Debatt: När regelverket kör ifrån verkligheten – SCF och motionslopp

Jag tycker det är en intressant utveckling inom gravel- och långloppscykling i USA där arrangören av serien (Lifetime) helt struntar i UCI och kör sina egna regler. Där går UCI miste om rätt mycket pengar i anmälnings/arrangörs-avgifter samtidigt som de som kör både Lifetime och UCI-tävlingar inte verkar straffas för det. Tänk vilka möjligheter det skulle ge i Sverige, cykelvasan med bockstyre i tävlingsklass!

Jag har varit med och arrangerat en del sanktionerade tävlingar genom åren och visst finns det ett visst stöd genom SCF, men det stödet är inte i paritet med strulet/kostnaderna som uppstår om man har en liten tävling.

Ok, så cykla bör man endast göras i statlig regi för annars kommer loppen liksom tågen inte gå i tid.
Då ska vi bara kämpa oss igenom proletariatets diktatur först så blir det bra sen. Ännu en tråd som kan slängas. Det gick ju så bra ett tag.

Också jäävligt talande att partiet/SCF självklart ska gå straffria om de bryter mot EU lag medan prolätererna/cyklisterna ska på Gulag om de öppnar käftet. Ja, jämförelsen med facket var kanske inte så dum.
Skall man äntligen slippa välja mellan Ica och Hemköp och istället få känna tryggheten på Konsum?

Fri konkurrens bland övergripande organisationer leder till några skojiga effekter, hur många världsmästare finns det inom boxning? Om vi vill ha en världsmästare (per gren, ålder och kön) behöver en arrangerande organisation (UCI eller någon annan) vara säkra på att rätt personer kommer från varje land. Därmed kan det bara finnas en organisation per land som ansvarar för uttagning/kvalificering.
Visst det skulle gå att tillåta alla att arrangera cykeltävlingar på leknivå men det kan leda till svågerpolitik i uttagningarna.

Fri konkurrens bland övergripande organisationer leder till några skojiga effekter, hur många världsmästare finns det inom boxning? Om vi vill ha en världsmästare (per gren, ålder och kön) behöver en arrangerande organisation (UCI eller någon annan) vara säkra på att rätt personer kommer från varje land. Därmed kan det bara finnas en organisation per land som ansvarar för uttagning/kvalificering.
Visst det skulle gå att tillåta alla att arrangera cykeltävlingar på leknivå men det kan leda till svågerpolitik i uttagningarna.
Jo, det stämmer. Men varför går detsamma bra i andra sporter (längdskidor, löpning, orientering (?), ...) men inte i cykel i Sverige? Och är detta samma problem i andra länder när det kommer till cykel?

Exakt.

Men krävs tydligen att nån annan säger det.

Ok, så cykla bör man endast göras i statlig regi för annars kommer loppen liksom tågen inte gå i tid.
Då ska vi bara kämpa oss igenom proletariatets diktatur först så blir det bra sen. Ännu en tråd som kan slängas. Det gick ju så bra ett tag.

Också jäävligt talande att partiet/SCF självklart ska gå straffria om de bryter mot EU lag medan prolätererna/cyklisterna ska på Gulag om de öppnar käftet. Ja, jämförelsen med facket var kanske inte så dum.
😅

”Allt till vänster om Trump är kommunism! Å bättre att förhandla sin egen lön än att vara med i facken. Ensam är stark!

CykelPampar som vill bestämma allt och ta ut höga avgifter av alla.
Jag tror inte 0kr i sanktionsavgift, 0kr per deltagare med licens och 65kr per deltagare utan licens för att arrangera en tävling med sportmotion-klasser ger så mycket pengar till pamparna.

Känns som det börjar bli väldigt mkt politik nu.
inte jag som pratar om pampar och proletariatet. är folk helt födda i farstun eller? tror dom att SCF är onda och att de e kommunism att ha ett samlande förbund för en idrott? vad f-n är det frågan om?

men ok, ska inte skriva mer om facket. Om man inte fattar allt bra dom har gjort och gör för oss jobbare så är de ingen idé att försöka förklara och det hör inte hit, skulle inte gjort den jämförelsen från börja men det var ett rätt talande exempel tyckte jag

inte jag som pratar om pampar och proletariatet. är folk helt födda i farstun eller? tror dom att SCF är onda och att de e kommunism att ha ett samlande förbund för en idrott? vad f-n är det frågan om?

men ok, ska inte skriva mer om facket. Om man inte fattar allt bra dom har gjort och gör för oss jobbare så är de ingen idé att försöka förklara och det hör inte hit, skulle inte gjort den jämförelsen från börja men det var ett rätt talande exempel tyckte jag
Ja, det är fler som snackar politik och kanske mer. Se det som ett allmänt uttalande om trådens riktning snarare än ett utpekande av dig som ensamt skyldig.

