[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Det känns som att en ny generation är på gång på herrsidan (med Anger som frontfigur).
Att en del av det "gamla gardet" är på väg nerför är ju rätt tydligt. Sen är väl jag lite pessimist till naturen, men av de som är i Angerålder eller yngre (=födda 2002 eller senare) så är det ingen jag känner att "wow, han känns som en åkare som med stor sannolikhet kommer att vara med och slåss om internationella mästerskapsmedaljer".

Den som jag kan se har ett riktigt vasst vapen är Grahn med stakspurten. Mitt intryck är att han i alla fall i fjol fortfarande hade en rätt lång väg att vandra vad gäller uthållighet.

På distanssidan finns det ju ett antal duktiga och ambitiösa åkare. De är dock rätt långt från världselit och jag skulle gissa att Norge har ett par handfull åkare med samma talang som varje svensk åkare.

Myhlback är ett frågetecken. Jag skulle inte bli förvånad om hans grej blir långlopp och han struntar i trad. Han verkar trivas bra i Lager 157 och tycka att långloppsåkningen är roligare. Dessutom är det väl inte solklart att han skulle bli en fantastisk traditionell åkare. Mitt intryck är att han fortfarande saknar syreupptag för att gå med de bästa uppför och traditionell åkning är mycket uppför. Johan Olsson var i något klipp jag såg inne på att det är nu (=i unga år) han har chansen att verkligen bygga syreupptag och det bästa sättet att göra det är inte genom att staka utan att även involvera benen. Så om han fortsätter fokusera på långlopp i några år till kan det göra det svårare om han sedan vill göra en traditionell satsning, t.ex. mot OS 2030.

Skistad åker tydligen i Norge idag också. Får se om det blir något nytt försök att skaffa sig andra gula kortet för säsongen.

Att en del av det "gamla gardet" är på väg nerför är ju rätt tydligt. Sen är väl jag lite pessimist till naturen, men av de som är i Angerålder eller yngre (=födda 2002 eller senare) så är det ingen jag känner att "wow, han känns som en åkare som med stor sannolikhet kommer att vara med och slåss om internationella mästerskapsmedaljer".

Den som jag kan se har ett riktigt vasst vapen är Grahn med stakspurten. Mitt intryck är att han i alla fall i fjol fortfarande hade en rätt lång väg att vandra vad gäller uthållighet.

På distanssidan finns det ju ett antal duktiga och ambitiösa åkare. De är dock rätt långt från världselit och jag skulle gissa att Norge har ett par handfull åkare med samma talang som varje svensk åkare.

Myhlback är ett frågetecken. Jag skulle inte bli förvånad om hans grej blir långlopp och han struntar i trad. Han verkar trivas bra i Lager 157 och tycka att långloppsåkningen är roligare. Dessutom är det väl inte solklart att han skulle bli en fantastisk traditionell åkare. Mitt intryck är att han fortfarande saknar syreupptag för att gå med de bästa uppför och traditionell åkning är mycket uppför. Johan Olsson var i något klipp jag såg inne på att det är nu (=i unga år) han har chansen att verkligen bygga syreupptag och det bästa sättet att göra det är inte genom att staka utan att även involvera benen. Så om han fortsätter fokusera på långlopp i några år till kan det göra det svårare om han sedan vill göra en traditionell satsning, t.ex. mot OS 2030.
Dagens herrsegrare hade du nog inga känningar för för nåt år sen. Jag tycker att det åks på rätt bra av tidigare lite "okända" åkare. Inte bara för att några gamla inte har en bra dag.

Dagens herrsegrare hade du nog inga känningar för för nåt år sen. Jag tycker att det åks på rätt bra av tidigare lite "okända" åkare. Inte bara för att några gamla inte har en bra dag.
Nej. Och jag tror att det är rätt låg sannolikhet att vi får se Ekberg slåss om internationella mästerskapsmedaljer i framtiden. Har gärna fel, men det är vad jag tror.

Premiärtävlingar är alltid lite svårbedömda. Har historiskt gjorts insatser som varit både klart bättre och klart sämre än vad som gjorts under resten av säsongen Och att bedöma dagens insatser i ett internationellt perspektiv tycker jag är svårt, inte minst som att vare sig Poromaa eller Anger var med och i rimligt skick.

Nej. Och jag tror att det är rätt låg sannolikhet att vi får se Ekberg slåss om internationella mästerskapsmedaljer i framtiden. Har gärna fel, men det är vad jag tror.

