Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Nej men vore nice att komma upp i 400mm reach om den ska hålla en stund. Tänkte föreslå riftzone men den är visst ännu kortare

Kolla canyon i xs?
Alla kids i den åldern som kör Canyon ser ut se om de har alldeles för stora cyklar. Yuman har 390 mm reach och 64,5 HA. Canyon Neuron i XS har samma reach men 66 HA. Var det den du menade?

Barncyklar samlingstråd
Min son är kring 157 cm, kör på en stigcykel med 27,5" och pratar redan om 29". Han tycker mycket om att hoppa och whippa. Jag tycker att sin 27,5 cykel passar mycket bättre till det än en 29". En 29" skulle såklart vara bättre vid enduro, som han också tycker om. (Sen har han en 24" dirt)

26" skulle vara perfekt nu, men barn växer snabbt i den ålder. Yuma 26 verkar bra, men jag hittar ingen vikt till den. Reba gaffeln är dock ingen höjdare.
Den väger 13,6 kg. Jag trodde Reban var en av få gafflar med "kids tuning"?
Pojkar växer i genomsnitt 5 cm mellan 10-11 år, så han borde kunna köra 2 säsonger på den. Kan hända att man drar iväg i längd snabbare, men man kan ju inte köpa en för stor cykel för att ta höjd för det.

Barncyklar samlingstråd
Alla kids i den åldern som kör Canyon ser ut se om de har alldeles för stora cyklar. Yuman har 390 mm reach och 64,5 HA. Canyon Neuron i XS har samma reach men 66 HA. Var det den du menade?
Jag kollade precis neruon, neuron young hero och spectral.
De kan funka men de är höga.

Jag tror yuman passar bättre men blir för liten fort. Jag jämför med vitus 26 som har 396mm reach om jag minns rätt. Rift zone har 380mm det känns absolut för kort

Barncyklar samlingstråd
Jag kollade precis neruon, neuron young hero och spectral.
De kan funka men de är höga.

Jag tror yuman passar bättre men blir för liten fort. Jag jämför med vitus 26 som har 396mm reach om jag minns rätt. Rift zone har 380mm det känns absolut för kort
Moritz har 415 mm reach och den känns för lång. Jag tycker det finns en hets om att cyklar ska vara så utsträckta men det blir ju inte heller särskilt kul att köra på?

Barncyklar samlingstråd
Moritz har 415 mm reach och den känns för lång. Jag tycker det finns en hets om att cyklar ska vara så utsträckta men det blir ju inte heller särskilt kul att köra på?
Det beror kanske på proportionerna men 420mm var ok från 150mm.
Hur brett var styret? 690-700 nåt är nog lagom.

Nu har jag en flicka som växte 10cm på 11 månader eller vad det nu var så lite annorlunda när spurten kommer.

Hon hade bara 26'' en sommar. Vitus är lite dum eftersom den kommer med en skitkort stolpe för att den ska passa från 135-140 cm. Med 396mm reach blir höjden begränsningen.
Kanske håller den till 155cm om man byter stolpe, men då är den riktigt liten.

Hur som helst, håller med om att yuma passar bäst nu.

Matematiken är ialla fall att han är 145 till våren och vuxen small vuxen funkar från 150. O troligen har du rätt i att yumam håller i två år.
Som tur är har vi en pojke som ska ta över vitusen så den får gå 2-3 år till.

Barncyklar samlingstråd
Försöker komma på fler fulldämpade som finns i xs. Marin som man brukar kunna lita på har ingen fs i xs (utom rift zone 26) vilket betydet att de inte har något mellan 380 o 430mm. Sorry, men jag tror inte på att set ligger någon logik i det. Nästa version har säkert 400-405..

Merida har men stor som fan.

Ghost riot youth är det närmsta jag kommer men är bara snäppet lägre än canyon.

