Cykla för att sänka puls och högt blodtryck

Om du inte redan har ngn (Garmin GPS) löparklocka så kan du med en sådan på handleden under natten få koll på både vilopuls + mkt mer (modellberoende). Kolla skillnaden mellan de olika modellerna här

OBS
Garmins beräkning för vilopuls kan skilja sig från vad du förväntar dig, läs mer här
Jag har en löparklocka, men det går fetbort att sova m klockan.

Har du några länkar ang detta att bjuda på? Jag länkade en studie några inlägg upp men den känns inte aktuell för någon som tränar (väldigt låga vo2max-värden i den studien).

Inte mer än vad Google hittar, det var lite bonus som jag hittade när jag dubbelkollade det min läkare sagt att mina mediciner inte skulle påverka min prestation.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19614803/ är en av studierna jag kikade i.

Inte mer än vad Google hittar, det var lite bonus som jag hittade när jag dubbelkollade det min läkare sagt att mina mediciner inte skulle påverka min prestation.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19614803/ är en av studierna jag kikade i.
Är inte de värden på vo2max de redovisar i studien väldigt låga eller är det jag som missförstår? Om candesartan verkligen hade den effekten borde det väl vara dopingklassat?

Jag äter själv denna medicin, om det påverkar prestation så blir ju alla resultat sedan jag började med den ganska tråkiga att prata om..

Är inte de värden på vo2max de redovisar i studien väldigt låga eller är det jag som missförstår? Om candesartan verkligen hade den effekten borde det väl vara dopingklassat?

Jag äter själv denna medicin, om det påverkar prestation så blir ju alla resultat sedan jag började med den ganska tråkiga att prata om..
Om den är "livsavgörande" för dig (vilket den i viss mån kan vara) så släpp det bara.
Skulle man inte få cykla om man har astma? Låga järnnivåer och äter järn?
Ge dig....

1) Som påpekats tidigare, Attila och Huberman hade jag tagit med en grävskopa salt.

2) Högt blodtryck känner man i regel inte av förrän det är riktigt åt skogen.

3) Man kan göra allt rätt och ändå ha ett blodtryck som enligt dagens normer anses utgöra en riskfaktor för framtida problem.

4) Att titta på blodtrycket efter ett hårt träningspass och jubla över sänkningen är falsk glädje. Det är en naturlig reaktion och det relevanta är hur du ligger i tryck resten av dygnet och dagarna i veckan.

5) Kalciumblockerare och angio tensin blockerare är att föredra för uthållighetsidrottare.
Men läkemedelsval bör göras i samråd med läkare respektive man ska inte vara rädd för att testa sig fram. Man vill heller inte hamna på ett för lågt tryck med allt vad det innebär som tryckfall, risk för svimning, yrsel osv.
Losarstad / Candesartan / Amlodipin / Felodipin och även vätskedrivande som Spironolacton funkar ofta bra utan att påverkar prestationsförmågan nämnvärt - med utgångspunkt motionär, inte tävlande elit.

6) Vill man ha en lite slaskig tumregel är:
Systoliskt + dystoliskt <200 ett hyfsat riktmärke att hamna under.

7) Hur mycket en minskning av salt påverkar kan man diskutera. Jag hade inte sett det som en primäråtgärd, men däremot sett över kosten generellt, och med det följer ofta en naturlig minskning av saltintaget eftersom problemet tenderar snarare vara det dolda tillsatta saltet i "mindre bra" mat som också ofta för med sig andra mindre bra aspekter ur nutritionshänseende.

8) Att medicinera för högt blodtryck är inget att skämmas för eller vara rädd för, många går länge med högt blodtryck helt i onödan, ofta utan vetskap. Självklart ska man försöka göra alla andra livsstilsåtgärder så gott det går också, och kanske kan man sluta medicinera längre fram men du kan också göra allt rätt och ändå ha ett blodtryck som ger en ökad riskbild för framtida hälsoproblem.

9) En 24h mätning brukar vara rätt standard om man misstänker en problematik.

10) Att mäta hemma över tid är också bra, men många tenderar att försöka göra sport av att få så låga värden som möjligt. Blodtrycket finns där 24/7 så att alltid mäta vid så gynnsamma lägen som möjligt ger en falsk bild av läget. Hur ser ditt tryck ut på jobbet? eller halv åtta på morgonen när det är kaos med barnen inför att alla ska iväg på sitt?

Disclaimer;
Jag är inte läkare och tar inget som helst ansvar för någons blodtrycksbehandling, det gör man i samråd med riktiga läkare på vårdinstanserna. 😀.

