2025 specialized chisel fs

Specialized Chisel Comp för strax under 25 papp. Kan det vara ett vettigt köp? Saknar lockout på styret men det kan ju också vara en fördel med färre vajrar....
Vettigt, absolut :)
Men inget extremt bra däremot. Gillar du utseendet och den passar bra så är det väl inte mycket att tveka på dock.
Det som kan vara värt att nämna är väl att den förmodligen inte kommer bli än lätt "superhoj" oavsett hur mycket man lägger på uppgraderingar i efterhand, till skillnad från motsvarande Epic eller liknande cyklar. Men det kanske inte är målet heller.

Vettigt, absolut :)
Men inget extremt bra däremot. Gillar du utseendet och den passar bra så är det väl inte mycket att tveka på dock.
Det som kan vara värt att nämna är väl att den förmodligen inte kommer bli än lätt "superhoj" oavsett hur mycket man lägger på uppgraderingar i efterhand, till skillnad från motsvarande Epic eller liknande cyklar. Men det kanske inte är målet heller.
Målsättningen är att testa heldämpat för en rimlig peng, har bara kört aluminiumhardtail i alla år....

Hej,

Står utan mtb och har sett att Chisel finns på lite reor här och där. Behöver XL som jag endast hittar i den röda varianten, snyggast enligt mig men tyvärr lite tråkigt med SX/NX- kombo och Recon-gaffel. Inga tävlingsambitioner eller liknande men van vid typ SLX/XT och Sid från förra cykeln. Vad säger ni som kör samma eller liknande, funkar SX och Recon ok eller kommer man vilja uppgradera direkt?

Hej,

Står utan mtb och har sett att Chisel finns på lite reor här och där. Behöver XL som jag endast hittar i den röda varianten, snyggast enligt mig men tyvärr lite tråkigt med SX/NX- kombo och Recon-gaffel. Inga tävlingsambitioner eller liknande men van vid typ SLX/XT och Sid från förra cykeln. Vad säger ni som kör samma eller liknande, funkar SX och Recon ok eller kommer man vilja uppgradera direkt?
Man vill uppgradera direkt tyvärr.

Hej,

Kolla vad du kan hitta för billiga dämpare på bike-discount och räkna lite på det. Har för mig att Psylo Gold fanns billigt, men inte riktigt xc även om man borde kunna köra den 120-130 slag.

Med drivlina är det väl antingen GX, GX AXS eller byte till shimano. Inte lika roliga pengar att lägga men måste inte bli superdyrt ändå. Hade hellre haft Deore från början dock.

Hej,

Tack för svaren - uppskattas.

Och jo, har väl kanske fått de svaren som man själv hade i bakhuvudet (och som man kanske undermedvetet ville få hjälp att vifta bort här på Happy då man är köpsugen 😀). Vi får se var detta slutar…

Något att uppgradera med för 350EUR (med tysk moms):
Alternativt 130mm slag, om du vill ha en Chisel Evo, för 250EUR:

Och GX-reglage för 15EUR, (alternativt X01 för 50EUR):
Plus GX-växel för 75EUR (eller X01 för 125 EUR)

Blev en röd Chisel FS på rea 2000€ i strlk L borde anlända kommande vecka. Köpte en pike ultimate 140mm som skall kortas till 130mm. Har slx fyrkolvs bromsar, en slx drivlina, raceface 165mm vevar och ett par dtswiss xr1700 fälgar som kommer monteras. Hoppas den blir snabb och rolig efter stigarna.

Tillbaka
Topp