Premiärtävlingar är alltid lite svårbedömda. Har historiskt gjorts insatser som varit både klart bättre och klart sämre än vad som gjorts under resten av säsongen Och att bedöma dagens insatser i ett internationellt perspektiv tycker jag är svårt, inte minst som att vare sig Poromaa eller Anger var med och i rimligt skick.
En ny generation på gång. Inte nya, relativt okända åkare som tar pallplats efter pallplats det år då de börjar kämpa om platser i herrlandslaget. För några år sen fanns ingen/få som kunde fylla på. Idag finns det flera. Men, det är vad jag tycker.

En ny generation på gång. Inte nya, relativt okända åkare som tar pallplats efter pallplats det år då de börjar kämpa om platser i herrlandslaget. För några år sen fanns ingen/få som kunde fylla på. Idag finns det flera. Men, det är vad jag tycker.
Jag förstår inte vad din poäng är eller ens riktigt vad du menar.

Revansch för Drivenes i Beitostølen idag. Efter att ha varit med i tät halvvägs igår men tappat på andra halvan höll hon idag hela vägen och vann 10 km fritt.

Kändes dock som att segerchansen åter var på väg att försvinna idag. Halvvägs var ledningen ganska klar:
1763900407043.webp

Vid 8,2 km hade dock Simpson-Larsen vänt på steken och ledde med nästan fem sekunder.
1763900451368.webp

Fortfarande vid 9,4 km var Drivenes knappt två sekunder efter. I mål var dock Drivenes sex tiondelar före trots att Simpson-Larsen hade Drivenes före sig i spåret.

Heidi Weng följde upp gårdagens seger med en tredjeplats. Noterar i övrigt att Kalvå är hyggligt med på fjärdeplats efter förra säsongen som ju var jobbig. Detta gällde ju även för Tiril Udnes Wengs säsong. Hon var dock nästan minuten efter idag.
1763900568637.webp

Tidigare skidskytten Hedegart tog hem segern i herrarnas fristilslopp i Norge.

Ingen Kläbo till start idag. Undrar lite varför. Är ju en OS-distans och förmodligen hans sämsta disciplin.

Inte heller Valnes var med vad jag kan se i resultatlistan. Det är väl dock lättare att förstå då han knappast är aktuell på den distansen i OS och rimligen inte haft någon chans idag.

Gårdagstrean Tönseth hade det tyngre idag och slutade först på 27:e plats.

F.ö. väldig bredd med bara 20 sekunder mellan 10:e och 30:e plats. Var nästan dubbelt så mkt i Gällivare.

1763905541588.webp

Tidigare skidskytten Hedegart tog hem segern i herrarnas fristilslopp i Norge.

Ingen Kläbo till start idag. Undrar lite varför. Är ju en OS-distans och förmodligen hans sämsta disciplin.

Inte heller Valnes var med vad jag kan se i resultatlistan. Det är väl dock lättare att förstå då han knappast är aktuell på den distansen i OS och rimligen inte haft någon chans idag.

Gårdagstrean Tönseth hade det tyngre idag och slutade först på 27:e plats.

F.ö. väldig bredd med bara 20 sekunder mellan 10:e och 30:e plats. Var nästan dubbelt så mkt i Gällivare.

Visa bilaga 804978
Bara sex norrmän först. Det är ju inte mer än på världscup.

Skistad åker tydligen i Norge idag också. Får se om det blir något nytt försök att skaffa sig andra gula kortet för säsongen.
Inget lyckat försök i alla fall vad jag kan se i resultatlistan. Och en 40:e plats och 2:43 efter Drivenes imponerar inte direkt.

Nya åkare kommer väl alltid. Frågan är hur bra de är. På herrsidan känns det mer dåligt än bra efter denna helgen tycker jag. Mycket svagt av Calle och Burman.

Jag har räknat bort dem lite. De glimtar till emellanåt men det känns som att de tappar. Bägge har väl krånglande ryggar och det är svårt att träna bra då. Anger definitivt på väg uppåt och andra följer med uppåt.

Nya åkare kommer väl alltid. Frågan är hur bra de är. På herrsidan känns det mer dåligt än bra efter denna helgen tycker jag. Mycket svagt av Calle och Burman.
Calles satsning på sprint känns för mig jättekonstig. Kan inte se att han ens om alla stjärnor står rätt att han skulle ha en chans att komma något vidare i OS-sprinten. Lägg till det en månads förstörd träning under tidiga hösten så känns det väl tyvärr som att detta var rätt väntat.

För Burmans del känns det på sitt sätt värre då det väl(?) inte varit något strul. Tyckte också att han såg rappare ut än Calle, men det går ju alldeles för långsamt. Var väl i och för sig någon annan säsong som han startade svagt och det sen blev några ok lopp längre fram på säsongen, men så här illa säger mitt minne att det inte var då.

Sen är ju premiärer vad de är. Vi får väl se vad som händer den närmsta månaden. Men om någon av dem ska med till OS lär de ju åka rätt mkt bättre än så här.