Lite i onsdags men mkt idag,
reagerat på att pulsen har varit svårare att få upp vid cyklingen..
Idag låg jag 10 slag under på snittet o 10-15 slag under på max.
Snittfarten var i stort sett samma som brukligt trots hårda vindar.
Även flåset var lugnare efter de hårdaste motluten.
Återhämtningen efteråt gick också snabbt.
Fick ju provsvar med dåligt blodvärde (hb121) så har lagt om kosten lite mot järnrikare föda och
slutat nästan helt med omeprazolen mot halsbrännan som har som biverkning att det blir svårare att ta upp näringsämnen inkl järn.
Blodpudding 2 ggr denna veckan o lite extra mkt leverpastej på knäckemackorna.
Kan jag blivit bloddopad på detta lilla? :giggle:
I så fall fattar jag vilken skillnad "riktig" bloddopning gör.

Kul att tråden lever och att vi fortsätter kämpa mot trycket allihop. Jag har fortfarande inte riktigt fått någon kontinuitet med cyklingen och har egentligen inga ursäkter mer än att jag varit lite för lat. Då har blodtrycket också inte direkt rört på sig. Därför ser det fortsatt lite blandat ut. Blodtrycket verkar också vara betydligt lägre vid hemmajobb.. och betydligt högre dagen efter mycket friterat och fett/salt. Ingen jättestor överraskning och en liten spark i baken. Har dock blivit duktigare på att läsa av trycket varje dag och logga noggrannare.

IMG_8250.webp

IMG_8251.webp

Jag har fortfarande inte riktigt fått någon kontinuitet med cyklingen och har egentligen inga ursäkter mer än att jag varit lite för lat.
Varför inte söka dig till en cykelklubb med mkt motionärer och då även många olika träningsgrupper?
Då kan du ha som veckomål att "alltid" vara med på deras träningar.
Att cykla tillsammans med andra är en boost för de flesta av oss.

Varför inte söka dig till en cykelklubb med mkt motionärer och då även många olika träningsgrupper?
Då kan du ha som veckomål att "alltid" vara med på deras träningar.
Att cykla tillsammans med andra är en boost för de flesta av oss.
Ja, det är planen! Fått tack men nej tack, välkommen åter senare pga saknar erfarenhet av klungcykling. Västerbronpelotonen räknas tydligen inte! Men ska höra med några till. Någon mer dag i veckan ska jag klara av att pendla också så detta löser sig. Har avvaktat lite pga operation i knät som jag har rehabbat men inte märkt någon smärta från cyklingen så det ska funka att öka. Lovar att dokumentera cykeleffekten på blodtrycket så se detta som lite ”före-data”, måste ju ha något slags normalläge att jämföra mot också för att se om det hjälpt.

Ja, det är planen! Fått tack men nej tack, välkommen åter senare pga saknar erfarenhet av klungcykling.
Varför inte prova med Fredrikshof?
De skall inte ha ngt krav på medlemskap för de första träningstillfällena och introduktion till gruppcykling för nybörjare. Åtminstone enl

Kul att tråden lever och att vi fortsätter kämpa mot trycket allihop. Jag har fortfarande inte riktigt fått någon kontinuitet med cyklingen och har egentligen inga ursäkter mer än att jag varit lite för lat. Då har blodtrycket också inte direkt rört på sig. Därför ser det fortsatt lite blandat ut. Blodtrycket verkar också vara betydligt lägre vid hemmajobb.. och betydligt högre dagen efter mycket friterat och fett/salt. Ingen jättestor överraskning och en liten spark i baken. Har dock blivit duktigare på att läsa av trycket varje dag och logga noggrannare.

Visa bilaga 769402
Visa bilaga 769403
Vad mäter du det där med? Något ifrån garmin?

Varför inte prova med Fredrikshof?
De skall inte ha ngt krav på medlemskap för de första träningstillfällena och introduktion till gruppcykling för nybörjare. Åtminstone enl
Kolla Fredrikshofs facebook-grupper för info om när nybörjar-cykling sker. Iaf för de grupper som utgår från Brostugan (numera Drottningholm) så har de regelbundet intro för nybörjare på gruppcykling. När man kört intro så man är bekväm i gruppen så kan man köra med de vanliga grupperna.

Okej, nu börjar dokumentationen/experimentet på riktigt. Jag var ganska noggrann med att ta blodtrycket i början, runt november december. Sen blev det sporadiskt och nu har jag tagit det nitiskt varje dag. Det ger mig ändå lite stickprov över tid och ett någorlunda säkert genomsnitt.