Ja, för vi vet ju alla att monopol driver utveckling och förbättringsarbete i en rasande takt.

Varför tillåts det ens flera klubbar i samma kommun, eller varför tillåts man som utövare ens välja klubb? Vore ju mycket bättre för sporten om det inte var konkurrens.

Välja sport?

Jag tror inte 0kr i sanktionsavgift, 0kr per deltagare med licens och 65kr per deltagare utan licens för att arrangera en tävling med sportmotion-klasser ger så mycket pengar till pamparna.

65kr per deltagare i ”förlust” för de mindre föreningarna är rätt mycket. Det går inte att ta ut hur mycket som helst i startavgifter för ett motionslopp.

Risten runt kostade 300kr/person. Vet inte hur många deltagare det var men har för mig att det var ca hundra utan licens vilket skulle innebära 6500kr vilket är en bra slant för ett mindre motionslopp.

Det är för ett mindre motionslopp, så visst blir en bra slant per år till SCF för alla lopp.

Senast ändrad:
65kr per deltagare i ”förlust” för de mindre föreningarna är rätt mycket. Det går inte att ta ut hur mycket som helst i startavgifter för ett motionslopp.

Risten runt kostade 300kr/person. Vet inte hur många deltagare det var men har för mig att det var ca hundra utan licens vilket skulle innebära 6500kr vilket är en bra slant för ett mindre motionslopp.

Det är för ett mindre motionslopp så visst blir en bra slant per år till SCF för alla lopp.
Det ingår ju en försäkring i de 65kr, misstänker att SCF får betala för den så hela det beloppet tillfaller nog inte SCF.
Det är väl inte så konstigt att man får betala en slant för försäkringen.

Det ingår ju en försäkring i de 65kr, misstänker att SCF får betala för den så hela det beloppet tillfaller nog inte SCF.
Det är väl inte så konstigt att man får betala en slant för försäkringen.
Oavsett så är det en bra slant mindre för föreningen och alla slantar är viktiga för att föreningarna ska överleva. Finns ju en anledning till att alla föräldrar köper bingolotter, dyr salami och handstöpta ljus.

Jag personligen tycker det är upp till var och en att se över sin försäkring, inte att SCF ska tvinga på alla den dom har och dessutom genom arrangören.

jag körde två lopp i år, risten runt var det ena. för att det är så öppet, mysigt, inga klasser, alla startar samtidigt, rimligt sorterad resultatlista och priset är acceptabelt. det är också häftigt för att det är precis så otekniskt att landsvägare och mountainbikecyklister kan mötas utan att någon får en direkt fördel.

så tragiskt att scf nu, antar jag, kommer ta död på vad risten runt är. blir det ett regelrätt motionslopp utan elitcyklister försvinner ett stort nöje med att vara med, och blir det klasser, licenser och dyrare kommer jag känna noll intresse.

Oavsett så är det en bra slant mindre för föreningen och alla slantar är viktiga för att föreningarna ska överleva. Finns ju en anledning till att alla föräldrar köper bingolotter, dyr salami och handstöpta ljus.

Jag personligen tycker det är upp till var och en att se över sin försäkring, inte att SCF ska tvinga på alla den dom har och dessutom genom arrangören.
Jag tycker inte att det är orimligt att SCF vill vara säkra på att alla som deltar har ett fullgott försäkringsskydd. Jag har kört en del lopp utomlands och där har man antingen "tvingats köpa" (ingått i avgiften) en speciell försäkring eller i andra fall skicka in intyg från ett försäkringsbolag att man har en försäkring som täcker en viss nivå, vilket innebär en del jobb för både cyklist och arrangör.
I ett sanktionerat lopp är även samtliga funktioner försäkrade.
Tanken är nog inte att arrangörerna ska stå för de 65kr utan att det är cyklister utan licens som ska betala 65kr extra.

Senast ändrad:
jag körde två lopp i år, risten runt var det ena. för att det är så öppet, mysigt, inga klasser, alla startar samtidigt, rimligt sorterad resultatlista och priset är acceptabelt. det är också häftigt för att det är precis så otekniskt att landsvägare och mountainbikecyklister kan mötas utan att någon får en direkt fördel.

så tragiskt att scf nu, antar jag, kommer ta död på vad risten runt är. blir det ett regelrätt motionslopp utan elitcyklister försvinner ett stort nöje med att vara med, och blir det klasser, licenser och dyrare kommer jag känna noll intresse.