Barncyklar samlingstråd
Den väger 13,6 kg. Jag trodde Reban var en av få gafflar med "kids tuning"?
Pojkar växer i genomsnitt 5 cm mellan 10-11 år, så han borde kunna köra 2 säsonger på den. Kan hända att man drar iväg i längd snabbare, men man kan ju inte köpa en för stor cykel för att ta höjd för det.

13,6 kg är ok för en tuff barncykel.

Min första stig-FS hade en Reba, som jag inte var nöjd med. Och min frus också, som min son inte var nöjd med. Jag vet inte om min frus hade en lättare tun. Gamla 32 mm Reba, som på Yuma, har inte Debonair så den är inte så känslig. Och Motion Control dämpare är ok vid enskilda slag men packar ihop vid flera slag efter varandra. Fox 32, som sonen hade på sin Max26, är mycket bättre.

Barncyklar samlingstråd
Intressant. Är det för att han tycker det blir roligare cykling då eller för att han tycker det är kul att kolla på ny cykel? ☺️

Jag tror att det mest handlar om att fundera på nästa cykeln. Med sin längd och 155 mm slag fram passar en 29" inte. Men på Kristin i Järvsö eller andra enduro-spår kring Stockholm skulle 29" vara bättre.

Jag tror att hans nuvarande cykel är perfekt. Det är en Bird Aether 7 i M (lite stor), som tyvärr är slutsåld.

Barncyklar samlingstråd
13,6 kg är ok för en tuff barncykel.

Min första stig-FS hade en Reba, som jag inte var nöjd med. Och min frus också, som min son inte var nöjd med. Jag vet inte om min frus hade en lättare tun. Gamla 32 mm Reba, som på Yuma, har inte Debonair så den är inte så känslig. Och Motion Control dämpare är ok vid enskilda slag men packar ihop vid flera slag efter varandra. Fox 32, som sonen hade på sin Max26, är mycket bättre.
De skriver här att Reba är kids tune för 26". Han nämner också i kommentarerna att han var tvungen att serva sin Reba för att få den att funka bra också. Vekar inte finnas så många bra alternativ för 26" annars vad jag kan se. Manitou Machete kanske? Kanske det som är största fördelen med att komma upp på ett 27.5" framhjul. ☺️

Barncyklar samlingstråd
De skriver här att Reba är kids tune för 26". Han nämner också i kommentarerna att han var tvungen att serva sin Reba för att få den att funka bra också. Vekar inte finnas så många bra alternativ för 26" annars vad jag kan se. Manitou Machete kanske? Kanske det som är största fördelen med att komma upp på ett 27.5" framhjul. ☺️

Jag har inte mycket erfarenhet av nuvarande 26" gafflar. Fox 32 är, som sagt, bra. Machete är säkert ok. Markhor borde också vara ok. Däck var största anledningen för mig att snabbt byta upp till 27,5", men gaffel är väl en till.

EDIT: sen kostar det lite att har en bra gaffel. Så frågan är också hur känsligt barnet är för det. Min son är mycket noggrann med sina komponenter. Jag valde en Pike Ultimate med Charger 2.1 som (jag trodde) har tillräckligt låg dämpning och den funkar perfekt.

Barncyklar samlingstråd
Markhor ska ju vara bra. Jag har sid som jag tror går att uppgradera till charger.

Eftersom det är max två säsonger så är det väl smartast att ta det lite lugnt med budget.

Annars tror jag att 26'' är på väg ut. De flesta youth bikes har 27.5.

Ser nu att yuma är 24-26''.
De har också Tyee YTH

Barncyklar samlingstråd
Markhor ska ju vara bra. Jag har sid som jag tror går att uppgradera till charger.

Eftersom det är max två säsonger så är det väl smartast att ta det lite lugnt med budget.

Annars tror jag att 26'' är på väg ut. De flesta youth bikes har 27.5.