Genomsnittligt blodtryck som jag kommer utgå ifrån per idag 19/5:
134 sys / 81 dia
84 bpm puls

Detta vill jag alltså sänka till under 120/80. Snittpulsen får också gärna trenda nedåt.

När jag googlar säger alla artiklar att det tar ungefär tre månader att se effekt på blodtrycket från träning. Så säg slutet av augusti så ska jag alltså se en förbättring. Kommer använda mig av veckosnitt för att se hur det utvecklas över tid.

Så, mitt mål den 31/8:
120 sys / 80 dia (eller lägre) i veckosnitt

Har det inte stabiliserat sig och jag samtidigt inte har fuskat med träning och kost (läs: inte kört minst 3 dagar i veckan pulsträning och kommit under 85 kg) så hoppar jag nog på mediciner.

IMG_8482.webp

Ska jag radera första mätningen då jag var lite stressad och struntade i att varva ner i några minuter och sitta still innan? När jag sen hade lugnat mig i 5 minuter så ser ni att det stabiliserade sig ganska bra. Även om det fortfarande är högre än det bör vara.

Du ska sluta lägga så stor vikt vid en enskild mätning. Den första mätningen visar ju en ögonblicksbild - den andra en situation där du försökt optimera genom att vänta / vila osv.

I ditt vardagliga liv går du ju inte runt i slow motion och låter dig inte beröras av ngt i försök att kontrollera blodtrycket.

Blodtrycket går upp och ner, det är så det är.
För att föra statistik/ se långsiktiga trender hade jag i så fall tagit tre mätningar och dragit ett snitt på dem.

Men att hela tiden ta bort dem högsta gör ju att bilden blir rätt skev.

Du ska sluta lägga så stor vikt vid en enskild mätning. Den första mätningen visar ju en ögonblicksbild - den andra en situation där du försökt optimera genom att vänta / vila osv.

I ditt vardagliga liv går du ju inte runt i slow motion och låter dig inte beröras av ngt i försök att kontrollera blodtrycket.

Blodtrycket går upp och ner, det är så det är.
För att föra statistik/ se långsiktiga trender hade jag i så fall tagit tre mätningar och dragit ett snitt på dem.

Men att hela tiden ta bort dem högsta gör ju att bilden blir rätt skev.
Jag har hittills inte tagit bort någon mätning och försöker göra flera om jag har tid, men ibland är jag otålig och orkar inte vänta. Då tror jag att datan ser sämre ut än den är. Och när det händer tar jag ofta en till mätning ändå bara för att vara säker. Ibland är det då kvar på 140, men ibland går det ner drastiskt som nu och då känns det även fel att spara den? Men som sagt, har inte tagit bort något än.

Jag har precis läst hela tråden. För mig har följande hänt. Har aldrig haft problem med blodtryck tidigare. I januari fick vi möjlighet att göra en hälsoundersökning på jobbet inklusive enklare cykeltest. Jag åkte dit och bytte om. Hade god tid på mig att varva ner. Det utfördes blodtryckstest tre gånger. Värdet var ungefär 150/105. Utfördes två gånger med kalibrerad Omron och en gång med traditionell manschett och räkning. Alla var höga, vilopuls 60bpm. Jag fick inte cykla och blev hänvisad till vårdcentral för eventuell medicinering. Var både lite chockad och lite obstinat. Sa att jag skulle till GC och cykla i februari. Hon sa "Gör vad du vill, men inte här." Hursomhelst gjorde det hela ett beständigt avtryck. Skall erkänna att jag är obstinat nog att inte gå till hälsocentralen ännu. Åkte hem mätte med frugans Omron, samma lika som på hälsotesten. Följande åtgärder har utförts. Äter bättre, mindre skit, så lite kolhydrat som möjligt. Periodisk fasta två dagar i veckan 24 timmar där fungerande träning, dricka vatten, kaffe, te är ok. Inte stressa. Sova bra, jag sover få timmar, 6 ungefär, har alltid gjort det, funkar om de är bra. Är 192cm, har sen januari gått ner från 99kg till 93kg, är snart 58 år. Min träning nu per vecka består av volleyboll 2-3 timmar, innebandy 1,5 timme, badminton 1 timme. Lite gym som inte kan räknas. Har cyklat ca 40 mil i kortare pass, det längsta var 45km för att kunna överleva Siljan Runt 160 (Som gick sakta). På GC cyklade jag superlugnt och inga berg eftersom jag var ensam och inte visste så mycket om riskerna efter kontrollen. Nu ser mitt resultat ut såhär som regel, detta är från morgonen idag men jag får liknande dagtid om sätter mig ner, slappar av och andas bra. Hoppas kunna bibehålla detta och slippa medicin ett tag. Använder ingen medicin alls för något ännu.
20250609_044521.webp