Aha, SCF borde ju ägna sig åt att promota och supporta cykling i Sverge, eller ? Istället så sysslar Pamparna där med att sabotera, och skicka hot & varningar till folk som deltar i ett trevligt lopp som många gillar.

Nä, det är alltid bra med konkurrens i alla lägen! Vi vet ju alla vad tex privatskolor har gjort för underverk med skol resultaten och diskrimineringen! Det har verkligen blivit böttre! 😅
Jo, det märks tydligt i denna tråd, det är uppenbarligen många som har gått i privatskola.

Vilken privatskola gick du i, Myljontedelen?

Ja exakt. det är inte alltid så lätt och jag hade tagit illa vid mej om jag fått en varning såklart. tycker oxå det är konstigt att man kan delta i ett arrangemang som uppenbart är en tävling ( med prispall) och sedan tro att det är ett motionslopp för om man innehar tävlingslicens är man väl rätt erfaren cyklist som varit med på många lopp (om man inte tagit den precis då)? De är klart, när man anmälde sig kanske man inte visste att det var en tävling, det är ju en tråkig situation, men det är nog bara att svälja varningen och gå vidare

men att det blev fel denna gången innebär inte att SCF är kassa på allt och ”pampar” som vill ha makt och pengar till varje pris.

Man måste nyansera bilden även om det gör ont för vissa, känns som att en del pratar illa om SCF utan att veta hur dom jobbar eller utan att ha haft egen kontakt med dom när det gäller tävlingar och annat
Men cyklisten kanske var medveten om att SCF inte har något alls att göra med honom när han gör något som inte finns inom SCF organisation.

Ja, ett sätt för SCF att hantera en sådan här sak är ju kommunikation med medlemmarna. Varför, hur och vilka regler lyder de under. Skapa samsyn med medlemmarna och förståelse vilket leder till sympati och dialog.

Tänk om de "Svartrace" som finns hade haft åkare som ifrågasatt arrangören och pushat för att de skall sanktionera sitt lopp istället för licensierade som ifrågasätts av SCF och gör som någon ovan, inte tar ut licens 2026...
Problemet blir när reglerna som satts upp av SCF bryter mot svensk- och EU-lag. En förening får inte straffa medlemmarna för vad dessa gör utanför föreningens regi. ICA kan inte straffa sina medlemmar ifall de skulle handla på Coop eller Lidl. Återigen en licens är inte ett anställningskontrakt och det råder inte lojalitetsplikt – även fast SCF vill få det att verka så.

Aha, SCF borde ju ägna sig åt att promota och supporta cykling i Sverge, eller ? Istället så sysslar Pamparna där med att sabotera, och skicka hot & varningar till folk som deltar i ett trevligt lopp som många gillar.
Ja, om de känner sig hotade får de se till att arrangera lopp o stöda klubbar som är attraktiva för vanliga Svenssons.

Haha!

Skönt att du ändå skådat ljuset.
Jag har endast kommenterat ang. de 65kr som SCF vill ha för en icke licensierad cyklist i sanktionerade lopp, och som jag tycker är rimligt.
Sättet som SCF agerade på efter Risten runt tycker jag däremot är helt förkastligt.

Problemet är inte 65:- per person utan att det krävs kommissarie på minsta lilla tävling som kostar tusentals kronor. Försöker man ordna något med trettiotalet deltagare blir det omöjligt att gå plus minus noll. Dessutom orimliga krav på antal funktionärer trots att man bara arrangerar ett litet lopp för skojs skull.

I ridsporten fick de samma problem, mycket dyrt att arrangera sanktionerad tävling pga krav på betalda överdomare, domare, funktionärer osv. Där infördes till slut formatet "pay and jump" där man med särskilda regler, och ingen tävling, ändå gavs möjlighet att hålla nåt slags arrangemang där deltagarna är försäkrade och inte blir varnade för deltagande.

Hade hoppats att SCF kunde ha något liknande. Sanktionerat motionslopp utan krav på kommissarie och förenklad administration.

Det kostar pengar och det tillkommer en del krav om man ska sanktionera sitt arrangemang.
Alla krav är inte till hjälp för att det ska bli en bra tävling.
För en liten tävling blir det väldigt lite bang for the buck.

Den hjälp man får av SCF är väl mest för att kunna hantera deras regelverk och krav.
Eller har ni exempel på konkret hjälp för en mindre arrangemang?