Ser nu att yuma är 24-26''.
De har också Tyee YTH
Anledningen till att jag tog upp diskussionen var alltså att försöka utreda om det inte är ett bättre val att åka på 26" för glädjen och utvecklingens skull. Att gemene man tror att det är bättre med större hjul är en lite annan fråga. Det är klart att man kan åka fortare och rakare med större hjul, men jag tycker det är viktigt att försöka hitta en annan själ i cyklingen.

Som en referens hör jag återkommande att "de som cyklat race BMX får grym teknik och känsla på cykeln" och där är det ju 20" som gäller.

Barncyklar samlingstråd
Anledningen till att jag tog upp diskussionen var alltså att försöka utreda om det inte är ett bättre val att åka på 26" för glädjen och utvecklingens skull. Att gemene man tror att det är bättre med större hjul är en lite annan fråga. Det är klart att man kan åka fortare och rakare med större hjul, men jag tycker det är viktigt att försöka hitta en annan själ i cyklingen.

Som en referens hör jag återkommande att "de som cyklat race BMX får grym teknik och känsla på cykeln" och där är det ju 20" som gäller.
Jo, det kan säkert ligga nåt i det. Trenden är dock 27.5. Vi har som sagt 26'' hemma.

Nu tror jag nästa steg blir 27.5 fast lägre och 400+ reach. Rätt eller fel.

Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte om google tog mig till nåt gammalt skit. Ser ingen datum
Edit. Yt filmen är 4y gammaö

Barncyklar samlingstråd

Det är ungefär samma som att man lär sig cykla bättre på hardtail. Trodde först att skillnaden inte var så står, men då hade jag bytt från halv-gammaldags geo till en mer modern HT. Nu med en FS med modern geo blev allt nästan för enkelt i Hellas.

Frågan borde vara vad är roligast. Min son fick my bra teknik av att har kört en Max26 och sin 27,5" HT. Men tekniken förbättrar sig fortfarande riktigt nu på sin FS. Det är dock svårt att veta vad barnet kommer att tycka är roligast.

Barncyklar samlingstråd
"
Children's bikes from Supurb (private label of BC) approx. -50% for 16 inch and 20 inch wheels (OT we have the 16 inch wheel and are very happy with it)

https://www.bike-components.de/de/SUPURB/ *"

"
The counterpart from BMC with a somewhat more conservative Geo (shorter chainstays, lower bottom bracket, shorter top tube) is available at Bike24 for 349: https://www.bike24.de/p1575848.html?searchTerm=bmc+20+al

my opinion, both well tailored, which one suits their own offspring and its use profile, is up to mum and dad to decide. The thru axles on the Supurb are of course great. The flatmount saddle at the rear, on the other hand, may not be so leftover-box-friendly if you want to upgrade."

Rea på Supurb 16/20 samt BMC 20". Info tagen från mtbnews.de´s fyndforum. 399/340 euro för 20" eventuellt påslag om man byter land.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
jo, det ser väl okish ut men jag vet inte varför de är så glada för att ha satt enormt långa CS på en 20''.
Sen ser jag personligen inte TA som en fördel, speciellt inte om det är boost på en 20''

Lång brant och hög?

1763717419264.webp

Barncyklar samlingstråd
SKulle behöva tips på 24" barncyklar. Bonus med dämpad framgaffel men inget krav...

Roko rigid: Coolt med något udda och okänt. Direct to consumer.... Finns även med likadan gaffel som tex VPACE för några hundra euro till. Då går den dock över budget :D. https://roko.bike/en/product/24mountain

Riprock 24" (även om en tongivande person här säger att den är sämst så verkar den få bra betyg på nätet): Vanlig modell, lätt att sälja, populär, lätt att köpa, kassa däck, rätt tung (slang och däck är nog rätt bidragande där). https://www.scsstockholm.se/sv/articles/2.56.58081/riprock-24 finns även med dämpad gaffel för skitdyrt.

Scott scale RC 400: Slutsåld överallt. Kostat 9200 på rea och väger lite.