Senast ändrad:
Jag har precis läst hela tråden. För mig har följande hänt. Har aldrig haft problem med blodtryck tidigare. I januari fick vi möjlighet att göra en hälsoundersökning på jobbet inklusive enklare cykeltest. Jag åkte dit och bytte om. Hade god tid på mig att varva ner. Det utfördes blodtrycksfall tre gånger. Värdet var ungefär 150/105. Utfördes två gånger med kalibrerad Omron och en gång med traditionell manschett och räkning. Alla var höga, vilopuls 60bpm. Jag fick inte cykla och blev hänvisad till vårdcentral för eventuell medicinering. Var både lite chockad och lite obstinat. Sa att jag skulle till GC och cykla i februari. Hon sa "Gör vad du vill, men inte här." Hursomhelst gjorde det hela ett beständigt avtryck. Skall erkänna att jag är obstinat nog att inte gå till hälsocentralen ännu. Åkte hem mätte med frugans Omron, samma lika som på hälsotesten. Följande åtgärder har utförts. Äter bättre, mindre skit, så lite kolhydrat som möjligt. Periodisk fasta två dagar i veckan 24 timmar där fungerande träning, dricka vatten, kaffe, te är ok. Inte stressa. Sova bra, jag sover få timmar, 6 ungefär, har alltid gjort det, funkar om de är bra. Är 192cm, har sen januari gått ner från 99kg till 93kg, är snart 58 år. Min träning nu per vecka består av volleyboll 2-3 timmar, innebandy 1,5 timme, badminton 1 timme. Lite gym som inte kan räknas. Har cyklat ca 40 mil i kortare pass, det längsta var 45km för att kunna överleva Siljan Runt 160 (Som gick sakta). På GC cyklade jag superlugnt och inga berg eftersom jag var ensam och inte visste så mycket om riskerna efter kontrollen. Nu ser mitt resultat ut såhär som regel, detta är från morgonen idag men jag får liknande dagtid om sätter mig ner, slappar av och andas bra. Hoppas kunna bibehålla detta och slippa medicin ett tag. Använder ingen medicin alls för något ännu.Visa bilaga 773565
Fyfan vad bra!!! Starkt jobbat

Jag knaprade Losartan i flera år. Minskade på kolhydraterna och gick ner från 110+ till ca 95 kg. Sen hände inget på några månader så jag testade vegokost i 1.5 år men det hjälpte varken med vikt eller blodtryck... I mars förra året gick jag över till Keto OMAD (one meal a day) och nästan direkt så sjönk blodtrycket och jag tog bort medicinen själv. Sen började vikten gå ner med och jag mådde bättre än någonsin. I november hade jag årskontroll på VC och de skrev bort mig från vidare kontroller. Kontrollerar trycket själv emellanåt. Äter "vanligt" vid vissa tillfällen/kalas. Äter 2 ggr om dagen på helger och ledigveckor. Jobbar 4-skift och cyklar fatbike året runt och gjorde det även innan omställningen.
51 år, 174 cm och 83 kg idag. Haft ungefär samma vikt i över ett halvår nu.

Fyfan vad bra!!! Starkt jobbat
Tack. Nu hoppas jag bara att det håller i sig. Jag har ju fördelen av att veta att det dök upp ganska plötsligt, frugan håller koll på sitt blodtryck och då har jag kollat mitt eget till och från också. Tror kostskärpningen har haft betydelse. Trodde fasta skulle vara svårt. Men äter man huvudsakligen protein och fett (utan att vara supernoga) är hjärnan inte lika inställd på mer energi hela tiden. Jag och Mona (frun) bestämde att äta lågkolhydrat på kvällen, fasta hela natten och arbetsdagen för att sedan äta lågkolhydrat igen samma tid nästa kväll. Funkar bra om man fokuserar på jobb hela dagen. Jag sätter mig ändå med en kopp kaffe när kollegorna äter.