Calles satsning på sprint känns för mig jättekonstig. Kan inte se att han ens om alla stjärnor står rätt att han skulle ha en chans att komma något vidare i OS-sprinten. Lägg till det en månads förstörd träning under tidiga hösten så känns det väl tyvärr som att detta var rätt väntat.

För Burmans del känns det på sitt sätt värre då det väl(?) inte varit något strul. Tyckte också att han såg rappare ut än Calle, men det går ju alldeles för långsamt. Var väl i och för sig någon annan säsong som han startade svagt och det sen blev några ok lopp längre fram på säsongen, men så här illa säger mitt minne att det inte var då.

Sen är ju premiärer vad de är. Vi får väl se vad som händer den närmsta månaden. Men om någon av dem ska med till OS lär de ju åka rätt mkt bättre än så här.
Jag orkar inte kolla men Burman är väl oftast inte speciellt bra i början på säsongen för att sedan ändå fixa några topp 10. Men det här var ju verkligen svagt. Han hade väl inga bortförklaringar heller nej vad jag hörde.

Angående Calles sprintsatsning håller jag med. Femmillsatsingen var det väl för ett par år sedan och det gick väl ändå ganska bra med en fjärdeplats på VM?

Jaja vi får hoppas på Ekberg och Leo till helgen. Och såklart Anger och Poromaa.

Myhlbackföljetången går väl vidare också. Inte helt omöjligt han dyker upp på en VC ändå.

Jag orkar inte kolla men Burman är väl oftast inte speciellt bra i början på säsongen för att sedan ändå fixa några topp 10. Men det här var ju verkligen svagt. Han hade väl inga bortförklaringar heller nej vad jag hörde.

Angående Calles sprintsatsning håller jag med. Femmillsatsingen var det väl för ett par år sedan och det gick väl ändå ganska bra med en fjärdeplats på VM?

Jaja vi får hoppas på Ekberg och Leo till helgen. Och såklart Anger och Poromaa.

Myhlbackföljetången går väl vidare också. Inte helt omöjligt han dyker upp på en VC ändå.
Kollade Burmans placeringar i premiärloppen senaste åren.

2025: 22 och 29
2024: 3 och 6
2023: 8 och 19
2022: 5 och 17
2021: DNF och DNS (har inte grävt i orsak)
2020: 7 (minns inte om det bara var ett distanslopp eller om han bara åkte ett av loppen)

Så, han hade ju 2022 och 2023 ett lopp med dålig placering, men nu var det ju två riktigt dåliga.

Jag tycker också att en femmilssatsning hade varit rimligare för Calle. Gick bra i Planica och är precis som där i klassisk stil i OS.

Får väl se om Poromaa åker till Ruka. Om han verkligen blir sjuk nu tycker jag det är tveksamt att chansa att köra redan på fredag och riskera att det blir något långvarigt.

Jo, stod ju t.ex. någonstans att Myhlback sagt att han skulle fundera på det om han får frågan om han vill åka i Ruka. Dock tror jag att han kommer att ha tydligt långloppsfokus i år så ev. VC kommer nog att vara i den mån det passar in med Ski Classics.

Tufft läge!

Man kunde ju önska att eliten fick bättre support ekonomiskt. Amerikanska skidförbundet har väl lika liten budget som Svenska cykelförbundet .....

Vad jag fattar har amerikanska förbundet ingen federal finansiering och har inte haft det i alla fall i närtid. Istället är de beroende av donationer.

Unlike our competitors, U.S. Ski & Snowboard does not receive government funding for its athletes and programs. We count on people like you to help provide our athletes with the resources they need to become Olympians and team members — and represent America on and off the mountain.

Källa: https://www.usskiandsnowboard.org/foundation

Tydligen inte bara det federala som sparar i landet over there. Men, väljer de bort Bolger (över småpengar) så är det ju deras beslut.

Trupperna
Ebba Andersson
Maja Dahlqvist
Evelina Crüsell
Johanna Hagström
Moa Ilar
Frida Karlsson
Moa Lundgren
Emma Ribom
Märta Rosenberg
Jonna Sundling

Edvin Anger
Gustaf Berglund
Emil Danielsson
Johan Ekberg
Anton Grahn
Johan Häggström
Leo Johansson
Alvar Myhlback
Jesper Persson
Eric Rosjö
Oskar Svensson

Program
Fredag: 10 km klassiskt, intervallstart
Lördag: Sprint klassiskt
Söndag: 20 km fristil, masstart

Tydligen inte bara det federala som sparar i landet over there. Men, väljer de bort Bolger (över småpengar) så är det ju deras beslut.
Ja dom kunde ju köpa ett F35 mindre än dom tänkt. Då blir det minst 800 miljoner över till idrotten.

