allmän väg eller gångbana intill så skall det skyltas med jämna mellanrum. Om det vetter mot hagmark, äng, skog eller liknande finns inget krav.

Om det är en gångstig som bara "råkat" uppstå för att man cyklar eller går där ibland så är jag tveksam, tror inte det finns något krav.
Är det ett dike emellan så tror jag detsamma. OBS. Mycket "troende" i sista avsnittet :giggle:

Det finns förbehåll, men inget som hindrar dig från att generellt sätta upp ett elstängsel på din mark för att hålla djur inne/ute så länge du följer reglerna.

Elsäkerhetsverket har dessa regler, bra sammanfattatbi inlägget ovan.

I Skåne vill vi gärna hålla vildsvinen ute från områden vi odlar på. Många sätter då upp låga elstängsel, ca 40cm höga. Dessa kan vandrare, cyklister och andra svagsinta (ja, ironi 😁) lätt missa.
Det är inte alltid för att hållare hästar/kor inne på bete.

Hade varit intressant att höra backstoryn till frågan!

Hade varit intressant att höra backstoryn till frågan!
I blött skog kan man få (svagt men kännbart) elstöt även om man står en halv meter borta från ett elstängsel. Det hjälper inte om det inte är markerat som ett sådant, och om skogen är svårframkomlig p.g.a. trädfall och man är tvungen att komma nära stängslet.

I blött skog kan man få (svagt men kännbart) elstöt även om man står en halv meter borta från ett elstängsel. Det hjälper inte om det inte är markerat som ett sådant, och om skogen är svårframkomlig p.g.a. trädfall och man är tvungen att komma nära stängslet.
Ja, just i sådan miljö finns inga krav på märkning så där får man ha lite egen koll. Men det låter lite konstigt att du kan känna av pulserna i stängslet på "distans". Utan kontakt med tråden borde det inte kännas alls - själv brukar jag kolla med att ta ett långt grässtrå o hålla mot tråden - torrt väder känner jag stötar ca 5-10cm genom strået. Blött väder upp till en halvmeter.
Jag misstänker att du var i kontakt med ex en liten gran som i sin tur var i kontakt med tråden

slicka inte på det bara.

Om man, gud förbjude, ska lufta ett par sram, är detta lämpligt

Glömt om det är code eller guide men sitter på en 2019 vitus.

Vilken dot ska man ha?
Problemet är att en kolv inte går tillbala. Det stämmer att jag inte bör använda våld utan att öppna system först iall det är överfullt?

slicka inte på det bara.

Om man, gud förbjude, ska lufta ett par sram, är detta lämpligt

Glömt om det är code eller guide men sitter på en 2019 vitus.

Vilken dot ska man ha?
Problemet är att en kolv inte går tillbala. Det stämmer att jag inte bör använda våld utan att öppna system först iall det är överfullt?
DOT 4 och uppåt. Utom DOT 5 som är silikonbaserad. Kokpunkten för ny vätska okontaminerad är för Dot4 230° och för 5,1 270°.
Blir dina kolvar nånsin så varma?

DOT 4 och uppåt. Utom DOT 5 som är silikonbaserad. Kokpunkten för ny vätska okontaminerad är för Dot4 230° och för 5,1 270°.
Blir dina kolvar nånsin så varma?
Nä men pågens kanske. Kan dot bli för gammal? Tror nåt står i garaget sen jag flyttade in. För 13 år sen. Garage är sen -72

Nä men pågens kanske. Kan dot bli för gammal? Tror nåt står i garaget sen jag flyttade in. För 13 år sen. Garage är sen -72
DOT är ju hygroskopisk så den suger åt sig vatten. Baserad på glykol. Men i en sluten behållare? Fast en liten 2,5 dl burk kostar ju inte blod, finns på macken att köpa. Eller 40 på BT

Jag har köpt nytt hjul, dubbdäck och butylslang inför vintern. Och så köpte jag detta fälgband:
Det var billigt, men den är ju mer av ett gummiband än fälgtejp. När jag börjar kränga på däckets ena sida på hjulet, så är friktionen mellan däckskanten och fälgbandet hög så att fälgbandet flyttar sig lite grann. Innan jag petat in slangen och börjat kränga på andra däckskanten går det möjligtvis att justera fälgbandets position, men när slangen är inne och krängning av sista däckskanten pågår, lär det bli svårt att se och justera felaktigheter i fälgbandets position. Bör jag köpa ett vettigare fälgband redan nu?

Tillägg: Det rör sig om en standardhybrid med 32 mm däck och vilket fälgband bör jag köpa?
Tillägg 2: Innerbredden på fälgen verkar vara 16 mm och fälgbandet 11 mm. Det känns som om fälgbandet är väl smalt?