Jag har precis läst hela tråden. För mig har följande hänt. Har aldrig haft problem med blodtryck tidigare. I januari fick vi möjlighet att göra en hälsoundersökning på jobbet inklusive enklare cykeltest. Jag åkte dit och bytte om. Hade god tid på mig att varva ner. Det utfördes blodtryckstest tre gånger. Värdet var ungefär 150/105. Utfördes två gånger med kalibrerad Omron och en gång med traditionell manschett och räkning. Alla var höga, vilopuls 60bpm. Jag fick inte cykla och blev hänvisad till vårdcentral för eventuell medicinering. Var både lite chockad och lite obstinat. Sa att jag skulle till GC och cykla i februari. Hon sa "Gör vad du vill, men inte här." Hursomhelst gjorde det hela ett beständigt avtryck. Skall erkänna att jag är obstinat nog att inte gå till hälsocentralen ännu. Åkte hem mätte med frugans Omron, samma lika som på hälsotesten. Följande åtgärder har utförts. Äter bättre, mindre skit, så lite kolhydrat som möjligt. Periodisk fasta två dagar i veckan 24 timmar där fungerande träning, dricka vatten, kaffe, te är ok. Inte stressa. Sova bra, jag sover få timmar, 6 ungefär, har alltid gjort det, funkar om de är bra. Är 192cm, har sen januari gått ner från 99kg till 93kg, är snart 58 år. Min träning nu per vecka består av volleyboll 2-3 timmar, innebandy 1,5 timme, badminton 1 timme. Lite gym som inte kan räknas. Har cyklat ca 40 mil i kortare pass, det längsta var 45km för att kunna överleva Siljan Runt 160 (Som gick sakta). På GC cyklade jag superlugnt och inga berg eftersom jag var ensam och inte visste så mycket om riskerna efter kontrollen. Nu ser mitt resultat ut såhär som regel, detta är från morgonen idag men jag får liknande dagtid om sätter mig ner, slappar av och andas bra. Hoppas kunna bibehålla detta och slippa medicin ett tag. Använder ingen medicin alls för något ännu.Visa bilaga 773565
Kul att det hjälper med livsstilsförändringarna, tyvärr hjälper det ju långt ifrån alla och de resultat du fått är ju långt bättre än vad forskningen antyder att kost och träning ska påverka. Hade varit intressant att göra en förändring i taget och sett vad som gjorde faktisk skillnad.

Kul att det hjälper med livsstilsförändringarna, tyvärr hjälper det ju långt ifrån alla och de resultat du fått är ju långt bättre än vad forskningen antyder att kost och träning ska påverka. Hade varit intressant att göra en förändring i taget och sett vad som gjorde faktisk skillnad.
Jag försökte vara tydlig med att jag inte haft en smygande ökning utan väldigt plötslig. Skitmycket att göra på jobbet också. Kanske har många pusselbitar fallit på plats samtidigt. Men det dröjde ett bra tag innan jag fick gröna dioder på mätaren hemma. Första gången det lyckades kom frun med mätaren precis när jag vaknat. Då förstod jag att för låga värden är svårt att åstadkomma felaktigt. Där nånstans vände trenden konstant.

Men det handlar väl egentligen inte om förändringar, utan att man alltid ser till att hålla sig rimlig i sin tillvaro. Dvs om båten läckt under 10-40 år är det svårt att börja ösa ur den när vattnet står upp till relingen.

Låter i mina öron som Hasse varit påväg nerför en halkig backe, råkat upptäcka det och sen vänt om i tid innan besvären blev permanenta/svåråtgärdade. "Bara" att hålla i framöver...

Jag själv upptäckte att jag var ute och cyklade när jag lagt nästan 10 års tid (ca 23-32 år gammal) på tokstressigt arbete följt av dåliga matvanor och mycket mindre fysisk belastning än vad människan är anpassad för. En kort period hade jag högt blodtryck och det var en av de saker som gjorde att jag styrde om till ett vettigare liv.

Stressen hänger fortfarande i i perioder dessvärre och det är fan den sämsta skiten man kan hålla på med. Lättare sagt än gjort att "bara se till att leva ett stressfritt liv, äta varierad kost i lagom mängd, röra sig så mycket man kan och omge sig med meningsfulla relationer", men det där är ju facit och något man får försöka lösa om man vill ha en god tillvaro.

Bra jobbat Hasse! Häng i!😊

Jag kanske lät onödigt negativ i min kommentar ovan. Jag vill inte förminska @Hasse#7's tillskärpning av livsstilen, det är ju superbra att det fungerade!

Jag ville bara poängtera att sådana stora minskningar i blodtrycket kan man inte förvänta sig genom förändring av livsstilsfaktorer.

Jag kanske lät onödigt negativ i min kommentar ovan. Jag vill inte förminska @Hasse#7's tillskärpning av livsstilen, det är ju superbra att det fungerade!

