Status MTB banor i Skåne?

Lyckades äntligen ta mig till Daggan härom veckan, riktigt kul bygge, även för mig som är "fel" målgrupp (gubbe som cyklar helstel xc).
Härligt men klart du är i målgruppen då den ju e tänkt för alla som cyklar, därför där e rullbara alternativ.
Hoppas du hittade runt överallt och fick lite nöje o flowig feeling.

Senast ändrad:
Det har varit känt sedan länge att Hörby-banan tyvärr ska rivas. Här finns detaljplanen för området:
Där föreslås det att banan ska omlokaliseras. Har kommunen erbjudit någon annan mark för klubben att hålla till på? Eller det finns kanske inte ork från klubben till att börja om med byggandet? Måste vara sjukt många timmar som lagts på den banan genom åren.

Fattar inte riktigt varför det ska behöva återställas något om man ändå ska hyvla hela området plant och bygga tillverkningsindustri, känns som spåren efter mtb-banan varken borde göra till eller från.

Nu var jag där när det var snustorrt. Men hur klarar daggan sig på vintern när det är riktigt blött?
Brukar klara sig bra.
men om det beror på lågt utnyttjande eller att allt lutar så vattnet rinner bort vågar jag inte riktigt säga, här e/var en liten sträcka högst upp som kan bli kladdig med stående fukt men hoppas jag har dränerat bort de problemet numera.

Hörby Cykelklubb skulle gärna vilja ha hjälp att få snurr på ett inlägg.

Dela och återigen dela så mycket ni kan.

Hej,
Jag har aldrig besökt er bana men tänkt att det hade varit skoj om jag haft vägarna förbi. Trist att avveckla en fin bana där det ser ut att vara många timmar nedlagda.
Men blir lite konfunderad när jag läser kommentarerna till inlägget på FB.
"Hörby Cykelklubb har själva sagt upp sitt avtal med Hörby kommun, och kommunen har dessvärre inte möjlighet att driva en cykelbana i egen regi."

Så vad är eg problemet? Har parterna olika bild av läget? Jag tolkade inlägget som att ni tvingas bort. Men kommunen verkar tycka att ni inte är intresserade... 🤷‍♂️

Well, jag stöttar er oavsett! Försöker själv få till möjligheter till mountainbikecykling i min kommun (Höganäs).

Hej,
Jag har aldrig besökt er bana men tänkt att det hade varit skoj om jag haft vägarna förbi. Trist att avveckla en fin bana där det ser ut att vara många timmar nedlagda.
Men blir lite konfunderad när jag läser kommentarerna till inlägget på FB.
"Hörby Cykelklubb har själva sagt upp sitt avtal med Hörby kommun, och kommunen har dessvärre inte möjlighet att driva en cykelbana i egen regi."

Så vad är eg problemet? Har parterna olika bild av läget? Jag tolkade inlägget som att ni tvingas bort. Men kommunen verkar tycka att ni inte är intresserade... 🤷‍♂️

Well, jag stöttar er oavsett! Försöker själv få till möjligheter till mountainbikecykling i min kommun (Höganäs).

Blir bekvämast för kommunen att hänvisa till vårt avtal är uppsagt vilket det var i februari. Finns många anledningar bakom det som vi valt att lägga bakom oss och berörda personer från båda sidor är delaktiga i. Men att kommunen skriver en avsiktsförklaring med Blykalla (kärnkraftverk) bakom ryggen på oss när vi sitter och omförhandlar nuvarande avtal är det vi strider för nu.

Blir bekvämast för kommunen att hänvisa till vårt avtal är uppsagt vilket det var i februari. Finns många anledningar bakom det som vi valt att lägga bakom oss och berörda personer från båda sidor är delaktiga i. Men att kommunen skriver en avsiktsförklaring med Blykalla (kärnkraftverk) bakom ryggen på oss när vi sitter och omförhandlar nuvarande avtal är det vi strider för nu.
Ok, tråkigt läge. Måste väl finnas andra platser i kommunen för Blykalla. Att jobba för rörelse och välmående borde ligga i kommunens intresse då stillasittande och övervikt är ett växande problem. De kostnaderna hamnar ju i kommunens knä framöver..
Jag är på er sida!
Om ni börjar med namninsamling så posta länken här.

Ok, tråkigt läge. Måste väl finnas andra platser i kommunen för Blykalla. Att jobba för rörelse och välmående borde ligga i kommunens intresse då stillasittande och övervikt är ett växande problem. De kostnaderna hamnar ju i kommunens knä framöver..
Jag är på er sida!
Om ni börjar med namninsamling så posta länken här.

Vi har väl egentligen inga synpunkter på vad politiken bestämmer men det här har dom smugit in och tagit beslut på utan att informera oss. Vi har ändå ett gällande avtal till 2026-02-28 och Blykalla har tillgång till marken redan nu. Kompensera oss eller bygg en ny bana åt oss av samma kvalitet på annan plats.