Senast ändrad:
Jag har köpt nytt hjul, dubbdäck och butylslang inför vintern. Och så köpte jag detta fälgband:
Det var billigt, men den är ju mer av ett gummiband än fälgtejp. När jag börjar kränga på däckets ena sida på hjulet, så är friktionen mellan däckskanten och fälgbandet hög så att fälgbandet flyttar sig lite grann. Innan jag petat in slangen och börjat kränga på andra däckskanten går det möjligtvis att justera fälgbandets position, men när slangen är inne och krängning av sista däckskanten pågår, lär det bli svårt att se och justera felaktigheter i fälgbandets position. Bör jag köpa ett vettigare fälgband redan nu?

Tillägg: Det rör sig om en standardhybrid med 32 mm däck och vilket fälgband bör jag köpa?
Tillägg 2: Innerbredden på fälgen verkar vara 16 mm och fälgbandet 11 mm. Det känns som om fälgbandet är väl smalt?
Jag hade kört något lager silvertejp/gorillatejp alt. några lager eltejp. Men om du vill köra fälgband har jag bra erfarenhet med Schwalbe High Pressure där du nog kan använda både 14- och 16 mm-versionen.

Även med slang kan det vara bättre med tubelesstejp, eller den tesatejp som många skall använda sig av
Tesa 4289
51BS4uqd+0L._SX522_.jpg

Ja, det lutar åt att köpa 3 st 12 voltare, som Håkan föreslår.
De kommer installeras under lastutrymmet på cykeln är tanken och kopplas direkt in på mitt 36V ecoride batteri. Hela lastcykeln är ett hemmabygge så kopplingen är ganska lättfixad. Handlar bara om att få fatt i tutorna nu.
Blev det något av detta?

Även med slang kan det vara bättre med tubelesstejp, eller den tesatejp som många skall använda sig av
Tesa 4289
51BS4uqd+0L._SX522_.jpg
Apropå tejpval. Jag tejpar diffusionsduk om dagarna och har använt Tecca T-Flex.

Går det lika bra att använda denna: Skarvtejp Byggfolie Rulle Grön 50mm x 25m Stokvis Tapes?

Går det lika bra att använda denna: Skarvtejp Byggfolie Rulle Grön 50mm x 25m Stokvis Tapes?
Om det är denna: https://cdn-static.stokvistapesccms.com/media/3904-tejpguiden-129538grxx.pdf

Ja, men den är kletig som attans (vilket förmodligen de flesta liknande är). Verktyg för att klippa/kapa kommer behöva rengöras ofta. Jag använder acetonfri nagellacksremover.

Har använt den både invändigt för diffusionsspärr och utvändigt för vindpapp och för att täta runt fönster utifrån. Brukar köpa det som är billigast och just Stokviks brukar finnas på Byggmax...

Edit: Kanske missförstod frågan helt, om frågan är ifall Stokviks tejp funkar för tubeless så funkar det säkert men som sagt så är den kletig och det är ett tjockt lager lim så allt bredvid blir klistrigt. Jag hade inte använt den till mina fälgar :) Ds.

Om det är denna: https://cdn-static.stokvistapesccms.com/media/3904-tejpguiden-129538grxx.pdf

Ja, men den är kletig som attans (vilket förmodligen de flesta liknande är). Verktyg för att klippa/kapa kommer behöva rengöras ofta. Jag använder acetonfri nagellacksremover.

Har använt den både invändigt för diffusionsspärr och utvändigt för vindpapp och för att täta runt fönster utifrån. Brukar köpa det som är billigast och just Stokviks brukar finnas på Byggmax...

Edit: Kanske missförstod frågan helt, om frågan är ifall Stokviks tejp funkar för tubeless så funkar det säkert men som sagt så är den kletig och det är ett tjockt lager lim så allt bredvid blir klistrigt. Jag hade inte använt den till mina fälgar :) Ds.
Jag var måhända otydlig i min frågeställning - men du lyckades svara på precis det jag undrade över: så stort tack. 😊

Och ja, det är den du länkar till.

Min styrstam på graveln har M6-skruvar, vilket innebär att jag dras med samma Garmin-problem som TS i denna tråd.

Hur löser man det annars om man inte vill ha ett osymmetriskt utseende? Fortsätter köra med datorn fäst med gummiband på styrstammen? Köper helt ny cockpit?
Jag tycker K Edge fästet är rätt snyggt, även om det fäster på styret

Annars borra/slipa upp outfrontfästet för att rymma m6 skruvar?

Tillbaka
Topp