Jag ville bara poängtera att sådana stora minskningar i blodtrycket kan man inte förvänta sig genom förändring av livsstilsfaktorer.
Jag tog inte illa upp. Jag har har bara visat vad som hänt mig. Det handlar inte om att vara duktig. Det handlar om att saker inte är statiska och att förändringar kan komma plötsligt. Har man haft förmånen att hålla sig någorlunda i form är det risk att man som i mitt fall blir väldigt överrumplad och lika gärna kan låta det rasa som att försöka göra något åt det. Min far dog av hjärtinfarkt 1999 efter att ha cyklat, han blev 54 år. Sånt sitter i, man bär med sig oron även för egen del.

Jag tog inte illa upp. Jag har har bara visat vad som hänt mig. Det handlar inte om att vara duktig. Det handlar om att saker inte är statiska och att förändringar kan komma plötsligt. Har man haft förmånen att hålla sig någorlunda i form är det risk att man som i mitt fall blir väldigt överrumplad och lika gärna kan låta det rasa som att försöka göra något åt det. Min far dog av hjärtinfarkt 1999 efter att ha cyklat, han blev 54 år. Sånt sitter i, man bär med sig oron även för egen del.
Ja bra med lite nyanser, blir lätt så svart och vitt i diskussioner om hälsa och träning.

Nu har jag tappat 10kg och är nere på 90kg. Midjemåttet har krympt från 103cm till 98cm och bmi är 24,5. Så långt allt väl, men ny mätning av blodtrycket hos duktig akutsköterska dagtid visade 150/100 vid 53 i puls. En mätning per arm och sen två till på armen med högst tryck. Nu går jag till doktorn på onsdag. Det var värt ett försök, och det som förändrats i övrigt är ju till det bättre.

Nu har jag tappat 10kg och är nere på 90kg. Midjemåttet har krympt från 103cm till 98cm och bmi är 24,5. Så långt allt väl, men ny mätning av blodtrycket hos duktig akutsköterska dagtid visade 150/100 vid 53 i puls. En mätning per arm och sen två till på armen med högst tryck. Nu går jag till doktorn på onsdag. Det var värt ett försök, och det som förändrats i övrigt är ju till det bättre.

Mäter du hemma? Respektive kanske kan vara läge för en 24h mätning?

Mäter du hemma? Respektive kanske kan vara läge för en 24h mätning?
Jag förväntar mig att läkarbesöket leder till en 24-timmarsmätning. Jag har mätt massor hemma med frugans Omron. Akutsköterskan hade en traditionell/manuell utrustning. Om jag förutsätter att akutsköterskan är bäst på att mäta så är det något lurt med vår Omron, eller jag får vita rocken-syndrom, varje gång nån annan mäter.

Jag förväntar mig att läkarbesöket leder till en 24-timmarsmätning. Jag har mätt massor hemma med frugans Omron. Akutsköterskan hade en traditionell/manuell utrustning. Om jag förutsätter att akutsköterskan är bäst på att mäta så är det något lurt med vår Omron, eller jag får vita rocken-syndrom, varje gång nån annan mäter.
Rek. är att man ska sitta still i 15 min innan testet görs. Det bör vara mörkt i rummet och lugnt runt omkring. Om du har någon som kan hjälpa dig att trycka igång apparaten så underlättar det. Fötterna i golvet, 90 grader med benen (ej i kors) och händerna på benen.
Om du misstänker att apparaten är trasig, låt någon annan göra testet. Kan ge n indikation. Det går även att ta med den till VC och köra en jämförelse-mätning mot deras maskiner.

Rek. är att man ska sitta still i 15 min innan testet görs. Det bör vara mörkt i rummet och lugnt runt omkring. Om du har någon som kan hjälpa dig att trycka igång apparaten så underlättar det. Fötterna i golvet, 90 grader med benen (ej i kors) och händerna på benen.
Om du misstänker att apparaten är trasig, låt någon annan göra testet. Kan ge n indikation. Det går även att ta med den till VC och köra en jämförelse-mätning mot deras maskiner.
Men om man sitter still i 12 minuter, har lkuset tänt och någon skriker lite, så kan man väl knappast räkna med ett resultat som går från "helt riskfritt" till "massor av risk"? Förstår och vet att yttre omständigheter påverkar massor, men om man måste anstränga sig enormt mycket för att få "rätt" provvärden så kanske allt ändå inte är riktigt rätt trots allt. Eller?

Men om man sitter still i 12 minuter, har lkuset tänt och någon skriker lite, så kan man väl knappast räkna med ett resultat som går från "helt riskfritt" till "massor av risk"? Förstår och vet att yttre omständigheter påverkar massor, men om man måste anstränga sig enormt mycket för att få "rätt" provvärden så kanske allt ändå inte är riktigt rätt trots allt. Eller?