Fultysk i form av Canyon grand canyon "young hero" 24": Snygg, ser genomtänkt ut, lite tung, dämpad gaffel. Bra pris! Beställde en häromdagen men datumet ändrades från "leverans typ nu" till "leverans kanske i mars" så jag avbokade den. https://www.canyon.com/sv-se/mounta...d-canyon/grand-canyon-young-hero-24/4156.html

Superior Team 24": Ser väl ändå rätt najs ut, kanske. https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.462.143977/barncykel-superior-team-24-gloss-greyred

Orbea laufey ser också fin ut, men dom väger väl riktigt mycket som det verkar?

Barncyklar samlingstråd
Riprock har väl mest fått skit pga av vikten så är den bantad så är det säkert bra.
Scott är samma sak, finns lätta och finns sänke utan större logik. RC är väl dock alltid lätt, kanske även andra scale rigid.

BMC vad den nu heter.

Superior ser fin ut men för priset får man ju kolla lite mer på dämpare och geo kanske.

Ja, laufey är nog "bäst" och mest bang för buck men gissar att det kräver lite aggresiv körning. Mina barn har nog haft det bättre på en white på 10kg oavsett geo.

Barncyklar samlingstråd
SKulle behöva tips på 24" barncyklar. Bonus med dämpad framgaffel men inget krav...

Roko rigid: Coolt med något udda och okänt. Direct to consumer.... Finns även med likadan gaffel som tex VPACE för några hundra euro till. Då går den dock över budget :D. https://roko.bike/en/product/24mountain

Riprock 24" (även om en tongivande person här säger att den är sämst så verkar den få bra betyg på nätet): Vanlig modell, lätt att sälja, populär, lätt att köpa, kassa däck, rätt tung (slang och däck är nog rätt bidragande där). https://www.scsstockholm.se/sv/articles/2.56.58081/riprock-24 finns även med dämpad gaffel för skitdyrt.

Scott scale RC 400: Slutsåld överallt. Kostat 9200 på rea och väger lite.

Fultysk i form av Canyon grand canyon "young hero" 24": Snygg, ser genomtänkt ut, lite tung, dämpad gaffel. Bra pris! Beställde en häromdagen men datumet ändrades från "leverans typ nu" till "leverans kanske i mars" så jag avbokade den. https://www.canyon.com/sv-se/mounta...d-canyon/grand-canyon-young-hero-24/4156.html

Superior Team 24": Ser väl ändå rätt najs ut, kanske. https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.462.143977/barncykel-superior-team-24-gloss-greyred

Orbea laufey ser också fin ut, men dom väger väl riktigt mycket som det verkar?
Cyklar kan ju så klart vara bra på olika sätt. Vad är det du vill prioritera? Jag skulle aldrig ha en dämpad gaffel på en motsvarande 24-tummare, om det inte vore en ren parkcykel.

Barncyklar samlingstråd
Riprock har väl mest fått skit pga av vikten så är den bantad så är det säkert bra.
Scott är samma sak, finns lätta och finns sänke utan större logik. RC är väl dock alltid lätt, kanske även andra scale rigid.

BMC vad den nu heter.

Superior ser fin ut men för priset får man ju kolla lite mer på dämpare och geo kanske.

Ja, laufey är nog "bäst" och mest bang för buck men gissar att det kräver lite aggresiv körning. Mina barn har nog haft det bättre på en white på 10kg oavsett geo.
Tråkigt med en cykel från White också, särskilt när dom verkar kosta 5999 fortfarande... Då är det ju rätt nära något mer roligt. Däremot är färgen RÖD uppskattad men färg kvittar väl egentligen. Kanske får kolla på White 24" igen då... Men då får man ju uppgradera en massa grejer i vanlig ordning :D

Laufey verkar enligt det enda jag hittat på nätet väga 13-14 kilo. Stämmer det är den ju bortprioriterad direkt. Vi cyklar inte lift.

