Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Håller på att rusta upp pendlaren inför vintern, som ju kom ovanligt tidigt och plötsligt i år.

Gav mig häromdagen i kast med att, för första gången, vidga baktriangeln medelst gänstång, brickor och muttrar. Försökte arbeta varsamt och kontrollera avståndet med jämna mellanrum. Uppenbarligen saknade jag tillräckligt tålamod eftersom jag råkade skjuta över målet med 3 mm (siktade på 122 mm, men det blev 125).

Så nu söker jag ödmjukt vägledning från Happy-expertisen: vågar jag försöka krympa till rätt avstånd med samma metod? Ramen är av Tange-märkt HiTen-stål, troligen sent 1980-tal.

Håller på att rusta upp pendlaren inför vintern, som ju kom ovanligt tidigt och plötsligt i år.

Gav mig häromdagen i kast med att, för första gången, vidga baktriangeln medelst gänstång, brickor och muttrar. Försökte arbeta varsamt och kontrollera avståndet med jämna mellanrum. Uppenbarligen saknade jag tillräckligt tålamod eftersom jag råkade skjuta över målet med 3 mm (siktade på 122 mm, men det blev 125).

Så nu söker jag ödmjukt vägledning från Happy-expertisen: vågar jag försöka krympa till rätt avstånd med samma metod? Ramen är av Tange-märkt HiTen-stål, troligen sent 1980-tal.
Funkar det inte att sätta i hjulet och skruva åt? Tänker att en qr ändå levererar en viss spänning.

Funkar det inte att sätta i hjulet och skruva åt? Tänker att en qr ändå levererar en viss spänning.
Har inte kommit så långt än så att jag hunnit testa. Behöver sätta ihop baknavet först osv. Det är inte QR, utan solid axel och muttrar. Mycket möjligt att det funkar ändå, ja.

Minns sedan tidigare att det brukar vara bökigt att installera och centrera bakhjulet. Det var lite därför jag tänkte jag skulle vidga och räta upp stagen den här gången.

Någon nackdel med att shoppa wahoo kickr från. https://eu.wahoofitness.com eller zwifts EU sida istället för wahoo nordics?

Billigare och man får två månaders zwift på köpet
Utan att veta men är det inte risk att du ändå får svensk moms från wahoos eu-sida? Sidorna ligger båda under wahoofitness.com och prylar skickas ju antagligen från samma lager?

Hos swift kanske mindre risk för svensk moms?

Men båda kan innebära krångligare/dyrare frakt-hantering vid ev problem?

Fanns någon typ av kod för swift med i kartongen för kickr core från svensk återförsäljare, men står inte på kupongen vad den ger. Jag tryckte på köp-knappen redan i måndags eller tisdags när den hamnade på runt 5k hos svenka åf så behövde inte ha det här dilemmat..

Edit: kod för två månaders swift fick man i kartongen även när man köpte från svensk ÅF. Man måste dock lägga till kreditkort för att aktivera och de skriver också att koden ska börja gälla efter 2 veckors fri trial men står att nästa debitering ska ske om två månader så någon bug där.

Senast ändrad:
Jag har en Bullitt med ett bakhjul som bökar. Är 95% säker på att det är navet som är problemet men jag förstår inte riktigt varför. Det har bökat förut och då har det hjälpt att skruva isär, rengöra och sätta tillbaka men denna gång hjälper det inte.

Det är ett Novatec nav (osäker på model) och alla lager verkar glida fint. Jag trodde det var ratchets (vet inte vad det heter på svenska) som var problemet så dom har jag haft ute och gjort rent. Efter rengöring verkade allt fungera fint när jag bara snurrade hjulet i handen. Nu när det sitter på cykeln hackar det när jag inte trampar och pedalerna snurrar framåt när jag drar cykeln. Vad kan vara problemet, kan kassetten vara stramad för hårt eller är det andra felkällor som är uppenbara?

Ifall någon råkar ut för liknande problem, frågan har varit upp i andra trådar men det finns en twist, eller flera...

Hade en bult med kass skalle, dels på grund av dåliga insexnycklar men också för att någon (jag frågar självklart åt en vän 😇) valde att för ett par år sedan återanvända en kass bult istället för att vänta på en ny...

Vad är då problemet:
Den är felgängad så en urdragare funkar inte.
Den är dragen med 17Nm
Den sitter med röd loctite (är så orginal).
Dras med 5mm insex vilket för 17Nm och loctite är klent.

Jag försökte först att limma fast en bits med epoxy. Epoxyn sprack och höll inte.
Slog i en torx. Fungerade inte utan allt som hände var att den till slut snurrade.
Borrade upp något och slog i en större torx, samma resultat även om det krävdes mer kraft innan den snurrade.