Helt enig - syftet är ju att bedöma hur ditt blodtryck ligger "för det mesta" i ditt vanliga liv. Inte i "idealfallet".
Sen är vita rocken-syndromet ett faktum för många och därför ska man inte haka upp sig på ett enskilt mättillfälle men en överdriven fixering vid att försöka skapa optimala mätförhållanden är bara att lura sig själv.

Att ta med maskinen till VC är ett bra tips som jag själv använt ett par gånger.

Bra utförd hemblodtrycksmätning är alldeles utmärkt. De mätningar där patienter som fyllt i tex ett sånt här formulär:
https://viss.nu/download/18.12cf87dc175074e04ea5b76/1602670130557/Hemblodtryck - formulär.pdf
litar jag som läkare på. Jag ser det som betydligt bättre info än ett halvt slumpartat uppmätt värde som man tagit i vårdmiljö. En 24-hmätning är förstås ännu säkrare men inte nödvändig i de flesta fall. Visst kan man kolla sin mätare mot en annan mätare, dock rätt sällsynt att det diffar särskilt mycket mellan två olika apparater om de är hyfsat nya och inte köpta på Temu.
Min uppfattning är också att de automatiska mätarna anger ett högre diastoliskt (nedre) värde än om man mäter manuellt med manschett. Spelar oftast ingen större roll, men jag brukar ta ett manuellt värde också om jag sitter med patienten i rummet och om det är bra så går jag på det om det automatiska är några enheter högre.

Min endokrinläkare säger också att man skall sitta som du skriver. Med undantag att armarna skall vila på ett bord rakt framför dig i höjd med hjärtat eller strax under.

Min endokrinläkare säger också att man skall sitta som du skriver. Med undantag att armarna skall vila på ett bord rakt framför dig i höjd med hjärtat eller strax under.

Och jag säger att det inte är såååå noga. Armarna hängande rakt ner eller vilande på bord spelar inte tillräckligt stor roll för att det ska vara avgörande för diagnosen om man har ett blodtryck som bör åtgärdas eller ej.
Herregud på sjukhus mäter man på liggande patienter dagarna i ända :)

Däremot ska man gärna ta blodtrycket i likartad position om man ska jämföra värden över tid.

Och jag säger att det inte är såååå noga. Armarna hängande rakt ner eller vilande på bord spelar inte tillräckligt stor roll för att det ska vara avgörande för diagnosen om man har ett blodtryck som bör åtgärdas eller ej.
Herregud på sjukhus mäter man på liggande patienter dagarna i ända :)

Däremot ska man gärna ta blodtrycket i likartad position om man ska jämföra värden över tid.
Precis

Saker som ändrats i tillvaron. Jag är ansluten till en vårdcentral och har en trivsam läkare, hon har humor och fattar att man är lite udda som person. Kört EKG utan anmärkning alls. Kollat blod och urin, inga som helst konstigheter förutom att LDL-kolesterol och glukos kan gå ner lite, men inget allvarligt. Kollat vår Omron mot deras och de visar lika. Nu till det mest intressanta med 24-tim mätningen. Jag har "högt" blodtryck på dagen, men perfekt mot lågt när jag sover. Summan av de båda är lite högt men inte mycket. Inga mediciner sätts in. Jag får fram till ca vecka 4, 2026 på mig att göra mer livsförbättringar. Sen görs kontrollen om för slutgiltigt beslut. Ordination för att förbättra blodtryck dagtid då? Samtal med psykolog, jag är helt klart mer uppe i varv än vad som märks och vad jag själv tror. Stressrelaterat alltså. Utöver det eventuellt tala med en dietist. Personligen tror jag att jag behöver släppa andras bekymmer mer, gå hem från jobbet i tid, ägna överbliven tid till att röra mig mer, lågintensivt kanske, så jag blir rejält trött till den tid jag sover.

Ganska stor igenkänning från min sida, även om besvären är andra än högt blodtryck (har egen tråd🤪). Stress är inget att leka med... Sen är man där man är för att man är som man är till stor del. Ingen har nog någonsin tvingar mig till något utan det kommer inifrån och sen springer man som en tok. "Sluta stressa!" är en skämtkommentar.

Hoppas du får styr på det! Väckarklockor är bra ibland!😊

Ganska stor igenkänning från min sida, även om besvären är andra än högt blodtryck (har egen tråd🤪). Stress är inget att leka med... Sen är man där man är för att man är som man är till stor del. Ingen har nog någonsin tvingar mig till något utan det kommer inifrån och sen springer man som en tok. "Sluta stressa!" är en skämtkommentar.

