Trögtrampad cykel med dubbdäck

neddus

Medlem
Hej!

Jag cyklar på en Skeppshult favorit sport 9v som rullat galant tills jag nu bytt till dubbdäck fram o bak

Den är nu brutalt trögtrampad, får inget rull och dessutom har bakbromsen börjat ta dåligt och känns ”mjuk”? Har tidigare i år bytt bromsoket just bak så den är ny och funkat bra tills nu

Edit: Jag har kollat lite noggrannare, och ser nu att hjulet inte sitter rakt. Däcket går emot ramen på vänster sida och det är antagligen detta som bromsar. Mina vanliga däck är lite smalare så därför har det inte märkts. Hur kan jag fixa detta?

Har dessa från biltema (tror jag) så kanske inte bästa kvalitet ? https://www.biltema.se/cykel-elcyke...ack/28/cykeldack-dubb-28-38-622-mm-2000048555

Förstår att det blir ökat motstånd med dubb men detta är extremt… Jättetråkigt då jag gärna ville vintercykla utan att halka omkring men detta går inte!!

All hjälp uppskattas!

Senast ändrad:
Det är nog en kombination av olika orsaker. Dubbdäck är alltid tungtrampade oavsett märke och modell. Vinterdäck (både dubbade och odubbade) har ett mer fyrkantigt tvärsnitt vilket ger ett tråkigt beteende. Vinterdäck har ofta bättre punkteringsskydd än sommardäck vilket ger mer tungtrampat. Biltemas däck håller en budgetnivå.

Förstår inte riktigt hur bromsen beter sig annorlunda för du har bytat däck. Kan det vara så att däcket tar i någonstans förutom på stänkskärmen? För mig tar det ca 2-3 min extra pendlingstid med dubbdäck på en resa som är 12 km lång om som idag bara ren asfalt mestadelen av vägen, kör schwalbe marathon 120 dubb 30 mm breda

Senast ändrad:
Du behöver nog rikta hjulet. Föreslår cykelmeck: De har nog tillfälle att laga, och kanske hittar något annat fixbart på din cykel.
Krokig ram är förstås en möjlighet, men mindre sannolik.

Är det inte navväxel o horisontella dropouts på den cykeln? då är det väl bara att justera hjulets position så att däcket inte går i. Om inte däcket är för brett för ramen eller hjulet är skevt.

Beroende på var du bor och var du cyklar så räcker det ju ibland att bara köra dubb fram. På sopsaltade cykelbanor inställ tex. Då blir det genast lite mindre motstånd och lite roligare att cykla igen

Orginaldäcket på den cykeln verkar vara 32 mm brett. Däcket från biltema är 38 mm brett och har ett betydligt grövre mönster. Det gör att utrymmet mellan däck och ram krymper rejält. Det är inte säkert att det går. Dessutom är det för vinterdäck önskvärt med extra utrymme för snö och is.
Schwalbe har ett vinterdäck som är 30 mm vilket borde funka, alternativt som nån föreslog skippa dubb på bakdäcket. Men börja med att kolla så hjulet bottnar koreekt i båda urtagen på ramen, vilket du enklast gör genom att lossa och spänna fast hjulet när cykeln står upp och vilar jämnt på båda hjulen

En bild eller två säger mer än tusen ord... Du får nog bättre hjälp här om du visar dels stället det går emot men också hur hjulet sitter i ramen
Här kommer några bilder på hur däcket går emot ramen samt hur hjulet sitter… tacksam för all hjälp

Bilagor

• IMG_6288.webp
    IMG_6288.webp
    311.4 KB · Besök: 88
  • IMG_6289.webp
    IMG_6289.webp
    376.6 KB · Besök: 85
  • IMG_6290.webp
    IMG_6290.webp
    270.6 KB · Besök: 84
  • IMG_6291.webp
    IMG_6291.webp
    284.7 KB · Besök: 86
  • IMG_6292.webp
    IMG_6292.webp
    320.6 KB · Besök: 93
Jag tror inte det är horisontella
Stämmer, visste inte att de fanns med kassett och r.d.
Kolla att navet är i botten av dropoutsen genom att ha cykeln stående på golvet, lossa qr-armen och tryck ner cykeln mot golvet innan du stänger den igen. Om däcket då går emot hela varvet runt fastän däcket sitter rätt i fälgen behöver hjulet dischas åt höger.

1 Du har vertikala dropouts
2 a Då kan ramen vara skev eller
b hjulet är dåligt centrerat. Troligtvis då du har skivbromsen som vill dra fälgen ät vänster
Åtgärd centrera fälgen
Dubbdäck rullar extremt trögt, därför har jag dubbdäcken på ett hjulpar, som jag aldrig använder och ett par med med grovmönstrade för eventuella snöoväder

Tillbaka
Topp