Ja men jag har mycket lättare att förlåta en amatör än ett proffs
Fint, men det är ju inte du som avgör eller sätter straffskalan så din förlåtelse är ganska poänglös om SCF anmäls till IMY för deras GDPR överträdelser i detta fallet. (Nu hoppas jag inte att det anmäls utan att SCF passar på att självgranska sig och styra upp en bättre process, en anmälan skulle ta både tid och pengar från bättre saker)

Håller med om att styrelseansvar blir allt mer krävande, att "sitta" i en styrelse är hög risk - idag arbetar man i en styrelse om man vet vad som krävs. Se tex straffansvar OCH UTBILDNINGSANSVAR inom kommande NIS2. När EU lagar börjar kräva att styrelsen fortbildar sig och samtidigt lägger personligt straffansvar så kommer det krävas en proffesionell styrelse. Här menar jag att riksidrottsföbundet med sina resurser behöver kliva in så att mindre specialförbund kan fokusera på det man är bättre på.

Problemet är inte 65:- per person utan att det krävs kommissarie på minsta lilla tävling som kostar tusentals kronor. Försöker man ordna något med trettiotalet deltagare blir det omöjligt att gå plus minus noll. Dessutom orimliga krav på antal funktionärer trots att man bara arrangerar ett litet lopp för skojs skull.

I ridsporten fick de samma problem, mycket dyrt att arrangera sanktionerad tävling pga krav på betalda överdomare, domare, funktionärer osv. Där infördes till slut formatet "pay and jump" där man med särskilda regler, och ingen tävling, ändå gavs möjlighet att hålla nåt slags arrangemang där deltagarna är försäkrade och inte blir varnade för deltagande.

Hade hoppats att SCF kunde ha något liknande. Sanktionerat motionslopp utan krav på kommissarie och förenklad administration.
Fast det stämmer inte. Kommissarier behövs inte för motionslopp eller klubb/distriktstävlingar. Bara nödvändigt när man vill ha tävlingsklasser.

Jag tycker att SCF har varit behjälplig och resonabla när vi har arrangerat vårt gravellopp, visserligen inget hands on till arregemanget, utan mer teoretisk behjälplighet utifrån skapandet mot ett sanktionerat race.
Sen är min uppfattning att delar i processerna kan utvecklas, där SCF och säkerligen även Riksidrottsförbundet på något sätt behöver anpassa sig mer till den sport- och föreningssamhälle vi idag lever i. Motion- och tävlingsklimatet har ju förändrats en hel del under sista åren.

Att möjliggöra och arbeta med att cykelsverige med fokus på tävling byggs upp underifrån, att skapa förutsättningar där små ”lokal” lopp kan skapas och utvecklas, som liten aktör att få med någon profilerad elitcyklister är ofta en guldkant i arragemanget, men även bra för deras karriärer om det finns lite prispengar att hämta, med tanke på att få svensak cyklister på hög nivå får feta plånböcker genom att tävla och i bästa fall få representera Sverige.
Att seriösa och små arrangörer initialt får en gräddfil då dessa mindre lopp inte konkurrerar nämnvärt mot de stora etablerade, i bästa fall kan ju ett litet arrangemang bli en bra aktör inom sitt län, kanske t.o.m. i framtiden bli ett race inom Swecup. Vårt gravellopp är ju ett bevis på det även om vi inte har tagit beslut om att gå in i Swecup.

Att arrangera lopp som är stora till ytan som rör sig i olika län, men inte har mängder av deltagare är en tuff affär, anmälningsavgiftens kostnad byggs på fort, det är dyrt att arrangera ett cykellopp lagligt, speciellt som lite aktör, som de nyetablerade loppen ofta är, små!

Jag tycker att SCF har varit behjälplig och resonabla när vi har arrangerat vårt gravellopp, visserligen inget hands on till arregemanget, utan mer teoretisk behjälplighet utifrån skapandet mot ett sanktionerat race.
Betyder det hjälp med hur man lättast /bäst följer regelverket?

Ja, att hjälpa till att sanktionera loppet vore ju konstigt om de inte hjälpte till med. Men det är ju inte värdeskapande för arrangör eller tävlingen i sig.

Ja, att hjälpa till att sanktionera loppet vore ju konstigt om de inte hjälpte till med. Men det är ju inte värdeskapande för arrangör eller tävlingen i sig.
Som deltagare är det en viss kvalitetsstämpling att loppet är sanktionerat. Framförallt med tanke på säkerhet.

Så är det, till fördel vill jag nog säga. Det skapar ju utrymme att alla lopp blir "personliga" och inte stöps in i en form. Som jag tolkar gällade Swecup så finns det en del som måste hanteras enligt formen, men fått till mig att det inte är så stor grej, visst ett merjobb blir det ju.

Jag måste erkänna att jag har rätt dålig koll på det här över lag.
Men hade nån idé om att sanktionering mest var viktig om man vill använda små tävlingar för att seeda till större och internationella tävlingar.

Annars känns det mest som det är "för sakens skull"?

Tillbaka
Topp