Barncyklar samlingstråd
Tråkigt med en cykel från White också, särskilt när dom verkar kosta 5999 fortfarande... Då är det ju rätt nära något mer roligt. Däremot är färgen RÖD uppskattad men färg kvittar väl egentligen. Kanske får kolla på White 24" igen då... Men då får man ju uppgradera en massa grejer i vanlig ordning :D

Laufey verkar enligt det enda jag hittat på nätet väga 13-14 kilo. Stämmer det är den ju bortprioriterad direkt. Vi cyklar inte lift.
Jag slår ett slag för XC240 igen! Tycker den är perfekt som vardagscykel och otroligt prisvärd. Inga komponenter som behöver bytas.

Barncyklar samlingstråd

Ja, det är inget självklart val för 5999 - när 20% kommer så är det mer ok.

Superior är kanske mer bang OM vikten verkligen stämmer. Verkar i alla fall vara luftgaffel - men jag förstår inte hur de får ner den till 10,5 kg

Slutade med att jag inte uppgaderade så mycket mer än däck på white. Cockpit osv väger inget på den. Det är dock en äldre model.

EDIT. Ja, vår white går även som vardagscykel.

Barncyklar samlingstråd
Kan tillägga att beroende på barnets längd så tycker jag XC240 är aningens lång i reach. Men man kan med fördel sätta en kortare styrstam om man vill ha den till att cykla i skogen med lite mer lekfull känsla. Men det är ingen cykel man gör wheelies med lätt i alla fall.

Barncyklar samlingstråd
ja, jag har börjat alla cyklar på 35mm stam. Kusiner och andra har inte bekymrat sig.
Tycker det är värre med de som är korta som fan. Det ska ändå funka upp till 140cm.
Mäter man med tummstock så är det typ 360mm+ och vid 140 är 390-400mm inga som helst problem.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Är konsensus att (enklare) fjädring är meningslöst på en 24 tums MTB? Min grabb väger under 25 kg och till våren tänker jag mig en MTB till honom för att användas på skogstigar. En Islabike standardcykel för gata har han redan, så MTB:n behöver inte vara en kompromiss som ska funka överallt.

Barncyklar samlingstråd
Är konsensus att (enklare) fjädring är meningslöst på en 24 tums MTB? Min grabb väger under 25 kg och till våren tänker jag mig en MTB till honom för att användas på skogstigar. En Islabike standardcykel för gata har han redan, så MTB:n behöver inte vara en kompromiss som ska funka överallt.

Meningslöst inte. En sak är att en del av barn vill har fjädring för att det ser kul ut. Om man vill har fjädring som funkar behöver man en gaffel med luftfjädring. Min son behövde en dämpad gaffel redan på sin 20" mtb för att han fick ont i handled på stökig stig. På snällare stig räcker det med däck med låg tryck. Däck är relativt breda till en 25 kg åkare, så ger relativt sett mer dämpning än till en vuxen.

Barncyklar samlingstråd
Meningslöst inte. En sak är att en del av barn vill har fjädring för att det ser kul ut. Om man vill har fjädring som funkar behöver man en gaffel med luftfjädring. Min son behövde en dämpad gaffel redan på sin 20" mtb för att han fick ont i handled på stökig stig. På snällare stig räcker det med däck med låg tryck. Däck är relativt breda till en 25 kg åkare, så ger relativt sett mer dämpning än till en vuxen.
Instämmer med Berk, samt att en dämpad gaffel är väl tyngre än en stel, speciellt de billigare dämparna som sitter på barncyklar. Tacksamt med lågvikt i skogen så barnet orkar mer. Bredare däck räcker långt är min erfarenhet.

Barncyklar samlingstråd
om det är luft och totalen landar på 10,5 så är allt gott och väl - och man kan trimma med stel kol om man vill.

coil är väl mer tveksam - men det kommer nog aldrig finnas en som väger 10.5....