Frågan är hur bra banorna passar Alvar. Finns väl en del ganska flacka partier där hans stakkapacitet borde komma till sin rätt. Frågan är hur de branta backarna funkar, dels i distansloppet men även i sprinten. Ffa sprinten känner jag viss tvekan kring om det är idealiskt.

Norges trupp till Ruka

Fredag
Drivenes, Fosnæs, Kalvå, Simpson-Larsen, H. Weng, T.U. Weng
Amundsen, Klæbo, Krüger, Nyenget, Ree, Stenshagen, Tønseth, Valnes

Lördag
Bakkemo, Myhrvold, Skistad, Stenseth, T.U. Weng, L.U. Weng
Amundsen, Evensen, Klæbo, Northug, Rysstad, Stenshagen, Valnes, Vike

Söndag
Drivenes, Fosnæs, Sanness, Simpson-Larsen, A.Ø. Slind, H. Weng
Amundsen, Andersen, Hedegart, Jenssen, Klæbo, Krüger, Nyenget, Stenshagen

Frågan är hur bra banorna passar Alvar. Finns väl en del ganska flacka partier där hans stakkapacitet borde komma till sin rätt. Frågan är hur de branta backarna funkar, dels i distansloppet men även i sprinten. Ffa sprinten känner jag viss tvekan kring om det är idealiskt.
Jag tror dina funderingar är rätt. Allvar är sjukt stark men passar sig bättre på mer lättåkta banor där hans stakning och uthållighet kommer till pass. Kuperade banor när de ligger och maler diagonal får han inte samma utväxling på. Sen ska man ju ge honom att han alltid verkar beredd att köra stenhårt, verkar inte ha problem att koppla på pannbenet och trycka på. Oavsett kul att han är med, ger uppmärksamhet till sporten samt coolt med en så ung åkare som tar för sig!

Jag tror dina funderingar är rätt. Allvar är sjukt stark men passar sig bättre på mer lättåkta banor där hans stakning och uthållighet kommer till pass. Kuperade banor när de ligger och maler diagonal får han inte samma utväxling på. Sen ska man ju ge honom att han alltid verkar beredd att köra stenhårt, verkar inte ha problem att koppla på pannbenet och trycka på. Oavsett kul att han är med, ger uppmärksamhet till sporten samt coolt med en så ung åkare som tar för sig!
Håller med om att det är kul att han är med. Hoppas verkligen att han får till något bra resultat.

Myhlback (Myhlbacks plural kanske) är lite som D Trump. Ändrar sig stup i kvarten. Men hoppas det går bra för honom så han vill åka traditionellt fler ggr.
Har han explicit sagt att han inte ska köra VC någon gång denna säsong? Eller att Ruka är uteslutet?

OS vet jag att han uteslutit men om han även uteslutit VC så har jag missat det.

Har han explicit sagt att han inte ska köra VC någon gång denna säsong? Eller att Ruka är uteslutet?

OS vet jag att han uteslutit men om han även uteslutit VC så har jag missat det.
Efteråt fick han frågan om han var sugen på världscuppremiären i Ruka.

– Nej, fy fan! Jag är bara så jävla trött på den här skiten, svarade Alvar Myhlback.

Fr Aftonbladet. Kanske sagt i "stridens hetta". (Orkar inte söka mer...)

Efteråt fick han frågan om han var sugen på världscuppremiären i Ruka.

– Nej, fy fan! Jag är bara så jävla trött på den här skiten, svarade Alvar Myhlback.

Fr Aftonbladet. Kanske sagt i "stridens hetta". (Orkar inte söka mer...)
Jo, det där är nog mer "i stridens hetta" än ett genomtänkt uttalande. Tror tolkningen mer är "jag är sur och besviken just nu".

Blomman tror att distansbanan passar bättre än sprintbanan.

En fundering som dök upp i skallen när jag läste detta vore om det skulle vara en idé att låta vissa helger vara distanshelger och andra sprinthelger. Borde göra det intressantare för de som är renodlade att åka till tävlingarna.

Som det är nu kan ju en sprintåkare resa en bra bit för att köra ett kval på några minuter och potentiellt bli utslagen. Om det är två eller tre sprinttävlingar så blir det i alla fall några tävlingar för en resa.

Och det hade ju uppe i SVT i helgen att vissa distansåkare funderar på att avstå vissa tävlingshelger, delvis p.g.a. att tid behöver läggas på att resa och att det dessutom då finns en ökad risk för sjukdom och det för en enda tävling.

Distansstjärnorna skulle kanske ha tänkt på det innan de började avstå var och varannan tävlingshelg.

Ja det borde krävas ett sjukintyg för att dom ska få stanna hemma från jobbet.

Tillbaka
Topp