Hoppas du får styr på det! Väckarklockor är bra ibland!😊
Igenkänning för mig själv också. Tror aldrig min Garmin-klocka känt av vila medan jag är vaken. Alltid höga stressnivåer under hela dagen. Förutom när jag jobbar hemma, men då är det bara medium och inte HÖG stress.

Min läkare har också sagt att det främst är den övre siffran (glömt vad den heter) som är hög för mig ibland och att den ofta tyder på stress.

Men jag har börjat jobba på det jag med. I kombo med fysisk aktivitet och träning, kost med mindre socker och mer fibrer så ska jag nog få koll på blodtrycket också.

Men känner igen mig i att det kommer från mig själv. Är expert på att vara mañana mañana och hakuna matata mot andra. Är du sen? Skitsamma. Aha, bussen går om 5 minuter? Äsch! Vi hinner. Jaha du har en deadline? Gör det du kan, mer kan du inte göra.

Men när jag själv hanterar världens mest icke-prio aktivitet på jobbet? Liv och död. Tävlar mot mig själv utan att ens ha någon referens på vad en snabb tid att bli klar är, bara skyndar skyndar skyndar. Blir jag klar? Det måste finnas något mer.

Jag gör det dels för att jag är byggd så men också för att jag blir oerhört uttråkad utan att konstant stimulera hjärnan med något. Jag kan inte ens gå i normal takt. Min gångfart är lika snabb som vissa joggar.

Jag inser som sagt att det inte är hälsosamt att hålla på såhär men det är svårt att bryta mönster.

Tror aldrig min Garmin-klocka känt av vila medan jag är vaken.
Ett sidospår
Jag har sedan i somras en garminklocka som automatiskt skall identifiera tupplurar.
Det har den i princip enbart gjort ngn enstaka gång
Men en av de gångerna var när jag var hos tandkirurgen för en enkel tandoperation
Efter operationen märkte jag att klockan hade registrerat en 30min tupplur!

Jag har sedan förstått att lokalbedövningen innehåller bla ngt pulshöjande(adrenalin?)
och sedan under själva operationen sjönk pulsen och jag låg helt stilla.

Den enda lärdomen man kan dra är väl att man inte skall oroa sig över vad en garminklocka registrerar eller inte registrerar.
Men resultatet kan vara ganska underhållande :sneaky:

Ett sidospår
Jag har sedan i somras en garminklocka som automatiskt skall identifiera tupplurar.
Det har den i princip enbart gjort ngn enstaka gång
Men en av de gångerna var när jag var hos tandkirurgen för en enkel tandoperation
Efter operationen märkte jag att klockan hade registrerat en 30min tupplur!

Jag har sedan förstått att lokalbedövningen innehåller bla ngt pulshöjande(adrenalin?)
och sedan under själva operationen sjönk pulsen och jag låg helt stilla.

Den enda lärdomen man kan dra är väl att man inte skall oroa sig över vad en garminklocka registrerar eller inte registrerar.
Men resultatet kan vara ganska underhållande :sneaky:
Kul! Mindfulness hos tandläkaren alltså, kirurgen till och med.

Du har rätt i att det inte är något man ska fästa för mycket vikt i men samma funktion fungerar för andra. Och om det aldrig någonsin är vila för mig är det ändå ett tecken på att det är något ”fel”, antingen på mig eller på klockan.

Kul! Mindfulness hos tandläkaren alltså, kirurgen till och med.

Du har rätt i att det inte är något man ska fästa för mycket vikt i men samma funktion fungerar för andra. Och om det aldrig någonsin är vila för mig är det ändå ett tecken på att det är något ”fel”, antingen på mig eller på klockan.
Jag tycker definitivt inte att du skall oroa dig över att din klocka missar att registrera ngn sekundär funktion

Det som är normalt hos oss människor varierar MYCKET
och i bästa fall kan en garminklocka bara klara av att mäta en liten del av det.
Tex har DC Rainmaker skrivit att de klockor han har provat (vilket borde vara de flesta på marknaden) i bästa fall klarar av att registrera sömn med ~80% säkerhet.

De personliga variationerna är dessutom stora, han har tex skrivit i sin recension av den klocka jag har att tupplursdetekteringen fungerar klockrent för honom vilket den alltså inte gör för mig, i vanliga fall åtminstone.
Att träffsäkert detektera och registrera stress borde var MYCKET svårare än sömn och/eller tupplurar.

Du skall inte oroa dig över vare sig det klockan registrerar eller inte registrerar!

Tillbaka
Topp