Ajdå låter helt galet, men tolkar infon som att det va ett väntat beslut och något man vetat om enligt avtal sen tidigare.

Hoppas ork o energi finns kvar för en nystart någonstans…

Samtidigt passar jag på att berätta att min slinga ”Daggan” uppdateras och underhålls löpande, det börjar komma löv på marken men även efterlängtad fukt för lite nybygge.
Dethär ser kul ut, var är det?

Dethär ser kul ut, var är det?
Mellan Kävlinge & Teckomatorp i dagstorp tyvärr har jag inte hunnit ta löven från hela slingan än, så ca 6-800m är ”oräfsat” just nu men blir ev att jag tar de underdagen idag.
Men följer du orangea pilarna så hittar du rätt håll ändå.
IMG_1940.webp

Mellan Kävlinge & Teckomatorp i dagstorp tyvärr har jag inte hunnit ta löven från hela slingan än, så ca 6-800m är ”oräfsat” just nu men blir ev att jag tar de underdagen idag.
Men följer du orangea pilarna så hittar du rätt håll ändå.Visa bilaga 803482
Det ser skitkul ut, kan du skicka en gpsnål eller närmare vägbeskrivning?!
Har 40min ner så är inte helt hemma i geografin där

Finns det några kul stigar runt Brösarp? Är det värt att släpa med MTB?
Precis söder om Brösarp ligger det ett friluftsområde med typ 10 km stigar..

Glimmebodaleden ligger strax väster, leden är väl 5-6 km men det ligger 5km mindre stigar i området..

En bit Norr om Brösarp ligger Drakamöllan/Kumlan, där finns det också ett 10-tal km stigar..

Gemensamt med alla områdena är att det är förhållandevis kuperade terräng..

Vill du ha alldeles utmärkt guidning googla upp jordnära upplevelser och ta kontakt med
Helena..

Österlen har lite snö kvar och väldigt mjukt. Omöjligt att få någon att dela med sig av gpx i vanlig ordning ändå.

Sjöbo är nyslaktat på båda sidor vägen igen. Oklart om det ens är något kvar.

De rullar på snabbt just nu på Daggan och för dom som haft svårt med ”öppettiderna” kan jag ju passa på att berätta att för tillfället kan man köra precis när som alla dagar i veckan (osäkert hur långe till dock).
Välkomna ut!! Det har (tyvärr) inte byggt så mycket nytt över vintern men nu e säsongen igång…!
IMG_1474.webp

Bilagor

• IMG_1476.webp
    IMG_1476.webp
    1.6 MB · Besök: 17
De rullar på snabbt just nu på Daggan och för dom som haft svårt med ”öppettiderna” kan jag ju passa på att berätta att för tillfället kan man köra precis när som alla dagar i veckan (osäkert hur långe till dock).
Välkomna ut!! Det har (tyvärr) inte byggt så mycket nytt över vintern men nu e säsongen igång…!Visa bilaga 821507
Var är detta? Fulltofta? Dela gärna en pin tack

Senast ändrad:
Var är detta? Fulltofta? Dela gärna en pin tack
Precis som raggamuffin (Daniel?) säger så är det ute i dagstorp, lämpligast parkering om man kommer med bil brukar vara vid kyrkan men just nu när skjutbanan är stängd så funkar det såklart även att parkera där.
Står du vid skjutbanan och rullar mot dansbanan så ser du skyltarna/orangemarkering på högersida följ dom så kommer du ha skoj.

Precis som raggamuffin (Daniel?) säger så är det ute i dagstorp, lämpligast parkering om man kommer med bil brukar vara vid kyrkan men just nu när skjutbanan är stängd så funkar det såklart även att parkera där.
Står du vid skjutbanan och rullar mot dansbanan så ser du skyltarna/orangemarkering på högersida följ dom så kommer du ha skoj.
Så den uppmärkta stigen hittar man i detta område alltså?

1774605889411.webp

Visa bilaga 821668
Denna är nog min personliga favorit, men där är ett antal till…

Jag hoppas du hade kul, och jag tar tacksamt emot all feedback du kan tänkas ha, bra som dålig.
För det är konstant utveckling som gäller här 😅

Tack för en imponerande byggd slinga och en trevlig pratstund i spåret idag - grymt jobb du gör👍

Just nu blev jag väldigt överraskad o glad, när jag lite febrig på en promenad här på slingan till min stora förvåning ser att nästan halva slingan e helt nyräfsad WOW jag TACKAR den som nu gjort det!

Kasta med en bild från början av veckan.

Bilagor

• IMG_1715.webp
    IMG_1715.webp
    428.2 KB · Besök: 16
Tillbaka
Topp