Fänkålsulven
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Kanske en avspolning ikväll?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingen ringklocka heller vid omkörningarna va? Det hörs ju ändå på lång väg att man kommer bakom med 150 kg kroppsvikt inklusive militärutrustning på opumpade 75 mm nobbdäck och oservad rostklump till kedja samt ett batteri som skriker på hjälp.Tropisk värme på hemvägen. Hade draghjälp av en råcykel i 3-4 km. Föraren tog färre än 10 tramptag på denna sträcka och matchade det snyggt med att vrida på huvudet exakt noll gånger och visa handtecken lika få gånger vid de 10-15 omkörningar vi gjorde….
Det klassiska spårvagnsliknande ljudet var absolut där!Ingen ringklocka heller vid omkörningarna va? Det hörs ju ändå på lång väg att man kommer bakom med 150 kg kroppsvikt inklusive militärutrustning på opumpade 75 mm nobbdäck och oservad rostklump till kedja samt ett batteri som skriker på hjälp.
Det här var intressant! Har inte ens övervägt östra sidan trots att undergången till västra sidan är vidrig.ca 10min in blev jag omkörd av annan cyklist i uppförsbacke. Händer väldigt sällan så vart lite förvånad. Gubben får snabbt 100m lucka. Jag fortsätter trycka mina stadiga 180W och inser snart att jag börjar tar in. Vägarbete vid Tibblevallen, gubben tar västra sidan, jag väljer östra sidan av Roslagsbanan. Några km senare vid Enebyberg station, där vägarna går ihop, ligger jag före. Fortfarande håller jag mitt lugna tempo. Sakta men säkert växer avståndet. Vid danderyd sjukhus ser jag inte honom mera. Jag vann!![]()
Normalt östra sidan. Men nu är både sträckan vid tibblevallen och roslags näsby avstängda, så helt sjuka omvägar för en stressad medelålderspendlare.Det här var intressant! Har inte ens övervägt östra sidan trots att undergången till västra sidan är vidrig.
Var tar du vägen efter tibblevallen?
Segrar är viktigt även om ingen på jorden bryr sig mer än en självca 10min in blev jag omkörd av annan cyklist i uppförsbacke. Händer väldigt sällan så vart lite förvånad. Gubben får snabbt 100m lucka. Jag fortsätter trycka mina stadiga 180W och inser snart att jag börjar tar in. Vägarbete vid Tibblevallen, gubben tar västra sidan, jag väljer östra sidan av Roslagsbanan. Några km senare vid Enebyberg station, där vägarna går ihop, ligger jag före. Fortfarande håller jag mitt lugna tempo. Sakta men säkert växer avståndet. Vid danderyd sjukhus ser jag inte honom mera. Jag vann!![]()
Hoppas du tröstade henne.Påcyklad bakifrån vid slutet av Skanstullsbron idag. Jag hade stannat för rödljus och så kom en tant på elcykel och körde rakt in i mitt bakhjul och vurpade. Fattar inte hur man lyckas.
Samma sak hände mig för några veckor sedan men det var en turist på en voi-cykel. Svårt att cykla och samtidigt ha koll på trafiken framför.Påcyklad bakifrån vid slutet av Skanstullsbron idag. Jag hade stannat för rödljus och så kom en tant på elcykel och körde rakt in i mitt bakhjul och vurpade. Fattar inte hur man lyckas.
Den där känslan när man bestämt sig för att rulla lugnt och redan första gången man blir omkörd känner sig djupt kränkt och vill ropa ”hallå, jag gör faktiskt inte mitt bästa!”, men istället släpper alla ambitioner på att ta det lugn och istället hakar på och går om i första bästa uppförsbackeSegrar är viktigt även om ingen på jorden bryr sig mer än en självjag blev själv omcyklad men det störde mig inte så mycket eftersom planen var att cykla i ca "medeltempo" med typ 180W i snitt, låg bakom ett par km och lät han dra (bekvämt, samt självklart för att få honom att jobba
) men sedan uppför märkte jag att han var för seg så då plockade jag min "seger", enkelt.
Sedan var det eventuellt en från cykeklubben jag tog rygg på uppför Tranebergsbron men då fick jag jobba hårt som f-n och lyckades inte ens hälsa på honom.
Slutsats: Lite hårdare än planerat men det var alla andras fel, inte mitt, sluta hetsa mig, tack (jag är ju gammal).
I övrigt är oftast fredagar veckans klart bästa cykelpendlingsdag, lite folk.
