Ifall någon råkar ut för liknande problem, frågan har varit upp i andra trådar men det finns en twist, eller flera...
Hade en bult med kass skalle, dels på grund av dåliga insexnycklar men också för att någon (jag frågar självklart åt en vän

) valde att för ett par år sedan återanvända en kass bult istället för att vänta på en ny...
Vad är då problemet:
Den är felgängad så en urdragare funkar inte.
Den är dragen med 17Nm
Den sitter med röd loctite (är så orginal).
Dras med 5mm insex vilket för 17Nm och loctite är klent.
Jag försökte först att limma fast en bits med epoxy. Epoxyn sprack och höll inte.
Slog i en torx. Fungerade inte utan allt som hände var att den till slut snurrade.
Borrade upp något och slog i en större torx, samma resultat även om det krävdes mer kraft innan den snurrade.
När jag röd i ansiktet valde att öppna en Rochefort 10 och började rota i lådorna så hittade jag en bättre begagnad M8-gängtapp. Med lite fantasi ganska lik en grispitt och dras åt rätt håll för en felgängad bult

Borrade på nytt så det gick att få fäste med gängtappen men inte mer (6 istället för 6,8/7 som gäller för M8). Såg till att få rejält tryck så den inte släppte och skam den som ger sig, med den rejäl hävarm och tryck så vred den till slut runt bulten