Fin och tung som laufey kräver nog lite mer tankearbete. Nu vet jag inte hur tung den är men nån skrev 13-14. Jag kan fan få ner min enduro mot låga 14....

Barncyklar samlingstråd
Cyklar kan ju så klart vara bra på olika sätt. Vad är det du vill prioritera? Jag skulle aldrig ha en dämpad gaffel på en motsvarande 24-tummare, om det inte vore en ren parkcykel.
Kan hålla med men många gånger går inte barnet med på det 😁 hade jag köpt senaste 24 tummaren utan dämpare hade det blivit förödande.

- Pappa jag vill ha en större cykel
- Du får önska dig en när du fyller år
- Du vet väl att jag ska ha med dämpare?
- Ja

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Efter mycket velande och några mail (kundtjänst var mycket bra, även på engelska i skrift... trots att dom bara använder polska på sociala medier) så blev det en https://roko.bike/en/product/24trail
Röd och svart med dämpare, kommer bli en toppenbra hjulklapp! Den bör komma på måndag / tisdag.
9kg med dämpare och pedaler är bra nog tycker jag. Priset blev ungefär 3500 kronor mer än jag tänkt mig men så blev det.

Barncyklar samlingstråd
Den ser fin ut, möjligen mindre ram än random svensson 24a. 115-135 CM och jag tycker den ser ut så visuellt också. (hjulen ser stora ut i propertion med ram)

Barncyklar samlingstråd
Efter mycket velande och några mail (kundtjänst var mycket bra, även på engelska i skrift... trots att dom bara använder polska på sociala medier) så blev det en https://roko.bike/en/product/24trail
Röd och svart med dämpare, kommer bli en toppenbra hjulklapp! Den bör komma på måndag / tisdag.
9kg med dämpare och pedaler är bra nog tycker jag. Priset blev ungefär 3500 kronor mer än jag tänkt mig men så blev det.
Riktigt bra kurs

Barncyklar samlingstråd

Jag tror du övertänker det hela och stt grabben skulle trivas galant på en 27.5".
Och det går ju alltid att klämma in ett 26" och köra mx style om du skulle vilja.

Med 27,5 får du mycket bättre utbud av komponenter som däck, hjul, fjädring mm. och bättre andrahandsvärde skulle jag tro.

Vi har en Neuro Young Hero i familjen som uppskattas stort.

Barn anpassar sig snabbt till förutsättningarna och skillnaden mellan 26" och 27.5 är inte enorm direkt.
Jag tror det är bra mycket mer värt att kunna hitta vettiga däck och komponenter än den där gnuttan av lekfullhet som kanske tappas.

Barncyklar samlingstråd
Är i färd med att köpa första cykeln med pedaler och sitter och velar mellan Woom Go 2 och Early Rider Belter 14. Har haft en Woom 1 balanscykel och har varit nöjd med den.
Någon som har erfarenhet från båda märkena och har något att säga? Någon som brinner extra starkt för något, isf varför?
Någon som har tips på något annat märke jag kan ha missat?
Det som talar för Early Rider är remdriften, inbillar mig att den kommer fungera "för evigt", eller iaf för 2 barn utan något service-behov. Det som talar för Woom är att jag har goda erfarenheter sedan tidigare, roligare färgval, samt en cykelkorg som tillval (det är tydligen ett hårt krav från användaren) så jag slipper klydda med att hitta något som passar någon annanstans. Det finns även stänkskärmar som tillval.

Gissar på att dessa märken avhandlats tidigare i tråden, någon som vet om man på ett vettigt sätt kan söka på ord i endast en tråd? Inser nu att det kan man nog...ska testa det också isf.

Barncyklar samlingstråd
Early Rider är ju otroligt fin! Jag var ledsen när jag inte hittade en lämplig ER när min son hade växt ur sin Urban 20 FBR.

Tillbaka
Topp