Exakt, så kan det vara, man är enligt egen definition ute och tar det ganska lugnt.Den där känslan när man bestämt sig för att rulla lugnt och redan första gången man blir omkörd känner sig djupt kränkt och vill ropa ”hallå, jag gör faktiskt inte mitt bästa!”, men istället släpper alla ambitioner på att ta det lugn och istället hakar på och går om i första bästa uppförsbacke![]()
Jag gjorde tyvärr inte det då min första reaktion var att bli rätt irriterad. Hon sa inte heller förlåt eller nånting. Två andra cyklister som var bakom mig hjälpte henne upp rätt snabbt, så jag tyckte inte det fanns så mycket jag kunde göra heller utan cyklade vidare när det blev grönt.Hoppas du tröstade henne.![]()
Gott om sådan sörja på cykelbanorna från Älvsjömässan via Sjöängsskolan, förbi Bara Vedugnspizza och upp till Gamla Östberga Bageri.Jäklar vilken lövsoppa det är på många cykelbanor nu. Någon borde göra något!
Exakt, så kan det vara, man är enligt egen definition ute och tar det ganska lugnt.
Sega omkörningar stör mig nog mest, när de segar sig förbi och lägger sig framför trots att de cyklar i ungefär samma tempo.
Då börjar det snurra lite i min skalle?
- Tyckte han inte det var skojigt att bli nedsprutad av mitt bakdäck?
- Gör han det av sociala orsaker, han tycker vi ska växeldra? Är det kanske någon jag känner?
- Nej, nu känner jag mig faktiskt lite kränkt, jag ska snart visa honom.
Håller helt med. Cyklar från norrort till Sickla i morgonrusningen, och från centralen och söderut är det händerna på bromsarna och huvudet på skaft som gäller. Särskilt före och efter Danvikstullsbron…Hej, har sagt det innan men kommer nog behöva sägas många gånger. Jag bor på söder och pendlar söderut mao en av de som cyklar "åt fel håll". Varje dag, året runt, möter jag medpendlare på väg norr ut som kör om i dålda kurvor, kör om trots att de får möte (mig), vingla ut i mötandes körbana (där jag ska vara). Ofta tvingas jag panikbromsa, väja undan etc. Ja det är många på elcyklar som gör detta men lika ofta någon på en gravel/racer med lycra-kit.
Snälla kör inte om i kurvor eller om du inte ser att du hinner om innan du får möte.
Kan ökningen bero på elassistansen både på cykel och sparkcyklar för de fanns ju knappt då (2010) många som ”cyklar” nu skulle aldrig ha göra det oassisterat.Visa bilaga 802587![]()
Cykelolyckorna ökar – Stockholms Handelskammare kräver bättre infrastruktur
Stockholm har ambitionen att bli en fossilfri stad till 2040. Men trots att cykeln lyfts fram som en nyckel i omställningen saknas ett sammanhängande och säkert cykelnät. Sedan 2010 har antalet…stockholmshandelskammare.se
![]()
Cykelolyckorna ökar – Stockholms Handelskammare kräver bättre infrastruktur
Stockholm har ambitionen att bli en fossilfri stad till 2040. Men trots att cykeln lyfts fram som en nyckel i omställningen saknas ett sammanhängande och säkert cykelnät. Sedan 2010 har antalet…stockholmshandelskammare.se
Den teorin lirar inte perfekt med statistiken, olyckorna har ökat mer än ökningen av cyklisterna så då skulle det bildats en perfekt storm av trafikkaos.Kan ökningen bero på elassistansen både på cykel och sparkcyklar för de fanns ju knappt då (2010) många som ”cyklar” nu skulle aldrig ha göra det oassisterat.
Många ovana som helt plötsligt utan ansträngning kör i 25 knyck (minst).
Bara spekulationer från min sida.
Ja just det glömde pendlingen den har varit bra men stigomvägen har varit är en slipnslide sista veckan
Trevlig helg!
Jag tror det handlar både om usel infrastruktur och ovana trafikanter. Många sparkcyklister kör som om de inte har någon form av trafikvett eller -utbildning, elcyklisterna har gradvis blivit bättre skulle jag säga efter dippen när många som inte cyklat på något decennium köpte skattesubventionerade cyklar. Vi själva som är gamla vanependlare har nog rätt bra koll men har stundom en smula för bråttom. Förut var det kanske mer vanecyklister som cyklade och nu när kunskapsnivån generellt har sjunkit och samtidigt hastigheterna ökat så ökar olycksfrekvensen. Jag ser tyvärr inget konstigt i det.Den teorin lirar inte perfekt med statistiken, olyckorna har ökat mer än ökningen av cyklisterna så då skulle det bildats en perfekt storm av trafikkaos.
Jag tror mer på vad handelskammaren uttalat om att det är dålig cykelinfra. Dock rimligen en perfekt storm av förmodligen fler cyklister och mer än så på ”offseason”.
Sen kan jag killgissa att den ökade telefonanvändningen medan man cyklar (j*vla dårar) inte hjälper till.