När jag röd i ansiktet valde att öppna en Rochefort 10 och började rota i lådorna så hittade jag en bättre begagnad M8-gängtapp. Med lite fantasi ganska lik en grispitt och dras åt rätt håll för en felgängad bult 👍
Borrade på nytt så det gick att få fäste med gängtappen men inte mer (6 istället för 6,8/7 som gäller för M8). Såg till att få rejält tryck så den inte släppte och skam den som ger sig, med den rejäl hävarm och tryck så vred den till slut runt bulten 🍾

1764675205307.webp

XC-fiering av bojsänke till alu-spectral mha (initialt) däck. Är 2,25” för smalt? Tänker Barzo/Mezcal.

Kanske. Jag vet inte om vi har nått maxbredden. De är redan svårt att hitta grusram som tar 2,25".
Tänker att man kanske kommer undan med 2,4 på sin xc om man redan har den lättaste ramen och de lättaste fälgarna, men har man som jag ett utgångsläge på 16 kg 160/150mm med nuvarande 2,4” DHF så tänkte jag att det kanske är prio med sänkning av roterande massa.. dvs smala lätta däck

Om man har haft sin Garmin-klocka i tre år, får man byta ut den då?
Nej. Den går finfint att slita på ytterligare. Och därefter att reparera. Ett någorlunda gott samvete är ju dessutom gratis. 👌

Hej! Total nybörjare här.

Har en Superior X-Road 6.3 GF och en trainer Tacx Satori Smart Trainer - tydligen behövs en bakaxel-adapter för att kunna koppla på cykeln. Hur vet man vilken man ska ha? Tacksam för all hjälp som går att få.

Bilagor

• IMG_6702.webp
    IMG_6702.webp
    251 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Hej! Total nybörjare här.

Har en Superior X-Road 6.3 GF och en trainer Tacx Satori Smart Trainer - tydligen behövs en bakaxel-adapter för att kunna koppla på cykeln. Hur vet man vilken man ska ha? Tacksam för all hjälp som går att få.
Den ser det ut som. Står i beskrivningen att den är kompatibel. Möjligt att den finns billigare på annan sida.

Tror eller vet ni om man får punka mer ofta om man är fet? Väger mellan 125-130 (buuu!) och får ständigt återkommande pyspunkor på bägge gravel-cyklarna med (oftast) små elaka metallbitar som letat sig in. Varierar vägen till/från jobbet ganska mycket, och det är inte konsekvent var det uppstår rent geografiskt. Min teori är att mer tyngd = mer tryck mot underlaget och all j*vla sk*t som finns på cykel- och vägbanor. Det är oftast bakdäcket med.

Tror eller vet ni om man får punka mer ofta om man är fet? Väger mellan 125-130 (buuu!) och får ständigt återkommande pyspunkor på bägge gravel-cyklarna med (oftast) små elaka metallbitar som letat sig in. Varierar vägen till/från jobbet ganska mycket, och det är inte konsekvent var det uppstår rent geografiskt. Min teori är att mer tyngd = mer tryck mot underlaget och all j*vla sk*t som finns på cykel- och vägbanor. Det är oftast bakdäcket med.
Vissa är nog mer punkabenägna än andra, men om du får det konsekvent kanska du ska kolla på slanglöst eller andra däck. Sen gäller det väl att försöka vara mjuk och aktiv när man rör sig över cykeln, men det har ju ingen direkt påverkan om du får punka när du bara sitter och cyklar på plant underlag.

Nä, jag tror att ett fel återstår i slang eller däck, mer troligt i däcket. Vänd ut och in på det och fingranska! Kolla fälgen och byt fälgband! Kanske det går att se ett system i var punkteringarna händer.
Det kanske är knöliga jobb om man har litet för mycket att bära på, men om du tar av hjulet kanske du kan göra jobbet vid diskbänken eller så.
Ett däck blir förvisso tunnare med tiden, men brukar kunna stå emot ändå.
Sanden som läggs på vägarna vintertid är ofta rena spikmattan.

Se också till att trycket är lämpligt. Blir det för högt eller lågt ökar det ju punkteringsrisken avsevärt, olika typer dock.

Trorvet att det är så. Finns maxvikt specificerat för däcken ibland, även om det då gäller per enskilt däck och brukar vara ganska hög (typ 80-100 kg per däck, så 160-200 kg för två däck), men det visar ju på att vikten ändå spelar roll. Många tillverkare tex Continental har också instruktioner om vilket tryck du ska köra beroende på vad du väger.

Maxvikt brukar väl ligga strax under 120 kg för de flesta cyklarna också för att garantin ska gälla, även om de tål mer ibland ändå. När vi ändå är inne på ämnet alltså.

Har en gravel med thru axle fram som har en diameter på 15 mm. Har ett elitewheelshjul som är 12 mm diameter.Finns det något sätt att lösa det?

Har en gravel med thru axle fram som har en diameter på 15 mm. Har ett elitewheelshjul som är 12 mm diameter.Finns det något sätt att lösa det?
Skriv till dem och fråga antingen på AliE eller deras sida (förslagsvis där du köpte dem).
Dem säljer ju mtb hjul också så möjligheten finns, gäller bara att naven (eller end-capsen) är samma/kompatibla.

Funkar inte det så kan det nog bli svårt dock...

Tillbaka
Topp